Ηρ. Γωνιάδης: οι επιχειρηματίες «νέας κοπής» μάχονται στην αγορά με σύγχρονα όπλα

του Ηρακλή Γωνιάδη, Δρ. Οικονομικών

Καθώς αλλάζει το επιχειρηματικό (και γεωπολιτικό) τοπίο επιβάλλεται να αλλάξει και ο τρόπος διαχείρισης μιας περισσότερο σύνθετης καθημερινότητας του Έλληνα επιχειρηματία ο οποίος «έχει πολλά στο κεφάλι του» παραδοσιακά αντιμετωπιζόμενος ως «μαύρο πρόβατο» και, κατά περίπτωση, σαν «αποδιοπομπαίος τράγος στην «Ελλάδα του Μητσοτάκη» όπου βιώνει το πλιάτσικό της καθώς ο ποδηγέτης τη διαχειρίζεται ως κατακτητής.

Με τους νόμους «να πάνε και να έρχονται» χάριν της δημιουργίας πλεονασμάτων, τη δραματική μείωση των δαπανών συντήρησης υποδομών, την υποβάθμιση υπηρεσιών και τη μετάθεση ευθύνης προς τον υπήκοο, αλλά και αύξησης της φορολογίας[1] με ευφάνταστους ή «καινοτόμους» τρόπους (π.χ., ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου!), κάθε μικρομεσαίος βρίσκεται σε διαρκή ομηρεία υπό το φόβο της υπαγωγής του σε καθεστώς παρανομίας με κάποια καινοφανή κυβερνητική απόφαση.

Η πολιτική προστίμων βεβαιωμένων στη μερίδα και ενοχοποίησης του υπηκόου-μονάδας στον νεοφιλελευθερισμό χωρίς κοινωνία- ως ευθυνόμενου για τα κακώς κείμενα κυβερνήσεων και πολιτευτών κατοχυρωμένης ανευθυνότητας, δεν ισχύει για κάποιους «εκλεκτούς» των οποίων τα πρόστιμα ανακοινώνονται χάριν εντυπώσεων και ουδέποτε καταβάλλονται ένεκα κομματικών επιλογών και, βέβαια, υποχρεώσεων έναντι των χρηματοδοτών τους! Έχοντας, λοιπόν, να ανταπεξέλθει σε έναν άνισο αγώνα με μια κυβέρνηση κτητικής αντίληψης στη διακυβέρνηση της χώρας, οφείλει να επαληθεύσει το από αρχαιοτάτων χρόνων ρητό «πενία τέχνας απεργάζεται» χρησιμοποιώντας κάθε διαθέσιμο νου στην επιχείρησή του, ακόμη κι αν αφορά στη «δαιμονοποιημένη» Τεχνητή Νοημοσύνη[2] με τα πολλά εν δυνάμει κακά τα οποία, παρά ταύτα, αφαιρούμενα από τα καλά της δίνουν το θετικό αποτέλεσμα δικαίωσης κάθε νέας τεχνολογίας.

Η «λουδίτικη[3]» συμπεριφορά και στάση απέναντι στην τεχνολογία αυτή η οποία, όπως και κάθε νέα, είναι δυνατόν να εφαρμοστεί αρνητικά, κακοποιητικά, για κατασκοπία και χειραγωγία, περιορίζει τον ορίζοντα του επιχειρηματία του οποίου ο χώρος δράσης δεν περιβάλλεται πια από γεωγραφικά σύνορα. Εξάλλου, σχεδόν όλα τα ηλεκτρονικά προϊόντα (gadget) «επαύξησης» της πραγματικότητάς μας κάνοντάς τη πιο υποφερτή για πολύ κόσμο, έλκουν την καταγωγή τους από την απεργαζόμενη τον πόλεμο βιομηχανία η οποία, μεταβαίνοντας σε περισσότερο καταστροφικά και απόρρητα επίπεδα τεχνολογίας, αποδεσμεύει σταδιακά τις παρωχημένες της επινοήσεις για το εμπόριο.

Ο επιχειρηματίας «νέας κοπής», επίδοξος, πρωτάρης ή «φτασμένος» που προχώρησε σε «ρεκτιφιέ της μηχανής του νου» επικαιροποιώντας γνώσεις, τεχνογνωσία και δεξιότητες, οφείλει να αξιοποιήσει κάθε διαθέσιμο πόρο. Ιδιαίτερα αυτόν του διανοητικού κεφαλαίου, ανθρώπινου και τεχνητού, του οποίου η γόνιμη ζεύξη των μερών πολλαπλασιάζει[4] την ευελιξία και προσαρμογή του επιχειρηματικού μοντέλου δημιουργίας εσόδων, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την ανθεκτικότητά του σε έναν αγώνα για δρομείς μεγάλων αποστάσεων με «μυαλό και πόδια». Ακόμη και ένα πτυχίο ΑΕΙ «χωρίς αντίκρισμα» στον «χαμένο παράδεισο» του ελληνικού Δημοσίου, είναι δυνατό να μετεξελιχθεί σε βατήρα ουσιαστικών μεταπτυχιακών σπουδών κατάλληλων για ένα άλμα προς την αξιοπρεπή διαβίωση χωρίς εξάρτηση από οπεκεπέδες και επιτήδειους του κρατικομματικού μηχανισμού.

Το τεχνητό διανοητικό κεφάλαιο, η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ), «αναφέρεται σε μηχανές ή συστήματα υπολογιστών τα οποία είναι δυνατό να προσομοιώσουν διαδικασίες ανθρώπινης νοημοσύνης (π.χ., συλλογιστική/ λήψη αποφάσεων/ επίλυση προβλημάτων) για την εκτέλεση των μέχρι τώρα «ανθρώπινων» εργασιών, επεξεργαζόμενα τεράστιους όγκους δεδομένων με ταχύτητες πέρα από τις δυνατότητες του ανθρώπου». Παρότι δεν προσφέρεται «δια πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν», είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο του οποίου ο τρόπος χρήσης διαφοροποιεί τα λαμβανόμενα αποτελέσματα σχετικά με τη μείωση του κόστους (αυτοματοποιώντας επαναλαμβανόμενες εργασίες ή εντοπίζοντας αδικαιολόγητες ταμειακές εκροές), τη λειτουργική αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα (επανασχεδίαση των ροών εργασίας, παραγωγή σε κλίμακα κλπ.) και το τελικό ζητούμενο, την ανταγωνιστικότητα (επικαιροποιώντας γνώσεις, εντοπίζοντας τάσεις και ευκαιρίες).

Χωρίς να αποτελεί προνόμιο των μεγάλων επιχειρήσεων μόνο, είναι δυνατό να φανεί το ίδιο, αν όχι και περισσότερο, χρήσιμη για τις μικρομεσαίες των οποίων η πρόσβαση σε μηχανισμούς και χρηματικό κεφάλαιο δεν είναι εύκολη στο εγχώριο τοξικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Όσο δε, καλύτερα εστιασμένη και σαφώς διατυπωμένη είναι η ερώτηση ή απορία, τόσο ακριβέστερη και η απάντηση-όχι «τυφλοσούρτης»- που  διευκολύνει τον επιχειρηματία στη λήψη πιο βελτιωμένων αποφάσεων. Με άλλα λόγια, υπέχει τη θέση ενός φυσικού συμβούλου-του οποίου αδυνατεί να καλύψει το κόστος- ικανού για τεκμηριωμένη άποψη επί του θέματος που τον ταλανίζει, ακούγοντας ή διαβάζοντας την απάντηση της ΤΝ με δική του πάντα ευθύνη της τελικής και, πιθανότατα, εξυπνότερης απόφασης.

Πιο συγκεκριμένα, σε όρους μάρκετινγκ παρέχει σημαντική συνδρομή στον ανασχεδιασμό της εταιρικής ταυτότητας (rebranding: αναθεώρηση της επωνυμίας εταιρίας/προϊόντος, του λογότυπου κ.ά.), στην καλύτερη στόχευση του πελατολογίου κλπ. Σε όρους μάνατζμεντ αναδεικνύει προβλήματα υποδεικνύοντας διορθώσεις των κακώς κειμένων (redressing: μείωση κόστους, βελτίωση ποιότητας και εργασιακών σχέσεων κλπ.) της διοίκησης. Επίσης, διευκολύνει τα μέγιστα τις ζωτικής σημασίας εξαγωγές εντοπίζοντας τις πλέον πρόσφορες αγορές, τα αναγκαία χαρακτηριστικά και την τιμολόγηση προϊόντος/υπηρεσίας, τους εμπορικούς δρόμους και κανονισμούς ή κινδύνους κ.ά. Εξαγωγές -η πλέον απαραίτητη σταθερά για μια βιώσιμη πορεία- ενίσχυσης των εσόδων και της δυνατότητας διατήρησης νόμιμων λογαριασμών στο εξωτερικό προφυλάσσοντάς τα από τη βουλιμία των κυβερνόντων, αλλά και τη ανθεκτικότητας στον διεθνή ανταγωνισμό ο οποίος τυγχάνει καλύτερων συνθηκών λειτουργίας στις χώρες προέλευσης όπως και στη «φιλόξενη» για Ξένες Άμεσες Επενδύσεις χώρα μας.

Η μέχρι κάποιου επιπέδου δωρεάν χρήση εφαρμογών φέρνει στην οθόνη της ηλεκτρονικής του συσκευής επιχειρηματία απαντήσεις ή υποδείξεις σχετικές με την επιχειρηματική του δραστηριότητα, ανάλογης ποιότητας προς τη σαφέστερη δυνατή περιγραφή των ερωτημάτων του προς κάποιο από τα ChatGPT/ Peplexity/ Gemini/ Copylot κλπ., ή να δημιουργήσει εικόνες και σχέδια μέσω του Canva, να συντάξει κείμενο με το Grammarly, για παράδειγμα. Πειραματιζόμενος με τη διατύπωση της ερώτησης και υποβάλλοντάς τη διαδοχικά στις παραπάνω εφαρμογές, διαπιστώνει τη διεισδυτικότητα και την πιθανή διαφορετική τους προσέγγιση στο νέφος του διαδικτύου κερδίζοντας, ταυτόχρονα, πολύ χρόνο στην αναζήτηση πληροφοριών και δεδομένων στοιβαγμένων σε διάφορα απομακρυσμένα κέντρα (Data Centers) ποικίλων πηγών «καταγωγής και προέλευσης».

Η δυνατότητα να χρησιμοποιήσει τις δωρεάν εφαρμογές παρέχει, επιπλέον, την ευκαιρία εξοικείωσης στη χρήση τους και κατόπιν, αν έχει την οικονομική άνεση, να προχωρήσει στην αγορά μιας περισσότερο εξειδικευμένης προς τις ανάγκες του εκδοχής. Τα ψαχτήρια αυτά εντοπίζουν στο «νέφος» του ιντερνέτ ό,τι έχει αναρτηθεί από δημοσιεύσεις, άρθρα και κάθε είδους δεδομένα (με παραπομπή στην πηγή) από τα οποία είναι δυνατό να αντλήσει χρήσιμες πληροφορίες -έως και μηδενικού κόστους- προκειμένου να λάβει τις καλύτερες δυνατές αποφάσεις. Εκτός από τα δεδομένα τα οποία δημιουργεί και οφείλει να διατηρεί με την καλύτερη δυνατή οργάνωση (σημαντική για την αποδοτικότητα της ΤΝ) στην επιχείρησή του, στο σύμπαν του διαδικτύου «αιωρείται» ένας τεράστιος αριθμός τους δημιουργημένος από αρθρογράφους, αναλυτές, ερευνητές, οργανισμούς, ιδρύματα και ινστιτούτα, αλλά και από απλούς περιηγητές ή καταναλωτές (συχνά-πυκνά και από bots, μηχανές δημιουργίας περιεχομένου το οποίο χρήζει περαιτέρω ελέγχου) οι οποίοι εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους υποδεικνύοντας προτιμήσεις (likes), αξιολογώντας συμπεριφορές ή πραγματοποιώντας αγορές για τις οποίες δηλώνουν τον βαθμό ικανοποίησής τους.

Με τις επιλογές του Έλληνα επιχειρηματία να περιορίζονται δραματικά και την παύση της δραστηριότητάς του να διαγράφεται στον ορίζοντα, το φαινομενικά ακατόρθωτο (διογκωμένο και από τον πιθανό φόβο ή την άγνοια) μόνο με μικρά βήματα μπορεί να προσεγγιστεί μετά τη δέουσα κατάρτιση και χρήση κάποιας από τις παραπάνω εφαρμογές. Στην προσπάθεια αυτή συνδράμει και το σύγχρονο λογιστικό ή επιχειρηματικό λογισμικό το οποίο-μάλλον- διαθέτει ήδη, διευκολύνοντας την εκκίνηση αξιοποίησης των δυνατοτήτων της ΤΝ στη βελτίωση λειτουργιών και μεγεθών της επιχείρησης αποδεσμεύοντας, συγχρόνως, χρόνο για δημιουργική και καινοτομική σκέψη, για προσωπικές σχέσεις, την οικογένεια  και, τελικά, για ποιοτικότερη ζωή.

Ηρ. Γωνιάδης

[1]Βλ.  https://www.newsbreak.gr/oikonomia/900275/me-foroafaimaxi-foyskosan-ta-esoda-toy-kratikoy-proypologismoy-ianoyarioy-ioynioy-2025/_ ή και https://slpress.gr/oikonomia/2021-24-soreftiki-afxisi-misthon-5-652e-soreftiki-forologiki-afaimaxi-17-154e/.

[2] https://slpress.gr/oikonomia/na-fovountai-oi-epixeiriseis-tin-epelasi-tis-texnitis-noimosinis/, https://slpress.gr/oikonomia/pos-borei-i-texniti-noimosini-na-voithisei-tin-epixeirisi-mou/,

https://slpress.gr/oikonomia/i-texnologiki-kainotomia-sto-plevro-tou-epixeirein/.

[3] Λουδιτισμός, το κίνημα των υφαντουργών του 19ου αιώνα οι οποίοι κατέστρεφαν τις υφαντουργικές μηχανές επειδή τους «έκλεβαν» τις δουλειές.

[4] «Το Όλον είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των μερών», όπως το έθεσε ο Αριστοτέλης. Ή, σε μαθηματικούς όρους: Ανθρώπινη + Τεχνητή = Νοημοσύνη2.

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
47,500ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

Τελευταία Άρθρα