ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΗ ΑΝΩΤΑΤΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΕΞ κ. Ν. ΔΕΝΔΙΑ

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Σχόλια στο σχέδιο Νέου Οργανισμού του Υπουργείου Εξωτερικών

Στις 18 Μαρτίου εκλήθησαν οι διάφοροι Σύλλογοι εργαζομένων στο ΥΠΕΞ να εκφέρουν τη γνώμη τους και τα σχόλια τους στο σχέδιο του Νέου Οργανισμού του Υπουργείου. Η ανάγκη για ένα νέο οργανισμό προέκυψε κυρίως από την ένταξη στο ΥΠΕΞ υπαλλήλων της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και των Γραφείων Τύπου και Επικοινωνίας. Πρόκειται πραγματικά για ένα μεγάλο εγχείρημα και είναι απορίας άξιο πως για το σχολιασμό του δόθηκαν μόνο πέντε ημέρες εκ των οποίων τρεις εργάσιμες και μάλιστα μέσα στη μεγάλη κρίση του κορονοϊού.

Αυτό είναι και το πρώτο ερώτημα που ανακύπτει : Ποια η βία, όταν όλη η χώρα υπολειτουργεί να προωθηθεί στη Βουλή ένα τέτοιο νομοσχέδιο; Μήπως ακριβώς υποκρύπτονται προθέσεις “κουκουλώματος” ; Μήπως ακριβώς τώρα που η προσοχή όλων είναι στραμμένη στις δηλώσεις του κ. Τσόδρα, κάποιος, τον οποίο τα γεγονότα και το ενδιαφέρον έχουν “παραγκωνίσει” στη σκιά,   προσπαθεί να εμφανίσει έργο, προωθώντας άνομα σχέδια;

Από ένα γρήγορο διάβασμα του πονήματος, προκύπτουν άμεσα μερικές γενικές παρατηρήσεις: Το νομοσχέδιο είναι προχειρογραμμένο, μάλλον από ανθρώπους που δεν έχουν ιδέα ούτε του ρόλου ούτε του τρόπου λειτουργίας ενός ευρωπαϊκού ΥΠΕΞ, αγνοούν δε τα ανθρώπινα και υλικά μέσα που διαθέτει το εν λόγω Υπουργείο για να εφαρμόσει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Η σύγκριση με τον νυν ισχύοντα Οργανισμό (που είχε υιοθετηθεί επί Υπουργίας Ντόρας Μπακογιάννη) είναι καταθλιπτική. Ο ισχύον είχε 171 άρθρα και ο προτεινόμενος 252 (!).

Ειδικότερα το Νομοσχέδιο

  • Θεσμοθετεί  τα Ιδιαίτερα Γραφεία Υπουργού, Αναπληρωτών κλπ. Επίσης, θεσμοθετεί Γραφείο Τύπου Υπουργού Εξωτερικών. Σημειώνεται ότι αν και τα εν λόγω Γραφεία στεγάζονταν στο κτίριο του Υπουργείου, ουδέποτε είχαν νομοθετικά θεσμοθετηθεί, εμφανιζόμενα μόνο στο τηλεφωνικό κατάλογο του ΥΠΕΞ. Ερώτημα: από που θα καλύπτονται μισθοδοσίες και λοιπές δαπάνες των εν λόγω Γραφείων;
  • Δημιουργεί θέση “Συμβούλου Αμυντικών Θεμάτων” με το αντίστοιχο Γραφείο, που θα στελεχώνεται από προσωπικό του ΥΠΕΞ αλλά και “ένστολο προσωπικό των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων,… με  Προϊστάμενο… Ανώτατο ή Ανώτερο Αξιωματικό. Τοποθετούνται επίσης έως 6 Ανώτεροι Αξιωματικοί από τους τρεις Κλάδους, έως δύο Μόνιμοι Υπαξιωματικοί, δύο διπλωματικοί,  δύο διοικητικοί και τρεις οπλίτες. Στο ίδιο Γραφείο συνιστάται θέση Συνδέσμου για τα θέματα φύλαξης των συνόρων και των μεταναστευτικών ροών (σ.σ. Συνδέσμου με ποιόν;), στην οποία τοποθετείται Ανώτερος Αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και θέση Συνδέσμου για τα θέματα φύλαξης των θαλασσίων συνόρων, στην οποία τοποθετείται Ανώτερος Αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος, υπό καθεστώς παράλληλης τοποθέτησης.

Συνολικό προσωπικό του εν λόγω Γραφείου εικοσιένα (21) άτομα.  Ερώτημα: Ποια  υπηρεσία του ΥΠΕΞ διέγνωσε την ανάγκη δημιουργίας αυτού του Γραφείου και ποιος  Γενικός Γραμματέας την εισηγήθηκε στον Υπουργό;

Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται ότι “Τα λειτουργικά έξοδα του Αυτοτελούς Γραφείου Συμβούλου Αμυντικών  Υποθέσεων βαραίνουν τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εξωτερικών”.  Τη στιγμή που πρόσφατα κυκλοφόρησε εγκύκλιος ότι δεν υπάρχουν χρήματα για υπηρεσιακές μετακινήσεις, υπάρχουν για τη λειτουργία του εν λόγω Γραφείου;

  • Δημιουργείται Γραφείο Υπεύθυνου Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Στο Γραφείο αυτό προβλέπεται ως προσωπικό, ο Υπεύθυνος, ο Αναπληρωτής του και πέντε ακόμα άτομα. Ερώτημα: η Διεύθυνση Προσωπικού, που είναι και η αρμόδια για τον χειρισμό του κύριου όγκου προσωπικών δεδομένων, δεν μπορούσε να αναλάβει και την ευθύνη φύλαξής τους; Τι γινόταν μέχρι τώρα; Γιατί απαιτούνται επτά άτομα γι’ αυτό το ρόλο, όταν είναι σε όλους γνωστή η παντελής έλλειψη προσωπικού του Υπουργείου και υπάρχουν Πρεσβείες που λειτουργούν με ένα Πρέσβη και έναν ή κανένα διοικητικό υπάλληλο;
  • Δεν αναφέρεται τίποτα για τα απαραίτητα προσόντα ου Διοικητή του Αγίου Όρους (μήπως να είχε ένα απολυτήριο Γυμνασίου;)
  • Στο κεφάλαιο περί αποσπάσεων υπαλλήλων άλλων Υπουργείων περιγράφονται επακριβώς διαδικασίες που ακριβώς αφορούν άλλα Υπουργεία.(στην εκκλησιαστική γλώσσα αυτό λέγεται εισπήδηση…)
  • Tο άρθρο 16, περί εκπροσώπησης στα διεθνή δικαιοδοτικά όργανα είναι ιδιαίτερα κακογραμμένο, με αχρείαστες επαναλήψεις
  • Προβλέπεται ότι η Γενική Επιθεώρηση, έχει τον έλεγχο εφαρμογής και συμμόρφωσης με το εξωτερικό και εσωτερικό κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας του Υπουργείου (δηλαδή; ποιο είναι το εσωτερικό και εξωτερικό κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας του Υπουργείο; Μήπως η πρόταση αποτελεί μετάφραση κάποιας – άγνωστης στο βαλκανικό ΥΠΕΞ- έννοιας;)
  • Στο ίδιο κεφάλαιο προβλέπεται επίσης ότι η ΓΕ έχει “ τον έλεγχο της ορθής εφαρμογής των διαδικασιών εκτέλεσης του προϋπολογισμού, διενέργειας των δαπανών και διαχείρισης της περιουσίας του οικείου Υπουργείου”. Αυτή ακριβώς η λεξούλα μας λέει τα ακόλουθα: τουλάχιστον το σημείο αυτό αποτελεί ή μετάφραση ή copy-paste από άλλο άσχετο νομοθέτημα (ποτέ δεν θα αναγραφόταν αφού ούτως ή άλλως το νομοσχέδιο αναφέρεται στο ΥΠΕΞ. Επίσης, προδίδει ότι ο άνθρωπος, στον οποίο ο Υπουργός ανέθεσε την επιμέλεια του νομοσχεδίου ούτε μπήκε στο κόπο να το διαβάσει – αυτό αποδεικνύεται και παρακάτω- ούτε και να ρωτήσει κάποιον που ίσως γνωρίζει περισσότερα).
  • Επίσης, προβλέπεται ότι η ΓΕ “υποστηρίζεται στο έργο της από υπαλλήλους του Υπουργείου Εξωτερικών” . Το ίδιο επαναλαμβάνεται και αλλού, όπως για το Κέντρο Σχεδιασμού Εξωτερικής Πολιτικής (“Το ΚΕ.Σ.Ε.Π. υποστηρίζεται στο έργο της από υπαλλήλους του Υπουργείου Εξωτερικών”). Αυτό το αυτονόητο, αφού οι εν λόγω υπηρεσίες είναι μέρος του ΥΠΕΞ, προφανώς έχει γραφτεί από κάποιον άσχετο και δεν θα πρέπει να πέρασε από τη κρίση της ιεραρχίας…
  • Στα περί Γραφείου Νομικής Υποστήριξης (ιδέα πρώην ΥΠΕΞ κ. Κοτζιά, που προφανώς κρίνεται και αυτή καλή), προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι το Γραφείο “τηρεί ηλεκτρονικό αρχείο” (!). Ότι μια υπηρεσία οφείλει να τηρεί (στη σημερινή εποχή) ηλεκτρονικό αρχείο, πρέπει να προβλέπεται σε Νόμο του Κράτους;
  • Και στο Γραφείο αυτό 4 προσλήψεις…
  • Επιπλέον προβλέπεται ότι “Το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών των Νομικών Συμβούλων, που προκύπτει με βάση τη σχέση της έμμισθης εντολής, καταβάλλεται από το Υπουργείο Εξωτερικών προς τους αρμόδιους φορείς, ως επιπλέον ποσό αυτού των μηνιαίων αποδοχών τους”. Δηλαδή, ο μισθός των εν λόγω δεν υφίσταται τις ασφαλιστικές κρατήσεις που υφίστανται όλοι οι άλλοι εργαζόμενοι; Θέλω να ελπίζω ότι δεν καταλαβαίνω σωστά!
  • Παράλληλα με το προαναφερθέν ΚΕ.Σ.Ε.Π. Δημιουργείται και Διεύθυνση Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Σχεδιασμού , που θα εποπτεύει τις Υπηρεσίες Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Σχεδιασμού (!). Πως θα γίνεται ο συντονισμός μεταξύ των δύο ή δεν θα υπάρχει για να ενισχύουμε τη δημοκρατική πολυφωνία; Και ποιες θα είναι οι υπηρεσίες αυτές τις οποίες η Δ/νση θα εποπτεύει; Αν εννοεί των Οικονομικών / Επιχειρηματικών Σχέσεων και των Αποδήμων, μήπως θα πρέπει να διευκρινισθεί; Για να μην υπάρχουν απορίες, Η Διεύθυνση θα περιλαμβάνει και τμήμα “Παρακολούθησης και Αξιολόγησης”. Μόνο που τα ίδια καθήκοντα θα έχει και η Γενική Επιθεώρηση…
  • Διαμορφώνει στρατηγική κατά την οποία αναπτύσσονται οι στρατηγικοί άξονες και τεκμηριώνεται το Στρατηγικό Σχέδιο με βάση την Κυβερνητική Πολιτική. Η ίδια Δ/νση θα προβαίνει στη “σύνδεση Στρατηγικών αξόνων με τις Στρατηγικές Επιλογές του Κυβερνητικού Προγράμματος”. Άρα δεν μιλάμε για εθνική εξωτερική πολιτική, αλλά κυβερνητική…

Για την διαμόρφωση της Στρατηγικής συνεργάζεται με το Κέντρο Σχεδιασμού Εξωτερικής Πολιτικής.” (εδώ θυμηθήκαμε και τις υπηρεσίες του ΥΠΕΞ…)

  • Θεσμοθετείται (θα μας πουν “για πρώτη φορά”) Γραφείο Εθνικού Εισηγητή για την εκπόνηση, το συντονισμό και την εφαρμογή εθνικής στρατηγικής στην αντιμετώπιση της εμπορίας ανθρώπων στα επίπεδα της πρόληψης, της καταστολής και της δίωξης των δραστών, καθώς και της προστασίας των θυμάτων εμπορίας. Μήπως η καταστολή και της δίωξης των δραστών, καθώς και η προστασία των θυμάτων εμπορίας ανήκουν στις αρμοδιότητες άλλων Υπουργείων;
  • O Εθνικός Εισηγητής, ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών, με θητεία τεσσάρων (4) ετών, η οποία μπορεί να ανανεώνεται. Ο Εθνικός Εισηγητής είναι μόνιμος υπάλληλος του Υπουργείου Εξωτερικών. Για ποιό λόγο κάποιος υπάλληλος, όσο και “εξειδικευμένος επιστήμονας εγνωσμένου κύρους από το χώρο των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών και να είναι” θα έχει την ανανεώσιμη μονιμότητα της θέσης του Εθνικού Εισηγητή; Γιατί δεν θα μπορεί άλλος υπάλληλος ίσων προσόντων να αναλάβει αυτή τη θέση; Φωτογραφία;
  • Επίσης ορίζεται ότι “σύνδεσμο με το Γραφείο Εθνικού Εισηγητή αποτελεί ο εκάστοτε επικεφαλής του Γραφείου Ελλάδος του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης, με τον αναπληρωτή του”. Αυτό αποτελεί εθνική πρωτοτυπία, αφού στον ελληνικό νόμο ορίζεται ποιός θα εκπροσωπεί τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης στις δικές μας εθνικές υπηρεσίες… Διάβασε κανείς αυτό το σχέδιο νόμου;;;
  • Στη συνέχεια το μαχαίρι περικόπτει τις πολιτικές Διευθύνσεις του Υπουργείου, δημιουργώντας μια Υπερδιεύθυνση με τέσσερα τμήματα (Κύπρου, Τουρκίας, Αραβικών Χωρών – Βορείου Αφρικής και Μέσης Ανατολής). Ερώτημα; έστω και από άποψη συμβολισμού, είναι σωστό τώρα η Κύπρος και η Τουρκία να “υποβιβάζονται” σε Τμήματα  από Διευθύνσεις; Τόση θεωρεί η ποιοτική ηγεσία ότι είναι η συμβολή της διπλωματίας στα μοναδικά εθνικά μας θέματα;  Η υπηρεσιακή ηγεσία το δέχεται; Το εισηγήθηκε; Συμφωνεί; Η Ένωση Διπλωματικών Υπαλλήλων βλέπει πέραν των μικρο-συνδικαλιστικών απαιτήσεων;
  • Στο κεφάλαιο που αφορά την Α4 Δ/νση Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ξαφνικά αναγράφεται ότι η Δ/νση αυτή “Έχει επίσης την αρμοδιότητα … της εφαρμογής  των Διεθνών Συμβάσεων” (!). Προφανώς κάτι άλλο είχε στο νου του ο συντάκτης… Άλλη μια απόδειξη του προχείρου γραψίματος του σχεδίου νόμου και της έλλειψης “μιάς τελευταίας ματιάς”.
  • Ένα γενικότερο θέμα του νομοσχεδίου ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες των διαφόρων Διευθύνσεων, είναι η εξαντλητική περιπτωσιολογία και η εμφανής επιθυμία, τίποτα να μην μείνει χωρίς ρύθμιση. Εξ΄ ου και το μέγεθος… Δυστυχώς κανείς δεν φαίνεται να εξήγησε στη πολιτική ηγεσία ότι όσο περισσότερα θέματα ρυθμίζονται, τόσο περισσότερο τα χέρια της είναι δεμένα. Αυτή η ιδιαίτερα περιπτωσιολογική απαρίθμηση των αρμοδιοτήτων των Διευθύνσεων, κανείς δεν σκέφτηκε ότι, αν αύριο κάτι προκύψει που δεν έχει  προβλεφθεί σήμερα, όλοι θα σηκώνουν τα χέρια “δεν είναι δική μου αρμοδιότητα”, με τη γνωστή νοοτροπία που βασανίζει από ιδρύσεώς του το ΥΠΕΞ, τη νοοτροπία του να πετάξουμε το μπαλάκι (γνωστή και διπλωματία του πινγπ – πονγκ). Κανείς έστω δεν σκέφτηκε να προσθέσει στο τέλος όλων αυτών των περιπτώσεων “και ό,τι άλλο ήθελε να αναθέσει ο Υπουργός” ;
  • Στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακής και Ανθρωπιστικής Αρωγής … δύναται, επίσης να προσλαμβάνεται ειδικευμένο προσωπικό … με συμβάσεις έργου, ο αριθμός των οποίων δεν δύναται να υπερβαίνει τις τέσσερις (4) ανά έτος και έως δύο (2) ειδικοί σύμβουλοι ανά θητεία του Γενικού Διευθυντή, οι όροι πρόσληψης των οποίων καθορίζονται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται έπειτα από πρόταση του Υπουργού Εξωτερικών. (τσουπ, άλλη μια προσληψούλα, έτσι στα κρυφά… “το θέμα είναι να τρουπώσεις” κατά τη παλαιά ελληνική ταινία…)
  • Το απολύτως απροσδόκητο ακολουθεί: η Ελληνική Επιτροπή ΟΥΝΕΣΚΟ, το (πολύπαθο) Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας ¨φεύγουν” από την αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Μορφωτικών Υποθέσεων και υπάγονται στο Γενικό Γραμματέα Απόδημου Ελληνισμού (…) το αφήνω ασχολίαστο γιατί δεν φτάνει η λογική μου αντίληψη. Προφανώς οι συντάκτες είναι παντελώς άσχετοι με το έργο των δύο αυτών οργανώσεων (“δεν ήξεραν δεν ρώταγαν;”). Και μαζί με αυτά, ανέθεσαν στον ίδιο Γενικό Γραμματέα Απόδημου Ελληνισμού την εποπτεία της Διοίκησης του Αγίου Όρους (αν ο συντάκτης μπορούσε να καταλάβει ή έστω να φανταστεί τη σημασία που δίνουν οι Ορθόδοξες Χώρες στο Άγιον Όρος, δεν θα ήταν ο συντάκτης αυτού του εκτρώματος… Τοοοόση ασχετοσύνη;
  •  Στην αρμοδιότητα της Η’ Γενική Διεύθυνση Απόδημου Ελληνισμού, Θρησκευτικών & Προξενικών Υποθέσεων “υπάγονται: α)  Η  προστασία  των  δικαιωμάτων  και συμφερόντων  του   απόδημου ελληνισμού  τόσο  στη  χώρα  μας όσο και στο εξωτερικό”. Τα δικαιώματα και τα συμφέροντα των αποδήμων στη χώρα μας υπάγονται στην αρμοδιότητα άλλων Υπουργείων. Είναι γνωστή η ρήση του πρώην Υπουργού Θ. Πάγκαλου, ότι το ΥΠΕΞ ασχολείται ΜΟΝΟΝ με τα εκτός Ελλάδος θέματα.
  • Στην Η2 Διεύθυνση Θρησκευτικών και Εκκλησιαστικών Υποθέσεων ανήκουν ακόλουθες αρμοδιότητες: Η τήρηση των σχέσεων και της επικοινωνίας της Ελλάδος με τον Οικουμενικό Θρόνο, τα λοιπά Πρεσβυγενή και άλλα Πατριαρχεία, τις ανά τον κόσμο Αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, τις άλλες Χριστιανικές Εκκλησίες, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, τα ξένα Δόγματα και τις αλλόδοξες Εκκλησίες γενικά, καθώς και η ρύθμιση κάθε θέματος το οποίο ανακύπτει από την επικοινωνία αυτή. Χωρίς να είμαι ειδικός, μήπως υποκλέπτονται αρμοδιότητες του Υπουργείου Παιδείας;
  • Το Κέντρο Εξυπηρέτησης και Πληροφόρησης Πολιτών και Αποδήμων Ελλήνων (ΚΕΠΠΑ) δίνει άλλη μια δυνατότητα για κάτι προσληψούλες. Το ΚΕΠΠΑ στελεχώνεται “από υπαλλήλους προερχόμενους από τους Κλάδους του Υπουργείου Εξωτερικών και με συμβασιούχους ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Για το σκοπό αυτόν, υφίστανται είκοσι τέσσερις (24) οργανικές θέσεις υπαλλήλων με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών καθορίζονται οι ειδικότητες και τα προσόντα των υπαλλήλων που προσλαμβάνονται. Οι ως άνω συμβασιούχοι υπάλληλοι πρέπει να γνωρίζουν, εκτός από την ελληνική, απαραιτήτως και την αγγλική γλώσσα. Η γνώση επιπλέον ξένων γλωσσών συνεκτιμάται. Επίσης απαιτείται η γνώση χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή. Με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών γίνεται η πρόσληψη στις ανωτέρω θέσεις βάσει των γενικών περί προσλήψεως υπαλλήλων του Δημοσίου διατάξεων. Οι μονάδες του χρόνου εμπειρίας του υποψηφίου που έχει πράγματι διανυθεί στο ΚΕΠΠΑ του Υπουργείου Εξωτερικών, του οποίου θέσεις προκηρύσσονται, προσαυξάνονται κατά πενήντα πέντε τοις εκατό (55%) εφόσον ο υποψήφιος έχει προϋπηρεσία δεκαοκτώ (18) τουλάχιστον μηνών σε αυτό. Για την ενημέρωση και την εκπαίδευση τους σε θέματα της αρμοδιότητας τους, οι εν λόγω υπάλληλοι λαμβάνουν μέρος, μέσα στο πρώτο τρίμηνο από την υπογραφή της σύμβασης, σε κύκλο εκπαιδευτικών σεμιναρίων διάρκειας πέντε εβδομάδων που οργανώνει για το σκοπό αυτόν η Διπλωματική Ακαδημία του Υπουργείου Εξωτερικών. Με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών καθορίζονται τα σχετικά με τη συγκρότηση επιτροπής, η οποία λειτουργεί ειδικά στο πλαίσιο της Διπλωματικής Ακαδημίας, για να βεβαιώνει περί της επιτυχούς συμμετοχής των εν λόγω υπαλλήλων στα ως άνω σεμινάρια και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Η μη λήψη πιστοποιητικού επιτυχούς περαιώσεως των ως άνω σεμιναρίων επιφέρει καταγγελία της σύμβασης του υπαλλήλου. Οι ως άνω υπάλληλοι υπηρετούν αποκλειστικά στο ΚΕΠΠΑ χωρίς τη δυνατότητα μετάθεσης ή απόσπασης τους σε Περιφερειακές Υπηρεσίες της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών ή σε αρχές της Εξωτερικής Υπηρεσίας. Οι κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου παρέχοντες υπηρεσίες στο ΚΕΠΠΑ με σύμβαση μίσθωσης έργου διατηρούν το συμβατικό καθεστώς τους μέχρι τη στελέχωση της υπηρεσίας κατά τον ανωτέρω προβλεπόμενο τρόπο.” Άνευ σχολίων…
  • Επειδή διακρίνω μια ανησυχία ως προς το συντονισμό των διαφόρων δράσεων, θεσπίζονται Συμβούλια Συντονισμού Περιφερειακής Πολιτικής,  οκτώ συνολικά, ανά γεωγραφική περιοχή. Με τόσο συντονισμό προβλέπω ότι το λιγοστό προσωπικό θα τρέχει από σύσκεψη σε σύσκεψη για να συντονίζει και συντονίζεται… Διερωτώμαι, θα υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος σκέψης, ανάλυσης και πραγματικού σχεδιασμού ή ο συντάκτης /-ες του νομοσχεδίου, άσχετοι όντες με το έργο του Υπουργείου Εξωτερικών θεωρούν ότι πρόκειται περί ενός μεγάλου think tank, που άλλη δουλειά δεν έχει παρά να συντονίζεται και αυτά-συντονίζεται; Έχουν ποτέ γυρίσει τους διαδρόμους να δουν τα χάλια από άποψη ελλείψεων προσωπικού των Διευθύνσεων;
  • Σε ό,τι αφορά Νομοπαρασκευαστικές Επιτροπές,  Επιτροπές και Ομάδες Εργασίας,  με κοινή απόφαση μπορούν να συγκροτούνται, από δημόσιους λειτουργούς ή υπαλλήλους και ιδιώτες, οι οποίοι μπορούν, λόγω των ειδικών γνώσεων, της επιστημονικής τους κατάρτισης και πείρας, να συμβάλουν στην αποδοτικότερη διεξαγωγή του έργου του Υπουργείου Εξωτερικών. Οι λεπτομέρειες για τη λειτουργία, καθώς και η αμοιβή των μελών των ανωτέρω επιτροπών και ομάδων εργασίας ορίζονται, κατά περίπτωση, με την ίδια απόφαση. Σε περίπτωση που ορίζονται πρόσωπα με την ιδιότητα τους ως υπαλλήλων άλλου Υπουργείου ή φορέα του δημόσιου τομέα, απαιτείται για τη συμμετοχή τους προηγούμενη έγκριση του προϊσταμένου ή εποπτεύοντος Υπουργού. Μέχρι τώρα, Επιτροπές που λειτουργούσαν στο Υπουργείο Εξωτερικών, ήταν, εξ όσων γνωρίζω αμισθί, θεωρείτο δε τιμητικό να συμπεριληφθεί κανείς στη σύνθεση τέτοιων Επιτροπών. Τώρα φαίνεται ότι “λεφτά υπάρχουν” και ας έχει χτυπήσει την εθνική οικονομία ο κορονοϊός…
  • Είναι ενδιαφέρον ότι στα καθήκοντα των Πρεσβειών περιλαμβάνεται ότι “παραλαμβάνουν από την Κεντρική Υπηρεσία και υλοποιούν το Στρατηγικό Σχέδιο και Πρόγραμμα Δράσης που τις αφορά, συμμετέχουν στην κατάρτισή του μέσω προτάσεων και αναφέρουν ανά τακτικά χρονικά διαστήματα το βαθμό υλοποίησης του”. Εξόχως περιττό, πιθανότατα γραμμένο που δεν έχει δεί Πρεσβεία ούτε απέξω. Η Πρεσβεία είναι υποχρεωμένη να παραλαμβάνει ό,τι της αποστέλλει η Κεντρική Υπηρεσία καθώς επίσης και να υποβάλει προτάσεις και να αναφέρει περί του έργου της. Οι Αρχές μας συνήθως πάσχουν από έλλειψη οδηγιών περί του πρακτέου, ειδικά όταν πρόκειται περί ακανθώδους ζητήματος… Είναι πολλές οι ιστορίες διπλωματών που έμειναν ξεκρέμαστοι σε σοβαρά θέματα, είτε μη λαμβάνοντας οδηγίες ή λαμβάνοντας κάποιες τηλεφωνικά, που στη συνέχεια τους εξέθεσαν…
  • Εξίσου ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι για τους Αμίσθους Προξένους το όριo αποχώρησης είναι το 75ο, για τους κλάδους Επικοινωνιών, Πτυχιούχων κλπ. το 67ο και για τους Διπλωματικούς, τους της Νομικής Υπηρεσίας και τους Εμπειρογνώμονες το 65ο. Και τούτο, παρά τις συστάσεις της ΕΕ και τη γενικότερη τάση επιμήκυνσης των ορίων συνταξιοδότησης. Αλήθεια, υπάρχει κάποια διάθεση εναρμονισμού; Είναι τουλάχιστον παράδοξο επαγγέλματα που απαιτούν ορθοστασία και κόπωση να συνταξιοδοτούνται στα 67 και οι Πρέσβεις με οδηγούς και ανέσεις, να σπεύδουν να αποχωρήσουν σε αποδοτικές ηλικίες. Μήπως κάποιος από τους άλλους Υπουργούς που θα κληθούν να υπογράψουν το νομοσχέδιο έχουν άλλη άποψη;
  • Το άρθρο 165 είναι ακόμα μια απόδειξη της απροσεξίας που διατρέχει όλο το κείμενο και της “κοπτοραπτικής” που πραγματοποιήθηκε σε διάφορα Γραφεία: στα Ειδικά Προσόντα διορισμού, για το διορισμό σε θέση Ακολούθου Πρεσβείας απαιτείται, εκτός από τα γενικά προσόντα του άρθρου 156, επιτυχής αποφοίτηση από τη Διπλωματική Ακαδημία.  Μόνο που το άρθρο 156 αναφέρεται στη θέση σε “Αργία”…
  • Στο άρθρο που επιγράφεται “Προϊστάμενοι Υπηρεσιών Κεντρικής Υπηρεσίας και Αναπλήρωση αυτών” αναφέρεται ότι “Τα καθήκοντα των προϊσταμένων των Υπηρεσιών της Κεντρικής Υπηρεσίας ανατίθενται με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών από πλευράς βαθμών, ως ακολούθως: του Γενικού Επιθεωρητή, σε υπάλληλο του Διπλωματικού Κλάδου με βαθμό Πρέσβη. Στο άρθρο όμως 18, προβλέπεται ότι “ Γενικός Επιθεωρητής μπορεί να ορισθεί και Πρέσβης εκ προσωπικοτήτων, που έχει διατελέσει μόνιμος διπλωματικός υπάλληλος με πρεσβευτικό βαθμό”. Μικρές αβλεψίες σε κείμενα που γράφτηκαν στο γόνατο…
  • Παρόμοιες είναι οι αναφορές άλλες φορές, σύμφωνα με τα παλιά κείμενα σε “συζύγους” και άλλες συμπληρωμένες με το ορθό σήμερα “σύζυγοι ή συμβεβλημένοι σε (όχι “με” 😉 σύμφωνο συμβίωσης μερών”.
  • Άλλο ένα αυτο-περιορισμό θέτει η πολιτική ηγεσία με τον ορισμό επακριβώς του βαθμού που θα πρέπει να φέρουν οι Διευθυντές των Διπλωματικών Γραφείων Υπουργού, Αναπληρωτών κλπ… (“τουλάχιστον Συμβούλου Πρεσβείας Α’”). Προς τί ο αυτό-περιορισμός; Αν αύριο ο Υπουργός προτιμά ως Διευθυντή έναν Σύμβουλο Β’, θα τον πάρει στο Γραφείο του χωρίς να τον ονομάζει “Διευθυντή” αλλά Διευθύνοντα, καταστρατηγώντας το γράμμα του νόμου. Δεν είναι καλύτερο να έχει πλήρη ελευθερία να επιλέξει και να τιμήσει όποιον προτιμά ως Διευθυντή του Γραφείου του;
  • Τέλος, το επί της οδού Ακαδημίας 2 και Βασ. Σοφίας κτήριο, νομιμοποιήθηκε με τον Οργανισμό του 2007. Δεν χρειάζεται και ο Νέος Οργανισμός να μας θυμίζει ότι μέχρι τότε ήταν αυθαίρετο…
  • Για το τέλος άφησα ένα πολύ σοβαρό θέμα, που “καίει” ιδιαίτερα τη περίοδο αυτή όσους υπηρετούν σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης: Το θέμα της κάλυψη των νοσηλίων. Είναι απαράδεκτο, υπάλληλοι του Ελληνικού Κράτους να βρίσκονται σε αδυναμία κάλυψης των εξόδων νοσηλείας της οικογένειάς τους και των ιδίων. Οι λύσεις υπάρχουν και προτάσεις έχουν κατατεθεί κατά καιρούς. Από πλευράς υπαλλήλων υπάρχει όλη η καλή θέληση για την εξεύρεση λύσης, που να μην επιβαρύνει ιδιαίτερα το κρατικό προϋπολογισμό. Οι υπάλληλοι του ΥΠΕΞ Βρίσκονται σε απελπισία και αγωνία. Βοήθησαν τους συμπατριώτες μας να αναχωρήσουν, οι ίδιοι μένουν στο καθήκον και μαζί οι οικογένειές τους. Η χώρα δεν αισθάνεται ότι θα πρέπει να τους προσφέρει ό,τι σε όλους τους άλλους πολίτες της; Τώρα είναι η ώρα!

Κύριε Υπουργέ,

Τα ανωτέρω είναι ένα απλό σταχυολόγημα των αδυναμιών του σχεδίου Νέου Οργανισμού. Αποσύρετέ το, συζητήστε το με την υπηρεσιακή ηγεσία του Υπουργείου, του οποίου προΐστασθε, δώστε το στις Διευθύνσεις να σας υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους. Εμπιστευθείτε τις υπηρεσίες! Πάρτε απόψεις! Το Σχέδιο έχει πολλές αδυναμίες. Μην συνδέσετε το όνομά σας με ένα “κακό” ή “προχειρογραμμένο” Νόμο.

Υπάρχει χρόνος και νομίζω η ικανοποίηση θα είναι ιδιαίτερη όταν στο τέλος παρουσιασθεί στη Βουλή ένα νομοθέτημα που θα καλύπτει τις ανάγκες του Υπουργείου Εξωτερικών για πολλά χρόνια.

spot_img

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ως συνταξιούχο δεν με αφορά άμεσα. Σαν γενικό σχόλιο θεωρώ ότι τόση λεπτομέρεια και εξειδίκευση δύσκολα θα φθάσει σε πρακτική εφαρμογή. Αλλωστε είναι γνωστό ότι περιοδικές φιλόδοξες προσπάθειες είχαν πενιχρά αποτελέσματα. Χρειάζεται βέβαια λειτουργικό και σύγχρονο πλαίσιο κανονισμού, αλλά η δύναμη του ΥΠΕΞ απορρέει από το έμψυχο δυναμικό του.
    Το ζητούμενο (ακόμη) είναι η αξιοκρατία και η κανονικότητα στις προαγωγές.
    Απλά και ουσιαστικά.

  2. Και μόνο το μέγεθος του νομοσχεδίου ,με τόσες λεπτομέρειες και εξαιρέσεις καταργεί την σοβαρότητά του ,αλλά μάλλον ”αντιγράφει” ισχύοντα σε άλλα ΥΠΕΞ -περισσότερο των ΗΠΑ- στα πλαίσια και του επιτελικού κράτους και θέλει να θεσπίσει κάτι που το θεωρούμε απαράδεκτο μετά την 40ετή ασάφεια σε όλους τους κρατικούς φορείς και την συνδικαλιστική νοοτροπία και στους διπλωμάτες του ΥΠΕΞ.
    Αν δεν είναι εθνωφελές μπορεί- και πρέπει-να μη ψηφισθεί στην Βουλή.
    Η αξιοκρατία είναι παντού το ζητούμενο ,αλλά ποιό πρέπει να είναι ”το πνεύμα ”των διπλωματών του,που ”εξοντώθηκαν” αμαχητί προ της υπογραφήςς της Συμφωνίας των Πρεσπών και διαφωνούν στα Ελληνοτουρκικά ,οι εν ενεργεία και εν συντάξει ,κάτι που δεν παρατηρείται στην Τουρκία εδώ και 50 χρόνια ;;;.
    Υπάρχει αλήθεια σχεδιασμός και αντιμετώπιση των εθνικών μας θεμάτων με ”αριστεροπροοδευτικές” ιδέες ,όταν ανήκουμε στην Δύση , από το 1952 με ΝΑΤΟ και Ευρωπαική Ένωση -ΟΝΕ μετά το Μάστριχτ;;;.
    Δεν μπορούν οι διπλωμάτες να υποτάσσονται λιγώτερο στους πολιτικούς ,που έρχονται και παρέρχονται;;;.

  3. Ευχαριστω για την αναδημοσιευση του κειμενου της σελιδας simeioseisexpol.com αλλα επειδη ο συγγραφεας το εγραψε για εμας καλονθα ηταν να αναφερατε την πηγη σας.

Leave a Reply to Στωιδης Δημοσθένης Ακύρωση απάντησης

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα