Γιατί η Γερμανία διαθέτει ασφαλή τραίνα

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -
8 Μαρτίου 2023

Ο Εμμανουήλ Ψυρίδης, έμπειρος μηχανικός ασφάλειας τραίνων στη Γερμανία, περιγράφει τη γερμανική συνταγή: υπευθυνότητα, εκπαίδευση, τεχνολογία αλλά και επένδυση στον άνθρωπο.

“Πρακτικά αδύνατο να αστοχήσει ένα ασφαλές σύστημα”

Εμμανουήλ Ψυρίδης
Ο Εμμανουήλ Ψυρίδης επί το έργονΕικόνα: Privat

Αλλά όχι μόνο. Χρειάζεται και ασφάλεια, σωστές υποδομές, σύγχρονα τραίνα, καλά εκπαιδευμένοι άνθρωποι. Και ένα κράτος που να έχει πάρει όλα αυτά πολύ σοβαρά. Και να διδάσκεται από τα λάθη του. Μια τέτοια στιγμή “αφύπνισης” για τη Γερμανία ήταν το δυστύχημα στο Μπαντ Άϊντιλινγκ της Βαυαρίας το 2016.Από τη μετωπική σύγκρουση των δύο επιβατικών αμαξοστοιχιών στη μία ράγα της διαδρομής, έχασαν τη ζωή τους 12 άνθρωποι και τραυματίστηκαν άλλοι 89. Ο σταθμάρχης έπαιζε βίντεοπαιγνίδι στο κινητό του. Το μυαλό του ήταν αλλού. Το σύστημα τον προειδοποίησε, αλλά αντέδρασε λάθος. Δεν μπόρεσε να διαχειριστεί την πίεση της επερχόμενης καταστροφής που έβλεπε να εκτυλίσσεται μέσα από το σύστημα με τα ίδια του τα μάτια! “Γι’ αυτό το συγκεκριμένο δυστύχημα αποτέλεσε σημείο καμπής στα σιδηροδρομικά χρονικά της Γερμανίας” λέει στο μικρόφωνο της Deutsche Welle o Εμμανουήλ Ψυρίδης, διπλωματούχος ηλεκτρολόγος μηχανικός με εμπειρία ως μηχανικός δοκιμών λειτουργικής ασφάλειας τραίνων, σήμανσης και ασφάλειας, που ζει στη Γερμανία και εργάζεται σε αυτόν τον τομέα τα τελευταία 15 χρόνια. Διαθέτει μεγάλη εμπειρία έχοντας δουλέψει και σε άλλες χώρες, γι’ αυτό επιμένει ότι η τεχνολογία ασφάλειας θα πρέπει να είναι τόσο προηγμένη, ώστε να προλαμβάνει ή ακόμη και να προστατεύει από ανθρώπινο λάθος. “Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σηματοδότησης UNISIG ο άνθρωπος μπορεί να κάνει ένα λάθος ανά 1000 ώρες λειτουργίας. Αλλά ένα ασφαλές σύστημα έχει μια αστοχία ανά 1 δις ώρες λειτουργίας. Ή, αν κάνουμε τις διαιρέσεις, κάπου στα 115.000 χρόνια λειτουργίας. Συμπέρασμα; Είναι πρακτικά αδύνατο να αστοχήσει ένα ασφαλές σύστημα”.

Χάος στις αποβάθρες
Χάος στις αποβάθρες στο κεντρικό σταθμό ΑμβούργουΕικόνα: Eibner/imago images

Λέξη-κλειδί, λοιπόν “ασφαλές σύστημα”. Πώς η Γερμανία εγγυάται και υλοποιεί στην πράξη αυτήν την ασφάλεια; “Η Γερμανία έχει περάσει από όλες τις ηλικίες συστημάτων ασφαλείας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Καταρχήν, από το λεγόμενο σημειακό σύστημα ασφάλειας του 1950, που αντιλαμβάνεται την κίνηση διερχόμενου τραίνου σε διάφορα σημεία της διαδρομής, όχι συνεχόμενα αλλά πριν από κάθε φανάρι, με αποτέλεσμα να ειδοποιείται ο μηχανοδηγός που τρέχει πολύ να κατεβάσει ταχύτητα, αν το φανάρι που ακολουθεί είναι κόκκινο, κι αν δεν υπακούσει, σταματά αυτόματα το τραίνο. Αυτό είναι κάτι που υπάρχει παντού στο γερμανικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Ένα πιο εξελιγμένο είναι το γραμμικό σύστημα. Αντί να έχουμε μαγνήτες πριν από κάθε φανάρι, υπάρχει ένας αγωγός ανάμεσα στις ράγες που παρακολουθεί την κίνηση του τραίνου σε όλο το μήκος της διαδρομής και δίνει τη θέση του, την ταχύτητά του και την κατεύθυνσή του σε πραγματικό χρόνο. Πρόκειται για σύστημα ασφαλείας γύρω στο 1980. Το πιο σύγχρονο είναι το γνωστό European Train Control System (ETCS) που ακούγεται πολύ αυτές τις ημέρες στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό αυτοματοποιημένο σύστημα με αισθητήρες στις ράγες, τοποθετημένες ανά συγκεκριμένες αποστάσεις. Οι αισθητήρες λειτουργούν ως ταυτότητες. Δίνουν σε πραγματικό χρόνο την ταχύτητα, την κατεύθυνση του τραίνου, όχι μόνο στο κέντρο ελέγχου, αλλά ταυτόχρονα μεταφράζουν τα φωτεινά σήματα, που αντιλαμβάνεται οπτικά ο άνθρωπος, σε Ο και 1,  έτσι ώστε να τα αντιλαμβάνεται και ο υπολογιστής του τραίνου. Το τραίνο δεν αφήνει τον μηχανοδηγό να αναπτύξει ταχύτητα, τον προειδοποιεί. Κι αν παραβιάσει ο οδηγός την ταχύτητα, τον σταματά πριν περάσει το φανάρι. Γενικώς το ETCS καλύπτει δέκα σενάρια για κάθε κίνηση του τραίνου, αργά, γρήγορα, μπρος, παρκάρισμα κλπ”.

“Υπευθυνότητα, εκπαίδευση, τεχνολογία”

Τα ICE 3 των Γερμανικών Σιδηροδρόμων
Τα ICE 3 των Γερμανικών Σιδηροδρόμων τρέχουν μέχρι 300 χιλιότερα την ώραΕικόνα: picture alliance/J.W.Alker

Το σήμα πηγαίνει και στον σταθμάρχη. Ο σταθμάρχης ξέρει ακριβώς πού είναι τα τραίνα του, προς τα πού κατευθύνονται και το βασικότερο, μέσω ποιας ακριβώς διαδρομής, την οποία και προαποφασίζει και δημιουργεί. Δηλαδή το τραίνο παρακολουθούν δύο άνθρωποι; “Τουλάχιστον δύο, μπορεί να είναι και περισσότεροι” λέει ο Έλληνας ειδικός. “Ο συρμός συνεργάζεται με τα συστήματα ασφαλείας στην υποδομή της σήμανσης. Ο,τιδήποτε και να συμβεί στον συρμό γίνεται άμεσα αντιληπτό, είτε με ραδιοκύματα, είτε με απευθείας επικοινωνία. Δεν  υπάρχει δηλαδή περίπτωση να περάσει απαρατήρητο από το κεντρικό τμήμα ελέγχου. Άλλωστε και οι σταθμάρχες με τους μηχανοδηγούς είναι, και πρέπει να είναι, σε συνεχή επικοινωνία”. Αυτό δεν σημαίνει ότι η αυτοματοποίηση ασφαλείας κάνει την ανθρώπινη παρουσία παρείσακτη. “Θεωρώ ότι χωρίς τον ανθρώπινο παράγοντα να συμμετέχει κάπου μέσα στο σύστημα δεν μπορούμε να είμαστε εντελώς αυτοματοποιημένοι. Η τεχνολογία είναι εκεί για να προλάβει το ανθρώπινο λάθος και να σταματήσει τις συνέπειες του αναπόφευκτου ανθρώπινου λάθους. Πρέπει να υπάρχει κι ένας άνθρωπος που να ελέγχει ακόμη μια φορά την τεχνολογία. Ο καθένας από τη θέση του. Σταθμάρχης, μηχανοδηγός, κέντρο ελέγχου, τεχνολογία, όλα σε μια αγαστή συνεργασία. Και ο σταθμάρχης όπως ένας διευθυντής ορχήστρας”. Το τρίπτυχο της ασφαλούς μετακίνησης με το τραίνο στη Γερμανία; “Υπευθυνότητα, εκπαίδευση, τεχνολογία”. Η σειρά δεν παίζει ρόλο, γιατί πάει όλο μαζί. Η Γερμανία εκπαιδεύει σοβαρά το προσωπικό των εργαζόμενων στα τραίνα. Για τους σταθμάρχες είναι τρία χρόνια, δεν είναι μικρό διάστημα. Η Γερμανία επενδύει σε τεχνολογία. Για το διάστημα από το 2020 μέχρι το 2040 πρέπει να δώσει κάθε χρόνο 1,5 δις. Είναι ακριβή υπόθεση το τραίνο. Αλλά πάνω από όλα χρειάζεται υπευθυνότητα.

Υπευθυνότητα σημαίνει να είσαι αφοσιωμένος. Να παρακολουθείς τον υπολογιστή σου, να δίνεις εντολές, να παρεμβαίνεις ακόμη και στο σύστημα ασφαλείας όταν χρειάζεται, να εφαρμόζεις πρωτόκολλα και κανονισμούς. Οι συνομιλίες των υπεύθυνων που βγήκαν στη δημοσιότητα μετά την τραγωδία των Τεμπών, ανήκουν στη δικογραφία. Πώς βγήκαν; Ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί η δημοσιοποίησή τους; Κι αυτή η πτυχή εντάσσεται στα όρια της υπεύθυνης διαχείρισης μιας σιδηροδρομικής τραγωδίας. Που στη Γερμανία προκάλεσε τεράστια κατάπληξη, όπως φαίνεται και από τα σχόλια του γερμανικού τύπου.Αλλά στόχος του άρθρου δεν είναι η εξιδανίκευση της κατάστασης στη Γερμανία. Υπάρχουν ακόμη κι εκεί ελλείψεις. Υπάρχουν ακόμη μονές ράγες που εξυπηρετούν τραίνα διπλής κατεύθυνσης. Το σύστημα τεχνικής ασφάλειας χρειάζεται αναβάθμιση. Διαρκώς. Ένας συνεχής αγώνας δρόμου για την ασφάλεια των επιβατών. Εκείνων που γκρινιάζουν και αγανακτούν περιμένοντας στην αποβάθρα της στάσης Köln-Süd το καθυστερημένο τραίνο για να πάνε στη δουλειά τους. Ή που αναγκάζονται να ακυρώσουν την εκδρομούλα τους στο Γκάρμις Πάρτενκίρχεν για σκι και μια ξανθή μπύρα Bavaria…

Μόναχο / σιδηροδρομικός σταθμός
Οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι επενδύουν στον άνθρωποΕικόνα: Peter Kneffel/dpa/picture alliance

Ειρήνη Αναστασοπούλου 

DW

spot_img

6 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Και σε σύγκρουση τρένων στην Γερμανία ”ο σταθμάρχης έπαιζε βιντεοπαιχνίδι στο κινητό του. Το μυαλό του ήταν αλλού . Δεν είχε υπευθυνότητα, που θα πει δεν ήταν αφοσιωμένος στην δουλειά του”. Άντε τώρα να πεισθούν οι Έλληνες(μετά μάλιστα από τους διαλόγους του) -όλοι, μα όλοι οι αντικυβερνητικοί-ότι φταίει ο σταθμάρχης της Λάρισας-όπως ο σταθμάρχης στην Βαυαρία- για το πολύνεκρο δυστύχημα.
    Αν το δεχθούν θα πρέπει να σταματήσουν τις απεργίες και τις πορείες ,- που εδώ και 45 χρόνια είναι το χόμπι τους και ίσως το επάγγελμά τους- και θα συνεχιστούν μέχρι τις εκλογές για να μην επανεκλεγεί η κυβέρνηση αυτή και να εκλεγεί η κυβέρνηση της καρδιάς τους.
    Οι Γερμανοί φυσικά την ευθύνη του σταθμάρχη δεν την απέδωσαν στην τοπική κυβέρνηση της Βαυαρίας ή στην ομοσπονδιακή της κυρίας Μέρκελ -οι ”ηλίθιοι”-, ενώ εμείς που λέμε ότι είμαστε φτωχοί ,-αλλά αφού είμαστε στους δρόμους πότε εργαζόμαστε για να φύγουμε από την φτώχεια -είμαστε και σίγουρα εξυπνότεροι των Γερμανών.
    ΟΣΟΙ ΔΙΑΦΩΝΟΥΜΕ ‘ΥΒΡΙΖΟΜΑΣΤΕ” ΚΑΙ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΣΙΩΠΑΙΝΟΥΜΕ ΑΛΛΑ Η ΣΙΩΠΗ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΕΝΟΧΗ ΑΝ ΟΧΙ ΚΑΙ ΒΛΑΚΕΙΑ ΚΑΙ ΣΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ.

    • Στην Γερμανία υπήρχαν και υπάρχουν όλα τα προβλεπόμενα συστήματα ασφαλείας. Υπάρχουν κι εδώ, ή σαπίζουν τώρα και 25 χρόνια σε κάποιες αποθήκες; Είχε κανείς (π.χ. ΕΕ) προειδοποιήσει την Γερμανία ότι τα συστήματα ασφαλείας των τραίνων είναι ελλιπή, όπως είχε γίνει με την Ελλάδα, κι αυτή αδιαφόρησε;

      Ε, όταν όλα λειτουργούν κανονικά, μπορούμε να ρίξομε το σφάλμα στον σταθμάρχη, αφού μάλιστα γνωρίζομε ότι έπαιζε βιντεοπαιχίδι.

      YΓ: Η Deutsche Bahn είναι εταιρεία μ’ έναν μέτοχο, το κράτος.

      • Γιατί να σαπίζουν 25 χρόνια και γιατί να πετροβολούμε μόνο τον τελευταίο πρωθυπουργό ,κατ’απαίτηση των προηγουμένων, που βγαίνουν και στην περίπτωση αυτή ”από πάνω”.
        Δεν θα επαναλάβω τι έκαναν και τι δεν έκαναν οι τρείς σταθμάρχες και ο επιθεωρητής, που τους τοποθέτησε στη θέση αυτή και τους επέβλεπε. Τα λόγια και τα έργα τους έγιναν φέϊγ βολάν.
        Θα το μάθουν όταν γίνουν τα δικαστήρια -όσοι τώρα δεν πείθονται για την πρωταρχική ευθύνη τους-.
        Για τον τριχοτομημένο ΟΣΕ θα γυρίσουμε υποχρεωτικά στον κύριο ”λεφτά υπάρχουν” το 2010 και για την κατάντια του κυρίως στους ανίκητους συνδικαλιστές και στις ”φοβισμένες ” διοικήσεις του ΟΣΕ κλπ , που τους υπολογίζουν ,όπως οι καθηγητές στα Πανεπιστήμια υπολογίζουν τους φοιτητές, ένεκεν ”τα ωραία χρόνια του ΠΑΣΟΚ”.ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΚΡΥΨΩΜΕΝ ΑΛΛΩΣΤΕ.

        • Γιατί να σαπίζουν 25 χρόνια; Αυτό διερωτώμαι κι εγώ; Η απάντησή μου εξηγεί την διαφορά μεταξύ Γερμανίας και Ελλάδας και γιατί εκεί αποδεδειγμένα φταίει ο σταθμάρχης, ενώ εδώ οι επί 25 χρόνια υπεύθυνοι. Πετροβόλησα εγώ συγκεκριμένη κυβέρνηση, ή δεν καταλαβαίνεις (πάλι) τι γράφω. Άσε τα υπόλοιπα και κοίτα την ουσία. Γιατί προσπαθείς να καλύψεις τούς φταίχτες; Συμπράττεις στο έγκλημα κατ’ αυτόν τον τρόπο, δεν το καταλαβαίνεις;

          • Αλήθεια πιστεύετε ότι δεν φταίει ο σταθμάρχης ε… τότε και και άδικα προφυλακίστηκε ;;; .
            Τα υπόλοιπα θα τα βρουν οι ελέγχοντες Εισαγγελείς κ.κ. Ντογιάκος και Βουρλιώτης.

          • Δεν είπα ότι δεν φταίει ο σταθμάρχης. Αυτό εγώ δεν μπορώ να το ξέρω. Ίσως έφταιξε κι αυτός. Αυτοί που όντως φταίνε είναι οι ανίκανοι πολιτικοί μας που δεν εγκατέστησαν τα όργανα τόσα χρόνια, αλλά τα άφησαν να σκουριάζουν στις αποθήκες. Αυτοί έπρεπε να είναι πρωτίστως στην φυλακή και όχι ο σταθμάρχης.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα