Νεφέλη Λυγερού protothema.gr
Η κυβέρνηση με τις δηλώσεις κορυφαίων στελεχών της αφήνει ανοικτές Κερκόπορτες στις διεκδικήσεις της Αγκυρας – Οι…μοναχοφάηδες του Κοτζιά και οι δηλώσεις Τσιρώνη δίνουν τροφή στις ανιστόρητες προκλήσεις της Τουρκίας
Επιχειρώντας μία μικρή αναδρομή, το Αιγαίο αποτελεί ζήτημα μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας από το μακρινό 1973. Η διένεξη δηλαδή Αθήνας-Άγκυρας είχε ως αντικείμενο τα όρια των κυριαρχικών και διοικητικών δικαιωμάτων των δύο χωρών στο Αιγαίο. Από τότε, με αξιοσημείωτη συνέπεια και επιμονή, η Άγκυρα εγείρει αυτό που στην αργκό της διπλωματίας είναι γνωστό ως «μονομερείς επεκτατικές διεκδικήσεις». Με το πέρασμα των δεκαετιών, μάλιστα, αυτές εμπλουτίζονται. Η Τουρκία γεμίζει με όλο και μεγαλύτερη αυταρέσκεια και απληστία το καλάθι των λεγόμενων ελληνοτουρκικών διαφορών. Έτσι, έλαβαν χώρα διπλωματικές μάχες, αλλά και κρίσεις που παρ’ ολίγον να μετατραπούν σε θερμές, για το εάν τα ελληνικά νησιά έχουν δική τους υφαλοκρηπίδα, εάν ο εθνικός εναέριος χώρος είναι δέκα ή έξι μίλια, ακόμα και για το ποια χώρα έχει αρμοδιότητα στον τομέα της έρευνας και διάσωσης, πάντα στο Αιγαίο. Μέχρι που με την κρίση για τα Ίμια το 1996, στο διάλογο προστέθηκε και η περιβόητη θεωρία περί “γκρίζων ζωνών”.
Περιλαμβάνει τα δικαιώματα του παράκτιου κράτους στο υπέδαφος του βυθού, δηλαδή στην υφαλοκρηπίδα (κοιτάσματα υδρογονανθράκων), στον βυθό (φύκια), στο θαλάσσιο ύδωρ (αλιεία) και στην επιφάνεια της θάλασσας (εκμετάλλευση της κυματικής ενέργειας). Σε αντίθεση με την υφαλοκρηπίδα, η οποία θεωρείται αυθύπαρκτο δικαίωμα κάθε παράκτιου κράτους, η ΑΟΖ πρέπει να ανακηρυχθεί. Αυτό γίνεται μονομερώς από κάθε κράτος με μία επιστολή στην αρμόδια υπηρεσία του ΟΗΕ. Για ακατανόητους λόγους, η Ελλάδα δεν έχει ακόμα ανακηρύξει ΑΟΖ. Αν την είχε ανακηρύξει δεν θα είχε, βέβαια, λύσει το πρόβλημα, επειδή θα πρέπει και να την οριοθετήσει, γεγονός που στην περίπτωσή μας απαιτεί συμφωνία και με την Τουρκία. Αυτό σημαίνει ότι οι λόγοι που κατέστησαν όλες τις προηγούμενες δεκαετίες αδύνατη την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, καθιστούν αδύνατη και την οριοθέτηση της ΑΟΖ.
Όλα αυτά απέκτησαν πρακτική σημασία, όταν η Κυπριακή Δημοκρατία με συντονισμένο τρόπο όχι μόνο ανακήρυξε ΑΟΖ, αλλά και συνήψε συμφωνία για την οριοθέτησή της αρχικά με την Αίγυπτο και αργότερα και με το Ισραήλ. Οι ισχυρές προσπάθειες της Τουρκίας να τορπιλίσει αυτές τις συμφωνίες και να αμφισβητήσει το δικαίωμα της Λευκωσίας να οριοθετήσει την ΑΟΖ της, ναυάγησαν. Αυτό άνοιξε τον δρόμο για την έναρξη των ερευνών για την ανακάλυψη κοιτασμάτων, παρ’ ότι οι αρχικές εκτιμήσεις ήταν μάλλον απαισιόδοξες. Γι αυτό και στη σχετική πρόσκληση δεν, ανταποκρίθηκαν μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες.
Τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν όταν ανακαλύφθηκαν το κοίτασμα “Αφροδίτη” τα κοιτάσματα Ταμάρ και Λεβιάθαν στην ισραηλινή ΑΟΖ και το υπεργιγαντιαίο κοίτασμα Ζορ στην αιγυπτιακή ΑΟΖ. Μετά την ιταλική ΕΝΙ που ήταν πρωτοπόρος, μπήκαν στο παιχνίδι και οι κολοσσοί Total (γαλλική) και ExxonMobil (αμερικανική). Η ανακάλυψη εκείνων των κοιτασμάτων εδραίωσε την εκτίμηση ότι στη λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου υπάρχουν μεγάλα κοιτάσματα. Έτσι, στα μάτια της Άγκυρας το Καστελόριζο απέκτησε κεντρικό ενδιαφέρον όχι μόνο στο γεωπολιτικό, αλλά και στο γεωοικονομικό επίπεδο. Κι αυτό, επειδή, λόγω της γεωγραφικής θέσης του, με βάση την αρχή της μέση γραμμής, ελέγχει μία τεράστια θαλάσσια έκταση και τους ενεργειακούς πόρους που εκτιμάται πως αυτή κρύβει.
Η Τουρκία θέλει πάση θυσία να ελέγξει απολύτως τον θαλάσσιο χώρο μεταξύ Κρήτης και Κύπρου. Ειδικά τώρα που έχει μείνει έξω από το ενεργειακό παιχνίδι, στο οποίο πρωταγωνιστεί η Κύπρος, το Ισραήλ και η Αίγυπτος. Γι’ αυτό και πραγματοποιεί συστηματικά όχι μόνο μεγάλες αεροναυτικές ασκήσεις στην συγκεκριμένη περιοχή, αλλά και σεισμικές έρευνες για τον εντοπισμό ενδεχόμενων κοιτασμάτων. Είναι ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς όλες τις πλευρές ότι αυτός ο θαλάσσιος χώρος είναι τουρκικός. Όσον αφορά τα δικαιώματα του Καστελορίζου, αλλά και του τόξου Ρόδος-Κάρπαθος-Κάσος-Κρήτη, η Άγκυρα ισχυρίζεται αυθαίρετα ότι αυτά τα νησιά διαθέτουν χωρικά ύδατα έξι μιλίων, αλλά όχι υφαλοκρηπίδα. Με τη λογική αυτή, δεν έχουν καμία επήρεια στον θαλάσσιο χώρο ανατολικά της Κρήτης και έτσι προσπάθησε η Τουρκία να διαπραγματευτεί με την Αίγυπτο και με τη Λιβύη την οριοθέτηση της μεταξύ τους υφαλοκρηπίδας/ΑΟΖ. Χωρίς να υπολογιστεί δηλαδή ότι παρεμβάλλεται η Κύπρος στη μία περίπτωση και η Κρήτη στην άλλη. Με αυτό το σκεπτικό είχαν σχεδιαστεί και οι χάρτες, που είχε παρουσιάσει πριν από καιρό ο υπουργός Άμυνας Χουλουσί Ακάρ.
Η Άγκυρα, όμως, δεν θέτει ζήτημα μειωμένης επήρειας του Καστελορίζου. Δεν αναγνωρίζει ότι αυτό, όπως και όλα τα άλλα νησιά, διαθέτουν υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ. Κατά συνέπεια, ο μόνος τρόπος να επιλυθεί ειρηνικά αυτή η αντίθεση είναι να αποδεχθεί την παραπομπή της στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, όπως, άλλωστε, έχει προτείνει εδώ και πολλά χρόνια η Αθήνα, χωρίς να βρει ανταπόκριση. Η Ελλάδα, σε αντίθεση με την Τουρκία, έχει αναγνωρίσει τη δικαιοδοσία του και ως εκ τούτου θα αναγνωρίσει την όποια απόφασή του. Μέχρι, όμως, να φτάσει η υπόθεση στη Χάγη και να εκδοθεί απόφαση, η θέση της Ελλάδας δεν μπορεί παρά να είναι ότι το Καστελόριζο- όπως και όλα τα άλλα νησιά- έχει πλήρη επήρεια σε υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ. Με άλλα λόγια, να εφαρμοστεί η αρχή της μέσης γραμμής μεταξύ των εκατέρωθεν παραλίων.