Τό σύνδρομο τῆς διπλῆς σκέψεως μᾶς ἀπομακρύνει ἀπό τήν ἀλήθεια

Οὐαί καί ἀλλοίμονο στίς δημοκρατίες πού παράγουν ἐρωτήσεις καί δέν ἔχουν τίς ἀπαντήσεις

Η Ελλάδα δέν εἶναι ἡ μόνη χώρα, ἀλλά σίγουρα εἶναι ἡ χώρα τῆς Δύσεως τῆς ὁποίας ἡ κοινωνία περισσότερο ἀπό κάθε ἄλλη εἶναι ἐθισμένη στήν πονηρία. Στό νά ἐπικεντρώνει διαρκῶς τήν προσοχή στό τί κρύβεται πίσω ἀπό ἕνα γεγονός καί ὄχι στό ἴδιο τό γεγονός. Πρόκειται γιά μία κουλτούρα πού ἀνατρέχει στήν περίοδο τῆς ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας, ὅταν δικαιολογημένα, γιά νά σώσουμε τό γένος, κρύβαμε τήν σκέψη μας. Εἰδικά ἀπό τόν Πηνειό καί κάτω, οἱ Ἕλληνες γιά νά μπορέσουμε νά ἀντέξουμε συμπεριφερόμασταν σάν Ἄραβες. Ἄλλα λέγαμε, ἄλλα σκεφτόμασταν κι ἄλλα κάναμε. Ὁ Τσιφόρος γράφει ὅτι παίζαμε ἄμυνα μέ τήν σκέψη.

Αὐτό τό κουσούρι, πού ἦταν πλεονέκτημα στήν περίοδο τῆς ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας, τό κληροδοτήσαμε στούς ἑαυτούς μας καί γιά τήν περίοδο τῆς ἐλευθερίας. Μέ ὄχι καλά ἀποτελέσματα πάντοτε.

Θά ἀναφερθῶ σέ τρία παραδείγματα, ἕνα προσωπικό καί δύο «γενικῆς λήψεως» ὅπως συνηθίζουμε νά τά ἀποκαλοῦμε ἐμεῖς οἱ δημοσιογράφοι. Τήν προηγούμενη βδομάδα ἀποκαλύψαμε τό e-mail Τριαντόπουλου γιά τό μπάζωμα. Στίς περισσότερες συνεντεύξεις πού δώσαμε μετά, δύο ἦταν τά ἐρωτήματα πού δεχόμασταν μέ μιά μορφή καχυποψίας: «Τό ἔχετε στή διάθεσή σας; Ὑπάρχει;», «Ποιός σᾶς τό ἔδωσε; Ποιός κρύβεται πίσω ἀπό τήν διαρροή;».

Δύο πονηροί κάλεσαν στήν διεύθυνση συντάξεως τῆς ἐφημερίδας μας γιά νά μᾶς ρωτήσουν ἄν τό e-mail μᾶς τό ἔδωσαν οἱ… Ρῶσσοι!

Προφανῶς καί ἀπαντούσαμε στά ἐρωτήματα γελῶντας.

Ἀλλά ὑπῆρχε κάτι πού εἰλικρινά μᾶς ξεπερνοῦσε. Δημοσιεύσαμε τό περιεχόμενο τοῦ e-mail καί κάναμε πλήρη ἀντιπαραβολή ἀπό τά πρακτικά τῆς Βουλῆς μέ τούς ἰσχυρισμούς πού ἀνέπτυξε ὁ ὑφυπουργός Τριαντόπουλος στό Κοινοβούλιο καί τό συμπέρασμα ἦταν διά γυμνοῦ ὀφθαλμοῦ ὁρατό: Ὁ πρώην ὑφυπουργός εἶπε ἀσύστολα ψέματα στήν ἐθνική ἀντιπροσωπεία. Τήν μία μέρα τῆς ἔλεγε ὅτι δέν ἀσχολήθηκε ποτέ μέ τήν διαμόρφωση τοῦ τόπου τοῦ δυστυχήματος καί κατ’ ἐπέκταση τό μπάζωμα καί δέν μετεῖχε σέ καμμία σύσκεψη μέ ὑπουργό καί τήν ἄλλη τό e-mail μέ τήν δική του ὑπογραφή ἀποκάλυπτε ὅτι ἀσχολήθηκε καί συμμετεῖχε. Εἴχαμε μπροστά μας ἕναν ψεύτη ὁ ὁποῖος εἶναι τόσο θρασύς πού βγῆκε τήν ἑπομένη στό Facebook νά κατηγορήσει τούς ἐπικριτές του ὅτι λένε ψέματα. Ἀλλά γιά κάποιους πονηρούς τό θέμα ἦταν ἄν τό e-mail μᾶς τό ἔδωσαν οἱ… Ρῶσσοι, ὁ… Ἀγοραστός (ὅπως διάβασα στίς στῆλες κάποιου Κλουζώ), κάποιοι ἀπό τό Μαξίμου (πού ἤθελαν νά «καρφώσουν» ἑαυτούς καί ἀλλήλους, ὅπως ἄκουσα σέ ραδιοφωνική ἐκπομπή) καί τά λοιπά καί τά λοιπά. Αὐτό ἦταν τό θέμα! Τό δέντρο καί ὄχι τό δάσος.

Τήν ἴδια τακτική φαίνεται ὅτι καλλιεργεῖ ἡ Κυβέρνηση, τοῦ κατά τ’ ἄλλα Δυτικοῦ ὀρθολογισμοῦ, ὅταν τῆς τίθενται ἐρωτήματα γιά τά Τέμπη καί ἀδυνατεῖ νά τά ἀπαντήσει.

«Θέλετε νά ρίξετε τήν Κυβέρνηση; Θέλετε νά ἀποσταθεροποιήσετε τήν Κυβέρνηση; Θέλετε τήν πτώση τοῦ Μητσοτάκη;». Ὅποιος ψάχνει τήν ἀλήθεια γιά μιά ὑπόθεση δημοσίου συμφέροντος εἶναι… πραξικοπηματίας.

Μέ τήν στρεψοδικία αὐτή ἡ Κυβέρνηση προσπαθεῖ νά ἀλλάξει πίστα καί νά ἀλλάξει τό θέμα, ἀλλά ἐμμέσως ὁμολογεῖ ὅτι τά Τέμπη εἶναι τόσο ἐπικίνδυνο ζήτημα πού μποροῦν καί νά τήν ρίξουν. Κανείς ὅμως δέν κάνει στήν πολύκροτη αὐτή ὑπόθεση τόν στοιχειώδη διαχωρισμό. Ἐδῶ τό διακύβευμα εἶναι ἡ δικαιοσύνη καί ὄχι ἡ ἐξουσία. Ὄχι ἡ ἐπιβίωση ἑνός κόμματος στήν ἐξουσία. Ἐδῶ τό βασικό θέμα εἶναι πώς χάθηκαν 57 ζωές, ὄχι μιά καρέκλα.

Τό δεύτερο ζήτημα ἀφορᾶ στό μέλλον. Ἡ ἐξουσία εἶναι θέμα τῶν ἐκλογῶν. Ἀλλά ἡ δικαιοσύνη εἶναι θέμα τῶν συγγενῶν. Δέν συνδέεται τό ἕνα μέ τό ἄλλο. Ἡ ἀπόδοση δικαιοσύνης δέν ἀνατρέπει μία Κυβέρνηση. Ἐκτός κι ἄν αὐτή ἡ Κυβέρνηση γνωρίζει ὅτι εἶναι τόσο συγκλονιστικά τά γεγονότα πού θά τήν ρίξουν. Ἀλλά, ὡς γενική ἀρχή, πίσω ἀπό τό αἴτημα γιά δικαιοσύνη δέν ὑποκρύπτεται αἴτημα πτώσεως δημοκρατικά ἐκλεγμένης Κυβερνήσεως. Ἡ συζήτηση εἶναι παραπειστική. Ἀλλά ὁ πονηρός ὁ Ἕλληνας, πού ξέρει τά πάντα, εἶναι ἕτοιμος νά «ἀγοράσει» τή θεωρία.

Καί τό τρίτο παράδειγμα: Παρακολουθοῦσα προχθές τό βράδυ στό ἑλληνικό euronews μιά ἐνδιαφέρουσα συζήτηση, στήν ὁποία τέθηκε τό ἐρώτημα ἐάν ἦταν στημένο τό ἐπεισόδιο Τράμπ-Ζελένσκυ στόν Λευκό Οἶκο. Τό ἴδιο ἐρώτημα μοῦ τέθηκε ἀπό ἕναν… νεαρό παρκαδόρο καί τοῦ ἀπάντησα αὐθόρμητα ὅτι «σκέφτεσαι πολύ ἑλληνικά!». Ἐκτυλίχθηκε μπροστά στά μάτια μας ἕνας συγκλονιστικός διάλογος, ὁ πυρῆνας τοῦ ὁποίου ἦταν ἡ φράση ὅτι «θά πρέπει νά τελειώσει ὁ πόλεμος». Παρακολουθήσαμε ἕναν διάλογο πού ἀκόμα κι ἄν ἤθελε κανείς νά τόν… στήσει, δέν θά μποροῦσε νά ἔχει ποτέ ἐξελιχθεῖ ἔτσι. Κι ὅμως ἐμεῖς οἱ Ἕλληνες, πού τά ξέρουμε ὅλα, ψάξαμε πίσω ἀπό τό γεγονός τό ἐρώτημα.

Ἀπό μία ἄποψη δέν μᾶς παρεξηγῶ. Γιατί ἡ Ἱστορία μας εἶναι γεμάτη ἀπό συνωμοσίες. Τίς ὁποῖες πάντοτε πρέπει νά ψάχνουμε. Ἀκόμη κι αὐτό τό ἐπιπόλαιο πού ἰσχυρίστηκε ὁ Πρωθυπουργός, ὅτι πίσω ἀπό τίς διαδηλώσεις γιά τά Τέμπη ἦταν ἡ ρωσσική προπαγάνδα στό διαδίκτυο. Ἀλλά, ἐκτός ἀπό τό νά θέτουμε τά ἐρωτήματα, νά κοιτᾶμε τά γεγονότα. Ἄν θυμώσει μαζί μας ἕνα ξένο κράτος, νά διερευνήσουμε καί ποιές εἶναι οἱ αἰτίες πού ὁδήγησαν σέ αὐτή τήν κατάσταση. Σέ κάθε περίπτωση, ὅταν ἐπικρατεῖ σύγχυση στίς κοινωνίες καί τά ἐρωτήματα πού προκύπτουν εἶναι περισσότερα ἀπό τά ἴδια τά γεγονότα, τότε κάτι ἄρρωστο συμβαίνει σέ μία δημοκρατία. Μία δημοκρατία ἔχει πάντοτε τίς ἀπαντήσεις. Οὐαί καί ἀλλοίμονο στίς δημοκρατίες πού παράγουν ἐρωτήσεις.

estianews.gr

spot_img

9 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ποιοτικό, πλην ατελές, σκεπτικό.
    Σε μία πραγματική Δημοκρατία, ναι.
    Στην ελλαδίτικη εκλόγιμη Μοναρχία, όχι.
    Ο συμπαθής κ. Κοττάκης δεν έχει διαβάσει Γιώργο Κοντογιώργη.

  2. Γράφει στο άρθρο του ο κ. Κοττάκης.
    ”Ειδικά από τον Πηνειό και κάτω οι Έλληνες για να μπορέσουμε να αντέξουμε συμπεριφερόμασταν σαν Άραβες .Άλλα λέγαμε ,άλλα σκεφτόμασταν και άλλα κάναμε .
    Ο Τσιφόρος γράφει ότι παίζαμε άμυνα με τη σκέψη .
    Αυτό το κουσούρι στην περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας το κληροδοτήσαμε στους εαυτούς μας και για την περίοδο της ελευθερίας , με όχι καλά αποτελέσματα πάντοτε”.
    Εγώ -και πολλοί άλλοι Έλληνες ”πάνω από τον Πηνειό ” , που μείναμε σκλαβωμένοι στους Οθωμανούς μέχρι το 1912 και 1920 (100 χρόνια παραπάνω δηλαδή) από τους ”κάτω από τον Πηνειό Έλληνες δεν κληρονομήσαμε , ούτε έχουμε τέτοιο κουσούρι, που ”το ξεφούρνισε” ο κ. Κοττάκης ΚΑΙ Ο,ΤΙ ΛΕΜΕ ΤΟ ΕΝΝΟΟΥΜΕ.
    ΑΥΤΟ ΜΑΣ ΔΙΔΑΞΕ ΚΑΙ Ο ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΣ ΜΑΚΕΔΩΝ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ , ΤΟΝ ΟΠΟΙΟΝ ΔΕΝ ΤΟΝ ΥΠΟΛΗΠΤΟΝΤΑΙ ΟΙ ΚΑΤΩ ΤΟΥ ΠΗΝΕΙΟΥ ΕΛΛΗΝΕΣ , ΙΣΩΣ ΓΙΑΤΙ ΤΟΥΣ ΣΤΕΡΗΣΕ ΤΗΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΙΑ -που την μονοπωλούσαν-ΑΠΟ ΤΟ 1955-1963 ΚΑΙ ΑΠΌ ΤΟ 1974 -1980 .
    ΚΑΙ τώρα ακόμη τον ”χαβά τους , την χάμω πολιτική” , αυτήν που τόσο γλαφυρώς την διακωμώδησε ο μακαρίτης ο Τσιφόρος .
    Υ.Γ Έτσι ήταν ανέκαθεν και δυσκόλευαν τους Φίλιππο και Μ. Αλέξανδρο για ένωση του Ελληνισμού και καμιά φορά ”τα έβρισκαν ” και με τους Πέρσες.
    ΔΩΡΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΕΥΘΕΙΣ ΣΤΑ ΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΓΡΑΠΤΑ σάς ΘΕΛΟΥΜΕ ΑΔΕΡΦΙΑ ΠΟΥ ΚΑΤΟΙΚΕΙΤΕ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΗΝΕΙΟ .
    Την ίδια απαίτηση έχουμε και από εσάς αγαπητέ κ. Κοττάκη και ας είστε και κατοικείτε κάτω από τον Πηνειό.

    • Δωρικοὶ δὲν μποροῦμε νὰ εἴμαστε γιατί ἂν καὶ κατοικοῦμε κάτω ἀπὸ τὸν Πηνειό, ἔχουμε καταγωγὴ καὶ ἀπὸ τὴν Ἰωνία, σὰν τὸν Παρθενώνα ποὺ συνδυάζει καὶ τοὺς δύο ρυθμούς. ῾Η θεά ᾿Αθηνᾶ τά συνδυάζει.
      Βέβαια ὁ κ. Κοττάκης σκεφτόμενος πῶς λειτουργοῦσε ἡ σκέψη γιὰ νὰ σώσουμε τὸ γένος, δὲν μίλησε γιά τους πάνω ἀπὸ τὸν Πηνειὸ οὔτε προέβη σὲ σύγκριση καὶ δὲν φαντάζομαι νὰ εἶναι ἀναλογικὴ ἡ σκέψη ὅσο πιὸ πολὺ ὑπόδουλοι τόσο καλύτερα.
      Ὁ δὲ Κ.Καραμανλής ποὺ ἔτυχε ἀποδοχῆς ἀπὸ ὅλους τοὺς Ἕλληνες εἶπε τό
      «Στὴν πολιτικὴ ὑπάρχουν πράγματα ποὺ λέγονται καὶ δὲν γίνονται, ὅπως καὶ πράγματα ποὺ γίνονται καὶ δὲν λέγονται.»

      • Ο κ. Κοττάκης με τη λέξη ΕΙΔΙΚΑ οι κάτω του Πηνειού άφησε εκτός τους άνω του Πηνειού Έλληνες, οι οποίοι πως να το κάνουμε είναι από τον Αριστοτέλη ακόμη διαφορετικοί και ρεαλιστές . Δεν φταίει η Τουρκοκρατία. Πάντα οι κάτω του Πηνειού έκαναν παρασπονδίες , αλλά τους αγαπάμε και με τα ελαττώματά τους , ειδικά όταν δεν είναι εμμονικοί στον τοπικισμό τους, που φαίνεται από τις θέσεις που καταλαμβάνουν αναξιολόγητοι στο κράτος .
        Να θυμηθούμε και την φράση του Καραμανλή επί Πααοκοκρατίας -την επιτομή του κουσουριού που περιέγραψε ο κ. Κοττάκης για τους κάτω του Πηνειού Έλληνες-, ”Η Ελλάς κατέστη απέραντο φρενοκομείο”.

        • Ποιοί εἶναι ἀπὸ τὸν Ἀριστοτέλη διαφορετικοὶ καὶ ρεαλιστές; Στὴν Ἀθήνα ἔφτιαξε τὴν σπουδαία Περιπατητικὴ σχολή του, μὲ χρήματα τοῦ Ἀλεξάνδρου, κατὰ τὰ πρότυπα τῆς Ἀκαδημίας τοῦ Πλάτωνα, τοῦ ὁποίου ἦταν 20 χρόνια μαθητὴς καὶ διακρίθηκε μὲ τὸ ἐπιστημονικὸ ἔργο του.
          Τί σημαίνει τοπικισμὸς στὴν Ἑλλάδα; Νὰ ξεχωρίσουμε τὴν μυθικὴ Ἀρκαδία, τὴν Ἀθήνα, τὸν Μινωικὸ πολιτισμό, τὶς Θῆβες, τὶς Μυκῆνες, τὴν Μακεδονία κλπ; Πανελλήνιο σημαίνει ὅλες αὐτὲς τὶς περιόδους πολιτισμοῦ καὶ ὄχι μόνο τόπου, ὡς ἑνιαῖο σύνολο Ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ. Ἀκόμα κι ὁ Καραμανλῆς στὴν φράση του ποὺ ἐπικαλεῖστε, δὲν διαχώρισε τοὺς Ἕλληνες σὲ περιοχές.

          • Έγραψα ότι στην μικρή Ελλάδα μας ”οι πάνω από τον Πηνειό”-κατά τον διαχωρισμό του Κοττάκη-αγαπάνε και με τα ελαττώματά τους” τους κάτω του Πηνειού Έλληνες ”, με τους οποίους πολλοί ”συγγνένεψαν”, αλλά από την Ιστορία γνωρίζουμε-εσείς ιδιαίτερα- την ”αγάπη ”των Αθηναίου Δημοσθένη προς τον Φίλιππο ,Αλέξανδρο και την Μακεδονία , την άρνηση των Σπαρτιατών να συμμετάσχουν στην εκστρατεία κατά των Περσών με το σοφιστικό επιχείρημα ότι δεν αναγνωρίζουν άλλον Βασιλέα ,εκτός απόν δικό τους -είχε προηγηθεί και η Ανταλκίδειος με τους Πέρσες-και φυσικά την φυγή του Αριστοτέλη από την Αθήνα μόλις μαθεύτηκε ο θάνατος του Μεγάλου Αλεξάνδρου από την μήνιν των φιλομακεδόνων Αθηναίων.
            ΓΙΑΤΙ ‘ ΣΚΑΛΙΖΕΤΕ ” ΚΥΡΙΑ ΕΛΈΝΗ Π. ΠΡΆΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΈΓΙΝΑΝ ΚΑΙ ΜΑΣ ΠΊΚΡΑΝΑΝ, ΔΕΙΧΝΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΤΟΝ ΤΟΠΙΚΙΣΜΟ ΣΑΣ .
            ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΣΑΣ ΟΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ.

  3. Πρός κ. Σ.Α.Ν.,
    Τοπικιστὴς κι ὁ Θεὸς μας κ. Σ.Α.Ν. ἀφοῦ δὲν τὰ ἔχει δημιουργήσει ὅλα ἴδια, τοπικίστρια καὶ ἡ θεὰ Ἀθηνᾶ ποὺ μᾶς ἐγκατέστησε σὲ αὐτὸν τὸν πανέμορφο τόπο.
    Ὅπως καταλαβαίνετε τοὺς τοπικιστές, δὲν θὰ γνώριζαν ὅπως δὲν γνωρίζουν πολλοὶ τὴν καταγωγὴ τοῦ Μακεδόνα, γιὰ νὰ συζητήσουμε τὰ τοῦ Δημοσθένη, ὁ Φίλιππος ὅμως ποὺ δὲν ἦταν τοπικιστὴς ἐπέλεξε τὸν μαθητὴ τοῦ Πλάτωνα Ἀριστοτέλη γιὰ τὴν συνέχεια.
    Ὁ Ἀριστοτέλης ὅσο ζοῦσε ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος ἔμενε καὶ δίδασκε στὴν Ἀθήνα, δὲν διάλεξε νὰ πάει ἀλλοῦ.
    Ὁ Ἀλέξανδρος Φιλίππου στὴν ἀφιέρωση τῶν 300 ἀσπίδων ἔγραψε πλὴν Λακεδαιμονίων, ὁ δὲ Καβάφης ἔγραψε χαρακτηριστικά:

    «Μπορούμε κάλλιστα να φαντασθούμε
    πως θ’ αδιαφόρησαν παντάπασι στην Σπάρτη
    για την επιγραφήν αυτή. «Πλην Λακεδαιμονίων»,
    μα φυσικά. Δεν ήσαν οι Σπαρτιάται
    για να τους οδηγούν και για να τους προστάζουν
    σαν πολυτίμους υπηρέτας.»

    Δέν εἶναι θέμα ὑπευθύνων ἤ ἀνευθύνων κ. Σ.Α.Ν, εἶναι θέμα οὐσίας τοῦ ῾Ελληνισμοῦ.

    • Ελένη, δεν έχεις καταλάβει ότι υφίστανται δύο ειδών Έλληνες: Οι “Άριοι”, οι ανώτεροι, που κατοικούν άνω τού Πηνειού και οι κατώτεροι, που κατοικούν κάτω απ’ αυτόν. Μάλιστα δε, οι Μακεδόνες είναι, ως φαίνεται, από άλλον πλανήτη, είναι αυτοί που “μυστικά” αποκαλούνται “ΕΛ” (καμμία σχέση με το ισπανικό άρθρο) και που δόξασαν και διξάζουν διαχρονικά τον Ελληνισμό. Έχει γραφεί στο παρελθόν ότι δύο είναι οι μεγαλύτεροι, οι σπουδαιότεροι των Ελλήνων και είναι και οι δύο Μακεδόνες: Αλέκος ο Μέγας, ο οποίος δημιούργησε την οικουμενικήν Ελλάδα και Κ. Καραμανλής (κρυφίως μέγας κι αυτός), ο οποίος ίδρυσε την ευρωπαϊκήν Ελλάδα. Ως αντιλαμβάνεσαι, απολύτως συγκρίσιμα μεγέθη, ε;

      Όταν δεν μπορείς να αντιληφθείς τόσο απλά άμα και σπουδαία πράγματα, πώς να συζητήσεις με γόνον των άνω Πηνειού;

      • Κι ὁ πατήρ Νικόλαος Λουδοβίκος ὀνειρευόταν μικρός ἄλλον πλανήτη.

        Ποια Επιστήμη; Ποια Κοινωνία; Ποια Θρησκεία; – Αντίφωνο

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
40,000ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

Τελευταία Άρθρα