Το «τρένο του μίσους» απειλεί να «εκτροχιάσει» τις σχέσεις Σερβίας – Κοσσόβου

15/1/17 | 0 | 0 | 419 εμφανίσεις

ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΖΙΜΑΣ

_93573166_fa8cd761-41ba-412e-a1ef-e63e71bdc65a-1-thumb-large

Φωτογραφία: AP από Twitter

Το τρένο αναχώρησε λίγο πριν το μεσημέρι χθες από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Βελιγραδίου με προορισμό το βόρειο Κόσσοβο και ήταν γεμάτο συμβολισμούς.

Η εξωτερική πλευρά των βαγονιών καλυπτόταν από την ζωγραφισμένη σερβική σημαία,  οι  εσωτερικές αίθουσες  ήταν διακοσμημένες με… αγιογραφίες, όλος ο συρμός είχε κατασκευαστεί στη Ρωσία και επιβάτες ήταν υπουργοί,  κρατικοί αξιωματούχοι, μυστικοί αστυνομικοί και φυσικά τηλεοπτικά συνεργεία.

«Θεέ μου τα βαγόνια έμοιαζαν με φέρετρα», είπε στην Κ» δυτικός διπλωμάτης  που  αντίκρισε  την επιβατική αμαξοστοιχία «ειδικού σκοπού».

Για τους Σέρβους όμως ήταν το «τρένο του έθνους». Αυτό που θα  έδενε-  και σιδηροδρομικά- την πρωτεύουσα της «μητέρας πατρίδας», με τον βόρειο τομέα του Κοσσόβου, όπου ζουν σε  μια de facto προωθημένη αυτονομία, στα όρια του  νεόκοπου κράτους του Κοσσόβου, γύρω στους εκατόν είκοσι χιλιάδες «αλύτρωτοι αδερφοί» Σέρβοι.

Σιδηροδρομική γραμμή  που συνδέει την Σερβία με τον σερβικό τομέα στο Βόρειο Κόσσοβο, προϋπήρχε και κάπου-κάπου εκτελούσαν δρομολόγια με ελάχιστους επιβάτες μερικοί παμπάλαιοι σερβικοί συρμοί.

Τούτη η κίνηση του Βελιγραδίου, όμως,  να δρομολογήσει ειδική αμαξοστοιχία, με σημαίες και αγίους και πρώτους επιβάτες  υπουργούς, όμως, ξέφευγε κατά πολύ από τις συνήθεις μεταξύ όμορων κρατών συγκοινωνιακές πρακτικές.

Οι Σέρβοι ήθελαν να δείξουν ότι το Κόσσοβο ήταν και παραμένει σερβικό έδαφος και επομένως δεν χρειαζόταν να ρωτήσουν κανέναν για μια τέτοια πρωτοβουλία. Πίστευε η ηγεσία τους πως με μια τέτοια κίνηση θα τόνωνε το εθνικό και πατριωτικό αίσθημα και θα  δήλωνε, τόσο προς το εσωτερικό όσο και διεθνώς, ότι οι Σέρβοι δεν  έχουν ξεχάσει το λίκνο του έθνους τους, όταν μάλιστα στη Σερβία επίκεινται εθνικές εκλογές.

Για τους Αλβανούς της Πρίστινα, όμως, που επίσης εισέρχονται στον αστερισμό εκλογών, ήταν μια πρόκληση την οποία  δεν μπορούσαν να επιτρέψουν.

Έτσι, απέστειλαν  στην μεθοριακή διάβαση απ όπου θα διερχόταν το σερβικό τρένο ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις, πάνοπλες, υποστηριζόμενες από ελαφρά άρματα και θωρακισμένα οχήματα και με εντολή να μην επιτρέψουν με κανέναν τρόπο τη διέλευση του συρμού, έστω και αν χρειαστεί να τον εκτροχιάσουν!

Ταυτόχρονα, ο  πρωθυπουργός του Κοσσόβου κ. Ισα Μουσταφά ενημέρωσε Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον για την «επικίνδυνη σερβική πρόκληση» με την επίτροπο Εξωτερικών και Άμυνας κ. Φ. Μογκερίνι, να αναλαμβάνει δράση ώστε να αποτραπεί κλιμάκωση που θα προκαλούσε ανεξέλεγκτες καταστάσεις.

Καθώς η αμαξοστοιχία πλησίαζε τα σύνορα, ο μηχανοδηγός ειδοποιήθηκε να σταματήσει και να οδηγήσει πίσω το τρένο.

Οι πιέσεις στο Βελιγράδι «να μην κάνει καμία τρέλα» απέδωσαν, με τον Βούτσιτς να ανακοινώνει την αναστολή εκτέλεσης του δρομολογίου καταγγέλλοντας ότι η κυβέρνηση της Πρίστινας ήταν αποφασισμένη να ανατινάξει την σιδηροδρομική γραμμή στη μεθόριο και να συλλάβει τον μηχανοδηγό εξωθώντας την Σερβία «σε ευρεία σύγκρουση».

Η αμαξοστοιχία επέστρεψε στο Βελιγράδι και τα χειρότερα, που θα έβαζαν ενδεχομένως σε μπελάδες την ευρύτερη ασταθή περιοχή, αποφεύχθηκαν. Το μίσος όμως ανάμεσα στους Σέρβους και τους Αλβανούς δυνάμωσε.

“Καθημερινή”

Category: Ειδησεις

Leave a Reply

 characters available

 


Το σχόλιο της ημέρας

    24/9/20 | (3 σχόλια)
    Γιατί στη διαδικασία δόθηκε η ονομασία «διερευνητικές συνομιλίες»; Κατά μία άποψη επειδή οι δύο πλευρές είχαν πολλά χρόνια να συνομιλήσουν για την ουσία των ελληνοτουρκικών διαφορών κρίθηκε απαραίτητο να υπάρξει μία περίοδος ανταλλαγής απόψεων για τον εντοπισμό των εκκρεμών ...

Ροή Ειδήσεων


Εορτολόγιο

Φωτογραφία της ημέρας