Το υπερβολικά συγκεντρωτικό νομοσχέδιο για το Επιτελικό Κράτος, σε συνδυασμό με την εξαγγελθείσα αλλαγή του εκλογικού νόμου της απλής αναλογικής, καθώς επίσης με τη δρομολογημένη αναθεώρηση του Συντάγματος, μετατρέπει πλέον το πολίτευμα της Ελλάδας από (κατά γενική παραδοχή) πρωθυπουργοκεντρικό, σε μία αιρετή Μοναρχία. Εκτός αυτού, ο υπερβολικός συγκεντρωτισμός των εξουσιών σε ένα πρόσωπο, στον πρωθυπουργό ή αιρετό μονάρχη, θα έχει ως αποτέλεσμα ένα πολιτικό σύστημα πιο ευάλωτο στα συμφέροντα της εγχώριας και διεθνούς οικονομικής ολιγαρχίας, εις βάρος των Πολιτών – ενώ θα θέσει σε κίνδυνο την εθνική μας κυριαρχία, απέναντι στις δυνάμεις της παγκοσμιοποίησης.
«Προϊόν επεξεργασίας του ΣΕΒ, του think tank «Διανέοσις» και συμβουλευτικών εταιριών είναι το νομοσχέδιο για το «επιτελικό κράτος» – το πρώτο που κατέθεσε στη Βουλή η κυβέρνηση Μητσοτάκη, αποδίδοντάς του ιδιαίτερο πολιτικό βάρος. Αυτό προκύπτει από πληροφορίες σχετικά με τη σύνθεση της βασικής συντακτικής ομάδας, τη μεθοδολογία και τις διεργασίες μέχρι την κατάρτιση του νομοσχεδίου.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες αυτές, είχε συγκροτηθεί μια μικρή ομάδα που το επεξεργαζόταν τουλάχιστον για δύο χρόνια (δηλαδή μερικούς μήνες αφότου ο κ. Μητσοτάκης εξελέγη πρόεδρος της ΝΔ) το στρατηγικό σχέδιο αναδιάρθρωσης του κράτους. Την ομάδα των 6 έως 10 ατόμων αποτελούσαν ο τότε Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒ κ. Σκέρτσος, ο κ. Πιερακάκης, τότε διευθυντής ερευνών του «Διανέοσις» think tank που ιδρύθηκε το 2016 από το επιχειρηματία Δ. Δασκαλόπουλο και εκπρόσωποι τριών συμβουλευτικών εταιριών.
Η ομάδα των εμπίστων συνεδρίαζε κάθε Σάββατο, συνήθως στα βόρεια προάστια, ενίοτε με την παρουσία και του ίδιου του κ. Μητσοτάκη – ενώ ορισμένες φορές έδινε τα φώτα του και κάποιος ειδικός. Σκοπός της ομάδας ήταν να δημιουργήσει ένα στρατηγικό σχέδιο για τη λειτουργία του κράτους, όπως συμβαίνει στις επιχειρήσεις. Το έργο της ομάδας αποτυπώνεται στο νομοσχέδιο για το «επιτελικό κράτος», που «αποσκοπεί να βάλει σ’ ένα ΦΕΚ αυτό το στρατηγικό σχέδιο», όπως λέγεται» (πηγή).
Ανάλυση
Εξετάζοντας το νομοσχέδιο των 500 περίπου σελίδων περί του «Επιτελικού Κράτους» από νομικής πλευράς (πηγή), όπου διαπιστώνει αμέσως την κατάργηση δεκάδων φορέων και τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους στο πρωθυπουργικό γραφείο, συμπεραίνει τα εξής:
«Το υπερβολικά συγκεντρωτικό αυτό νομοσχέδιο, σε συνδυασμό με την εξαγγελθείσα αλλαγή του εκλογικού νόμου της απλής αναλογικής, καθώς επίσης με τη δρομολογημένη αναθεώρηση του Συντάγματος, μετατρέπει πλέον το πολίτευμα της Ελλάδας από κατά γενική παραδοχή πρωθυπουργοκεντρικό, σε μία αιρετή Μοναρχία».
Εκτός αυτού συμπεραίνει πως ο υπερβολικός συγκεντρωτισμός των εξουσιών σε ένα πρόσωπο, στον πρωθυπουργό ή αιρετό μονάρχη, θα έχει ως αποτέλεσμα ένα πολιτικό σύστημα πιο ευάλωτο στα συμφέροντα της εγχώριας και διεθνούς οικονομικής ολιγαρχίας εις βάρος των Πολιτών – ενώ θα θέσει σε κίνδυνο την εθνική μας κυριαρχία, απέναντι στις δυνάμεις της παγκοσμιοποίησης.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον πάντως έχει το άρθρο 15, όσον αφορά την παράγραφο 3 – σύμφωνα με την οποία οι υπουργοί και οι υφυπουργοί δεν καταθέτουν ως μάρτυρες σε καμία δίκη, χωρίς την άδεια του πρωθυπουργού! Ακόμη χειρότερα, ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει το δικαίωμα να αρνηθεί να καταθέσει ως μάρτυρας! Όλα αυτά σημαίνουν ότι, σχεδιάζεται η υιοθέτηση αδιανόητων προνομίων για τα μέλη της κυβέρνησης σαν να επρόκειτο για αυλικούς ενός μονάρχη, σε αντίθεση με τους απλούς Πολίτες – καθώς επίσης, ταυτόχρονα, η πλήρης παρακώλυση του έργου της Δικαιοσύνης και η κατάργηση πρακτικά της ανεξαρτησίας της.
Από διαχειριστικής τώρα πλευράς, συμπεραίνει κανείς πως θα δημιουργηθεί ένα παράλληλο «κράτος εν κράτει» που θα τοποθετηθεί, θα «καθίσει» όπως λέγεται επάνω στην υφιστάμενη δομή του δημοσίου – με έναν μεγάλο αριθμό προσλήψεων. Οφείλει να σημειωθεί εδώ πως τα 440 άτομα προσωπικό που προβλέπονται για την Γραμματεία Προεδρίας, είναι στα μεγέθη μιας σημαντικού μεγέθους συμβουλευτικής επιχείρησης στην Ελλάδα – ενώ σίγουρα δεν έχει σχέση με τις διοικήσεις εταιρειών, οι οποίες φροντίζουν να δραστηριοποιούν τις υπάρχουσες δομές.
Το οργανόγραμμα του υδροκέφαλου κράτους
Περαιτέρω, με βάση τα αναφερόμενα στο άρθρο 21 (Προεδρία Κυβέρνησης) και στα άρθρα 36,28,39,40 για τα υπουργεία, η δομή του προτεινόμενου επιτελικού κράτους φαίνεται στο γράφημα που ακολουθεί:
Η Γενική Γραμματεία (ΓΓ) τώρα της κυβέρνησης, σύμφωνα με το άρθρο 21 (Προεδρία Κυβέρνησης) και με το άρθρο 23 που αφορά τη ΓΓ του Πρωθυπουργού, θα έχει την κατωτέρω οργανωτική δομή:
Ειδικά όσον αφορά τα υπουργεία, με την πρόταση νόμου του Επιτελικού κράτους και σύμφωνα με τα άρθρα 36,28,39,40, η δομή τους θα είναι η εξής:
Συνεχίζοντας, όσον αφορά τις δαπάνες και την εξοικονόμηση πόρων, με βάση τα στοιχεία στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (του άρθρου 75 παράγραφος 1 του Συντάγματος), προβλέπεται επιβάρυνση ύψους 3 εκ. € χωρίς bonus και επιδόματα – καθώς επίσης εξοικονόμηση 2,4 εκ. €. Εν τούτοις, με βάση τον αναλυτικό υπολογισμό του προσωπικού που ακολουθεί, δεν φαίνεται καθαρά από πού προκύπτει η εξοικονόμηση.
Ειδικότερα, εκτός από την κατάργηση ή αναδιοργάνωση μερικών θέσεων ευθύνης, η έκθεση αναφέρει εξοικονόμηση 1,9 εκ. € από μείωση μετακλητών (με μέσο μισθό 25.000 αυτό αντιστοιχεί σε 76 άτομα, με μέσο μισθό 12.000 € είναι 158). Από πού προκύπτει αυτή η εξοικονόμηση; Ακόμα και αν επιστρέψουν στις οργανικές θέσεις τους οι μετακλητοί, οι μισθοί δεν θα πάψουν να καταβάλλονται – ενώ από την άλλη προσλαμβάνονται πολλοί ειδικοί συνεργάτες. Ως εκ τούτου θα έπρεπε να υπάρχει μία λεπτομερής ανάλυση, για προβεί κανείς σε ασφαλή συμπεράσματα.
Περαιτέρω, η νέα ΓΓ Προεδρίας θα έχει 440 άτομα – από τα οποία 100 μετακλητούς και 340 προσλήψεις! Αναλυτικότερα, στο άρθρο 23 αναγράφονται τα εξής: «Προσωπικό της Προεδρίας της Κυβέρνησης. «Με την επιφύλαξη της παραγράφου 4 του άρθρου 23 του παρόντος, το σύνολο των θέσεων της Προεδρίας της Κυβέρνησης, ανέρχεται στις τετρακόσιες σαράντα (440), εκ των οποίων, εκατό (100) θέσεις μετακλητών υπαλλήλων, και τριακόσιες σαράντα (340) οργανικές θέσεις μόνιμων υπαλλήλων δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και δημοσιογράφων».
Προηγουμένως, επί ΣΥΡΙΖΑ, η αντίστοιχη Διεύθυνση είχε 171 άτομα (ΓΓ Πρωθυπουργού/Κυβέρνησης/Υπ. Επικρατείας – πηγή).
Τέλος, στα Υπουργεία προβλέπονται περίπου 856 θέσεις – γεγονός που προκύπτει από το άρθρο 46 περί στελέχωσης των Ιδιαιτέρων Γραφείων που λέει τα εξής:
«Ανά ιδιαίτερο γραφείο μέλους της Κυβέρνησης, Υφυπουργού, Γενικού και Ειδικού Γραμματέα προβλέπονται οι εξής θέσεις συνεργατών: (α) έως δέκα οκτώ (18) θέσεις στα γραφεία μελών της Κυβέρνησης, εκ των οποίων έως οκτώ (8) δύνανται να είναι μετακλητοί, (β) έως δώδεκα (12) θέσεις στα γραφεία των Υφυπουργών, εκ των οποίων έως έξι (6) δύνανται να είναι μετακλητοί, (γ) έως οκτώ (8) θέσεις στα γραφεία των Γενικών Γραμματέων, εκ των οποίων τρείς (3) δύνανται να είναι μετακλητοί και (δ) έως τέσσερις (4) θέσεις στα γραφεία των Ειδικών Γραμματέων, εκ των οποίων δύο (2) δύνανται να είναι μετακλητοί. Στα γραφεία των Υπουργών, οι θέσεις των μετακλητών της προηγούμενης παραγράφου προσαυξάνονται κατά τον αριθμό των Γενικών Γραμματειών που υφίστανται στο Υπουργείο. Στα γραφεία Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών, ένας εκ των συνεργατών που καλύπτει θέση μετακλητού υπαλλήλου δύναται να είναι δημοσιογράφος».
Μάλιστα, η θέση των ειδικών συνεργατών μπορεί να μεταβληθεί με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου (άρθρο 46, παράγραφος 5)! Η εκτίμηση για 856 υπολογίζεται εδώ με βάση το υπάρχον σχήμα των 18 υπουργών, 2 αναπληρωτών, 29 υφυπουργών, 18 Γενικών Γραμματέων (ένας ανά υπουργείο) και ενός Ειδικού Γραμματέα (αν και μάλλον είναι περισσότεροι). Από αυτούς, οι 390 είναι μετακλητοί και οι 466 προσλήψεις συνεργατών. Για σύγκριση το γράφημα που ακολουθεί – γνωρίζοντας πως στην προηγούμενη κυβέρνηση πρέπει αντίστοιχα να υπήρχαν συνολικά 463 άτομα.
Συμπερασματικά λοιπόν, στο νέο Επιτελικό Κράτος θα απασχολούνται περί τα 1.300 άτομα, από τα οποία 490 μετακλητοί και 800 ειδικοί συνεργάτες που θα προσληφθούν. Επί ΣΥΡΙΖΑ υπήρχαν 644 άτομα συνολικά – μετακλητοί και ειδικοί συνεργάτες μαζί. Οφείλει δεν να σημειωθεί εδώ δε πως ο αριθμός των μετακλητών αυξήθηκε σημαντικά στα χρόνια των μνημονίων (γράφημα).
Ολοκληρώνοντας την οικονομική αναφορά μας στο υδροκέφαλο «Κράτος εν Κράτει» που σχεδιάζεται, με βάση τα ανωτέρω προκύπτουν τα εξής ως προς το κόστος: (α) Σίγουρα η νέα κυβερνητική δομή θα επιβαρύνει κατά 3 εκ. € τον προϋπολογισμό – χωρίς να συνυπολογίζονται μπόνους, επιδόματα για το υπάρχον προσωπικό ή παροχή υπηρεσιών από ιδιώτες με σύμβαση έργου η οποία προβλέπεται για παράδειγμα στο άρθρο 8 παράγραφος 4 και (β) Εάν το εξετάσει κανείς με βάση τον αριθμό των προσλαμβανόμενων ειδικών συνεργατών που υπερβαίνουν τους 600 (δηλαδή 340 στην Προεδρία και 300 στα Υπουργεία) με μέσο μισθό τα 25.000 €, η επιβάρυνση θα πλησιάσει τα 17 εκ. € περίπου!
Στα πλαίσια αυτά τόσο το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, όσο και η κυβέρνηση, θα πρέπει να επανακαθορίσουν τα σχέδια και τους προϋπολογισμούς τους – οι οποίοι ασφαλώς δεν θα μείνουν κρυφοί.
Επίλογος
Σε κάθε περίπτωση, αφενός μεν ο ΣΥΡΙΖΑ ξέπλυνε τη χρεοκοπημένη ΝΔ (δανεικά και αγύριστα πάνω από 290 εκ. €) και το χρεοκοπημένο ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ (πάνω από 250 εκ. € χρέη), τα οποία πλέον συνεργάζονται ξανά μεταξύ τους (με εξαίρεση πως το ένα φαίνεται να υποστηρίζει τον κ. Λάτση, ενώ το άλλο τον κ. Βαρδινογιάννη που μάλλον αντιτίθεται στην επένδυση του Ελληνικού), αφετέρου έπεισε τους Έλληνες πως τα μνημόνια και το ξεπούλημα της χώρας είναι μονόδρομος, σε συνδυασμό με την επιβολή ενός αυταρχικού καθεστώτος – φυσικά ακούσια, γεγονός όμως που δεν τον δικαιολογεί για το αποτρόπαιο έγκλημα εις βάρος της πατρίδας μας.
Ουσιαστικά δε δρομολογείται με το νέο νομοσχέδιο η αποκρατικοποίηση της εξουσίας, με τη δημιουργία ενός Κράτους ΑΕ – το οποίο θα ελέγχεται πλήρως από την εγχώρια και ξένη ελίτ, αδιαφορώντας εντελώς για τα δημοκρατικά δικαιώματα των Πολιτών.
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.
Κομματικοποιηση της Δημοσίας Διοικήσεως εχουμε οταν αναλαμβανουν δημοσιες θεσεις και αξιωματα ανωτερα και επωνυμα στελεχη του κομμματος , που με εκλογες ανελαβε την διακυβερνηση της Χωρας.
Και αυτο εγινε οταν κυβερνουσε με αυτοδυναμια το ΠΑΣΟΚ στην 10ετια του 1980 , στην 11ετια 1993-2004 και στην 2ετια 2009-2011, τοτε που ειχαν αναλαβει κυβερνητικες θεσεις σχεδον ολα τα μελη της Κεντρικης Επιτροπης-ανω των 100- και των Νομαρχιακων Επιτροπων του Πασοκ σε Οργσανισμους και Τοπικη Αυτοδιοικη.
Αυτοι λοιπον ειναι οι πρωτοι διδαξαντες, που αφησαν και την πατεντα.
Δεν υστερησαν βεβαιως ουτε οι κυβερνησεις της Ν.Δημοκρατιας του 1990-93 και 2004-2009 , ουτε φυσικα η συγκυβερνηση των ΣυριζΑνΕλ 2015-2019, που τοποθετησε και στενους συγγενεις υπουργων της σε καιριες θεσεις.
Θα περιμενουμε να δουμε αν στο ”επιτελικο” κρατος της Ν.Δημοκρατιας, -που εγινε νομος του κρατους απο χθες- θα τοποθετηθουν κομματικα στελεχη της σαυτες τις κυβερνητικες θεσεις .
Μεχρι τωρα παντως ο ΤσιπροΣυριζα , αλλα και τα υπολοιπα κομματα εξ ιδιων κρινοντας τα αλλοτρια ”μας ξυπνουν την νυχτα” φωναζοντας δυνατα ”βοηθεια μας δερνει η Ν.Δημοκρατια του κ. Μητσοτακη”, αποσιωπωντας οτι με την μεχρι τωρα δομη της Δημοσίας Διοικήσεως και οι πολιτες εψαχναν να βρουν τους αρμοδιους και οι αρμοδιοι ”κρυβονταν” γιατι ειχαν απο πανω τους τον κομματικο ειδικο συμβουλο και τον πολιτικο προισταμενο τους ,-ακομη και στον σκληρο Δημοσιο Τομεα (Δικαιοσυνη ,Ενοπλες Δυναμεις και Σωματα Ασφαλειας) που τους αφαιρουσε καθε αρμοδιοτητα , αλλα και τους υπεχρεωνε να εισηγουνται θετικως στις απαιτησεις τους ,-για να ”μη μπλεξουν” ,επειδη σχεδον παντοτε οι απαιτησεις τους περιειχαν και κομματικες σκοπιμοτητες ,η, αλλες ιδιοτελειες , που ”γεννουσαν” και τα σκανδαλα.
Δεν μας λεει κατι ο εξαιρετος επιστημων και ευγενης υπουργος Επικρατειας κ. Αγιοπετριτης;;;.
Τα άρθρα από τού Analyst Team είναι ενδιαφέροντα, πλην έχουν το μειονέκτημα να είναι τεράστια και γι αυτό δύσκολο έως αδύνατον να σχολιασθούν. Θα μείνω σε μία φράση, που νομίζω ότι περίπου απηχεί στο νόημα τού άρθρου.
“μετατρέπει πλέον το πολίτευμα της Ελλάδας από (κατά γενική παραδοχή) πρωθυπουργοκεντρικό, σε μία αιρετή Μοναρχία”
Μετά την αναθεώρηση τού Συντάγματος το 1986, οι “υπερεξουσίες τού ΠτΔ μεταφέρθηκαν στον πρωθυπουργό και δικαίως λέμε ότι το σημερινό σύνταγμα είναι πρωθυπουργοκεντρικό. Σε τι (θα) διαφέρει, λοιπόν, από μία αιρετή Μοναρχία; Αυτό δεν είναι και σήμερα;
Κοντογιώργης Γ.: «Έχουμε απόλυτη μοναρχία αιρετού τύπου»
”ΑΤΙΜΗ” ΑΝΔΡΕΟΠΑΠΑΝΔΡΕΙΚΗ-ΚΟΥΤΣΟΓΕΩΡΓΙΚΗ-ΑΥΡΙΑΝΙΚΗ- ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ 1986 , ΠΟΥ ΚΑΘΙΕΡΩΣΕ ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΤΗΝ ”ΑΙΡΕΤΗ ΜΟΝΑΡΧΙΑ” ΜΕ ΠΛΗΡΕΣΤΑΤΗ ΚΟΜΜΑΤΟΚΡΑΤΙΑ ΜΑΛΙΣΤΑ .
ΠΩΣ ΝΑ ΓΥΡΙΣΕΙ ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ ΠΙΣΩ ΓΙΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΟΥ 1975 ,Η, ΚΑΙ ΠΡΟΕΔΡΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ,ΜΕ ΑΠ’ΕΥΘΕΙΑΣ ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΑΟ ,ΑΓΑΠΗΤΕ ΚΑΘΗΓΗΤΑ ΚΥΡΙΕ ΓΕΩΡΓΙΕ ΚΟΝΤΟΓΕΩΡΓΗ ;;;.
ΔΕΝ ΘΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΠΕΤΡΕΣ ΣΤΟ ΒΟΥΝΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ”ΠΛΕΡΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ ”, ΠΟΥ ΘΑ ΤΙΣ ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΤΡΟΒΟΛΟΥΝ ΤΗΝ ΒΟΥΛΗ.
ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ”ΑΙΡΕΤΗΣ ΜΟΝΑΡΧΙΑΣ” ΚΑΙ ΥΠΕΡΙΣΧΥΕΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ,ΩΣ ΤΟ ΕΘΙΜΟ , ΟΠΩΣ ΔΕΧΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ” ΕΘΙΜΟ ΕΠΑΝΑΛΜΒΑΝΟΜΕΝΟ ΥΠΕΡΙΣΧΥΕΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ”.
ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΤΗΝ 20ΕΤΗ ΑΔΙΑΤΑΡΑΚΤΗ ΧΡΗΣΙΚΤΗΣΙΑ ΕΠΙ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΚΤΗΜΑΤΩΝ.
Πραγματι ,απο την αναθεωρηση του Συνταγματος της Μεταπολιτευσεως του 1975 το σωτηριον ετος 1986 ,μετα τις εκλογες του 1985 , που επακολουθησαν της εκλογης του κ. Σαρτζετακη στην Προεδρια της Δημοκρατιας, εχουμε τον πρωθυπυργο με μονη την δεδηλωμενη στην Βουλη αιρετο Μοναρχη και ετσι θα παραμεινει , γιατι οι Μοναρχιες καταργουνται ειτε με Κινηματα-δεν ζει και ο αειμνηστος Ελευθεριος Βενιζελος να το κανει, αν και τωρα με την Ευρωπαικη Ενωση αποκλειεται-ειτε με δημοψηφισματα , που καμια κυβερνηση με τον ”μοναρχη” πρωθυπουργο δεν θα το εισηγηθει.
Παει ”πεταξε το πουλακι” τον Μαρτιο του 1985 ,οταν ο ”δημοκρατικος” λαος επανεξελεξε τον πρωτο μοναρχη πρωθυπουργο αειμνηστο Ανδρεα Παπανδρεου.
Φυσικα θα σχολιαζουμε το γιατι και το πως -οπως ο εξαιρετος καθηγητης κ. Γιωργης Κοντογιωργης , αλλα θα εχουμε και το ”προπατορικο αμαρτημα” του 1985.
Παρηγορια μας το ”ουδεις αναμαρτητος ,ειμη ο Θεος” .