Τουρκικός αγωγός στον Καύκασο – Σφήνα σε Ιράν και Ρωσία

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Με τα χρονικά περιθώρια να περιορίζονται ασφυκτικά και την άρνηση της τουρκικής κυβέρνησης να δεχθεί την σύνδεση με την διεθνή υγειονομική εφαρμογή Corona Tracker (με συνέπεια τα δεδομένα που ανακοινώνει να κρίνονται σε παγκόσμιο επίπεδο εντελώς αναξιόπιστα) η Άγκυρα αντιλαμβάνεται πως η προοπτική για την διάσωση μέρους των εσόδων από τον τουρισμό (το 2019 37,5 δισ. ευρώ) είναι καταδικασμένη. Η πρόσφατη μάλιστα απόφαση των Γερμανών να απαγορεύσουν κάθε κίνηση προς την Τουρκία έως τον Σεπτέμβριο, αναδεικνύει το μέγεθος του προβλήματος.

Σε μία έκτακτη συνεδρίαση του διοικητικού της συμβουλίου, η κρατική τουρκική εταιρεία διαχείρισης φυσικού αερίου BOTAŞ ανακοινώνει πως ανοίγει βιβλίο προσφορών για την κατασκευή αγωγού με στόχο τον ανεφοδιασμό με φυσικό αέριο του Ναχιτσεβάν (Nakhchivan), της περιοχής που είναι εδαφικά αποκομμένη από την αζέρικη επικράτεια. Αποκλεισμένη μεταξύ Ιράν και Αρμενίας, το Ναχιτσεβάν έχει μία μικρή συνοριακή γραμμή με την Τουρκία.

Μέχρι τώρα ο ανεφοδιασμός της σε φυσικό αέριο βασίζονταν αποκλειστικά στο Ιράν. Όμως πλέον η Άγκυρα επιχειρεί να αποκόψει τον ανεφοδιασμό του Αζερμπαϊτζάν με ιρανικό φυσικό αέριο. Η ανακοίνωση ακολουθεί τις δηλώσεις των προέδρων του Αζερμπαϊτζάν και της Τουρκίας, που δήλωναν τον περασμένο Φεβρουάριο πως αποφάσιζαν να επιταχύνουν τις ενέργειες για την κατασκευή του αγωγού (που αναβάλλονταν συνεχώς από το 2010, λόγω ρωσικών αντιρρήσεων). Η κίνηση του Ερντογάν έχει στόχο να αποσπάσει την εύνοια των ΗΠΑ.

Το παιχνίδι με το φυσικό αέριο

Το γενικό περίγραμμα της πρότασης της BOTAŞ περιλαμβάνει την πρόθεση κατασκευής αγωγού φυσικού αερίου μήκους 80 χλμ, με αφετηρία την μεθοριακή μικρή πόλη του Iğdır στα ανατολικά σύνορα της χώρας και τέρμα την μεθόριο του Ναχιτσεβάν, όπου πρόκειται να ενωθεί με το υπάρχον δίκτυο (με μεταφορική δυνατότητα δύο δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου).

Η ποσότητα είναι τετραπλάσια σε σχέση με τις τρέχουσες ενεργειακές ανάγκες της περιοχής και το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2021, με την έναρξη λειτουργίας να τοποθετείται στις αρχές του 2022. Το Ναχιτσεβάν εισάγει ιρανικό φυσικό αέριο από το 2004, μετά από συμφωνία ανταλλαγών μεταξύ των κυβερνήσεων του Μπακού και της Τεχεράνης, με βάση την οποία το Αζερμπαϊτζάν έχει αναλάβει την υποχρέωση να ανεφοδιάζει με φυσικό αέριο την ιρανική πόλη Astara στα βορειοδυτικά σύνορα (η οποία κείται εκτός του εσωτερικού δικτύου αγωγών του Ιράν).

Σε αντάλλαγμα το Ιράν καλύπτει το 85% των αναγκών του Ναβιτσεβάν, με το υπόλοιπο 15% να διακινείται με την μορφή αμοιβής μεταφοράς, όρος που το Μπακού επιχειρεί επί σειράν ετών να αναδιαπραγματευθεί. Η πρόταση ενός ανταγωνιστικού αγωγού από την Τουρκία, θεωρεί το Μπακού πως θα εξαναγκάσει τους Ιρανούς να υπαναχωρήσουν από την μέχρι τούδε σκληρή γραμμή τους, αν και οι επιπτώσεις ήδη εμφανίζονται ευρύτερες από όσον είχε αρχικά εκτιμηθεί.

Μία “βολική” επίθεση

για την συνέχεια https://slpress.gr/oikonomia/toyrkikos-agogos-ston-kaykaso-sfina-se-iran-kai-rosia/

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,500ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα