Τι είδους πολίτες θέλουμε;

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

του Δημήτρη Μακροδημόπουλου

Με αφορμή την αναθεώρηση του Συντάγματος

Ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν στις «Παράπλευρες απώλειες» σημειώνει ότι «ένα από τα πλέον γνωστά ευάλωτα σημεία των δημοκρατικών καθεστώτων είναι η αντίφαση ανάμεσα στην τυπική καθολικότητα των δημοκρατικών δικαιωμάτων που παραχωρούνται ισότιμα σε όλους τους πολίτες και τη λιγότερο από καθολική δυνατότητα των κατόχων τους να ασκούν αυτά τα δικαιώματα αποτελεσματικά. Με άλλα λόγια, το κενό που διαχωρίζει τη νομική συνθήκη του “πολίτη de jure (εκ του νόμου)” από την πρακτική ικανότητα του “πολίτη de facto (εκ των πραγμάτων)”». Εξειδικεύοντας την αναφορά του συνεχίζει: «Χωρίς κοινωνικά δικαιώματα για όλους, ένας μεγάλος και κατά πάσα πιθανότητα συνεχώς αυξανόμενος αριθμός ανθρώπων θα διαπιστώσουν ότι τα πολιτικά τους δικαιώματα είναι άχρηστα κι ανάξια προσοχής. Αν τα πολιτικά δικαιώματα είναι απαραίτητα για να εδραιωθούν τα κοινωνικά δικαιώματα, τα κοινωνικά δικαιώματα είναι αναγκαία ώστε τα πολιτικά δικαιώματα να καταστούν “πραγματικά” και να μείνουν ενεργά». Με άλλα λόγια τα κοινωνικά δικαιώματα είναι αυτά που ρυθμίζουν τη ζωή μας και την καθημερινότητά μας και τα πολιτικά δικαιώματα είναι ο θεματοφύλακας τους διαφορετικά είναι ψευδεπίγραφα και έχουν απλά τυπικό χαρακτήρα. Κι όμως, όσες φορές αναφέρονται οι πολιτικοί στην ανάγκη αναθεώρησης του Συντάγματος ποτέ δεν αγγίζουν την πραγματική πλευρά της ζωής του πολίτη αλλά επικεντρώνονται μόνον σε πολιτικές σκοπιμότητες χωρίς κοινωνική διάσταση, θέματα τα οποία τις περισσότερες φορές αποβλέπουν στην άμεση εξυπηρέτηση κομματικών σκοπιμοτήτων ή και συμφερόντων συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων. Όμως, πώς είναι δυνατό να αποτελεί το Σύνταγμα το πλαίσιο οριοθέτησης της νομοθετικής εξουσίας, να καθορίζει την ισότητα και την ισοτιμία ως θεμελιώδες συστατικό του στοιχείο και από την άλλη να διαχωρίζεται η κοινωνία σε “πολίτες de jure” και σε “πολίτες de facto”;

Οπως γράφουν οι Στίβεν Λεβίτσκι και Ντάνιελ Ζίμπλατ στο βιβλίο τους «Πώς πεθαίνουν οι Δημοκρατίες», μετά τον Εμφύλιο πόλεμο (1861 – 1864) με βάση το Νόμο για την Ανασυγκρότηση και τη 15η Τροπολογία του συντάγματος απαγορεύτηκε ο αποκλεισμός της ψήφου με φυλετικά κριτήρια με αποτέλεσμα όλοι οι άνδρες, λευκοί και μαύροι να έχουν δικαίωμα ψήφου, γεγονός που θα ανέτρεπε στις πολιτείες του Νότου, όπου υπερείχαν πληθυσμιακά οι μαύροι, τους συσχετισμούς αφού το ποσοστό των Αφροαμερικανών που είχαν δικαίωμα ψήφου  αυξήθηκε από το 0,5% το 1866 σε 80,5% σε δύο χρόνια αργότερα  Προκειμένου να μην παραβούν το γράμμα της 15ης Τροπολογίας, που απαγόρευε τους περιορισμούς στο δικαίωμα ψήφου με φυλετικά κριτήρια, οι πολιτείες του Νότου έθεσαν άλλου είδους περιορισμούς: Περιουσιακούς, μορφωτικούς, φορολογικούς, κ.α. με αποτέλεσμα να συρρικνωθεί στο ελάχιστο η συμμετοχή των Αφροαμερικανών ψηφοφόρων στις εκλογές. Η κατάσταση αυτή διήρκεσε επί εκατό χρόνια μέχρι τη ψήφιση του Civil Rights Act του 1964 και του Voting Rights Act του 1965 επί προεδρίας Λίντον Τζόνσον με τους οποίους έγιναν μεγάλα βήματα στον εκδημοκρατισμό του Νότου. Με άλλα λόγια οι επιταγές του συντάγματος δεν απέτρεψαν τον φυλετικό διαχωρισμό στις ΗΠΑ με άλλα κριτήρια. Αλλά και δημοκρατικά συντάγματα, αντιγραφή των συνταγμάτων προηγμένων πολιτικά χωρών δεν προστάτεψαν τα δικαιώματα των πολιτών ούτε της δημοκρατίας, όπως π.χ. στις χώρες της Λατινικής Αμερικής. Στη χώρα μας η επίκληση της ισοπολιτείας από το Σύνταγμα δεν κατόρθωσε να προστατεύσει την κοινωνία από τις πελατειακές σχέσεις, τον λαϊκισμό και τον κομματισμό.

Πέρα όμως από τις πολιτικές σκοπιμότητες, θεμελιακές πολιτικές έννοιες, όπως της ισότητας, παρερμηνεύονται και τους αποδίδεται λανθασμένο περιεχόμενο που οδηγεί σε δυσλειτουργίες ακόμη και σε αδιέξοδα την κοινωνία. Π.χ. δεν θα έπρεπε το Σύνταγμα να επιβάλει την ισότητα μεταξύ των εργαζομένων στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα με τις ίδιες προϋποθέσεις; Δεν θα έπρεπε η διαφορά μεταξύ ανδρών και γυναικών εργαζόμενων να εξαλειφθεί; Όμως ούτε καν την ισότητα των δύο φύλων ως στοιχείο της διαφορετικότητάς τους κατόρθωσε να αντιληφθεί μέχρι σήμερα η πολιτεία. Όταν επιτρέπει στον πατέρα υπάλληλο να λαμβάνει την άδεια ανατροφής του βρέφους αντί της μητέρας (μόνο στο δημόσιο φυσικά!) ή να διορίζονται π.χ. γυναίκες τροχοπεδήτριες ή κλειδούχοι στον σιδηρόδρομο (που τελικά όλες μετατάχθηκαν λόγω της φύσης τους στον διοικητικό τομέα αφήνοντας μεγάλα λειτουργικά κενά) αυτό τι σημαίνει; Χαρακτηριστικό παράδειγμα της σύγχυσης για την ισότητα των δύο φύλων είναι π.χ. η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε αντισυνταγματικό το Νόμο 2734/1999 διότι απέκλειε τις γυναίκες από το σώμα των ειδικών φρουρών. Όπως γράφει ο Terry Eagleton ερμηνεύοντας τον Μαρξ «αυθεντική ισότητα δεν σημαίνει να αντιμετωπίζεις τους πάντες ως ίδιους αλλά να καλύπτεις εξ ίσου τις διαφορετικές ανάγκες τους» για να συμπληρώσει ότι σε τελική ανάλυση, «η ισότητα, σύμφωνα με τον Μαρξ υπάρχει προς χάριν της διαφορετικότητας». Γιατί είναι θεμελιώδες το περιεχόμενο της ισότητας των δύο φύλων, όσον αφορά την εργασία; Διότι όπως έγραφε ο Adre Gorz «Η εργασία δεν είναι απλώς η δημιουργία οικονομικού πλούτου. Πάντα είναι ένα μέσο αυτοδημιουργίας. Επομένως θα πρέπει να ρωτάμε σε σχέση με το περιεχόμενο της εργασίας μας αν αυτή παράγει το είδος των αντρών και των γυναικών που επιθυμούμε να αποτελούν την ανθρωπότητα» Εμείς όμως τείνουμε να εξομοιώνουμε τα δύο φύλα παρερμηνεύοντας την ισότητα.

Μακροδημόπουλος Δημήτριος

Αλεξ/πολη – κιν. 6947-771412

31-3-2019

 

spot_img

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Προχρονολογημενο -31/3/2019- το αρθρο αλλα αναρτηθηκε με αφορμη την αναθεωρηση του Συνταγματος , που ολοκληρωνεται κατ’αυτας.
    Παραθεση ιδεων και ιδεοληψιων το μεγαλυτερο μερος του , αλλα με πρωτακουστη τελικη εισηγηση και παραδοχη απο τον κ. αρθρογραφο οτι ,δεν υπαρχει ισοτητα των δυο φυλων (ισως να το θεωρει -οπως πολλα αλλα – και κατα συνθηκην ψευδος), αλλα υπαρχει ομοιοτητα των δυο φυλων ,αποψη που εχουν και υπερσπιζονται ολα τα χριστιανικα δογματα και κυριως η Ελληνορθοδοξια μας .
    ΕΡΩΤΗΣΗ 1η..Αυτη η αποψη -περι μη ισοτητος των δυο φυλκων-υπαρχει σε κανενα ”μανιφεστο” Ελληνικου πολιτικου κομματος;;;.
    ΕΡΩΤΗΣΗ 2α..Δεν πρεπει να τεθει υπόψιν των φεμινιστικων οργανωσεων -που εκαναν ”αιματηρους αγωνες” γιαυτην την ισοτητα για να ακουσουμε τις αποψεις τους;;;.
    ΕΡΩΤΗΣΗ 3η..Ειναι νοητον να αμφισβητουμε Αποφαση της Ολομελείας του Συμβουλιου Επικρατειας ,που εκρινε αντισυνταγματικο -οπως ηταν – νόμο που απεκλειε τις γυναικες απο ασκηση ενος ”ανδρικου” επαγγελματος, την σημερον ημεραν;;;.
    ΜΟΝΟΝ οι ιδιες οι γυναικες μπορουν να καταργησουν την ”πλασματικη”-αν πεισθουν- ισοτητα των δυο φυλων και ΜΟΝΟΝ εαν δεν αποζητουν να ασκησουν σκληρα ανδρικα επαγγελματα (σκουπιδιαρες σε απορριμμματοφορα , τροχοπεδητριες και κλειδουχοι στον ΟΣΕ , στρατιωτικοι, αστυνομικοι κλπ ολων των βαθμων σε μαχιμες υπηρεσιες και κληρικοι-γιατι και αυτο το θελουν-, καθως και ”μπαμπαδες” σε διεμφυλα ζευγαρια -για το καλο των υιοθετημενων παιδιων τους-,που αλλες γυναικες γεννησαν.
    Δεν θα απεχουμε πολυ , αν εκφρασουμε την ομορφη ατακα της αειμνηστης ηθοποιου Σαπφους Νοταρα ”γιναμε Σοδομα και Γομορα”.

  2. Αγαπητέ ΣΑΝ, ο Μαρξ έλεγε (όπως αναφέρει ο Τέρι Ίγκλετον στο βιβλίο του “Γιατί ο Μαρξ είχε δίκιο”) πως αυθεντική ισότητα δεν σημαίνει να αντιμετωπίζεις τους πάντες ως ΙΔΙΟΥΣ, αλλά να καλύπτεις εξίσου τις διαφορετικές ανάγκες τους. Όταν προσλαμβάνεις μια γυναίκα ως τροχοπεδητρια, καθαρά αντρική ειδικότητα, τότε δεν πρέπει το Σύνταγμα να προσαρμοσθεί στην πραγματικότητα; Στην Ελλάδα οι αποφάσεις υπηρετούν το γράμμα και όχι το πνεύμα του Συντάγματος. Οι άνδρες και οι γυναίκες προφανώς δεν είναι όμοιοι. Γιατί δεν πηγαίνουν οι γυναίκες να εργασθούν στις οικοδομές; Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν είναι ίσοι. Όπως αναφέρεται στο κείμενο, “η ισότητα υπάρχει χάριν της διαφορετικότητας”.

    • ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΜΦΩΝΟΥΣΑ ΜΑΖΙ ΣΑΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΞΕΠΕΡΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΟΤΙ, Η ΙΣΟΤΗΤΑ Ή ΥΠΑΡΧΕΙ Ή ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα