Πώς το Δίκαιο της Θάλασσας κονιορτοποιεί τις τουρκικές θέσεις

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Καρακωστάνογλου Βενιαμίν

Την ώρα που η τουρκική προκλητικότητα έχει φτάσει στο ζενίθ, αποτελώντας μία άμεση και μη αποκρυπτόμενη εχθρική και επεκτατική απειλή κατά της Ελλάδος, με την ανοχή του ΝΑΤΟ ή ημίμετρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ανώδυνες δηλώσεις από πλευράς ΗΠΑ, είναι απαραίτητο να δώσουμε μερικές σύντομες και σαφείς απαντήσεις στους ανυπόστατους και νόμω αβάσιμους τουρκικούς ισχυρισμούς.

Το δικαίωμα των νησιών να έχουν τις ισότιμες ζώνες θαλάσσιας δικαιοδοσίας (αιγιαλίτιδα, συνορεύουσα, υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ) είναι απόλυτα κατοχυρωμένο στη Διεθνή Σύμβαση του 1982 για το νέο Δίκαιο της Θάλασσας (άρθρο 121), αλλά και στο εθιμικό διεθνές Δίκαιο που δεσμεύει απόλυτα και τα ελάχιστα κράτη που δεν υπέγραψαν ή δεν επικύρωσαν τη Σύμβαση αυτή. Η τελευταία αποτελεί το ισχύον διεθνές Δίκαιο με καθολική αποδοχή, από τουλάχιστον 160 κράτη.

Μόνο βράχοι που δεν μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη διαβίωση ή δική τους οικονομική ζωή δεν θα έχουν ΑΟΖ/υφαλοκρηπίδα. Δηλαδή, θα έχουν πλήρη αιγιαλίτιδα (ως 12 ν.μ.) και συνορεύουσα ζώνη (ως 24 ν.μ.). Στους βράχους αυτούς δεν ανήκει το σύμπλεγμα του Καστελλόριζου ούτε τα γνωστά κατοικημένα νησιά και νησίδες του Αιγαίου. Υπό τις συνθήκες του αιγαιακού Αρχιπελάγους, το διεθνές Δίκαιο επιβάλλει διασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού συμπλέγματος με την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα, ακόμη και για μικτές αρχιπελαγικές χώρες όπως η Ελλάδα (με νομολογιακό προηγούμενο).

Υπάρχουν, για παράδειγμα, γαλλικά νησιά που δικαιώθηκαν δικαιωμάτων ΑΟΖ 200 ν.μ., ενώ βρίσκονται δύο χιλιάδες διακόσια (2.200) ναυτικά μίλια μακριά από τη Γαλλία και “εναγκαλίζονται” από έναν καναδικό κόλπο. Το σύμπλεγμα του Καστελλορίζου βρίσκεται 62 ναυτικά μίλια από τη Ρόδο και συγκεκριμένα από τη νησίδα Ρω και όχι 500 χιλιόμετρα που ανερυθρίαστα και προπαγανδιστικά υποστηρίζουν οι Τούρκοι επίσημοι!

Τι ισχύει για την έκταση, τις ακτές και τα θαλάσσια σύνορα

Η εδαφική μάζα (η έκταση δηλαδή) ενός κράτους δεν λαμβάνεται διόλου υπ’ όψιν για την κατανομή θαλάσσιων δικαιωμάτων. Το ίδιο ισχύει και για την οικονομική ανάπτυξη ενός κράτους που δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν για τον καθαρισμό των θαλάσσιων ζωνών. Δηλαδή, ένα φτωχό κράτος δεν θα πάρει μεγαλύτερη θαλάσσια ζώνη, ΑΟΖ ή άλλη, από ό,τι ένα πλούσιο κράτος και αντίστροφα. Η Ελλάδα έχει συνολικά περισσότερα από 15.000 χιλιόμετρα ακτών (ηπειρωτικών και νησιωτικών). Η Τουρκία, έχει περίπου 10.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής από τις τρεις θαλάσσιες πλευρές της.

Στο Αιγαίο η αναλογία αυτή είναι συντριπτική υπέρ της Ελλάδας (4 προς 1 τουλάχιστον) αλλά και στα νοτιοανατολικά, από τη Ρόδο, την Κάρπαθο, την Κάσο και την ανατολική Κρήτη μέχρι το Καστελλόριζο, η Ελλάδα έχει ικανό μήκος ακτών για να θεμελιώσει δικαιώματα σε θαλάσσιες ζώνες. Η Τουρκία, όπως όλα τα παράκτια κράτη, δεν έχει δικαίωμα να εμποδίζει την τοποθέτηση ή συντήρηση υποβρυχίων καλωδίων και αγωγών στην υφαλοκρηπίδα της ή στην ΑΟΖ της.

Συνεπώς, ακόμη και στις παράνομα διεκδικούμενες περιοχές ΑΟΖ/υφαλοκρηπίδας από την Τουρκία (ακόμη και αν υποθετικά συνέβαινε να τις κερδίσει από μία διεθνή δικαστική απόφαση), η Τουρκία δεν δικαιούται να εμποδίσει, π.χ. τον EastMed, να διέλθει (άρθρο 79.2 της Σύμβασης). Μπορεί, μόνο, αν το αιτιολογήσει βέβαια, να ζητήσει να ερωτηθεί για την ακριβή χάραξη της πορείας ενός αγωγού, όχι όμως ενός καλωδίου.

Προφανώς θα πρόκειται για μικρές μόνο μετατοπίσεις της πορείας ενός σωληναγωγού, ώστε να μη συμπίπτει ή να μην εμπλέκεται με υπάρχοντες άλλους αγωγούς, τεχνητά νησιά ή άλλες εγκαταστάσεις της στην υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ. Και βεβαίως, η όποια κακόβουλη και καταχρηστική τέτοια απαίτηση θα μπορεί να ελεγχθεί με προσφυγή του θιγομένου κράτους (π.χ. Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ), στα διεθνή δικαστήρια και με αίτηση λήψης ασφαλιστικών μέτρων.

Άρα δεν είναι απαραίτητο να υπάρχουν κοινά θαλάσσια σύνορα της κυπριακής με την ελληνική υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ για να μπορούν να περάσουν υποθαλάσσιοι αγωγοί ή καλώδια από Κύπρο-Ισραήλ (ή Αίγυπτο κ.λπ.), προς την ελληνική υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ.
Βεβαίως και θα είναι προτιμότερο και επωφελές να υπάρξει κοινό θαλάσσιο σύνορο. Αλλά και αν δεν επιτευχθεί, δεν θα επιφέρει ανήκεστο βλάβη στα ελληνικά συμφέροντα! Απλώς θα δώσει στην Τουρκία προσωρινή δυνατότητα κωλυσιεργίας…

Τα δικαιώματα επί της ΑΟΖ

Πατήστε εδώ για τη συνέχεια

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα