Πώς οι ΗΠΑ μπορούν να προωθηθούν στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Ο σωστός τρόπος για να απωθήσουν το Πεκίνο

Περίληψη:

Μια αποτελεσματική συμμαχία στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας θα βοηθήσει στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων που πρέπει να απολαμβάνουν τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας στα δικά τους ύδατα, ενώ θα κάνει το Πεκίνο να προβεί σε μακροπρόθεσμους συμβιβασμούς με τους γείτονές του ή θα πληρώσει ένα υψηλό διπλωματικό και οικονομικό κόστος.

Ο GREGORY POLING είναι Διευθυντής του Asia Maritime Transparency Initiative και συνεργάτης στο Πρόγραμμα Νοτιοανατολικής Ασίας στο Center for Strategic and International Studies.
Η BONNIE S. GLASER είναι ανώτερη σύμβουλος για την Ασία και διευθύντρια του China Power Project στο Center for Strategic and International Studies.

Κατά την διάρκεια των δύο ετών της θητείας του, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ήταν ομιλητικός για την περιφρόνησή του προς τις περισσότερες μορφές πολυμέρειας. Ωστόσο, όταν πρόκειται για δύο πιεστικά ναυτικά ζητήματα στην Ανατολική Ασία, η διοίκησή του βλέπει την αξία των φίλων. Πρώτο είναι το πρόβλημα του τερματισμού των παράνομων μεταφορών καυσίμων στα δεξαμενόπλοια της Βόρειας Κορέας στην Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας, μια τακτική που χρησιμοποιεί η Πιονγκγιάνγκ για να παρακάμψει τις κυρώσεις των ΗΠΑ και των Ηνωμένων Εθνών. Για να καταστείλουν το λαθρεμπόριο, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ιαπωνία συγκέντρωσαν έναν συνασπισμό κρατών για να εντοπίζουν και να αναφέρουν τα πλοία που ασχολούνται με αυτές τις παράνομες μεταφορές από πλοίο σε πλοίο.

Μετά υπάρχει η Θάλασσα της Νότιας Κίνας, όπου το Πεκίνο συνεχίζει [1] την στρατιωτική του συσσώρευση και έχει εντείνει τις θαλάσσιες διεκδικήσεις ενάντια στο διεθνές δίκαιο [2]. [Πολεμικά] Ναυτικά μέσα και έξω από την περιοχή ανταποκρίθηκαν στην επιθετική στάση της Κίνας, αναλαμβάνοντας περισσότερες επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων ασκήσεων, συλλογής πληροφοριών, και διελεύσεων μέσω αμφισβητούμενων υδάτων, με στόχο την διατήρηση της ελευθερίας των διελεύσεων στον αέρα και στην θάλασσα.

18012019-1.jpg

Το αεροπλανοφόρο USS Ronald Reagan και το ελικοπτεροφόρο αντιτορπιλικό των ιαπωνικών ναυτικών Δυνάμεων Αυτοάμυνας JS Hyuga σε σχηματισμό με 16 άλλα πλοία κατά την διάρκεια της άσκησης Keen Sword στην Θάλασσα των Φιλιππίνων, τον Νοέμβριο του 2018. KALIA V. PETERS / U.S. NAVY VIA REUTERS
———————————————————————————

Δυστυχώς, η ηγεσία των ΗΠΑ ήταν εμφανής σε ένα μόνο από αυτά τα ναυτικά ζητήματα. Η Ουάσινγκτον υπήρξε η κινητήρια δύναμη πίσω από την πολυμερή προσπάθεια για την εξάλειψη του λαθρεμπορίου της Βόρειας Κορέας. Ωστόσο, ήταν πολύ λιγότερο αποτελεσματική στο συντονισμό με κράτη-ομοϊδεάτες για την υπεράσπιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Η απώθηση του κινεζικού ρεβιζιονισμού θα απαιτήσει μια διεθνή προσπάθεια, την οποία η Ουάσινγκτον βρίσκεται σε προνομιακή θέση να διαμορφώσει. Για να σχεδιάσει τον καλύτερο τρόπο ώστε να το πράξει, η Ουάσιγκτον θα μπορούσε να πάρει μια σελίδα από το δικό της εγχειρίδιο στην Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας.

ΜΙΑ ΕΠΙΤΥΧΗΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑ

Τον Οκτώβριο του 2017, οι Ηνωμένες Πολιτείες άρχισαν πτήσεις επιτήρησης πάνω από την Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας για να παρακολουθούν και να διακόπτουν τις δραστηριότητες των πλοίων για τα οποία υπάρχουν υποψίες ότι παραβιάζουν τις κυρώσεις κατά της Βόρειας Κορέας. Στις αρχές του 2018, η διοίκηση Trump αποφάσισε να επεκτείνει αυτή την προσπάθεια, στρατολογώντας περισσότερες χώρες για να εντοπίζουν τα πλοία που θεωρείται ότι μεταφέρουν απαγορευμένο φορτίο. Τον Φεβρουάριο του 2018, η ιαπωνική εφημερίδα Asahi Shimbun ανέφερε [3] ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ιαπωνία σχεδίαζαν να οργανώσουν μια διεθνή συνάντηση για την σύσταση αυτής της συμμαχίας. Οι προσκεκλημένοι περιελάμβαναν την Αυστραλία, την Γαλλία, την Σιγκαπούρη, τη Νότια Κορέα και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Από τον Μάιο, η Αυστραλία, ο Καναδάς, η Νέα Ζηλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν βασίσει αεροσκάφη επιτήρησης στην αεροπορική βάση Kadena των ΗΠΑ, στην Οκινάουα, για να πραγματοποιούν τακτικές περιπολίες στην Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας και στην Θάλασσα της Ιαπωνίας. Ένα βρετανικό πολεμικό πλοίο αναπτύχθηκε επίσης στην Ιαπωνία για να βοηθήσει την προσπάθεια. Το αεροσκάφος επιτήρησης συλλέγει πληροφορίες σχετικά με πλοία για τα οποία υπάρχουν υπόνοιες ότι παραβιάζουν τις κυρώσεις κατά της Βόρειας Κορέας. Φωτογραφίζουν τους αριθμούς στο κύτος των σκαφών που εμπλέκονται με παράνομες μεταφορές πετρελαίου από πλοία σε πλοία και τα αναφέρουν στα Ηνωμένα Έθνη για να βοηθήσουν να λογοδοτήσουν τα μέρη αυτά με το να εγγραφούν σε μια μαύρη λίστα πλοίων και εμπλεκόμενων εταιρειών και πιέζοντας τα κράτη-μέλη [του ΟΗΕ], ιδίως την Κίνα και την Ρωσία, να πατάξουν τους παραβάτες.

Η συμμαχία επεκτάθηκε τον Σεπτέμβριο [4] με την ίδρυση ενός Κέντρου Συντονισμού Επιβολής (Enforcement Coordination Center) επί του USS Blue Ridge. Το πλοίο φιλοξενεί περισσότερα από 50 άτομα προσωπικό από την Αυστραλία, τον Καναδά, την Γαλλία, την Ιαπωνία, τη Νέα Ζηλανδία, τη Νότια Κορέα και το Ηνωμένο Βασίλειο. Μεταξύ άλλων σκοπών, το κέντρο συντονισμού δημιουργήθηκε για να διευκολύνει τις επικοινωνίες γέφυρας με γέφυρα (bridge-to-bridge) μεταξύ των πλοίων της συμμαχίας και των υπόπτων για λαθρεμπορία πλοίων. Τον Νοέμβριο, ο ναύαρχος Phil Davidson, επικεφαλής της αμερικανικής διοίκησης για την περιοχή Ινδο-Ειρηνικού, είπε ότι η Ουάσιγκτον είχε αφιερώσει δύο πλοία σε αυτές τις περιπολίες και αύξησε τις πτήσεις επιτήρησης κατά 50%.

Οι προσπάθειες του συνασπισμού έχουν μέχρι στιγμής μικτά αποτελέσματα. Τον Δεκέμβριο, ένας αξιωματούχος της αμερικανικής άμυνας δήλωσε στο NBC [5] ότι σε 30 περιπτώσεις από τον Οκτώβριο του 2017, οι λαθρέμποροι έχουν εγκαταλείψει τις μεταφορές [καυσίμων] από πλοίο σε πλοίο όταν παρακολουθούνταν από περιπολίες. Δυστυχώς, η ομάδα έχει επίσης αναμφισβήτητα γίνει θύμα της δικής της επιτυχίας. Μια έκθεση του ΟΗΕ από τον Αύγουστο υποδεικνύει ότι το λαθρεμπόριο έχει μετακινηθεί από την Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας και την Θάλασσα της Ιαπωνίας στα χωρικά ύδατα των γύρω χωρών, όπως η Κίνα, για να αποφύγουν να ανιχνεύονται. Ως αποτέλεσμα, οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο αυξήθηκαν.

Το πόσο αποτελεσματική θα είναι η συμμαχία για τον τερματισμό των παραβιάσεων επί των βορειοκορεατικών κυρώσεων μακροπρόθεσμα απομένει να το δούμε, αλλά οι φιλόδοξες πολυμερείς προσπάθειες έχουν αναμφισβήτητα επιτύχει να ασκήσουν πίεση στους παραβάτες των κυρώσεων και στα κράτη-μέλη του ΟΗΕ που έχουν κλείσει τα μάτια τους σε αυτές τις δραστηριότητες.

ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΕΚΙΝΟ

Αν και ο συνασπισμός για την πάταξη του λαθρεμπορίου στην Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας ήταν σε μεγάλο βαθμό ενορχηστρωμένος από την Ουάσινγκτον, η αυξανόμενη συμμετοχή τρίτων μερών στις επιχειρήσεις της Θάλασσας της Νότιας Κίνας για την αντιστάθμιση του Πεκίνου ήταν πιο οργανική. Για αρκετά χρόνια, οι Ηνωμένες Πολιτείες παρότρυναν σιωπηρά τα κράτη ομοϊδεάτες να αυξήσουν την παρουσία τους στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας για να βοηθήσουν την επιβεβαίωση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας παρά τις υπερβολικές κινεζικές ναυτικές αξιώσεις. Αλλά η Ουάσιγκτον δεν έχει ακόμη προσπαθήσει να οικοδομήσει έναν επίσημο συνασπισμό στην υπηρεσία αυτών των στόχων, αφήνοντας σε άλλες χώρες να διεκδικήσουν κατά μόνας τα δικαιώματά τους.

Η προτροπή από τις ΗΠΑ ενδέχεται να έχει παίξει κάποιον ρόλο στις εντατικοποιημένες στρατιωτικές δραστηριότητες άλλων κρατών στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας φέτος. Ωστόσο, η στρατιωτικοποίηση των τεχνητών κινεζικών νησιών στα Spratly, ιδίως η ανάπτυξη των πύραυλων επιφανείας-αέρος και των πύραυλων κατά σκαφών επιφανείας σε αυτά [τα νησιά] τον Μάιο, πιθανότατα διαδραμάτισε πολύ μεγαλύτερο ρόλο. Οι εξελίξεις αυτές ενέτειναν τους φόβους ότι το Πεκίνο θα καταστήσει αυστηρότερο τον έλεγχό του στα ύδατα και τον εναέριο χώρο της Θάλασσας της Νότιας Κίνας, πράγμα που θα μπορούσε να υπονομεύσει τις βασικές νομικές αρχές που διέπουν την παγκόσμια ναυτική τάξη, να αποτρέψει τους εταίρους της Νοτιοανατολικής Ασίας από την πρόσβαση στα δικαιώματά τους και τους πόρους τους, και τελικά να προξενήσει αστάθεια και μια πιθανή σύγκρουση στην περιοχή. Αυτό με την σειρά του ώθησε άλλα κράτη να διεκδικήσουν τα δικά τους δικαιώματα και να στείλουν ένα μήνυμα ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν είναι η μόνη χώρα που ενδιαφέρεται να διατηρήσει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας.

Το 2018, η Αυστραλία αύξησε την συχνότητα των μακρόχρονων περιπολιών της στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Ο αντιναύαρχος Michael Noonan, επικεφαλής του Βασιλικού Ναυτικού της Αυστραλίας, δήλωσε σε ένα ακροατήριο στο International Institute for Strategic Studies στις 28 Νοεμβρίου ότι το ναυτικό «εκτελεί τακτικά δρομολόγια μέσω των Spratly και των Στενών της Ταϊβάν». Είπε επίσης ότι αν και δεν είναι αυστραλιανή πολιτική να πλέει εντός των 12 ναυτικών μιλίων από τα αμφισβητούμενα στοιχεία στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας, όπως κάνουν οι Ηνωμένες Πολιτείες τακτικά μέσω επιχειρήσεων ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, υποστηρίζει το δικαίωμα των άλλων να το πράξουν.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες αναλαμβάνουν επιχειρήσεις ελευθερίας ναυσιπλοΐας σε ολόκληρο τον κόσμο για να αμφισβητήσουν τις υπερβολικές ναυτικές αξιώσεις ή να στηρίξουν την μη συμμόρφωσή τους σε περιορισμούς που θέτουν άλλες χώρες σε διεθνώς κατοχυρωμένα δικαιώματα στην θάλασσα. Τα πλοία των ΗΠΑ εκτελούν μια ποικιλία τέτοιων επιχειρήσεων στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων εντός των 12 ναυτικών μιλίων από κατεχόμενα χαρακτηριστικά. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ενέργειες αυτές γίνονται για να επιβεβαιώνουν ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν αναγνωρίζουν την ύπαρξη χωρικών υδάτων 12 ναυτικών μιλίων γύρω από τεχνητά νησιά που προηγουμένως ήταν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας˙ σε άλλες περιπτώσεις, αμφισβητούν την απαίτηση του Πεκίνου για προηγούμενη ειδοποίηση πριν τα ξένα πολεμικά πλοία μπορέσουν να διέλθουν μέσω των χωρικών της υδάτων.

Τον Ιούνιο, μια γαλλική ομάδα θαλάσσιων αποστολών συνεργάστηκε με βρετανικά ελικόπτερα και πλοία για να πλεύσουν στην θάλασσα της Νότιας Κίνας. Δεν μπήκαν στα 12 ναυτικών μιλίων χωρικά ύδατα γύρω από αμφισβητούμενα στοιχεία ούτε στόχευσαν οποιαδήποτε συγκεκριμένη κινεζική διεκδίκηση, αλλά ακριβώς όπως με τις περιπολίες της Αυστραλίας, η παρουσία τους είχε το νόημα του μηνύματος. Η Γαλλίδα υπουργός Άμυνας, Florence Parly, αποκάλυψε στον φετινό Διάλογο Shangri-La ότι Γερμανοί παρατηρητές βρίσκονταν επίσης πάνω σε ένα από τα πλοία. Δύο μήνες αργότερα, το Ηνωμένο Βασίλειο προχώρησε ένα βήμα πιο πέρα, όταν το HMS Albion ταξίδεψε μέσω των Νήσων Paracel για να αμφισβητήσει την παράνομη απαίτηση της Κίνας για ευθείες γραμμές βάσης γύρω από αυτά τα στοιχεία. Με τον σχεδιασμό γραμμών βάσης κατά παράβαση των διεθνών νομικών αρχών, το Πεκίνο δήλωσε ότι η θάλασσα εντός αυτών των γραμμών είναι τα εσωτερικά ύδατά της και είναι κλειστή για τα ξένα σκάφη. Η διέλευση του Albion, το οποίο αμφισβήτησε αυτόν τον ισχυρισμό, ήταν η πρώτη φορά που ένα Ναυτικό εκτός από των Ηνωμένων Πολιτειών ενεπλάκη δημόσια σε μια ξεκάθαρη επιχείρηση ελευθερίας της ναυσιπλοΐας (freedom of navigation operation).

Στις 31 Αυγούστου, ημέρα της άσκησης του Albion, το Ναυτικό των ΗΠΑ και το Ναυτικό των Δυνάμεων Αυτοάμυνας της Ιαπωνίας συμμετείχε σε μια διμερή εκπαιδευτική άσκηση στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Στην συνέχεια, τον Σεπτέμβριο, η Ιαπωνία έστειλε ένα υποβρύχιο για να ενωθεί με τρία αντιτορπιλικά της σε μια άσκηση για ανθυποβρυχιακό πόλεμο στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Σημείωσε την πρώτη φορά που η Ιαπωνία αναγνώρισε δημοσίως μια υποβρυχιακή άσκηση στα εν λόγω ύδατα.

Αυτή η αύξηση της ναυτικής δραστηριότητας δείχνει ότι η ανησυχία για τις προσπάθειες της Κίνας να ξαναγράψει τους κανόνες του εθιμικού διεθνούς δικαίου στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας εξαπλώνεται. Κανένα άλλο κράτος δεν έχει ένα ισοδύναμο με το Πρόγραμμα των ΗΠΑ για την Ελεύθερη Ναυσιπλοΐα (U.S. Freedom of Navigation Program), αλλά όλα τα ξένα Ναυτικά που επιχειρούν στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας επιδιώκουν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας μέσω αυτών των ασκήσεων, ακόμη και αν αυτό δεν είναι ο μόνος σκοπός τους. Στο κάτω-κάτω, η Κίνα αντιτίθεται σε οποιεσδήποτε ξένες στρατιωτικές δραστηριότητες χωρίς ειδοποίηση στα ύδατα που διεκδικεί, και οι κινεζικές δυνάμεις συχνά εκδίδουν προειδοποιήσεις σε ξένα στρατιωτικά σκάφη και αεροπλάνα για να εγκαταλείψουν τις ασθενώς καθορισμένες «ζώνες στρατιωτικού συναγερμού» (military alert zones ) ή να σταματήσουν να «απειλούν την ασφάλεια» των κινεζικών εγκαταστάσεων απλώς με την διέλευσή τους στον διεθνή εναέριο χώρο και στα κοντινά νερά.

Η ΩΡΑ ΓΙΑ ΗΓΕΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΩΡΑ

Η εμφάνιση αυτής της νέας διεθνούς προθυμίας για διεκδίκηση δικαιωμάτων στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας παρουσιάζει μια ευκαιρία για ηγεσία, ευκαιρία που οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν έχουν ακόμα αξιοποιήσει. Οι διεκδικήσεις του Πεκίνου απειλούν ένα ευρύ φάσμα ελευθεριών των θαλασσών, όχι μόνο την ελευθερία πλοήγησης ξένων στρατιωτικών σκαφών. Αυτά περιλαμβάνουν τα αποκλειστικά δικαιώματα των παράκτιων κρατών της Νοτιοανατολικής Ασίας να αλιεύουν, να εκμεταλλεύονται τους πόρους του θαλάσσιου βυθού, και να ασκούν επιβολή του νόμου και άλλες δικαιοδοσίες στα δικά τους ύδατα. Οι επιχειρήσεις ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, ακόμη και αν αναληφθούν από έναν διαφοροποιημένο συνασπισμό κρατών, δεν αρκούν για να υπερασπιστούν το διεθνές δίκαιο και να απωθήσουν τον κινεζικό ρεβιζιονισμό.

Για να ξεκινήσει αυτό, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να ασκήσουν την ίδια πολυμερή ηγεσία που έχουν επιδείξει στην Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας και να συμπεριλάβουν μέρη με αντίστοιχο σκεπτικό όπως η Αυστραλία, η Γαλλία, η Ιαπωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο σε κοινές ασκήσεις και άλλες δραστηριότητες οικοδόμησης συμμαχίας με εταίρους της Νοτιοανατολικής Ασίας, ιδίως τις Φιλιππίνες και το Βιετνάμ. Αυτό θα στείλει το σαφές μήνυμα ότι αυτές οι χώρες, όπως και οι Ηνωμένες Πολιτείες, ενδιαφέρονται να υπερασπιστούν όχι μόνο την δική τους ελευθερία ναυσιπλοΐας, αλλά και τα δικαιώματα των διεκδικητών της Νότιας Κίνας. Μια τέτοια συνεργασία θα μπορούσε να οδηγήσει στην ενδεχόμενη δημιουργία μιας συνδυασμένης επιχειρησιακής ομάδας [6] που θα εδρεύει σε ένα από τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας για να βοηθήσει στην αποτροπή περαιτέρω κινεζικής επιθετικότητας ή νέων αξιώσεων στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας.

Διπλωματικά, οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει να στρατολογήσουν αυτά τα έθνη και άλλα, όπως ο Καναδάς και οι Ευρωπαίοι εταίροι, για να επαναφέρουν την Θάλασσα της Νότιας Κίνας στην κορυφή της διεθνούς ατζέντας. Ένα καλό σημείο για αρχή θα είναι να συμπεριληφθεί έντονη ρητορική για την Θάλασσα της Νότιας Κίνας στην ετήσια δήλωση των ηγετών του G-7, η οποία να ξεπερνά την απλή έκφραση ανησυχίας για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και την στήριξη των διπλωματικών διαδικασιών που ήταν κομμάτι του Ανακοινωθέντος των Υπουργών Εξωτερικών του G- 7 τον Απρίλιο του 2018 [7]. Αυτή η γλώσσα θα πρέπει να καταστήσει σαφές ότι τα κράτη του G7 δεσμεύονται να υποστηρίξουν όλες τις νόμιμες χρήσεις των θαλασσών, συμπεριλαμβανομένης της άσκησης των δικαιωμάτων των κρατών της Νοτιοανατολικής Ασίας στους πόρους των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών τους. Μια συντονισμένη διεθνής διπλωματική προσπάθεια θα αυξήσει την ευαισθητοποίηση για τον κινεζικό καταναγκασμό στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας και θα καταστήσει πιο δαπανηρό το σπάσιμο των κανόνων που ισχύουν συνεχώς, με το να υπονομεύσει την εικόνα του Πεκίνου ως έναν υπεύθυνο παγκόσμιο ηγέτη και ελκυστικό εταίρο σε άλλες χώρες.

Μια αποτελεσματική συμμαχία στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας θα βοηθήσει στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων που πρέπει να απολαμβάνουν τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας στα δικά τους ύδατα, ενώ θα κάνει το Πεκίνο να προβεί σε μακροπρόθεσμους συμβιβασμούς με τους γείτονές του ή θα πληρώσει ένα υψηλό διπλωματικό και οικονομικό κόστος. Για να λειτουργήσει αυτό όμως, η Ουάσιγκτον πρέπει να φέρει την ίδια δημιουργικότητα και φιλοδοξία στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας με εκείνη που είχε στην Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας.

Copyright © 2019 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Στα αγγλικά: https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2019-01-16/how-us-can-step…

Σύνδεσμοι:
[1] https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2018-01-25/why-south-china…
[2] https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2016-07-22/parting-south-c…
[3] http://www.asahi.com/ajw/articles/AJ201802280030.html
[4] https://www.wsj.com/articles/new-u-s-led-coalition-to-track-illicit-fuel…
[5] https://www.nbcnews.com/news/north-korea/top-secret-report-north-korea-k…
[6] https://thediplomat.com/2018/06/toward-a-new-maritime-strategy-in-the-so…
[7] https://g7.gc.ca/en/g7-presidency/themes/building-peaceful-secure-world/…

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνση www.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr και στο linkedin στην διεύθυνση https://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα