Ο Ροζέ Μιλλιέξ και ο πίνακας του Πικασσό: Άφησαν πολύ όμορφο αποτύπωμα στην ιστορία της πνευματικής και όχι μόνο ζωής της Ελλάδας

4/7/21 | 0 | 0 | 221 εμφανίσεις

Του ΛΑΜΠΡΟΥ ΒΑΖΑΙΟΥ

Η επικαιρότητα, μερικές μέρες τώρα, μονοπωλείται από την υπόθεση της «ανάκτησης» του πίνακα-δωρεά του Πάμπλο Πικασσό. Η γυναίκα που ο καλλιτέχνης ζωγράφισε το 1939 και βρέθηκε μαζί του στην Antibes, στην Νότιο Γαλλία (στο μη κατεχόμενο ακόμη  το 1943 μέρος της  Γαλλίας) αποδείχθηκε εξαιρετικά ανθεκτική!

Ήταν σίγουρα σκληραγωγημένη όπως αποδεικνύεται σήμερα, μετά τόσα χρόνια στενής σχέσης με την διαχρονική Ελληνική Εξουσία και πραγματικότητα.

Αφού πέρασε αλώβητη, χωρίς απώλειες όλες τις δοκιμασίες της κατοχικής, της μετατακατοχικής, της εμφυλιακής και της «κατόπιν όλων αυτών» Ελληνικής Ιστορικής περιόδου, «συμβίωσε» κάποια χρόνια με τον «απαγωγέα» που τόσο εύκολα, τόσο απλά την έκλεψε από τον τοίχο της Εθνικής Πινακοθήκης!

  • Ανακτήθηκε μάλλον μυστηριωδώς και παρουσιάστηκε προχθές πανηγυρικά από δύο υπουργούς. Την ώρα της παρουσίασης η λίγο πριν (δεν έχει ιδιαίτερη σημασία!) είχε μία ακόμη περιπέτεια, λίγο κωμικοτραγική αυτή.
  • Ο άνθρωπος που την κρατούσε, με γυμνά χέρια βέβαια, δεν ήταν και τόσο προσεκτικός. Η κάμερα την έδειξε να πέφτει κάτω και να την ξαναπιάνουν αμέσως για να την τοποθετήσουν έτσι που να αναδεικνύεται και να «γράφει» στην κάμερα!

Όλα ΑΥΤΑ ΜΕ ΓΥΜΝΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΜΗ ΕΙΔΙΚΟΎΣ και ΤΕΛΕΙΩΣ ΑΣΧΕΤΟΥΣ! Ο κόσμος της Τέχνης, οι τεχνοκριτικοί, οι συντηρητές των έργων και κάθε αρμόδιος πρέπει να έχουν προβληματισθεί σοβαρά, μετά την αρχική ιλαρότητα που κατέλαβε όλους μας!

Οι προσφωνήσεις και τα επίσημα σχόλια μας πληροφόρησαν ότι επρόκειτο για τιμητικό δώρο του Πικασσό στο Ελληνικό Έθνος για τους Αγώνες του. Ήταν το Hommage του καλλιτέχνη…μέχρι εκεί και τίποτε άλλο στις επίσημες εκφωνήσεις και παρουσιάσεις. Όσον αφορά στο ….που, πότε, για ποιο λόγο, ΠΟΙΟΣ ανέλαβε τις πρωτοβουλίες, πως έγινε δωρεά και η μεταφορά και πολλά ακόμη, ούτε λόγος. Τονίστηκε μόνο η επιχειρησιακή επιτυχία της Ελληνικής Αστυνομίας.

Ο Ροζέ Μιλλιέξ ο θαυμάσιος «Ελληνας» της Μασσαλίας, που την έλεγε κόρη της Αρχαίας Φώκαιας, δεν χρειάζεται να συστηθεί! Είναι δικός μας, οδοιπόρησε μαζί μας μέχρι να φύγει οριστικά από κοντά μας. Είχα την τύχη να συνδεθώ μαζί του με φιλία και εκτίμηση που κράτησε χρόνια, μέχρι το τέλος της ζωής του. Το ζεύγος Μιλλιέξ, ο Ροζέ και η Τατιάνα Γκρίτση-Μιλλιεξ, έχουν αφήσει πολύ όμορφο αποτύπωμα στην ιστορία της πνευματικής και όχι μόνο ζωής της χώρας.

Είναι κρίμα που η ανακύκλωση της ιστορίας του πίνακα του Πικασσό έγινε αιτία μιας ακόμη κακής συμπεριφοράς στην μνήμη τους. Πολλά χρόνια έχουν περάσει από τότε που μου εμπιστεύτηκαν την ιστορία της συνεισφοράς των Γάλλων καλλιτεχνών στην στήριξη του Αγώνα της Ελληνικής Αντίστασης στην Κατοχή.

Το 1943 ο Ροζέ και η Τατιάνα μέσα από μυθιστορηματικές διαδικασίες και απίστευτες περιπέτειες ταξίδεψαν σιδηροδρομικά, παρακαλώ (!), στην Νότιο Γαλλία! Όπως  μου διηγήθηκε ο ίδιος με την βοήθεια και την μεσολάβηση φίλων με ισχύ τότε, όπως ο παλιός Ιταλός φιλέλληνας διευθυντής της Casa d’ Italia, πήρε άδεια και διέσχισαν μέρος της κατεχόμενης Ευρώπης για να φθάσουν στην μη κατεχόμενη (ακόμη) Νότια Γαλλία, την Γαλλία του Βισύ.

  • Οι Μιλλιέξ, ο Ροζέ και η Τατιάνα, στρατευμένοι στον αντιφασιστικό Αγώνα της Ελληνικής Αντίστασης έκαναν μεγάλες προσπάθειες να ενημερώσουν για ότι συνέβαινε στην Ελλάδα τον Γαλλικό πνευματικό και καλλιτεχνικό κόσμο που είχε καταφύγει στο μη κατεχόμενο, για λίγο δυστυχώς ακόμη, τμήμα της χώρας.

Η ανταπόκριση ήταν μεγάλη, όλοι έδωσαν ό,τι μπορούσαν. Οι εκδηλώσεις συμπαράστασης και οι προσφορές έργων είτε από τους εικαστικούς, είτε από τους ανθρώπους των Γραμμάτων και άλλων, ήταν συγκινητικές. Το ευρωπαϊκό πνεύμα είχε στρατευτεί ολόκληρο, με πολύ λίγες εξαιρέσεις στον Αγώνα κατά του Άξονα. Το Ελληνικό Αντιστασιακό κίνημα είχε φουντώσει και ζητούσε στήριξη. Οι Μιλλιέξ δεν έφυγαν με άδεια χέρια από την Γαλλία τότε.

Ο μικρός θησαυρός όμως που δόθηκε για την αναγνώριση και ενίσχυση της Ελληνικής Αντίστασης δεν είχε τύχη. Οι πολιτικές διαμάχες που εξελίχθηκαν σε εμφύλιο δεν επέτρεψαν να τον παραλάβει και να τον αξιοποιήσει η Αντίσταση για την οποία είχε δοθεί. Η άλλη πλευρά που έγινε εξουσία δεν ήθελε να έχει στα χέρια της το προϊόν της αλληλεγγύης των Αριστερών δυνάμεων.

Ήταν υπόθεση κομμουνιστικού δακτύλου! Με πίκρα που δεν μπορούσε να την μετριάσει η ευγένεια του ο Μιλλιέξ μου διηγήθηκε τις περιπέτειες και την τύχη των πινάκων και των άλλων αντικειμένων της δωρεάς χωρίς να παραλείψει και τις προσωπικές δυσκολίες που αντιμετώπισε.

Η τελευταία πράξη παίχθηκε αυτές τις ημέρες. Κανείς επίσημος η ημιεπίσημος η επί τέλους κάποιος κρατικός εκπρόσωπος δεν ανέφερε τον Ροζέ Μιλλιέξ! Δεν υπήρξε φαίνεται για κάποιους αυτό το πρόσωπο,  δεν δόθηκε καμία  εξήγηση!

  • Ίσως πιστεύουν ορισμένοι πως όσοι γνωρίζουν την ιστορία αυτή από πρώτο χέρι, μάλλον δεν πρέπει να ζουν πλέον! Έχουν περάσει πολλά χρόνια και ο Πανδαμάτωρ είναι τσιγγούνης στις εξαιρέσεις! Δεν είναι όμως ακριβώς έτσι, δεν λείπουμε όλοι!

*Για τις λεπτομέρειες της περιπέτειας της δωρεάς θα παραπέμψω στην ανάρτηση του Ντένη Ζαχαρόπουλου από τον Γιώργο Σαρηγιάννη. Είναι  ακριβώς όλα όσα μου είχε διηγηθεί ο Ροζέ Μιλλιέξ στο σπίτι του πίσω από το Μουσείο, πριν πολλά χρόνια! Η καλή μας φίλη Χριστίνα Φίλη, η καθηγήτρια του Πολυτεχνείου που είχε τόσο όμορφη σχέση με τη οικογένεια Μιλλιέξ στέκεται κοντά μας και μας δίνει όπως πάντα, κάτι από το χρώμα και τα γεγονότα εκείνης της εποχής.

**Μικρές διαφορές στις χρονολογίες δικαιολογούνται, δεν είναι ουσιώδεις . Έχουν άλλωστε περάσει τόσα χρόνια, έχουν μεσολαβήσει τόσα πολλά!

*Ταξιάρχου στρατιωτικού γιατρου ε.α. και επίκουρου καθηγητή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

  • Τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν απαραίτητα τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ο Ροζέ Μιλλιέξ και ο πίνακας του Πικασσό: Άφησαν πολύ όμορφο αποτύπωμα στην ιστορία της πνευματικής και όχι μόνο ζωής της Ελλάδας

Category: Ειδησεις, Προτεινόμενα άρθρα

Leave a Reply

 characters available

 


Το σχόλιο της ημέρας

    29/7/21 | (0 σχόλια)
    Με δύο κινήσεις που έκανε η Τουρκία το τελευταίο διάστημα αποδόμησε την Αθήνα. -Η μια ήταν το τουρκολιβυκό μνημόνιο. Παράνομο, ξεπαράνομο, παράγει αποτελέσματα. -Η άλλη ήταν το "άνοιγμα" της Αμμοχώστου. Και οι δύο κινήσεις ήταν, απολύτως, προβλέψιμες. Ερωτήματα: -Αδιαφόρησε η Αθήνα; -Δεν μπόρεσε να ...

Ροή Ειδήσεων


Εορτολόγιο