Δημήτρης Σταυρόπουλος
Κι όταν όλα τελείωσαν, επέστρεψε ήσυχα στην φυσιολογική του ζωή…
Το όνομα του, Τζον Σνάιντερ (Κοκκινάκος).
Έλληνας από την Σπάρτη, που βρέθηκε στην δίνη του Β Παγκοσμίου Πολέμου, πετώντας πάνω από την Ευρώπη και βομβαρδίζοντας σχεδόν … τη μισή Γερμανία!
Ο Τζον Σνάιντερ γεννήθηκε από τον Νικόλα Κωνσταντίνο Κοκινάκο και την Ντόροθι Χουντ, στις 17 Φεβρουαρίου 1923, στο Βανκούβερ.
Εκείνες τις μέρες η ανάγκη για πιλότους να υπηρετήσουν στην Πολεμική Αεροπορία της Κοινοπολιτείας ήταν μεγάλη.
Ολοκλήρωσε το στάδιο της εκπαίδευσης στις 28 Αυγούστου 1944 και πιστοποιήθηκε ως πιλότος του Ουέλινγκτον.
ΠΡΩΤΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗΝ ΚΟΛΩΝΙΑ
Στα τέλη Οκτωβρίου ήταν έτοιμος για τον αγώνα. Ωστόσο, θα πήγαινε σε πόλεμο όχι με το Stirling αλλά με το Bomber Command pride, το Lancaster. Γι’ αυτό έπρεπε να εκπαιδευτεί στο No.3 LFS (Lancaster Finishing School) στο Feltwell Norfolk της Αγγλίας.
Η μετατροπή ξεκίνησε στις 18 Νοεμβρίου 1944 και ολοκληρώθηκε 4 ημέρες αργότερα.
Στις 26 Νοεμβρίου τοποθετήθηκε για υπηρεσία στην Νο.115 Μοίρα Καταδρομών.
Δεν υπήρχε χρόνος να αφιερωθεί για να τους ρίξει αμέσως στη μάχη η Διοίκηση Βομβαρδιστικών.
Ο Τζον Σνάιντερ και το πλήρωμά του πραγματοποίησαν την πρώτη τους βομβαρδιστική αποστολή εναντίον της Κολωνίας.
Οι Γερμανοί αντεπιτίθενται και πολλά Λάνκαστερ καταρρίφθηκαν.
Ο νεαρός άνδρας σημείωσε στο ημερολόγιο του: είδε τον Λανκ να φλέγεται.
Πρέπει να σημειωθεί ότι για την πρώτη και τη δεύτερη αποστολή του πέταξε ως συγκυβερνήτης σε έναν πιο έμπειρο πιλότο Νο. 115 για να συνηθίσει τις διαδικασίες στο περιβάλλον μάχης.
Αυτός ο άνθρωπος ήταν ο F/L Fillmore.
Μαρτυρίες από πρώτο χέρι από τις αποστολές του John και του πληρώματος του γράφτηκαν μετά από αρκετά χρόνια από τον βομβιστή του Myles Kehoe στα απομνημονεύματά του.
Η κόρη του Κάρεν παρείχε ευγενικά μερικές παραγράφους για το αφιέρωμα του Έλληνα Καναδού πιλότου.
Στις 15 και 16 Δεκεμβρίου στόχος ήταν ο Σίγκεν.
Ο John και το πλήρωμά του πέταξαν και τα δύο δρομολόγια.
ΤΑ ΦΡΑΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΡΟΥΡ
“Μια άλλη μέρα και μια άλλη αποστολή, αυτή η ενημέρωση ήταν σχεδόν η ίδια, η μόνη διαφορά που θα πετούσαμε σε ομάδες των τριών.
Στόχος ήταν το Siegen, τοποθεσία 30-40 μίλια ανατολικά του Ρουρ. Αυτή η πόλη είχε ένα διυλιστήριο πετρελαίου και τον στρατάρχη Air Marshal “Bomber” ” Ο Χάρις ήθελε να καταστραφεί.
Ο καιρός για άλλη μια φορά ήταν πρόβλημα, καθώς φτάσαμε στο προκαθορισμένο ύψος, υπήρχε μια χιονοθύελλα που έκανε την ορατότητα αδύνατη.
Όλα τα αεροσκάφη είχαν πρόβλημα να διατηρήσουν τον έλεγχο.
Λίγο πριν φτάσουμε στο στόχο, πετάξαμε έξω από αυτό σε έναν καθαρό ουρανό.
Ωστόσο, τα γερμανικά μαχητικά ήταν έτοιμα και αμέσως επιτέθηκαν προκαλώντας κάποιες απώλειες αεροσκαφών.
Τα μαχητικά μας έφτασαν και ανέλαβαν την ευθύνη σε μια άγρια κυνομαχία.
Η αποστολή ολοκληρώθηκε και ήμασταν ευγνώμονες για άλλη μια φορά για τον Captain John και την κάλυψη του μαχητικού.”
ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ ΤΗΣ ΝΥΡΕΜΒΕΡΓΗΣ
Η ενδέκατη αποστολή του ήταν ένας βομβαρδισμός στη Νυρεμβέργη ήταν δύσκολη.
Πολλά μαχητικά και μαχητικά (τόσο με έλικα όσο και με κινητήρα τζετ) επιτέθηκαν στο ρεύμα των βομβαρδιστικών με αποτέλεσμα πολύ μεγάλες απώλειες σχεδόν 100 βομβαρδιστικών RAF.
Ο Kehoe έγραψε:
“Στην επιδρομή της Νυρεμβέργης, χάσαμε 96 Λάνκαστερ.
Αυτό έγινε κάτω από τις χειρότερες δυνατές καιρικές συνθήκες.
Το φεγγάρι ήταν τόσο φωτεινό που ήταν σχεδόν το φως της ημέρας που έδινε στα μαχητικά ένα μεγάλο πλεονέκτημα.
Μπήκαν κάτω από τα βομβαρδιστικά μας και εμείς καθόμασταν πάπιες .
Οι άνεμοι επίσης εναντίον μας, είχαμε πρόβλημα στην πλοήγηση προσπαθώντας να παραμείνουμε στην πορεία ήταν πρόβλημα.
Το να φτάσουμε στον στόχο που είχε μόνο δείκτες ουρανού έκανε τους βομβαρδισμούς δύσκολους.
Κατά την επιστροφή μας, συναντήσαμε περισσότερα μαχητικά.
Αυτό ήταν το υψηλότερο ποσοστό απώλειας που σημειώθηκε σε μία αποστολή».
ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Ο Kehoe έγραψε επίσης για μια δύσκολη κατάσταση που αντιμετώπισαν μετά την απογείωσή τους για μια άλλη βομβαρδιστική αποστολή:
“Μας είπαν μια μέρα ότι η αποστολή μας ήταν στο Βερολίνο, το οποίο ήταν γνωστό ως “η μεγάλη πόλη”.
Καθώς βρισκόμασταν στην απογείωση και κοντά στο τέλος του διαδρόμου, η μηχανή κινδύνευσε να ανατιναχθεί..
Ο καπετάνιος διέταξε με πλήρη δύναμη.
Το αεροπλάνο πάλεψε να γίνει πλεύσιμο και με τύχη, τα καταφέραμε στον αέρα.
Γνωρίζοντας ότι δεν θα φτάναμε στον στόχο και πίσω, αναγκαστήκαμε να πετάξουμε τις βόμβες σε μια περιοχή ρίψης.
Μεταφέραμε 16.500 λιβρών και ένα blockbuster 4000 λιβρών. Για να ρίξει το blockbuster, το αεροσκάφος χρειαζόταν 5000 πόδια υψόμετρο.
Η ανάβαση ήταν πολύ αργή και μπορούσαμε να αναπνεύσουμε εύκολα μόνο αφού φτάσαμε στο επιθυμητό ύψος και ρίξαμε αυτή τη βόμβα.
Μόλις επιστρέψαμε στη βάση το πλήρωμα επαίνεσε τον πλοίαρχο Τζον Σνάιντερ που μας επανέφερε στο έδαφος ».
Σύμφωνα με τα βιβλία Επιχειρήσεων της Μοίρας, το παραπάνω περιστατικό έλαβε χώρα κατά την αποστολή της 9ης Φεβρουαρίου 1945, ωστόσο, υπάρχουν κάποιες διαφορές σε σύγκριση με το ημερολόγιο Kahoe:
Αν η ενδέκατη αποστολή του Τζονς και του πληρώματος ήταν δύσκολη, τότε η 22η ήταν τρομακτική.
Στις 22 Φεβρουαρίου 1945, είκοσι Λάνκαστερ ενώθηκαν με μια μεγαλύτερη αρμάδα με κατεύθυνση το Όστερφελντ.
Παρόλο που η διαδρομή τους προς τον στόχο ήταν καλή, η βαριά και ακριβής φλάκα έσπασε τον σχηματισμό του βομβαρδιστικού και κατέστρεψε 14 από τα 19 βομβαρδιστικά από την Νο. 115 Μοίρα .
Ο Σνάιντερ έγραψε στο ημερολόγιο του: 43 τρύπες! Η γραφή Kehoe μας δίνει μια εικόνα από το πλήρωμα.
Μας ρώτησαν “πόση ζημιά έχεις;” Δεν ήμασταν το μόνο πλήρωμα που επιστρέψαμε με ζημιές στο αεροσκάφος μας, αλλά τουλάχιστον επιστρέψαμε στη βάση».
Ο Τζον και το πλήρωμά του ήταν μερικοί από τους πιο τυχερούς άνδρες στη Διοίκηση Βομβαρδιστικών που ολοκλήρωσαν την περιοδεία τους σε 31 αποστολές μάχης, στις 14 Απριλίου 1945, σε μια αποστολή πάνω από το Πότσνταμ (Βερολίνο).
Πέταξε 183,30 ώρες πτήσης μάχης, 81,55 κατά τη διάρκεια της νύχτας και συνολικά 199,20 ενώ υπηρετούσε με την Νο. 115 Μοίρα.
Ο Τζον Σνάιντερ, πέθανε στις 11 Μαΐου 2010.
Ο Τζον άφησε πίσω του τις δύο κόρες: την Άντζελα Σνάιντερ από το Σιάτλ και την Τίφανι Χόφελντ από τη Βούδα.
Επίσης, του άφησαν δύο εγγόνια Harlan και Van Hofeldt.
Πληροφορίες
Greeks in foreign cockpits.com
https://www.militaire.gr/o-ellinas-apo-ti-sparti-poy-vomvardise-verolino-nyremvergi-kai-kolonia/