Μία από αυτές και με τον Στέλιο Καζαντζίδη, την οποία αντιγράφω από δημοσίευμα της lifo. Για όσα αναφέρονται, λόγω και της γνωριμίας μου τον ερμηνευτή και όσα μου εμπιστεύτηκε, τα οποία γέννησαν το βιογραφικό έργο «Κι όσο Υπάρχεις θα Υπάρχω», ενδεχομένως να τοποθετηθώ σε άλλο σημείωμα.

Για τον Σαββόπουλο, τι γνώμη έχετε;

Δεν ξέρω πολλά γράμματα, είμαι της Δ’ Δημοτικού. Και πρέπει να ρωτάω ανθρώπους που ξέρουν μερικά γράμματα για να μου αναλύσουν τον στίχο πολλών μουσικοσυνθετών, ώστε να βγάλω συμπεράσματα.

Θέλετε να πείτε ότι βρίσκετε δύσκολο κι ακατανόητο τον στίχο του;

Νομίζω ότι οι περισσότεροι κοιτάζουν να κάνουν σήμερα δύσκολο τραγούδι κι ύστερα του κολλάνε μια ρετσινιά – έντεχνο, κουλτουριάρικο, ποιοτικό- για να καπηλευτούν και να κερδίσουν μια μερίδα κόσμου. Φτάσαμε να θεωρούμε ποιοτικό το ακατανόητο, ενώ θα ’πρεπε να θεωρούμε το απλό, το κατανοητό. Κι όλα αυτά τα βάζουνε κάτω από την ταμπέλα «λαϊκό τραγούδι». Προς Θεού, είναι δυνατόν να λες «λαϊκό τραγούδι» κι ο μόνος που δεν το καταλαβαίνει να είναι ο λαός;

Πείτε μου ένα συνθέτη που δέχεστε ανεπιφύλακτα.

Ό Άκης Πάνου. Είναι ένας μεγάλος συνθέτης και στιχουργός.

Ποιες είναι οι φωνές που ξεχωρίζετε;

Για μένα, η θηλυκιά φωνή της δεκαετίας είναι η Χάρις Αλεξίου. Κι απ’ τις αρσενικές φωνές, αυτός που με συγκινεί, παρόλο που λέει ερωτικό τραγούδι, είναι ο Γιάννης Πάριος.

Για τον Μπιθικώτση ποια γνώμη έχετε; Είχε πει κάποτε ότι σεις είστε… τραγουδιστικά ο αρχηγός της Χωροφυλακής κι αυτός της Αστυνομίας Πόλεων.

Καλά, βλακείες του Μπιθικώτση. Ήθελε να πει ότι εγώ είμαι ο τραγουδιστής των επαρχιωτών κι αυτός των αστών, που τον ακούνε οι κυρίες. Μια ζωή βλάκας ήτανε.

Εννοούσα ως φωνή.

Φωνή ωραία είναι. Το μυαλό του είναι κακό. Κουτοπόνηρος κι επιδειξίας. Βγήκε στην τηλεόραση κι έκανε επίδειξη των περιουσιακών του στοιχείων. Ένας τραγουδιστής που καταξιώθηκε από τον λαό, δεν μπορεί να είναι προκλητικός Εμένα ο κόσμος με θεωρεί τον πιο δικό του τραγουδιστή γιατί με βλέπει με παντελόνι ίδιο με το δικό του και μπορεί να με πλησιάσει ο καθένας.

Ο Τόλης Βοσκόπουλος υπήρξε ένα τραγουδιστικό είδωλο κάποια εποχή. Τι πιστεύετε γι’ αυτόν;

Εμένα δεν με συγκίνησε ποτέ. Καμιά φράση του.

Για τον Νταλάρα τι θα λέγατε;

Έχει πει τραγούδια όπου, σε ορισμένα σημεία, η προσπάθεια του τραγουδιστή είναι συγκλονιστική. Και η χροιά της φωνής του είναι ωραία.

Ποιά είναι η γνώμη σας για τη Φαραντούρη;

Είναι μια επαναστατική φωνή. Δεν ξέρω αν της είπαν να τραγουδάει έτσι ή αν έχει βιώματα επαναστατικά μέσα της. Της λείπει, πάντως, η άρθρωση.

Για τη Μοσχολιού;

Έχει πει κατά καιρούς τραγούδια που ήταν γάντι στον λαιμό της. Αλλά πειραματίστηκε με πολλά πράγματα, που την έκαναν να ξεφύγει απ’ το στοιχείο της.

Ήθελα, τέλος, να μου πείτε τη γνώμη σας για τη Μαρινέλλα.

Είναι μεγάλη καλλιτέχνις, είναι μεγάλη αρτίστα. Όσα επαινετικά λόγια μπορεί να πει κανείς για μια τραγουδίστρια, χωράνε στο όνομα Μαρινέλλα.

Η σχέση σας με τη Μαρινέλλα είναι ένα κεφάλαιο του μύθου σας. Ο κόσμος θέλει να πιστεύει σ’ ένα μεγάλο έρωτα, που σας έκανε να εγκαταλείψετε τα πάντα, που σας άφησε αθεράπευτα πληγωμένο, όταν η ιστορία σας τέλειωσε.

Με τη Μαρινέλλα γνωριστήκαμε όταν πρωτοδούλεψα στη Θεσσαλονίκη το ’56, δεθήκαμε, κατεβήκαμε στην Αθήνα και συνεργαστήκαμε κάπου δέκα χρόνια. Σαν ζευγάρι καλλιτεχνικό οπωσδήποτε διαπρέψαμε, δεν υπήρχαν μεταξύ μας ζήλιες, καβγάδες, είχαμε συνεννόηση με τα μάτια. Στη ζωή όμως δεν ταιριάζαμε. Ο γάμος μας κράτησε απ’ το ’63 ως το 65 κι αιτία του χωρισμού μας ήταν η απόφασή μου να σταματήσω απ’ τα κέντρα. Η Μαρινέλλα μού είχε δηλώσει πως δεν είναι διατεθειμένη ν’ αφήσει την καριέρα της.

Ήταν, ωστόσο, αυτό που λέμε «η γυναίκα της ζωής σας»;
Μπορεί, για ένα διάστημα. Αλλά ότι απομονώθηκα επειδή χωρίσαμε και όλα τ’ άλλα που είπατε, όχι, είναι υπερβολές. Εξάλλου είμαστε φίλοι με τη Μαρινέλλα.

*Όλγα Μπακομάρου, Ωσεί παρόντες, 26 συνεντεύξεις, εκδ. Αρμός.

europost.gr