Ιω. Τουλουμάκος: Η αναβάθμιση των ΤΕΙ ως πρόβλημα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Print Friendly, PDF & Email
spot_img

 του Ιω. Τουλουμάκου*

Παρατηρήσεις και συμπεράσματα

από τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων

του 2020 και 2021

ΠΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Την παρούσα επισκόπηση υπαγόρευσε ο έντονος προβληματισμός από την προσφάτως θεσπισθείσα ένταξη των ΤΕΙ στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση- προβληματισμός που δεν αφορά μόνο τις συνέπειες της ένταξης για την Ανώτατη- και όχι μόνο-εκπαίδευση αλλά και τα συναφή προβλήματα της κοινωνικής και γενικά της δημόσιας ζωής της χώρας. Με τα δεδομένα που προκύπτουν από τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2020 και 2021  την επισκόπηση συνθέτουν::

  • Χαρακτηριστικές ρυθμίσεις της ένταξης με την προσάρτηση τμημάτων ΤΕΙ σε κεντρικά ή περιφερειακά πανεπιστήμια.
  • Τα διάφορα τμήματα των τριών νέων πανεπιστημίων, στην Μακεδονία, Αττική και Κρήτη, την ίδρυση των οποίων προφανώς κατέστησε αναγκαία η επιδιωχθείσα αναβάθμιση.
  • 21 συγκριτικοί πίνακες τμημάτων και ειδικοτήτων με τους αντίστοιχους αριθμούς βάσεων και επιτυχόντων.
  • Τμήματα με επιτυχόντες χαμηλών βάσεων
  • Τμήματα με επιτυχόντες άνω των 200.

Με όλα αυτά κύριος σκοπός της επισκόπησης είναι να αποτελέσει μια χρήσιμη συμβολή στην δημόσια συζήτηση για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, η ριζική αναμόρφωση του οποίου με τους αναγκαίους κανόνες και θεσμούς σε όλες τις βαθμίδες του αποτελεί επιτακτική ηθική αναγκαιότητα. Οι σύντομες παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα που διατυπώνονται στο Επίμετρο της επισκόπησης σε αυτήν την δημόσια συζήτηση αποβλέπουν, όπως και το παράρτημα με σχετικά δημοσιεύματα του ημερησίου τύπου (2015-2021).

  • Τι και πως και με ποιο κόστος «παράγεται» στα πολυάριθμα πανεπιστημιακά τμήματα της χώρας.
  • Ποιο είναι το επίπεδο της παρεχόμενης στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση παιδείας, από την οποία προέρχονται οι αρκετές χιλιάδες των υποψηφίων που καθορίζουν τις βάσεις των πανελλαδικών εξετάσεων
  • Τι σημαίνει λειτουργία και των δυο για το οικονομικό πρόβλημα, την δημογραφική συρρίκνωση και την πολιτιστική δυσπραγία της χώρας

Όλα αυτά αφορούν την κοινωνία στο σύνολό της, ιδιαιτέρως όμως την Πολιτεία, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση φαίνεται από τον σχετικό με την ίδρυση των τριών νέων πανεπιστημίων (Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο) ιδρυτικό νόμο (ΦΕΚ 4610, 7-5-2019).Το άρθρο το οποίο αφορά την εκλογή διδακτικού προσωπικού αυτολεξεί έχει ως εξής:«Συγκροτείται μια επιτροπή κρίσης για κάθε σχολή του ΔΙΠΑΕ, στην οποία μετέχουν καθηγητές πανεπιστημίου α ΄βαθμίδας συναφούς γνωστικού αντικειμένου με το γνωστικό πεδίο κάθε σχολής…..οι αιτήσεις εξετάζονται το αργότερο μέσα σε δυο (2) μήνες από την υποβολή τους με πλήρη φάκελο. Κατ’ εξαίρεση οι αιτήσεις που κατατίθενται μέσα σε ένα(1) μήνα από την έναρξη ισχύος του παρόντος εξετάζονται μέσα σε είκοσι(20) εργάσιμες ημέρες από την υποβολή τους. Αίτημα μετατροπής θέσης υποβάλλεται έως δυο(2) φορές. Η δεύτερη αίτηση υποβάλλεται μετά την παρέλευση ενός (1) έτους από την έκδοση της αρνητικής απόφασης στο ίδιο ή σε διαφορετικό τμήμα από την αρχική αίτηση. Σε περίπτωση απόρριψης και της δεύτερης αίτησης, ο καθηγητής παραμένει στην προσωποπαγή θέση την οποία κατέχει».

Η ίδια ρύθμιση επαναλαμβάνεται και στις παραγράφους που αφορούν και τα δυο άλλα νέα πανεπιστήμια. Κάθε σχόλιο εδώ περιττεύει, στην προτεινόμενη δημόσια συζήτηση θα πρέπει όμως να έχει την πρώτη θέση.

Θεσσαλονίκη, Σεπτέμβριος 2021

*Ο Ιω. Τουλουμάκος είναι Ομότιμος Καθηγητής Φιλοσοφικής ΑΠΘ

 

 

 

spot_img

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,634ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
17,300ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -spot_img

Τελευταία Άρθρα