Θα ανατρέψει την στρατηγική των ΗΠΑ στη Μ.Α. ο πόλεμος στη Γάζα;

- Advertisement -

Ποιο είναι το μέλλον του Mad που έχει στόχο να ελέγξει την επιρροή της Κίνας στην Μέση Ανατολή, Αφρική και Ευρώπη .  

Ο oικονομικός Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC) ανακοινώθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου 2023, στο περιθώριο της συνάντησης της G20 στο Νέο Δελχί, με την υπογραφή μνημονίου κατανόησης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των επτά χωρών της Ινδίας, των Ηνωμένων Πολιτειών, της Σαουδικής Αραβίας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Ιταλίας. Σύμφωνα με δημοσιευμένες πληροφορίες, αυτός ο διάδρομος περιλαμβάνει μια ακτοπλοϊκή διαδρομή που συνδέει τη Βομβάη και τη Μούντρα (Γκουτζαράτ) με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα μέσω ακτοπλοϊκής διαδρομής και στη συνέχεια με τη Σαουδική Αραβία, την Ιορδανία και στη συνέχεια το λιμάνι της Χάιφα στο Ισραήλ μέσω σιδηροδρομικού δικτύου. Όταν αυτή η γραμμή φτάνει στις ακτές της Μεσογείου, συνδέεται με το λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα και τελικά καταλήγει στην Ευρώπη.

Αυτή η σιδηροδρομική και ναυτιλιακή διαδρομή περιλαμβάνει προηγμένες οπτικές ίνες, καθαρούς αγωγούς υδρογόνου και οικονομικές ζώνες, που έχουν αυξήσει ακόμη περισσότερο τη σημασία αυτού του νέου διαδρόμου. Αυτό το μεγάλο έργο, εάν υλοποιηθεί, μπορεί να δημιουργήσει μια νέα διάσταση οικονομικής ολοκλήρωσης μεταξύ της Μέσης Ανατολής, της Νότιας Ασίας και της Ευρώπης. Ορισμένοι βλέπουν ακόμη και αυτή την πρωτοβουλία ως έναν τρόπο να αυξηθεί η πιθανότητα εξομάλυνσης των σχέσεων του Ισραήλ με τη Σαουδική Αραβία, κάτι που είναι απαραίτητο για τη μεγάλη στρατηγική της Αμερικής και την πολύπλευρη διπλωματική προσπάθεια για το μέλλον της Μέσης Ανατολής. Μια προσπάθεια που φυσικά ίσως επηρεάστηκε κάπως από τη νέα ατμόσφαιρα της περιοχής μετά την επίθεση της Γάζας στο Ισραήλ.

Σε αυτόν τον διάδρομο, σε σχέση με τους περισσότερους άλλους διαδρόμους, παρακάμπτεται η γεωγραφία του Ιράν. Μπορεί να ειπωθεί ότι αυτός ο διάδρομος είναι μέρος του ευρύτερου σχεδίου της κυβέρνησης των ΗΠΑ για τον περιορισμό του Ιράν και τον έλεγχο της διευρυνόμενης επιρροής της Κίνας στη Μέση Ανατολή.

Διότι η επιρροή και ο ρόλος του Πεκίνου στην αναβίωση των σχέσεων Ιράν-Σαουδικής Αραβίας στις αρχές του 2023 θεωρείται μια κλήση αφύπνισης για την Αμερική. Ο στόχος του σχεδίου των Ηνωμένων Πολιτειών για την αναμόρφωση του γεωοικονομικού τοπίου της Μέσης Ανατολής μέσω επικοινωνιακών έργων όπως ο Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης είναι να συμβάλει στη μείωση των αμφιβολιών των χωρών του Περσικού Κόλπου σχετικά με τη δέσμευση της Αμερικής να εγγυηθεί την ασφάλεια τους και ενισχύσει την ηγεσία της Ουάσιγκτον στον Περσικό Κόλπο. Ο διάδρομος συμπληρώνει άλλες πρωτοβουλίες όπως η Συμμαχία Φιλικών Δυνάμεων Ινδίας-ΗΑΕ-Ισραήλ-ΗΠΑ (I2U2) και η Συνεργασία για Παγκόσμια Υποδομή και Επενδύσεις (PGII) υπό την ηγεσία της G7, οι οποίες έχουν διαφημιστεί ως αντίπαλοι της Πρωτοβουλίας Belt and Road της Κίνας ( BRI).

Στην πραγματικότητα, ένα από τα πιο σημαντικά κίνητρα για την έναρξη αυτού του διαδρόμου ήταν ο έλεγχος της επιθετικής και διευρυνόμενης επιρροής της Κίνας στη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ευρώπη, ειδικά μεταξύ των συμμάχων της Αμερικής στη Μέση Ανατολή, γεγονός που προκάλεσε μεγάλη ανησυχία στην Ουάσιγκτον.

Για την Ινδία, η συμφωνία με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ενίσχυσε τους δεσμούς της με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Μέση Ανατολή, ενισχύοντας περαιτέρω τις προοπτικές της για πολυμέρεια και πολυπολικότητα. Αυτός ο διάδρομος μπορεί να οριστεί σε ένα ευρύτερο σχέδιο για τη Σαουδική Αραβία προς την οικονομική διαφοροποίηση και την προσπάθεια δημιουργίας μιας πιο ανεξάρτητης εξωτερικής πολιτικής. Αυτό το έργο μπορεί να ενισχύσει τις σχέσεις και την ολοκλήρωση μεταξύ ηπείρων και πολιτισμών.

Στην πραγματικότητα, αυτή είναι μια στρατηγική ευκαιρία για τις Ηνωμένες Πολιτείες να διατηρήσουν την επιρροή τους και να καθησυχάσουν τους παραδοσιακούς εταίρους εν μέσω της αυξανόμενης επιρροής της Κίνας στην περιοχή. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, με την εφαρμογή αυτού του διαδρόμου, τα εμπορεύματα μπορούν να φτάσουν στην Ευρώπη από τη Βομβάη 40% πιο γρήγορα από τη Διώρυγα του Σουέζ και να μειώσουν το κόστος κατά 30%. Αυτός ο διάδρομος θα εμβαθύνει τη στρατηγική αλληλεπίδραση της Ινδίας με την Αραβική Χερσόνησο εγκαθιστώντας σταθερή επικοινωνία και προωθώντας πολιτικούς και στρατηγικούς δεσμούς με τις χώρες της περιοχής. Προς αυτή την κατεύθυνση, υποτίθεται ότι πρέπει να ευθυγραμμιστούν οι ρυθμίσεις, οι φορολογικές και οι τελωνειακές διαδικασίες.

Αυτός ο διάδρομος θα δημιουργήσει ένα αποτελεσματικό δίκτυο μεταφορών για την απρόσκοπτη διακίνηση εμπορευμάτων, το οποίο θα οδηγήσει σε βιομηχανική ανάπτυξη, ειδικά στις περιοχές που συνδέονται με τον διάδρομο. Καθώς οι οικονομικές δραστηριότητες επεκτείνονται λόγω βελτιωμένων επικοινωνιών, οι ευκαιρίες απασχόλησης σε όλους τους τομείς θα αυξηθούν. Αυτός ο διάδρομος μπορεί να διευκολύνει τον ενεργειακό εφοδιασμό και να εξασφαλίσει πηγές ενέργειας, ειδικά από τη Μέση Ανατολή, ασφαλής πρόσβαση σε πηγές ενέργειας της Μέσης Ανατολής.

Θα σταθεροποιήσει τον ενεργειακό τομέα της Ινδίας και θα στηρίξει την αναπτυσσόμενη οικονομία της και η ανάπτυξη της Ινδίας, θα οδηγήσει στον έλεγχο και θα δημιουργήσει μια ισορροπία έναντι της οικονομικής και εμπορικής ισχύος της Κίνας, και αυτός είναι ένας από τους σημαντικότερους στόχους των ΗΠΑ και της Δύσης στην έναρξη αυτού του διαδρόμου.  Αυτή η πρωτοβουλία μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί στρατηγικά για την ανάπτυξη ειδικών οικονομικών ζωνών κατά μήκος της διαδρομής της.

Οι ειδικές οικονομικές ζώνες μπορούν να προσελκύσουν ξένες επενδύσεις, να προωθήσουν την παραγωγή και να οδηγήσουν την οικονομική ανάπτυξη σε αυτές τις καθορισμένες περιοχές. Φυσικά, η επιτυχία αυτού του έργου εξαρτάται από την οικονομική ανάπτυξη και τη ζήτηση στην Ινδία, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, η οποία με τη σειρά της εξαρτάται από τη βελτίωση της παγκόσμιας οικονομίας.

Αυτό το έργο αντιμετωπίζει επίσης προκλήσεις. Για παράδειγμα, εκτός από τις περιβαλλοντικές ανησυχίες, σημαντικό μέρος των σιδηροδρομικών γραμμών, ειδικά στη Μέση Ανατολή, έχει χαθεί και απαιτούνται σημαντικές υποδομές και επενδυτικές προσπάθειες για την ολοκλήρωση αυτού του σιδηροδρομικού δικτύου. Ο συντονισμός των προσπαθειών, των πολιτικών και των κανονισμών μεταξύ πολλών χωρών με διαφορετικά συμφέροντα, νομικά συστήματα και διοικητικές διαδικασίες είναι μια άλλη σημαντική πρόκληση για την υλοποίηση αυτού του διηπειρωτικού διαδρόμου.

Ο αυξημένος ανταγωνισμός μέσω των υφιστάμενων οδών μεταφοράς, ειδικά της διώρυγας του Σουέζ της Αιγύπτου, η οποία ενδέχεται να έχει μειωμένη κίνηση και έσοδα καθώς η πρωτοβουλία τίθεται σε ισχύ, θα μπορούσε να δημιουργήσει διπλωματικά εμπόδια.

Η εξισορρόπηση των γεωπολιτικών συμφερόντων των συμμετεχουσών χωρών και η αντιμετώπιση πιθανών πολιτικών ευαισθησιών, ειδικά στην περίπτωση του Ισραήλ, είναι απαραίτητη για την ομαλή υλοποίηση αυτού του έργου, ειδικά μετά την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ και την επακόλουθη δυσανάλογη και πολύ βίαιη ισραηλινή απάντηση σε αυτό. που είχε ως αποτέλεσμα την αδιάκριτη δολοφονία αμάχων.Και η υποδομή έχει καταστραφεί.

Η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε επίσημα ότι ανέστειλε όλες τις διαπραγματεύσεις εξομάλυνσης με το Ισραήλ. Επίσης, η εκτίμηση και η παροχή επαρκών οικονομικών πόρων για την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του διαδρόμου μπορεί να αποτελέσει πρόκληση. Οι αρχικές εκτιμήσεις δείχνουν ότι η ανάπτυξη καθεμιάς από τις διαδρομές αυτού του έργου μόνο μπορεί να κοστίσει μεταξύ 3 και 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία, φυσικά, δεδομένου ότι οι χώρες στη διαδρομή αυτού του έργου είναι πολύ πλούσιες, δεν θα είναι δύσκολο να ξεπεράσουν  την οικονομική πρόκληση.

Η έναρξη αυτού του έργου μαζί με άλλους διαδρόμους που παρακάμπτουν το Ιράν, όπως ο Μέσος Διάδρομος από την Κεντρική Ασία προς την Ευρώπη και η πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας, η οποία καθορίζει εναλλακτικές διαδρομές αντί για το Ιράν λόγω κυρώσεων και υπερβολικής γραφειοκρατίας στο Ιράν, θεωρείται από μόνη της σημαντικό γεωοικονομικό πλήγμα για το Ιράν.

Αλλά το θέμα γίνεται πιο σημαντικό όταν γνωρίζουμε ότι η Ινδία θα εξετάσει πιθανώς αυτή τη νέα πρωτοβουλία ως εναλλακτική λύση στον Διάδρομο Βορρά-Νότου, στον οποίο η ίδια η Ινδία, μαζί με το Ιράν και τη Ρωσία, ήταν ένας από τους ιδρυτές του. Εάν πραγματοποιηθεί μια τέτοια κατάσταση, θα πληγεί σε μεγάλο βαθμό η γεωπολιτική και γεωοικονομική αξιοπρέπεια της χώρας.

Ένα από τα σημαντικότερα εμπόδια είναι το άνοιγμα του διαδρόμου βορρά-νότου της σιδηροδρομικής διαδρομής Rasht προς Astara εντός του Ιράν, ο οποίος δεν έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο μέχρι στιγμής. Ως εκ τούτου, η χώρα θα πρέπει να παρουσιάσει μια νέα προσέγγιση και απαλλαγή από κυρώσεις λόγω της προνομιακής της θέσης ως σημαντικός δακτύλιος διαδρόμων. Να ενθαρρύνει την Κίνα να δρομολογήσει την Πρωτοβουλία Βόρεια Ζώνη και Δρόμος από το Ιράν και με την έναρξη του Διαδρόμου Βορρά-Νότου, να μειώσει την ελκυστικότητα του νέου διαδρόμου για την Ινδία, προκειμένου να αποτραπεί η περαιτέρω διάβρωση του γεωπολιτικού και γεωοικονομικού πλεονεκτήματος της.

Να σημειωθεί ότι εκτός από το Ιράν, ο διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης έχει αγνοήσει επίσης την Αίγυπτο και την Τουρκία. Μάλιστα, αυτός ο διάδρομος θα μειώσει τη στρατηγική του σημασία παρακάμπτοντας τη Διώρυγα του Σουέζ.

Επίσης, αγνοώντας την Τουρκία, αυτό το έργο πρόκειται να φτάσει στην Ελλάδα, έναν από τους σημαντικότερους ανταγωνιστές στην περιοχή της Άγκυρας.

Αυτός ο διάδρομος συνάδει με την επιθυμία της Ελλάδας να γίνει η «Πύλη της Ινδίας στην Ευρώπη».

Ένα τέτοιο θέμα αντιμετωπίστηκε με τη συμφωνία της Ινδίας. Επειδή ο Ινδός πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι στις 25 Αυγούστου 2023, πριν από την επίσημη ανακοίνωση της συμφωνίας για τον διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης, στο δρόμο της επιστροφής του από τη σύνοδο κορυφής των BRICS, επισκέφθηκε την Αθήνα και οριστικοποίησε συμφωνία με τον Έλληνα ομόλογό του για την εξασφάλιση λιμένων για το έργο.

Αν και το Ιράν και η Αίγυπτος δεν είχαν μέχρι στιγμής σημαντική αντίδραση σε αυτόν τον διάδρομο, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν όμως , στην πρώτη του αντίδραση αμέσως μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας, είπε ότι δεν υπάρχει διάδρομος χωρίς την Τουρκία.

Γιατί είμαστε σημαντικό κέντρο παραγωγής και εμπορίου και ο δρόμος της κυκλοφορίας από ανατολή προς Δύση πρέπει να περνάει από την Τουρκία.

Μετά τη σύγκρουση μεταξύ Χαμάς και Ισραήλ, που οδήγησε στην ολική επίθεση του Ισραήλ στον λαό της Γάζας, ορισμένοι πιστεύουν ότι αυτός ο πόλεμος θα προκαλέσει την αποτυχία του διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης, επειδή το Ισραήλ και η Ιορδανία, σήμερα εμπλεκόμενοι σε πόλεμο και στο επίκεντρο της ανασφάλειας βρίσκονται στη διαδρομή αυτού του διαδρόμου. Επομένως, ο πόλεμος και η ανασφάλεια είναι ένα μεγάλο εμπόδιο που θα εμποδίσει την εφαρμογή του.

Προτείνεται επίσης ότι οι αραβικές χώρες ενδέχεται να αποσυρθούν από τη συμμετοχή σε αυτό το έργο λόγω της οργής της αραβικής κοινής γνώμης από τις βάναυσες επιθέσεις του Ισραήλ. Αν και όσο υπάρχει πόλεμος και σύγκρουση, η σκιά του θα είναι πάνω από οποιοδήποτε έργο, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης, και θα αποδυναμώσει την πιθανότητα εφαρμογής τους. Γεγονός όμως είναι ότι μέχρι στιγμής δεν έχει παρατηρηθεί καμία απροθυμία ή σημάδι να αγνοηθεί αυτό το έργο. Ως μία από τις πιο σημαντικές χώρες στην πορεία αυτού του διαδρόμου, η Σαουδική Αραβία δεν είναι μόνο πρόθυμη να τον εφαρμόσει. Μάλλον, φαίνεται ότι, σε αντίθεση με κάποιες αρχικές αδύναμες θέσεις υποστήριξης της Παλαιστίνης και στη σκιά των επιθέσεων στον λαό της Γάζας, η εξομάλυνση των σχέσεων με το Ισραήλ δεν έχει αφαιρεθεί από την ημερήσια διάταξη και μάλιστα λέγεται ότι κατά την πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Άμυνας αυτής της χώρας στην Ουάσιγκτον, δόθηκε το πράσινο φως για τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων για εξομάλυνση· Ως εκ τούτου, αν και οι λεπτομέρειες αυτού του διαδρόμου δεν έχουν ακόμη καθοριστεί πλήρως, φαίνεται όμως ότι λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία αυτού του διαδρόμου για τη μείωση και τον έλεγχο της επιρροής της Κίνας στη Μέση Ανατολή και την περιοχή, οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοι τους θα παρακολουθήσουν σοβαρά τη διαδικασία εφαρμογής του.

https://www.entekhab.ir/fa/news/743165/تماشا-کنید-کریدور-هند-سعودی-هوا-شد-گزارشی-از-کریدور-پرسروصدای-عرب-مد-و-حرف-و-حدیث‌ها-در-مورد-آن

 

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
36,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα