Η Λερναία Ύδρα του προγράμματος των φρεγατών και ο επανακαθορισμός των προτάσεων: Πάλι «κράτει» οι μηχανές…

Print Friendly, PDF & Email
spot_img

ΡΕΠΟΡΤΑΖ Γ.Σ, HELLAS JOURNAL

Αν κρατήσουμε τα όσα διημείφθησαν στην ολομέλεια του Ελληνικού κοινοβουλίου από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο, αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι δεν αποκλείεται να βρισκόμαστε στην λεγόμενη τελική ευθεία για το δύσκολο πρόγραμμα των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού.

Αυτή η τελική ευθεία πάντως θυμίζει πολύ έντονα ένα έργο που έχουμε δει αρκετές φορές, για ένα πρόγραμμα που θα έπρεπε να είχε τελειώσει πολλά χρόνια πριν, ώστε σήμερα ο στόλος και το ναυτικό Επιτελείο να εργάζονταν για την αντικατάσταση κι άλλων μονάδων του Πολεμικού Ναυτικού μιας και οι φρεγάτες δεν είναι τα μοναδικά πλοία που χρίζουν αντικατάσταση.

  • Ένα πρόγραμμα όπου πολλές φορές μέχρι τώρα έφτασε το ΓΕΝ στην πηγή, αλλά νερό δεν κατάφερε να πιει μιας και η λεγόμενη επιχειρησιακή αξιολόγηση ήρθε σε απόλυτη σύγκρουση με τις πολιτικές πιέσεις που ασκήθηκαν στην κυβέρνηση, όχι μόνο από τους λεγόμενους «μνηστήρες» των φρεγατών. Όσο οι μέρες τρέχουν, τόσο τα στόματα και οι πόρτες κλείνουν κι αυτό διότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο έντονων ζυμώσεων, πολύωρων συσκέψεων και συναντήσεων, ακόμη και εκτός των τειχών του υπουργείου.

Στον υπουργό Εθνικής Άμυνας αναγνωρίζεται από στρατιωτικές πηγές το γεγονός ότι διατηρεί κλειστά τα χαρτιά του και ίσες αποστάσεις απ’ όλους όσοι εκ των μνηστήρων ή αξιωματούχων ξένων κρατών τον έχουν πλησιάσει, προστατεύει την στρατιωτική ηγεσία μέχρι την τελική τους απόφαση και ανακοίνωση, ενώ εργάζεται σιωπηλά με τους Επιτελείς του πιστεύοντας στην επιχειρησιακή αξιολόγηση για το καλύτερο του στόλου.

Το κολοσσιαίο πρόγραμμα που ξεπερνά τα 4 δις ευρώ έχει κινητοποιήσει πέραν των εταιρειών και τις κυβερνήσεις των κρατών απ’ όπου προέρχονται οι ενδιαφερόμενοι να ναυπηγήσουν τις φρεγάτες του Ελληνικού πολεμικού στόλου.

Ο γρίφος των ναυπηγείων

Πέραν όμως από αυτά τα δεδομένα, φαίνεται ότι η Ελληνική κυβέρνηση επιθυμεί μεν να πάρει μια επιχειρησιακή αξιολόγηση στα χέρια της αλλά ταυτόχρονα να υπάρξει λύση διάσωσης και για τα Ελληνικά ναυπηγεία, κάτι που ξεπερνά τα επιχειρησιακά δεδομένα πάνω στα οποία εργάζεται το Πολεμικό Ναυτικό.

  • Στο ΠΝ άλλωστε βιώνουν διαχρονικά την ίδια αγωνία του τι σημαίνει η ναυπήγηση σε Ελληνικό ναυπηγείο, με τα εκατοντάδες δισεπίλυτα διοικητικά και εργασιακά προβλήματα.

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος απευθυνόμενος προς την αντιπολίτευση δεν είχε άδικο όταν είπε «ως προς τα εξοπλιστικά δεν θα δεχθούμε κριτική από αυτούς που δεν αγόρασαν ούτε βίδα. Η απόφαση για τις φρεγάτες έχει αργήσει δεκαετίες.» Επειδή δεν ξεχνάει κανείς, την τελευταία 15ετία έχουν υπάρξει δυο αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ μετά από εισήγηση του Επιτελείου για την απόκτηση φρεγατών τύπου Fremm. Αυτό τον τύπο της φρεγάτας τον είχαμε δει μόνο μέσα από τα σενάρια που είχαν διαρρεύσει στελέχη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν ο τότε αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας είχε ομιλήσει για δυο τέτοια πλοία που θα μισθώνονταν από το Ναυτικό της Γαλλίας, ύστερα από επικοινωνία και συμφωνία του Αλέξη Τσίπρα με τον Γάλλο πρόεδρο.

Αυτά όμως ανήκουν ανεπιστρεπτί στο παρελθόν την ώρα που το μέλλον παραμένει αβέβαιο για το τι τελικά θα γίνει με τις νέες φρεγάτες. Αν μείνουμε στα όσα ειπώθηκαν από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας στη Βουλή δεν αποκλείεται όντως να βρισκόμαστε προ των πυλών μιας απόφασης στην οποία ελπίζει το Πολεμικό Ναυτικό ώστε να διατηρήσει την αποτρεπτική του ισχύ και τις επόμενες δεκαετίες.

Η υπό διαμόρφωση λίστα

Στο άμεσο μέλλον υπάρχουν δυο σημαντικά κεφάλαια που δεν αποκλείεται να έχουν σχέση με το μέλλον ενίσχυσης ή όχι του στόλου. Το ένα είναι η υπογραφή ανανέωσης της αμυντικής συνεργασίας με τις ΗΠΑ όπου εκεί η άλλη πλευρά του Ατλαντικού ή πιο σωστά συγκεκριμένα πρόσωπα έχουν επιχειρήσει να συνδέσουν την MDCA με μια ασυναγώνιστη πρόταση. Το δεύτερο στοιχείο είναι το επερχόμενο τετ α τετ του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Εμμανουέλ Μακρόν, μια συνάντηση στην σκιά του Γαλλικού Βατερλό στην Αυστραλία όπου τα Ευρωπαϊκά αντανακλαστικά φάνηκαν παιδαριώδη.

Η λίστα ωστόσο που πρόκειται να παρουσιαστεί εκ νέου από την στρατιωτική ηγεσία στον πρωθυπουργό εμπεριέχει την πιθανή τετράδα των πλοίων που πέρασαν έστω και με βαθμολογία «βάσης» την αξιολόγηση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε επαναλάβει αρκετές φορές στο παρελθόν πως έχει την βούληση να θωρακίσει το Πολεμικό Ναυτικό με το καλύτερο πολεμικό πλοίο για το μέλλον της αποτρεπτικής ισχύος στην θάλασσα. Αυτό το έχει επαναλάβει και ο υπουργός Νίκος Παναγιωτόπουλος επιμένοντας στην επιχειρησιακή αξιολόγηση.

Με αυτά τα δεδομένα η βαθμολογία «βάσης» δεν λογίζεται στην υπό διαμόρφωση sort list στην οποία μόνο οι «αριστούχοι» έχουν θέση, αν και φαίνεται πως υπάρχουν πλοία σε αυτή υποδεέστερα των συνυποψηφίων.

  • Και επειδή βρισκόμαστε στις καθυστερήσεις αυτής της υπόθεσης η οποία τελικά έχει εξελιχθεί σε θρίλερ, οι εταιρείες που ενδιαφέρονται να πάρουν το έργο δείχνουν με διάφορους τρόπους και προτάσεις ότι φέρνουν ολοένα και κάτι νέο, καλύτερο για τα πλοία που προτείνει η κάθε μια.

Επιπλέον αν θα μειωθεί ο αριθμός των πλοίων και υπάρξουν προβλέψεις για μελλοντικές ναυπηγήσεις είναι ένα από τα στοιχεία του ρεπορτάζ όπου στο ΠΝ το βλέπουν ως κακό οιωνό για τη συνέχεια, την στιγμή μάλιστα που η ηγεσία του έχει διαμηνύσει προς πάσα κατεύθυνση ότι εκείνο που θέλει και απαιτείται για τον στόλο είναι η λύση των προβλημάτων που χρονίζουν κι όχι η «αγορά» νέων.

Οι φρεγάτες τύπου S έχουν ξεπεράσει τα 40 χρόνια συνεχούς δράσης ενώ οι ΜΕΚΟ βρίσκονται προ των πυλών της αναβάθμισης Μέσης Ζωής, την στιγμή που η μέση ζωή τους έχει ξεπεραστεί περισσότερο από μια 10ετία. Πηγή εικόνας: Hellasjournal

Η Λερναία Ύδρα του προγράμματος των φρεγατών και ο επανακαθορισμός των προτάσεων: Πάλι «κράτει» οι μηχανές…

spot_img

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,641ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
17,700ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -spot_img

Τελευταία Άρθρα