Διπλωμάτες: Εν κρυπτώ το νομοσχέδιο για το υπ. Εξωτερικών – Κατέρρευσε στέγη πρεσβείας λόγω υποχρηματοδότησης

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -
Θανάσης Αργυράκης 24-02-2021 22:35 Τελευταία ενημέρωση: 24-02-2021 22:38 
«Καταπέλτης» ήταν στην ομιλία της η πρόεδρος της Ένωσης Διπλωματικών Υπαλλήλων

Απίστευτα περιστατικά για τα δεδομένα διπλωματικής υπηρεσίας μιας ευρωπαϊκής χώρας περιέγραψε στην Επιτροπή Εξωτερικών της Βουλής η πρόεδρος της Ένωσης Διπλωματικών Υπαλλήλων (ΕΔΥ) του υπουργείου Εξωτερικών, Ελένη Λιανίδου, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου για τον νέο Οργανισμό. Δηλαδή, τον νόμο-πεμπτουσία της λειτουργίας του υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο αποτελεί την προμετωπίδα της εξωτερικής πολιτικής της χώρας και της υπεράσπισης των εθνικών στόχων.

Η ίδια είπε ότι, εξαιτίας της υποχρηματοδότησης του υπουργείου, υπήρξε «πρόσφατο συμβάν στο Ζάγκρεμπ, όταν τον Δεκέμβριο κατέρρευσε με τους σεισμούς η στέγη του κτηρίου της πρεσβείας και της κατοικίας, όπου δεν έχει γίνει καμία ανακαίνισή του εδώ και πολλά χρόνια». Και επεσήμανε: «Το ίδιο θα συμβεί και με άλλα ιδιόκτητα κτήρια».

Ελλάδα Vs Τουρκία

Κάνοντας σύγκριση των κονδυλίων που διαθέτει η χώρα μας για την προβολή των θέσεών της διεθνώς, σε σχέση με την Τουρκία, υπογράμμισε ότι η σύγκριση είναι τουλάχιστον απογοητευτική.

«Η εθνική αντιπροσωπεία -είπε- πρέπει να ενημερωθεί ότι η υπεράσπιση των εθνικών θεμάτων και η αξιοπρεπής εκπροσώπηση της χώρας, υπό τοιαύτας συνθήκας καθίσταται αδύνατη, όπως επιβεβαιώνει και ο μη εορτασμός της εθνικής εορτής από το 2010 και ένθεν.

Ακόμα χειρότερα στο 95% των Αρχών Εξωτερικού οι δαπάνες δημοσίων σχέσεων ανέρχονται σε 2.500 ευρώ ετησίως . Δηλαδή 200 ευρώ το μήνα. Η σύγκριση με την άλλη πλευρά του Αιγαίου είναι καταθλιπτική».

Εν κρυπτώ

Η πρόεδρος της ΕΔΥ ζήτησε την «άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου για τον Οργανισμό του υπουργείου Εξωτερικών, προκειμένου να τεθεί σε περαιτέρω διαβούλευση και τροποποιήσεις».

Ουσιαστικά είπε ότι είναι τόσο προχειροφτιαγμένος που «με μαθηματική ακρίβεια οδηγούμαστε, σε περίπτωση που υιοθετηθεί αυτό το νομοσχέδιο ως έχει, σε βομβαρδισμό τροπολογιών για διόρθωσή του, κατά τους αμέσως επόμενους μήνες».

Τόνισε, δε, ότι είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι η επεξεργασία του νομοσχεδίου έγινε εν κρυπτώ.

«Ο νέος Οργανισμός -είπε- δεν αποτελεί προϊόν διαλόγου και αξιολόγησης προτάσεων, όπως όλοι οι προηγούμενοι Οργανισμοί, που διέπουν την λειτουργία του ΥΠΕΞ.

Για πρώτη φορά στην ιστορία του ΥΠΕΞ ο νέος Οργανισμός έγινε εν κρυπτώ, χωρίς την συμμετοχή των Διπλωματών, αλλά από ομάδα νομικών συμβούλων του Γραφείου Νομοθετικής Πρωτοβουλίας.

Επιπλέον και μετά το στάδιο της ηλεκτρονικής διαβούλευσης, εν μέσω Αυγούστου, καμία από τις προτάσεις των Διπλωματών αλλά και των άλλων Κλάδων δεν υιοθετήθηκε».

Κατά την άποψη της ΕΔΥ, με το νέο Οργανισμό «καθίσταται αδύνατον το υπουργείο Εξωτερικών να προχωρήσει στο μέλλον και να συμπορευτεί με τον βηματισμό των άλλων Διπλωματικών Υπηρεσιών των κρατών-μελών της ΕΕ και των άλλων προηγμένων χωρών».

Ο νέος Οργανισμός, παρατήρησε, «αφοπλίζει τους Διπλωματικούς Υπαλλήλους και στην πράξη μειώνει, αντί να προωθεί, την αξιοκρατία».

Προϋπολογισμός

Η πρόεδρος της ΕΔΥ ζήτησε «την άμεση αύξηση του προϋπολογισμού του ΥΠΕΞ και την αύξηση του διπλωματικού προσωπικού, τουλάχιστον στα προ οικονομικής κρίσεως επίπεδα, χωρίς κατάργηση οργανικών θέσεων» που προωθεί το νομοσχέδιο.

«Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στο ΥΠΕΞ -υπογράμμισε- είναι η διαχρονική μείωση του προϋπολογισμού την τελευταία δεκαετία, η οποία έχει οδηγήσει σε κατάρρευση υποδομών κι ως εκ τούτου στην πλέον δυσχερή εκτέλεση των καθηκόντων μας. Ο τελευταίος προϋπολογισμός του 2021 είναι έτι χειρότερος και οδηγεί στο χείλος του κρημνού».

Ειδικότερα, είπε ότι «ανέρχεται, μόλις στο ποσό των 288 εκατομμυρίων, καθιστώντας:

– Απολύτως δυσχερή την ενσωμάτωση του κλάδου Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας, κάθε είδους μετατάξεις.

– Ανεφάρμοστη την πρόβλεψη για τις ιδρυόμενες νέες δομές με αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες (Γραμματείες, Ιδιαίτερα Γραφεία, Γραφεία Σχεδιασμού και Επιχειρησιακού Σχεδιασμού, Γραφείο Ελέγχου και Επιθεωρήσεων, Κέντρο Σχεδιασμού Εξωτερικής Πολιτικής, νέο Γραφείο Νομικής Υποστήριξης, Γραφείο Τύπου του Υπουργού επιπλέον της Υπηρεσίας Ενημέρωσης, Γραφείο Υπευθύνου Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, Γραφείο Εθνικού Εισηγητή κ.α.), οι οποίες διογκώνουν ανεπίτρεπτα τις μισθολογικές και λειτουργικές δαπάνες της Κεντρικής Υπηρεσίας εις βάρος της Εξωτερικής Υπηρεσίας, η οποία είναι και η κατεξοχήν αρμόδια για την διεθνή εκπροσώπηση και την υλοποίηση των εξωτερικών σχέσεων της χώρας».

Παρέθεσε, δε, τα στοιχεία της διαρκούς μείωσης του προϋπολογισμού του υπουργείου Εξωτερικών.

– 2003: 413.573.000 ευρω,

– 2005: 408.000.000 ευρω,

– 2007: 446.500.000 ευρω,

– 2009: 489.632.000 ευρω,

– 2011: 355.000.000 ευρω,

– 2013: 294.820.000 ευρω,

– 2015: 292.628.000 ευρω, και

– 2021: 288.000.000 ευρώ.

Από τα ποσά του φετινού προϋπολογισμού των 288.000.000 ευρώ, εξήγησε, «70 εκατομμύρια αφορούν αναγκαστικές δαπάνες εισφορών προς διεθνείς οργανισμούς, 110 εκατ. αφορούν δαπάνες μισθοδοσίας, 30 εκατομμύρια αφορούν ενοίκια και απόρρητα.

Το εναπομένον ποσό των 78 εκατ. ευρώ καλύπτει και άλλες ανελαστικές υποχρεώσεις, όπως τα έξοδα εθιμοτυπίας και επισήμων ταξιδίων και επισκέψεων της Προεδρίας της Δημοκρατίας και του Μαξίμου, με αποτέλεσμα για την άσκηση εξωτερικής πολιτικής να μένουν περίπου 60 εκατομμύρια για το σύνολο των Αρχών Εξωτερικής Υπηρεσίας και την Κεντρική Υπηρεσία.

Δυστυχώς το 30% της παρακράτησης από τις Προξενικές εισπράξεις, οι οποίες έφθαναν τα προηγούμενα χρόνια τα 50 εκατ. ευρώ δεν επαρκεί, διότι αυτές μειώθηκαν δραματικά λόγω της πανδημίας».

Παρατηρήσεις – κόλαφος

Οπως ανέφερε η πρόεδρος της ΕΔΥ ενώπιον των βουλευτών, το «δαιδαλώδες και ογκώδες κείμενο» του νομοσχεδίου:

1. «Παρουσιάζει ασάφειες και είναι δύσκολο να εφαρμοσθεί.

2. Δεν περιέχει καμία πρόβλεψη απλοποίησης ή ψηφιοποίησης των παρεχομένων υπηρεσιών της Εξωτερικής Υπηρεσίας.

3. Δεν αποτελεί κείμενο μεταρρύθμισης και καινοτομίας ή απλοποίησης των οικονομικών και διοικητικών διαδικασιών και ενεργειών.

4. Απέχει μακράν κάθε έννοια επιτελικού κράτους.

Για να γίνει αντιληπτό -είπε- το μέγεθος της προχειρότητας και πλήρους άγνοιας των λειτουργιών του ΥΠΕΞ που χαρακτηρίζει το νομοσχέδιο, αναφέρουμε ως παράδειγμα τα περί διαγωνιστικών διαδικασιών που διενεργούνται με τις ισχύουσες διατάξεις περί δημοσίων συμβάσεων για προμήθειες των Αρχών της Εξωτερικής Υπηρεσίας, και είναι ανέφικτη, δεδομένου ότι απαιτεί σύσταση εννεαμελούς Επιτροπής από μόνιμους υπαλλήλους της κάθε Αρχής.

Ωστόσο, η μεγάλη πλειοψηφία των Αρχών Εξωτερικού δεν διαθέτει τόσο μεγάλο αριθμό μόνιμου προσωπικού και συνεπώς οδηγεί σε πάγωμα κάθε προμήθειας ή έργου άνω των 20.000 ευρώ».

Αλόγιστη ίδρυση νέων δομών

– Δεν λύνει, αλλά επιδεινώνει τα δύο σημαντικώτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το ΥΠΕΞ, δηλαδή την υποστελέχωση διά της κατάργησης οργανικών θέσεων που προωθείται, και την υποχρηματοδότηση με την διόγκωση της κεντρικής υπηρεσίας και της αλόγιστης ίδρυσης νέων δομών.

Κατά την οικονομική κρίση -παρατήρησε- οι οργανικές θέσεις δεν καλύφθηκαν, αλλά ούτε καταργήθηκαν. Τώρα που έχουμε εξέλθει από την επιτήρηση, είναι αδικαιολόγητο να καταργούνται.

Σημειώνουμε ότι το ΥΠΕΞ είναι στελεχωμένο με 1.641 άτομα συνολικά, 583 στην Εξωτερική Υπηρεσία και 1.058 στην Κεντρική Υπηρεσία. Με πόσα επιπλέον άτομα θα είναι στελεχωμένο το ΥΠΕΞ μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου;

Ασφαλιστική κάλυψη

6. Στα 480 άρθρα δεν βρέθηκε καν ο χώρος για να ληφθεί, επιτέλους, πρόνοια για την επίλυση του χρόνιου αιτήματος του συνόλου των υπαλλήλων του ΥΠΕΞ για την ασφαλιστική μας κάλυψη σε χώρες εκτός ΕΕ.

Δηλαδή στο 78% των πρεσβειών μας (σε 57 από 85 χώρες). Η αδιαφορία για την υγεία των στελεχών του υπουργείου επί σειρά πολλών ετών, είναι αντισυνταγματική.

Η έλλειψη σαφούς δέσμευσης από πλευράς του κ.υπουργού για την άμεση επίλυση του ζητήματος, μας προβληματίζει σοβαρά.

Να σημειωθει ότι πρόκειται μόλις για 583 μόνιμους υπαλλήλους που υπηρετούν στις Αρχές Εξωτερικού, αριθμός που καθιστά απολύτως εφικτή τη ρύθμιση.

Αριστεία

7. Δείχνει εμμονή σε ζητήματα δήθεν ελέγχου στο πλέον ιεραρχικό υπουργείο της χώρας.

Οι νεοπαγείς και αμφιβόλου συνταγματικότητος «δομές αξιολόγησης και ελέγχου» που προωθούνται προς υιοθέτηση, η επιβολή πρωτοφανών πειθαρχικών διαδικασιών με εισαγωγή αέναων διαδικασιών Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου (με την οποία θα διαιωνίζεται η αβεβαιότητα διπλωματικών λειτουργών και η εσωστρέφεια) και η εξαίρεση του Διπλωματικού Κλάδου, χωρίς αιτιολόγηση, από το ανώτατο χρονικό όριο 6+6 μηνών για τις ειδικές αποστολές με ταυτόχρονη αύξηση του αριθμού τους από 25 σε 50 ανά έτος (που δημιουργεί παράλληλο σύστημα αδιαφανών μεταθέσεων, πέραν του θεσμοθετημένου) ουσιαστικά «αφοπλίζουν» τους Διπλωματικούς Υπαλλήλους και στην πράξη μειώνουν αντί να προωθούν την αξιοκρατία.

Οι διαδικασίες αυτές αποτελούν απαξίωση συνοδευόμενη από ισοπέδωση κάθε έννοιας ιεραρχίας και αριστείας, αρχές απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία του ΥΠΕΞ.

Χαρακτηριστικά, η αύξηση του χρόνου προαγωγής των νέων διπλωματών από 3 σε 4 έτη, δημιουργεί συνθήκες δυσμενούς διάκρισης, ενώ η εισαγωγή εξετάσεων για προαγωγή για προαγωγή στο βαθμό ΣΠΒ αποτελεί οπισθοδρόμηση, διότι εφαρμόστηκε στο παρελθόν και απέτυχε. Κοντολογίς οι διαδικασίες αυτές «αφοπλίζουν» τους Διπλωματικούς Υπαλλήλους και αποδυναμώνουν την Διπλωματική Υπηρεσία».

Δείτε εδώ ολόκληρο το υπόμνημα της ΕΔΥ

Θανάσης Αργυράκης

Ο Θανάσης Αργυράκης είναι δημοσιογράφος με μακρόχρονη εμπειρία στο διπλωματικό ρεπορτάζ και το ρεπορτάζ άμυνας

lawandorder.gr

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα