Η κατασκευή σύγχρονων υποδομών κατά μήκος του Διαδρόμου 10 είναι ζωτικής σημασίας για τα Σκόπια εάν θέλουν να διασφαλίσουν την αναζωογόνηση της δικής τους οικονομίας, αλλά ταυτόχρονα να εξασφαλίσει ταχύτερη και φθηνότερη μεταφορά ανθρώπων και αγαθών στην περιοχή, καθώς και στην Ευρώπη ευρύτερα, γράφει η εφημερίδα των Σκοπίων Nova Makedonija.
Αυτό που είναι περισσότερο από σαφές είναι ότι ο Διάδρομος 10 ακολουθούσε πάντα τη φυσική γεωγραφική πορεία κατά μήκος της κοιλάδας του ποταμού Αξιού, ως ο συντομότερος και ευκολότερος τρόπος σύνδεσης της Κεντρικής Ευρώπης με το νότο της Γηραιάς Ηπείρου.
Ανεξάρτητα από το πόσο η πολιτική πιέζεται γύρω από τις προτεραιότητες των έργων, τα Σκόπια πρέπει να καθοδηγούνται από τα δικά τους συμφέροντα και να επενδύουν σε αυτό που θα αποφέρει σε αυτα και στους πολίτες το μεγαλύτερο όφελος βραχυπρόθεσμα, χωρίς να παραμελεί τις εναπομείνασες συνδέσεις υποδομής μέσω άλλων διαδρόμων.

Τα κρατικά συμφέροντα είναι πιο σημαντικά από τις προβλέψεις των άλλων 

Η επιβεβαίωση ότι κάθε χώρα καθοδηγείται από τα δικά της συμφέροντα είναι η δραστηριότητα της Βουλγαρίας, η οποία ελαχιστοποιεί τις προσπάθειες για σιδηροδρομική σύνδεση με τη χώρα κατά μήκος του διαδρόμου 8, σε βάρος της κατασκευής ενός τμήματος με το οποίο ο διάδρομος 10 θα παρακάμπτει τη Βόρεια Μακεδονία και θα μετακινείται από τη νότια Σερβία, μέσω Βουλγαρίας, στα λιμάνια της Ελλάδας.

Ωστόσο, είναι απόφαση των βουλγαρικών αρχών και ως εκ τούτου τα Σκόπια θα πρέπει να καθοδηγούνται αποκλειστικά από τα δικά τους συμφέροντα και προς αυτή την κατεύθυνση είναι οι ανακοινώσεις του Υπουργού Μεταφορών Αλεξάνταρ Νικολόσκι ότι η χώρα πρέπει να επισπεύσει τις δραστηριότητες για την ανέγερση υψηλών -σιδηροδρόμων ταχύτητας κατά μήκος του διαδρόμου 10 ώστε να μην υπάρχει παράρτημα στα Βαλκάνια.

«Η Βουλγαρία εργάζεται σε έναν εναλλακτικό σιδηρόδρομο στον διάδρομο 10, ο οποίος θα παρακάμπτει τη Βόρεια Μακεδονία» – ισχυρίζεται ο Νικολόσκι, ενώ προσθέτει ότι είναι επομένως πολύ σημαντικό για εμάς ως χώρα να κατασκευάσουμε έναν σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας το συντομότερο δυνατό.

Σύμφωνα με τον ίδιο, αντί να ακολουθηθεί η φυσική πορεία των Βαλκανίων που εκτείνεται κατά μήκος του ποταμού Αξιού, αναπτύσσεται μια εναλλακτική που έχει δύο κατευθύνσεις.

Η μία είναι στη γραμμή Βιέννη-Βουδαπέστη-Βελιγράδι-Νις-Μποσίλεγκραντ και μετά πηγαίνει κάτω από τη Σόφια, κατά μήκος του ποταμού Στρυμώνα, στη Θεσσαλονίκη.

Και η δεύτερη παραλλαγή είναι από τη Ρουμανία μέσω της Βουλγαρίας προς τα ανατολικά προς την Κωνσταντινούπολη.

«Και τώρα, αν είμαστε αφελείς και καθοδηγούμαστε από ιστορίες που μας λέει κάποιος, και όχι από το ενδιαφέρον μας, δεν θα αναπτύξουμε αυτό που είναι φυσική πορεία, και η φυσική πορεία των Βαλκανίων είναι η κοιλάδα του Αξιού, και επομένως εμείς πρέπει να γνωρίζουν ότι η επένδυση μας σε αυτό το έργο αποτελεί προτεραιότητα. Δουλεύω εντατικά σε αυτή τη δουλειά – είπε ο Νικολόσκι.

Και η επιχειρηματική κοινότητα συμμερίζεται την άποψή του, ότι οι σύγχρονες υποδομές κατά μήκος του διαδρόμου 10 είναι κρίσιμης σημασίας για την οικονομία των Σκοπίων.

Ο επικεφαλής της Ένωσης Εμπορικών Επιμελητηρίων, Τράιαν Ανγκελόσκι, λέει ότι προτεραιότητα για τον επιχειρηματικό τομέα είναι η σύνδεση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δεύτερο εναλλακτικό λιμάνι είναι το Δυρράχιο, ακόμη και τρίτη επιλογή είναι το Μπουργκάς και τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας που είναι πολύ πιο μακριά.

«Απευθύνουμε έκκληση να υλοποιηθούν τα έργα για την κατασκευή των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας το συντομότερο δυνατό.

Σήμερα στα Σκόπια δεν μπορείς να αγοράσεις εισιτήριο τρένου για να ταξιδέψεις με τρένο κάπου στο εξωτερικό, μπορείς να αγοράσεις εισιτήριο κάπου για Βέλες, πιθανώς για Μοναστήρι και, αν είσαι τυχερός, ίσως για Κότσανι… Γιατί ο περιορισμός της ταχύτητας του δρόμου στα 50-60 χιλιόμετρα τον 21ο αιώνα είναι πραγματικά απαράδεκτος για τον επιχειρηματικό τομέα – είπε ο Ανγκελόσκι.

Οι διαδρομές ακολουθούν τη λογική της γεωγραφίας

Η γεωγραφία έπαιζε πάντα καθοριστικό ρόλο στο σχεδιασμό των διαδρόμων, έτσι η κοιλάδα του ποταμού Αξιού επιλέχθηκε ως ιδανικός σύνδεσμος για τη σύνδεση του Νότου με την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
Προς αυτή την κατεύθυνση, υπάρχει ήδη σιδηροδρομική και οδική σύνδεση κατά μήκος αυτού του διαδρόμου, αλλά πρέπει να εκσυγχρονιστούν σύμφωνα με τις ανάγκες των οικονομιών του 21ου αιώνα.

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;

Αυτό σημαίνει ότι ο αυτοκινητόδρομος από το συνοριακό πέρασμα από τη Σερβία προς την Ελλάδα (Ευζώνους) πρέπει να είναι πάντα σε άριστη κατάσταση για να εγγυάται μια γρήγορη και ομαλή ροή ανθρώπων και εμπορευμάτων.

Αναφέρεται επίσης στην απλοποίηση των διαδικασιών διέλευσης των συνόρων τόσο στα βόρεια όσο και στα νότια, ώστε να μην υπάρχουν περιττές στάσεις και καθυστερήσεις για ώρες.
Επιπλέον, είναι εξαιρετικά σημαντικό για τα Σκόπια να αρχίσει να υλοποιεί το σιδηροδρομικό έργο υψηλής ταχύτητας κατά μήκος του διαδρόμου 10, στην Κοιλάδα του Αξιού, παράλληλα με τον αυτοκινητόδρομο, για να αποφύγουμε τις πολλές στροφές και να επιτρέψουμε στα τρένα να κινούνται με ταχύτητα έως και 200 ​​χιλιόμετρα την ώρα.

Η γειτονική Σερβία έχει ήδη κατασκευάσει ένα τμήμα αυτού του σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας, που τον συνέδεε με την Ουγγαρία, και τώρα η κατασκευή κινείται προς τα σύνορα μας, με σκοπό να φτάσει στα Σκόπια. Είναι το τμήμα από τα Σκόπια έως τη Γευγελή που θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα τα επόμενα πέντε-έξι χρόνια, ώστε από το 2030 η Βόρεια Μακεδονία να έχει μια υπερσύγχρονη σιδηροδρομική και οδική σύνδεση κατά μήκος του διαδρόμου 10.   

ΒΑΛΚΑΝΙΚΟ ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ