Γιατί αργοπεθαίνει η δημοκρατία στην Ελλάδα;

5/12/19 | 1 | 0 | 363 εμφανίσεις

του Δημήτρη Μακροδημόπουλου.

Πρόσφατα ο κ. Μητσοτάκης ανήγγειλε ένα νέο ασφαλιστικό σύστημα για τους 1.440.000 ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες που θα «προσφέρει, όπως είπε, ελεύθερη επιλογή εισφορών ανάλογα με την επιθυμία και τον σχεδιασμό του κάθε ασφαλισμένου». Μάλιστα ο υπουργός εργασίας κ. Βρούτσης επαναλάμβανε θριαμβευτικά σε δηλώσεις του ότι οι ασφαλισμένοι θα μπορούν “ελεύθερα” πλέον ο καθένας να επιλέγουν την ασφάλισή που επιθυμούν, υποτιμώντας προφανώς τη νοημοσύνη τους. Διότι οι συλλογικότητες ενώνουν πολυπληθείς ομάδες στη διεκδίκηση των δικαίων τους αλλά και στην αντίσταση έναντι της υπεξαίρεσης των κεκτημένων τους. Η “ελεύθερη επιλογή” που διαφημίζεται αποτελεί τον δούρειο ίππο κατά του ασφαλιστικού συστήματος, τον προθάλαμο της ιδιωτικοποίησής του, διότι εξατομικεύει ένα συλλογικό θεσμό, με αποτέλεσμα ο κάθε ασφαλισμένος θα πρέπει να αντισταθεί μόνος για να υπερασπίσει τα συμφέροντά του αφού τα συμφέροντα πλέον θα εξατομικευθούν και θα διαφέρουν μεταξύ των ασφαλισμένων. Μηδενίζει δηλαδή τη συλλογική αντίσταση τους στα νεοφιλελεύθερα σχέδια της Ν.Δ.. Όπως σημειώνει ο Ζιγκμουντ Μπάουμαν στις “Παράπλευρες απώλειες”: «Η “ιδιώτευση” μεταθέτει το βαρύτατο έργο της προβολής αντίστασης ενάντια στα κοινωνικά παραγόμενα προβλήματα και της επίλυσής τους, στους ώμους ανδρών και γυναικών ατομικά,… φέρνει τα άτομα σε αμοιβαίο ανταγωνισμό… ενώ αντίθετα το κοινωνικό κράτος τείνει να ενώνει τα μέλη του σε μια προσπάθεια να προστατεύσει όλα και καθένα από αυτά». Κατά τον Μπάουμαν, ένα κράτος είναι κοινωνικό όταν προωθεί την «αρχή της κοινοτικά κυρωμένης συλλογικής ασφάλειας» ενάντια στις ατομικές ατυχίες και τις επιπτώσεις τους. Ο υπουργός Επικρατείας κ. Γεραπετρίτης αναφερόμενος στο ασφαλιστικό τόνισε ότι για να είναι βιώσιμη μια πολιτική «οφείλει να είναι μια πολιτική ΣΔΙΤ, σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα». Τι σημαίνει αυτό; Ότι το ασφαλιστικό θα υφίσταται τις διακυμάνσεις του χρηματιστηρίου γεγονός που θα αμφισβητεί ανά πάσα στιγμή τη βιωσιμότητά του. Ας μη ξεχνάμε ότι η χρεοκοπία της Enron στέρησε από πολλούς ανθρώπους τα μέσα βιοπορισμού και τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα.

Αλλά υπάρχει και άλλη μια διάσταση της νεοφιλελεύθερης πολιτικής: Αποσαθρώνει τα θεμέλια στα οποία η κρατική εξουσία στηριζόταν ολοένα και περισσότερο κατά το μεγαλύτερο μέρος της σύγχρονης εποχής. Αποκαθηλώνει στις συνειδήσεις των πολιτών, που υφίστανται τις συνέπειές της, την κρατική εξουσία, που προσπαθεί να υπερασπιστεί η ΝΔ με την καταστολή και όχι με την αναθεώρηση της πολιτικής της.

Προς τι όμως αυτή η καταχρηστική ερμηνεία του Νόμου και της Τάξης από τη ΝΔ; Όταν αδυνατείς να οδηγήσεις ένα λαό στην ευημερία, διότι έχεις ασπασθεί τον νεοφιλελευθερισμό, η καλύτερη λύση για να συγκαλύψεις τις προθέσεις σου ή την αδυναμία σου, είναι να μεταφέρεις το ενδιαφέρον του αλλού, στην προσωπική του ασφάλεια εν προκειμένω, με τέτοιο τρόπο  ώστε να προταχθεί έναντι της οικονομικής του ανασφάλειας που δημιουργεί ο νεοφιλελευθερισμός. Μας λέει πάλι ο Μπάουμαν: “Το σύγχρονο (νεοφιλελεύθερο) κράτος έχοντας αναιρέσει την προηγούμενη προγραμματική του δέσμευση να πατάξει την υπαρξιακή αβεβαιότητα κι ανασφάλεια που παράγεται από την αγορά… πρέπει να αναζητήσει άλλες μη οικονομικές εκδοχές τρωτότητας κι αβεβαιότητας πάνω στις οποίες θα στηρίξει την αβεβαιότητά του. Αυτή η εναλλακτική λύση φαίνεται να έχει εντοπιστεί στο θέμα της προσωπικής ασφάλειας: Πραγματικοί ή υποτιθέμενοι φόβοι για απειλές ενάντια στην ανθρώπινη ζωή, τις περιουσίες ή τις κατοικίες.». Πώς θα το επιτύχει αυτό; «(Θα) πρέπει να ενισχυθεί τεχνητά ή τουλάχιστον να δραματοποιηθεί τεχνητά (το θέμα της προσωπικής ασφάλειας) σε τέτοιο βαθμό, ώστε να εμπνεύσει ένα επαρκές επίπεδο φόβου και την ίδια στιγμή να υπερβεί σε βαρύτητα, να επισκιάσει και να υποβιβάσει σε δευτερεύουσα θέση την οικονομικά παραγόμενη ανασφάλεια, για την οποία η κυβέρνηση του κράτους δεν μπορεί να κάνει σχεδόν τίποτα, με το τίποτα να είναι αυτό που πρόθυμα θέλει τελικά να κάνει.   Ώστε η μη πραγματοποίηση των προαγγελθεισών απειλών να μπορεί να επικροτηθεί ως μεγάλη νίκη της κυβερνητικής εχεφροσύνης ενάντια στην εχθρική μοίρα: Ως αποτέλεσμα της αξιέπαινης επαγρύπνησης, φροντίδας και καλής θέλησης των οργάνων του κράτους». Όπως για παράδειγμα η απομάκρυνση γυναικόπαιδων κυρίως από τα υπό κατάληψη κτίρια που προβλήθηκε δυσανάλογα από την κυβέρνηση, τα περιστατικά βίας σε βάρος πολιτών τις μέρες εορτασμού του Πολυτεχνείου ή στο όνομα της “προστασίας” του πανεπιστημιακού ασύλου.

Που οδηγούν όλα αυτά τις νοητικές μας αντιλήψεις; Να προσαρμόζονται βαθμιαία και να αποδέχονται ως δημοκρατική και αναγκαία κάθε προτεραιότητα προβαλλόμενη από τους φορείς της εξουσίας. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Μας το λένε ο Στήβ Λεβίτσκι και ο Ντάνιελ Ζίμπλατ στο βιβλίο τους «Πώς πεθαίνουν οι δημοκρατίες»: « Το τραγικό παράδοξο στην περίπτωση του εκλογικού δρόμου προς τον αυταρχισμό, είναι ότι αυτοί που επιδιώκουν την κατάλυση της δημοκρατίας χρησιμοποιούν συχνά τους ίδιους τους δημοκρατικούς θεσμούς ώστε σταδιακά, “ανεπαισθήτως”, ακόμη και νομιμοφανώς, να πετύχουν τον στόχο τους». Για να επεξηγήσουν: «Ο εκλογικός νόμος προς την κατάλυση της δημοκρατίας είναι και πιο ύπουλος ίσως… Με την έννοια ότι έχουν την έγκριση εκλεγμένων νομοθετικών σωμάτων ή γίνονται αποδεκτές από τα δικαστήρια. Μάλιστα, συχνά παρουσιάζονται σαν προσπάθεια για μια “καλύτερη”, “πιο αποτελεσματική” δημοκρατία… Έτσι για πολλούς η διάβρωση και η “αποψίλωση” της δημοκρατίας δεν γίνεται καν αντιληπτή»

Μακροδημόπουλος Δημήτρης

Αλεξ/πολη – κιν. 6947-771412

1-12-2019

 

 

Category: Προτεινόμενα άρθρα

( 1 )

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. 1
    Σ.Α.Ν says:

    Καλε μου Θρακιωτη,μονο με τον Πλατωνα και τον Αριστοτελη θα μαθουμε-μαθετε για τις παρεκβασεις των πολιτευματων .
    Τι να μας πουν οι αντιγραφείς τους πολιτικοι επιστημονες των δυο τελευταιων αιωνων και οι συγχρονοι μας ;;;.
    Μη σας ”εξιταρουν”-ελληνιστι – οσοι γραφουν για τον ανυπαρκτο νεοφιλελευθερισμο στις σημερινες πολυανθρωπες κοινωνιες ,με τα πολυποικιλα ατομικα προβληματα και με το ”τρελοκομειο” του διαδικτυου ,που δεν γνωριζουν που πατανε και που βρισκονται ,αλλα τροφοδοτουν τον ”μεγαλο αδελφο” και με λεπτομερειες της προσωπικης τους ζωης και ο οποιος θα τους κατευθυνει, ειτε ζουν σε σοσιαλιστικες ,η, φιλελευθερες κοινωνιες;;;.
    Μενουμε -μεινατε- πολυ πισω , ενω η κομμουνιστικη Κινα με τους κρατικους υπολογιστες της αρχισε να ελεγχει τα δισεκατομυρια των υπηκοων της και θα τους στερεί και πολλα ανθρωπινα δικαιωματα τους .
    Ποια εξουσια ΟΠΟΥ ΓΗΣ θα αφησει ανεξελεκτες τις ανωνυμες μαζες να την καταλυσουν;;;.
    Μη βαυκαλιζομαστε οτι καταλυονται οι κοινωνιες κι τα κρατη, επειδη στα Εξαρχεια φερ’ειπειν ,η, στο Παρισι,η, αλλού , γινονται περιοδικως επεισοδια .
    Απλως σκοτωνονται προωρως συνανθρωποι μας , καταστρεφονται περιουσιες και φτωχαινουν οι κοινωνιες και φτου απ’την αρχη για την ”Σισυφεια ”προσπαθεια.
    Να ευχομαστε -για την πατριδα μας τουλαχιστον- να λειτουργει η πολυκομματικη Δημοκρατια , για να μπορουμε να επιλεγουμε στις εκλογες αυτους που νομιζουμε οτι δεν θα την μικρυνουν και δεν θα την ντροπιασουν, γιατι χωρις πατριδα θα ειμαστε μεταναστες μια ζωη.

Back to Top

Leave a Reply

 characters available

 


Το σχόλιο της ημέρας

    28/10/20 | (0 σχόλια)
    ΑΡΙΑΔΝΗ ΧΑΤΖΗΓΙΩΡΓΗ Όταν ήμουν φοιτήτρια είχα γνωρίσει μια πολύ ασυνήθιστη κυρία. Στα χρόνια της δικτατορίας είχε απομονωθεί μαζί με τον άνδρα της στο χωριό του σ’ένα νησάκι – υπήρξε διωκόμενος ως δημοκρατικός στρατιωτικός – κι ο τρόπος που βρήκε ...

Ροή Ειδήσεων


Εορτολόγιο

Φωτογραφία της ημέρας