JΟKER: Η πλέον ηλίθια ταινία για Οσκαρ

10/2/20 | 0 | 0 | 564 εμφανίσεις

του Dan Kois, συγγραφέα

Επιμέλεια: Ευάγγελος. Ν. Νιάνιος

Ο Joaquin Phoenix στον Joker.

Μπορώ να καταλάβω γιατί στο κοινό άρεσε ο Joker. Πάντως, η ταινία  συγκέντρωσε δισεκατομμύρια δολάρια, αν και  έγινε με τέλεια συνταγή κόμικ.

Κέρδισε το χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία; Εντάξει, ο Hirokazu Kore-eda δεν ήταν πιθανώς ευχαριστημένος, αλλά είναι ωραίο ότι ένα φεστιβάλ κινηματογράφου ξεπέρασε τα όριά του.

Ο Joaquin Phoenix έχει ανεβεί στο βάθρο του καλύτερου ηθοποιού από τους κριτικούς χωρίς να έχει επιβραβευτεί; Κανένα πρόβλημα! Εκείνος μας έπληξε. Ο τύπος έχασε κάμποσα κιλά, ας τον επικροτήσουμε.

Όμως, καθώς η χρονιά των επιβραβεύσεων εξελίσσεται, η ταινία φαίνεται να θέτει σοβαρή υποψηφιότητα. Πέρα από την κατηγορία του καλύτερου ηθοποιού (χρόνια τώρα, επιβραβεύουμε με υπερηφάνεια τους ηθοποιούς που κάνουν υπερβολές σε κακές ταινίες), θα μπορούσε να διεκδικήσει μια πραγματική επιβράβευση. Πολλές σοβαρές οργανώσεις τον υπέδειξαν:  η BAFTA, το Guild of Producers της Αμερικής και ακόμη και η δική μου ένωση;!;

Ενώ ο Joker πήρε το προβάδισμα με έντεκα υποψηφιότητες για Όσκαρ, συμπεριλαμβανομένης της καλύτερης ταινίας και του καλύτερου σκηνοθέτη, είναι καιρός να ακουστεί κάποιος: αυτά είναι υπερβολές, αυτή η τρέλα πρέπει να σταματήσει. Ο Joker δεν είναι η καλύτερη ταινία του έτους· είναι η πιο ηλίθια.

Ο Todd Phillips είχε το δικαίωμα να θέλει να κάνει μια ταινία Batman στο ύφος του Ταξιτζή. Η ιδέα ήταν πολύ αστεία στο πλαίσιο ενός κόμικ, και το αποτέλεσμα επίσης διασκεδαστικό και ηλίθιο, όπως θα περίμενε κανείς. Από την άλλη, δεν άξιζε να είναι μεταξύ των έντεκα, είκοσι μία ή πενήντα μία καλύτερων ταινιών του έτους, και αυτό δεν είναι χαιρεκακία.

Από το κίτρινο λογότυπο της ταινίας μέχρι τα μεγαλειώδη παραληρήματα  του αντιήρωά του, με τον ενσυνείδητο παραβατικό χαρακτήρα του, δύσκολο να γίνει πιο ανόητη ταινία από τον Τζόκερ.

Αυτή η ταινία σχεδιάστηκε για να εντυπωσιάσει όλους τους ανθρώπους που δεν καταλαβαίνουν πολλά από την ιστορία του κινηματογράφου και που ίσως έχουν δει αποσπάσματα του Tαξιτζή online, για εκείνους τους ανθρώπους που τρέχουν στο Twitter για να βεβαιωθoύν ότι όλοι έχουν κατανοήσει το πρότυπο.

Ο Joker είναι μια ταινία που προορίζεται για όσους θεωρούν ότι οι πιτσιλιές του αίματος   και τα αστεία στους νάνους είναι μεγάλη τόλμη και πρόκληση, ενώ είναι ξεπερασμένα.

Ο Joker είναι μια ταινία που απευθύνεται σε όσους θεωρούν ότι οι ταινίες με θέμα την ταξική πάλη απεικονίζουν μια πραγματική επίγνωση από ένα στούντιο του Χόλιγουντ, ενώ αφορά μάλλον σε θέμα πορνογραφίας για κοινό που θέλει να τρέφεται  με τη δυστυχία των άλλων.

Ο Joker είναι μια ταινία για όσους θεωρούν ότι το να ξελιγώνεσαι, να σκυλοβρίζεις τους συναδέλφους τους και να βγάζεις το γόνατο πατώντας (δήθεν) πάρα πολύ σκληρά σε ένα σκουπιδοτενεκέ δείχνουν ποιοτικό παίξιμο – ε, λοιπόν, όχι.

Πάρτε τη μουσική της ταινίας. “Λευκό Δωμάτιο”; Ηλίθια. “Rock and Roll Part 2”; Δεν υπάρχει πιο χαζό κομμάτι. “Χαμόγελο”, ακόμα κι αν πονάει η καρδιά σας; Όχι, αλλά ονειρεύομαι. “Αποστολή στους κλόουν”; Σε περίπτωση που δεν έχετε συλλάβει το πρότυπο…

Οι πολλαπλές ψευδοκυκλοφορίες της ταινίας είναι επίτηδες ανόητες. Ως κοινό, πρέπει πραγματικά να πιστέψουμε ότι η όμορφη γειτόνισσα του Αρθούρου, σε ερμηνεία της Zazie Beetz, εκτιμά τους μονόλογούς του και συμμερίζεται τη ζωή του; Μας θεωρούν ανόητους.

Ή μήπως οι σκηνοθέτες σκόπευαν ίσως να μας υποδείξουν από την αρχή ότι βλέπαμε τα παραληρήματα του Αρθούρου; Λόγω της σημασίας που δόθηκε στην αποκάλυψη της ανυπαρξίας της εν λόγω γειτόνισσας, σαν τον Τάιλερ Ντουρντέν, είναι ακόμα πιο ανόητο.

Εν πάση περιπτώσει, αυτό ήταν ήδη ενοχλητικό την εποχή του Ενας υπέροχος Ανθρωπος, ο οποίος είχε επιλέξει να ανακυκλώσει αυτό το κόλπο και κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας.

Δεκαοκτώ χρόνια αργότερα, αν η κύρια πλοκή της ταινίας σας είναι ίδια με αυτή των Τελευταίων Χριστουγέννων, είναι επειδή δεν είναι ούτε έξυπνη ούτε άξια ενός Όσκαρ.

Ο Joker διαρκεί 122 λεπτά και όμως ο Χοακίν Φοίνιξ περνάει 183 λεπτά γελώντας  ανεξέλεγκτα.

Ο Joker παρουσιάζεται ως μια ταινία που επιδιώκει να διερευνήσει την ανομία και την αποξένωση της σύγχρονης ανδρικής ηλικίας, τη οργή της περιθωριακής τάξης, την εύθραυστη ισορροπία των πόλεων μας. Αλλά στην πραγματικότητα, η ταινία δεν ενδιαφέρεται καν για αυτά τα ζητήματα. Επιδιώκει να σοκάρει και να συγκινήσει, να εξυμνήσει την κακοτυχία από την οποία υποφέρει ο αντιήρωάς του, να εκμεταλλευτεί ισχυρά και κρίσιμα μηνύματα διαμαρτυρίας για να κάνει τους ανθρώπους να γελούν.

Πάνω απ ‘όλα, ο Joker έχει δεσμευτεί να κάνει ρεαλισμό. Είναι μια ωμή ταινία.

Οι νεαροί Λατινογενείς που κάνουν τη ζωή πατίνι στον άμοιρο Αρθουρ; Χωρίς έλεος. Οι απόβλητοι συγκεντρωμένοι  γύρω από φωτιές; Πρωτογονισμός. Η μεγάλη διαδήλωση, στην οποία μασκοφόροι πολίτες σπάζουν τα παράθυρα των αυτοκινήτων και πυροβολούν τους γονείς του Bruce Wayne; Τόσες υπερ-ρεαλιστικές σκηνές που αφήνουν πικρή γεύση στο στόμα.

Το πιο ηλίθιο για μένα στον Joker είναι η πεποίθηση ότι η ταινία είναι τολμηρή, ότι δείχνει κάτι καινούριο.

Σε μια σκηνή, ο Arthur Fleck μπαίνει σε μια φιλανθρωπική εκδήλωση όπου προβάλλουν τους Moντέρνους Καιρούς του Charlie Chaplin. Ο Τοντ Φίλιπς σέρνει την κάμερα πάνω στην οθόνη του κινηματογράφου, ενώ ο Charlot, φορώντας πατίνια, κοντεύει να πέσει επικίνδυνα. «Καταλάβατε;» Αυτή είναι η ερώτηση που μας θέτει ο Phillips με μια αγκωνιά στα πλευρά. “Και μεις επίσης, δεν φοβόμαστε να παίζουμε στην άκρη του κενού“.

Συγκεκριμένα, ο Joker δεν είναι παρά η τέταρτη καλύτερη ταινία που σκηνοθετεί αυτός ο  δημοφιλής κακός.

Πρόκειται για μια προσαρμογή κόμικ που η βεντέτα νομίζει ότι αξίζει περισσότερο από ένα ρόλο σε μια προσαρμογή κόμικ. Πρόκειται για ένα αφιέρωμα στον Scorsese και πιστεύουν ότι μόνο ο  Martin Scorsese αρκεί. Πρόκειται για μια βαθιά και θαυμάσια ηλίθια ταινία, η οποία κουτσά – στραβά κατάφερε να ανακηρυχθεί ως η καλύτερης ταινίας της χρονιάς.

Αλλά ως εδώ, φίλοι. Μέλη της Ακαδημίας, ακούστε την έκκλησή μου: αν θέλετε να επιβραβεύσετε μια ταινία με θέμα τη λύσσα που νιώθει η περιθωριακή τάξη, ψηφίστε το Παράσιτο. Αν θέλετε να ανταμείψετε μια ταινία που θαρραλέα αναμιγνύει το φως και το σκοτάδι, ψηφίστε για το Κουνέλι Jojo. Αν θέλετε να ανταμείψετε μια ταινία εμπνευσμένη από το έργο του Martin Scorsese, ψηφίστε τον Ιρλανδό!

Aλλά προπαντός, μην ψηφίζετε Joker. Αυτή η ταινία δεν είναι ούτε μαγευτική, ούτε θαυμάσια, ούτε μνημειώδης, ούτε εξαιρετική. Είναι απλώς εντελώς ανόητη.

Πηγή: https://www.slate.fr/story/186263/cinema-joker-todd-phillips-joaquin-phoenix-onze-nominations-oscars-film-stupide

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΕΩΝ: Το κείμενο γράφηκε πριν απονεμηθούν τα βραβεία Όσκαρ.

Category: Πολιτισμός, Προτεινόμενα άρθρα

Leave a Reply

 


Το σχόλιο της ημέρας

    31/3/20 | (7 σχόλια)
    ΤΟΥ ΠΑΝΤΕΛΗ ΣΑΒΒΙΔΗ   Επικίνδυνος ο πανικός αλλά επικίνδυνη και η νάρκη Όσο επικίνδυνος είναι ο πανικός μιας κοινωνίας, άλλο τόσο επικίνδυνη είναι και η νάρκη της. Δεν πρέπει να τρομοκρατηθούμε αναλύοντας την κρίση που βιώνουμε και τις επιπτώσεις της αλλά και ...

Ροή Ειδήσεων


Εορτολόγιο

Φωτογραφία της ημέρας