ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ Τεύχος 67, Μάρτιος 2019

19/3/19 | 0 σχόλια | 0 απαντήσεις | 173 εμφανίσεις

Με το έργο του Νίκου Κεσσανλή Η καρδιά[1] στο εξώφυλλο, η Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει το 67ο τεύχος του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ, μια έκδοση-πρωτοβουλία 18 πλέον χρόνων, η πορεία της οποίας βραβεύτηκε στο ξεκίνημα του 2019 με την Ειδική Τιμητική Διάκριση του Ιδρύματος Προαγωγής Δημοσιογραφίας ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΒΑΣ. ΜΠΟΤΣΗ.

Στο πρώτο τεύχος της φετινής χρονιάς, το ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ πραγματεύεται θέματα ιστορικά, αλλά και σύγχρονα, παρουσιάζει δείγματα από το πολιτιστικό έργο του σήμερα στην πόλη: η Θούλη Μισιρλόγλου (Ιστορικός Τέχνης) εξετάζει την επιρροή της σύγχρονης ψηφιακής κουλτούρας στην βιωματική εμπειρία της Τέχνης, ο Σάκης Σερέφας (συγγραφέας) ρίχνει φως στις σκιές των κατασκόπων της Θεσσαλονίκης του Μεγάλου Πολέμου, η Θάλεια Μαντοπούλου-Παναγιωτοπούλου (Καθηγήτρια Τμήματος Εικαστικών & Εφαρμοσμένων Τεχνών ΑΠΘ), και η Έλλη Γκαλά-Γεωργιλά (Πολιτικός Μηχανικός, Δρ. Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής) ξυπνάνε τις ιστορικές και πολιτιστικές μνήμες από την Πλατεία Ελευθερίας, ο «κ. Εντευκτήριο» Γιώργος Κορδομενίδης (συγγραφέας και εκδότης- διευθυντής του περιοδικου), αφηγείται το ταξίδι του στον κόσμο των λογοτεχνικών εκδόσεων, ο Γιάννης Μέγας, συγγραφέας του βιβλίου «Η Σφαγή των Προξένων της Θεσσαλονίκης τον Μάιο του 1876», απαντάει στον Κώστα Δ. Μπλιάτκα για τις αφορμές και τις επιπτώσεις ενός δραματικού γεγονότος, και ο σκηνοθέτης Ανδρέας Σιαδήμας (σκηνοθέτης) μιλάει στην Λίνα Μυλωνάκη για το ντοκυμαντέρ του «ΜΑΤΑΡΟΑ».

Το περιοδικό ανοίγει με το EDITORIAL του Ευάγγελου Χεκίμογλου, και ακολουθεί η στήλη ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ με δυο κείμενα σε παράθεση: την αναφορά στην ουσία της λογοτεχνίας από τον Μανόλη Ξεξάκη και την ερμηνεία του φεγγαροχτυπήματος «Mal di Luna» από τον Γιώργο Σκαμπαρδώνη.

Ακολουθεί η στήλη ΜΟΥΣΕΙΟ, όπου η Θούλη Μισιρλόγλου, σχολιάζει την αυξανόμενη χρήση των selfies στα μουσεία και την επίδραση του αυτοματισμού της αυτοπροσωπογραφίας στη συνείδηση της εμπειρίας του έργου.

Στην στήλη ΙΣΤΟΡΙΑ, ο Σάκης Σερέφας περιγράφει την τοπογραφία της κατασκοπίας στη Θεσσαλονίκη του Μεγάλου Πολέμου, από τις αποβάθρες του Λιμανιού μέχρι τα Προξενεία, ενώ ο Ευάγγελος Χεκίμογλου ερευνά μια ρομαντική πλευρά του 19ου αιώνα στην πόλη, τις απαγωγές ωραίων γυναικών.

Στο ιστορικό παρελθόν της Πλατεία Ελευθερίας, σημείο της πόλης που είναι αντικείμενο πολλών επίκαιρων συζητήσεων, ρίχνει τον προβολέα η στήλη ΑΦΙΕΡΩΜΑ: η Θάλεια Μαντοπούλου-Παναγιωτοπούλου και η Έλλη Γκαλά-Γεωργιλά αναδεικνύουν την κεντρική θέση στην γεωγραφική, πολιτισμική και κοινωνική ιστορία της Θεσσαλονίκης μέσα από το πέρασμα αιώνων, με τα βασικά της χαρακτηριστικά όμως να παραμένουν αναλλοίωτα μέχρι σήμερα.

Στην στήλη ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, η Βενετία Κουτσού (ενδυματολόγος και Καθηγήτρια Εφαρμογών στο ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας) επιδιώκει να απαντήσει στο ερώτημα «Είναι η Μόδα Τέχνη;», θέτοντας δυο βασικά κριτήρια: την ανάγκη που γεννάει ένα προϊόν μόδας και τη διάρκειά του στον χρόνο.

Ο Ηρακλής Παπαϊωάννου (ερευνητής φωτογραφίας) στην στήλη ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ, καλεί τέσσερεις φωτογράφους να προσδώσουν τη δική τους ματιά στην απεικόνιση της Σταυρούπολης μέσα από εικόνες συνθέτουν τον πολυμορφικό χαρακτήρα της περιοχής.

Συνεχίζοντας, στην στήλη ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης ΄φωτογραφίζει΄ την οδό Αλλατίνι, ο ξεναγός Κωσταντίνος Σφήκας περιγράφει την γνωριμία προσωπικοτήτων του διεθνούς σινεμά με την πόλη της Θεσσαλονίκης, η Θάλεια Μαντοπούλου-Παναγιωτοπούλου αποκρυπτογραφεί τους καρδιόσχημους φεγγίτες του Αγίου Μηνά, ενώ ο Μανόλης Ξενάκης παρουσιάση μία πτυχή του κοινωνικού ρόλου των τάφων σημαντικών προσώπων ως εργαλεία ιστορικής διαπαιδαγώγησης των επόμενων γενιών.

Στην στήλη ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ο Γιώργος Κορδομενίδης, ο «κύριος Εντευκτήριο», περιγράφει την πορεία του ως συγγραφέας και εκδότης-διευθυντής του περιοδικού Εντευκτήριο, το οποίο έχει αφήσει το στίγμα του στον χώρο των γραμμάτων της πόλης. Παράλληλα, ο Λέων Α. Ναρ υποδεικνύει την παρουσία του ποδοσφαίρου στον λογοτεχνικό χώρο και αναφέρεται σε λογοτέχνες – φιλάθλους.

Συνεχίζοντας στην στήλη ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ, ο συγγραφέας Γιάννης Μέγας απαντά στα ερωτήματα του Κώστα Δ. Μπλιάτκα για το βιβλίο του «Η Σφαγή των Πρόξενων της Θεσσαλονίκης τον Μάιο του 1876» και τις δραματικές επιδράσεις αυτού του γεγονότος στις μετέπειτα σχέσεις της Δύσης με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Παράλληλα, η ηθοποιός και σκηνοθέτης Αλεξάνδρα Μυλωνά συζητάει με την Χιονία Βλάχου για την τέχνη και τα όρια του πειραματισμού μέσα στο καλλιτεχνικό πλαίσιο.

Η στήλη ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ, μέσα από τη συνέντευξη της Λίνας Μυλωνάκη, παρουσιάζει τον σκηνοθέτη Ανδρέα Σιαδήμα και τη συμμετοχή του στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης με το ντοκυμαντέρ «ΜΑΤΑΡΟΑ», ένα έργο τεκμηρίωσης για το ιστορικό σκάφος που το 1945, που με πρωτοβουλία της Γαλλικής Πρεσβείας μετέφερε 150 νέους έλληνες καλλιτέχνες και διανοούμενους από τη δίνη του εμφυλίου πολέμου στο Παρίσι.

Το περιοδικό περιλαμβάνει επίσης τις στήλες ΤΟΤΕ & ΤΩΡΑ του Άρι Γεωργίου, ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ με δύο συνεντεύξεις από τη Σοφία Καρακώστα του μουσικού σχήματος Tanzimat Project και του σκιτσογράφου-εικονογράφου Γιώργου Κωνσταντίνου, Η ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΠΙΝΕΛΙΑ με ένα βιωματικό άρθρο από την Χάρις Αρώνη, ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ-ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ του συγγραφέα Δημήτρης Καλοκύρης με αναφορά σε τρεις λογοτεχνικές προσωπικότητες της Θεσσαλονίκης, ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ με άρθρο του Γιώργου Θωμαρέη για το πάθος του συλλέγειν, ΒΙΒΛΙΟ με την παρουσίαση του βιβλίου «Η αρχιτεκτονική του εαυτού» του Άρι Γεωργίου, ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ από τον Γιάννη Γροσδάνη, ΓΩΝΙΕΣ από τον Ντίνο Παπασπύρου, ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ από τη Στελλίνα Τρωιάνου και τη Λίζα Μαμακούκα, και ΓΡΑΜΜΑΤΑ με την μετάφραση του ποιήματος TANKERS του Don Schofield από τον Σάκη Σερέφα και μία βιογραφική αναφορά στον Τάκη Γραμμένο από τον Γιώργο Κορδομενίδη.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΚΔΟΣΗΣ

Τριμηνιαία Επιθεώρηση Πολιτισμού  που εκδίδεται από την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος και καλύπτει θέματα ιστορίας, αρχαιολογίας, εικαστικών τεχνών, περιβάλλοντος, θεάτρου, κινηματογράφου, μουσικής, αρχιτεκτονικής, λογοτεχνίας, ποίησης και σχολιασμού της πολιτιστικής ζωής της Θεσσαλονίκης.

Τεύχος 67 Μαρτίου/Απριλίου 2019, σελίδες 120

Κυκλοφορεί σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα

[Τιμή τεύχους: €8]

Για ετήσιες συνδρομές ή αγορές T: 2310 551754, F: 2310 551748, E: info@peebe.gr

[Ετήσια συνδρομή: εσωτερικού €30, Ευρώπης €50, λοιπών χωρών €60]

 

Ιδιοκτησία: ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενική Διεύθυνση: Βίκη Παπαδημητρίου

Διεύθυνση Σύνταξης ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

 

Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (Π.Ε.Ε.Β.Ε): Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που ιδρύθηκε το 1995 από μία ομάδα επιχειρηματιών της Θεσσαλονίκης με σκοπό την παρέμβαση και προσφορά στα πολιτιστικά δρώμενα της Βορείου Ελλάδος.

 

[1] Νίκος Κεσσανλή, «Η καρδιά», 1987 Λάδι σε πανί, 180×150 εκ. Δωρεά Αλέξανδρος & Δωροθέα Ξύδη – 1999 Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Παραχώρηση στον MOMus Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Category: Ειδησεις, Πολιτισμός

Leave a Reply

 

Το σχόλιο της ημέρας

    20/4/19 | (1 σχόλια)
    ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ  19.04.2019 : 21:05 Οχι ότι περίμενα να το δω σε έγγραφο της ΕΥΠ, με την υπογραφή του διοικητή της από κάτω, για να πεισθώ ότι το περιβόητο σχέδιο «Πυθία», για τη δολοφονία του Κώστα Καραμανλή του Ακάματου, ήταν ...

Ροή ειδήσεων




Καιρός


Το σκίτσο της ημέρας