Ταυτότητες αντί εργατών.

29/11/18 | 2 σχόλια | 1 απαντήσεις | 316 εμφανίσεις

Η άνοδος των ταυτοτήτων και η εγκατάλειψη εργατών και εργαζομένων.

Ποιά είναι η νέα αριστερά σήμερα; Γιατί ανεβαίνει η άκρα δεξιά στο Δυτικό κόσμο; Γιατί η αριστερά εγκαταλείπει τους εργάτες και τους εργαζόμενους και προτιμά την προάσπιση των κοινωνικών ταυτοτήτων; Τι γίνεται με την εθνική και θρησκευτική ταυτότητα;

Μερικά απο τα θέματα της εκπομπής “Τομές στην Επικαιρότητα” της Δημοτικής Τηλεόρασης Θεσσαλονίκης TV-100 την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου.

Η εκπομπή αρχίζει στις 9μμ και τελειώνει στις 10μμ. κάθε Τετάρτη. Επαναλαμβάνεται το Σάββατο απο τις 5μμ-6μμ.

Προσκεκλημένοι της εκπομπής είναι:

Μιχάλης Μπαρτσίδης καθηγητής φιλοσοφίας ΕΑΠ και επιστημονικός διευθυντής Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς.

Θεοφάνης Τάσης καθηγητής φιλοσοφίας στο Alpen-Adria Universität.

Category: Videos

( 2 σχόλια )

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. 1
    Μαρία Μ. says:

    Πάντα όμορφα στοχαστικά δώρα έχουμε από τον Θεοφάνη Τάση. Ωστόσο ο δρόμος του είναι (δηλωμένα) ξεκομμένος από τον Καστοριάδη επειδή (ασυνείδητα) δεν τον ταυτίζει με την αριστοτελική σκέψη, τη γνήσια δηλαδή ελληνική φιλοσοφική παράδοση.

    Έχει σημασία λοιπόν να ξεκαθαριστεί ότι ο Καστοριάδης ΔΕΝ είναι επίκαιρος:

    1) «Κανείς δεν θέλει να ξέρει» (κατά τη συνήθη έκφρασή του ίδιου του Καστοριάδη για τη δυτικούς φιλοσόφους και τους διανοούμενους εν γένει) τι είναι η αυτονομία: Δεν θέλει να ξέρει ότι η ανθρώπινη ύπαρξη δεν περιορίζεται στο επίπεδο του «κοινωνικού ατόμου», στην απλώς έμβια ζωή, ούτε η ψυχή στη λειτουργική στιβάδα.
    Οι πάντες αρνούνται τόσο την ατομική αυτονομία ως ενεργοποίηση του δεύτερου ψυχικού στρώματος όσο και την κοινωνική ως το δεύτερο οντολογικό επίπεδο: της Αυτοδημιουργίας, της Πόλης, του Κόσμου, του Λόγου) .
    Η γνήσια φιλοσοφική-πολιτική σκέψη (άρα και η αγάπη για την αληθινή αυτονομία που είναι οντολογική), λέει ο Καστοριάδης, μπορεί να γεννηθεί μόνο με τη γνήσια ελληνική σκέψη που αποτελεί ένα τρίπτυχο κοσμολογίας-οντολογίας-ψυχολογίας.

    2) Κανείς δεν έχει κατανοήσει το ουσιώδες της καστοριαδικής σκέψης που είναι ότι η ατομική σκέψη, ακόμα και του μεγαλύτερου φιλόσοφου δεν ανήκει στον ίδιον αλλά στην κοινωνία του, στη γλώσσα-σκέψη της παράδοσής του. Στις πρώτες σελίδες του κεντρικού του έργου (Φαντασιακή Θέσμιση της Κοινωνίας) ξεκαθαρίζει ότι εξ αυτού του λόγου δεν γίνεται να διαμορφώσει κάποιος, όπως ο Μαρξ, μια ΘΕΩΡΙΑ. Πρόκειται απλά για τη γλώσσα-σκέψη του.

    3) Εντελώς κόντρα στη σημερινή ιδεολογία, ο Καστοριάδης υποστηρίζει πως η κοινωνία δεν γίνεται να μην προσφέρει νόημα (δεν σταματάει να το κάνει) αφού ο άνθρωπος δεν υπάρχει στη νορμάλ κατάσταση αν δεν έχει κατασκευαστεί από νόημα. Aυτό που έπαψε να προσφέρει είναι μια «παράσταση για τον εαυτό της», που θα πει παράσταση για το «έθνος», για την πολιτισμική παράδοση, η οποία συγκροτεί την ατομική ταυτότητα και έτσι η ανθρώπινη ψυχή έγινε μια «κουρελού», λέει, ημίτρελη.
    Η διαφορά του βίου από τη ζωή, της ανθρώπινης ψυχής από τη ζωική, έγκειται στο ότι η ανθρώπινη ζητά και «απολειτουργικοποιημένο» νόημα. Αλλά το νόημα αυτό μπορεί να είναι και ο φασισμός, το να ακούς κλασική μουσική την ώρα που σφάζεις κάποιον κ.ο.κ. Παραμένουμε στο επίπεδο του «ηδονικού βίου». Ο «πολιτικό βίος» που ταιριάζει στον άνθρωπο ανήκει στο δεύτερο επίπεδο-τρόπος ζωής όπου η ψυχή του ατόμου έχει γίνει εκστατική, έχει βγει από την φιλαυτία.

    Αυτά που λέει ο Καστοριάδης και ο Αριστοτέλης, αυτά που κάνουν το ανθρώπινο έμβιο αληθινό ανθρώπινο όν τα καταλαβαίνει πια κανείς μόνο μέσω της παράδοσης της Ορθοδοξίας, η κοσμολογική-οντολογική-ψυχολογική σκέψη έχει διαφυλαχθεί μόνο στην ελληνική Πατρολογία. Έχει ξεχαστεί τι θα πει ελληνική Παιδεία.
    Αυτά λοιπόν που λέει ο Καστοριάδης βρίσκονται στο στόχαστρο της σημερινής ιδεολογίας, η οποία χρησιμοποιεί εκ νέου σημασίες-νοήματα από το γερμανικό φαντασιακό όπως η κοσμοθεωρία, η χειραφέτηση, ο κοσμοπολιτσμός, το αόρατο, η συνείδηση του υποκειμένου, η αντίθεση στον πραγματισμό, η Τεχνολογία σαν οντότητα, η εικονική Πραγματικότητα στη θέση της Τάξης των αστών.

  2. 2
    Kapo says:

    Ενδιαφέρουσα ανάπτυξη του θέματος. Στο τελευταίο κομμάτι που ο Τάσης μιλάει για την απεικονιστική κοινωνία θα ήθελε μεγαλύτερη ανάπτυξη. Ίσως θα μπορούσε να γίνει μία ολόκληρη εκπομπή πάνω σ` αυτό. Τέλος είναι αστείο να λέμε ότι τα ρομπότ θ` αντικαταστήσουν τους εργάτες μέσα στην επόμενη πενταετία. Ούτε στα επόμενα πενήντα χρόνια δεν πρόκειται να συμβεί αυτό. Θα υπάρξουν ενσωματώσεις τεχνολογιών στην παραγωγική διαδικασία αλλά αυτό συνέβαινε πάντα. Αυτές οι θεωρίες περί ρομπότ και αλγορίθμων είναι το καινούριο μύθευμα που περιλαμβάνει καρότο και μαστίγιο. Αν είσαστε καλά παιδιά τα ρομπότ που καταφθάνουν θα γίνουν οι υπηρέτες σας κι εσείς μικροί βασιλιάδες στο επίκεντρο της προσοχής τους. Αν όχι, θα βρεθείτε στη δυσάρεστη θέση να πρέπει ν’ ανταγωνιστείτε ένα ρομπότ για μία θέση στον ήλιο. Ένας φουτουριστικός μπαμπούλας πλανάται πάνω από τον κόσμο σήμερα, η αντικατάσταση των εργαζομένων από ρομπότ, οπότε καλό θα ήταν οι πρώτοι ν αρχίσουν να μοιάζουν στα δεύτερα για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί και στη νέα εποχή. Στο μεταξύ, το πάρτη στο Νταβός συνεχίζεται. Εις υγείαν τα κορόιδα.

Back to Top

Leave a Reply

Το σχόλιο της ημέρας

    16/12/18 | (0 σχόλια)
     ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ Υ​​πάρχουν θετικές και αρνητικές εκτιμήσεις (πιθανολογήσεις και προγνωστικά) για την εξέλιξη της εξέγερσης των «κίτρινων γιλέκων» στη Γαλλία. Εχει την ιδιαιτερότητα να είναι μια εξέγερση χωρίς ιδεολογία (χωρίς κίνητρα ή προσχήματα θεωρητικών πεποιθήσεων ή «οραμάτων»). Την κινεί μόνο ...

Ροή ειδήσεων




Καιρός


Το σκίτσο της ημέρας