Περί των αυτοαποκαλούμενων “Μακεδόνων” ένθεν κακείθεν των συνόρων.

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Του Γιώργου Ντούσκα

Πολιτικού Επιστήμονα και υποψήφιου διδάκτορα Νομικής Σχολής ΑΠΘ

Ως μια χώρα με βιαία ιστορία στην πορεία των 200 χρόνων αυτοδιάθεσης, η μοναδική που πριν τελειώσει η καταστροφή του Π.Π. , εισήλθε σε έναν εξίσου καταστροφικό εμφύλιο,  οι μειονότητές της αναπτύχθηκαν αναλογικά πολύ καλά, με μόνη ίσως εξαίρεση τους Πομάκους κι αυτό λόγω κυρίως του «ψυχρού πολέμου».

Όταν μάλιστα η χώρα εισήλθε στη περίοδο της Ευρωπαϊκής ένταξης με μια κεντροαριστερή κυβέρνηση, οι αναγνωρισμένες ή αυτοπροσδιοριζόμενες μειονότητες βίωσαν εποχές ευημερίας που οι “συμπατριώτες τους” στις διπλανές χώρες δεν προσέγγιζαν κατ’ ελάχιστο.

Σε ό,τι αφορά τους σλαβόφωνους στην ελληνική ζώνη, που σημειωτέον ανέκαθεν μιλούσαν και ελληνικά και ορισμένοι εξ αυτών αποφάσισαν ότι εμπνέονται περισσότερο από το ελληνικό πρόσημο, γνωρίζουν πολύ καλά ότι ο όρος “μακεδονικό”, χρησιμοποιήθηκε πολύ έξυπνα από την Βουλγαρία στις αρχές του 20ου αιώνα, για λόγους … μάρκετινγκ, γνωρίζοντας ότι ο όρος “Βουλγαρικό” δεν θα μπορούσε να είναι ούτε πολιτικά,  ούτε πολιτισμικά θελκτικός για τους πληθυσμούς της ευρύτερης Μακεδονίας, την διεκδίκηση των οποίων επεδίωκαν ανταγωνιστικές δυνάμεις.

Επέλεξαν να προβάλλουν τον αυτοπροσδιορισμό του ΤΟΠΟΥ, με σκοπό να προσελκύσουν όσους φοβούνταν τον ελληνικό παράγοντα, έχοντας βεβαίως πλήρη συνείδηση ότι είναι Βούλγαροι που προωθούν την Βουλγαρική επέκταση. Αυτό που δεν φαντάζονταν όμως ήταν η χρήση του ίδιου «όπλου» από τους Σέρβους, που καταλαμβάνοντας τον χώρο, έστρεψαν το «μακεδονικό παραμύθι»  εναντίον της Βουλγαρίας, εργαλειοποιώντας τον μηχανισμό από προσδιοριστικό γεωγραφικής καταγωγής, σε κατασκευή εθνοτικής ομάδας, αφού προδήλως οι πληθυσμοί ήταν βουλγαρόφωνοι και δεν θα μπορούσαν να μετονομαστούν σε Σέρβους.

Η επικράτηση στη συνέχεια του Τίτο στη Γιουγκοσλαβία και η διαμάχη με την σοβιετικής επιρροής Βουλγαρία, θεσμοποίησε το τεχνητό κατασκεύασμα σε συστατικό μέρος της πρώτης, η δε στήριξη των Δυτικών στο πρόσωπό του, ως ανάχωμα της σοβιετικής επέκτασης, αποθάρρυνε την ανάδειξη της αλυτρωτικής του διάστασης από πλευράς Ελλάδας.

Όλα τα παραπάνω έχουν λυθεί σε επίπεδο επιστημονικής ιστοριογραφίας (έξω από ιδεολογήματα και προπαγάνδα) και θα έπρεπε και για τους ηγέτες του κρατιδίου το 1991 να είναι ξεκάθαρα, καθώς γνωρίζουν πως η  αναφορά σε Μακεδόνες ως γενεσιουργή ιδιότητα παραπέμπει σε αυτούς που έγραφαν, μιλούσαν, δόξαζαν και ενεργούσαν στο πλαίσιο του ελληνικού κόσμου.

Αν δεχτούμε, επιδεικνύοντας απόλυτο ρεαλισμό με δόσεις κυνισμού, πως όπως κάποιος πονηρός που καταλαμβάνει μέρος ενός κτήματος, το οποίο ο γείτονας λόγω συνθηκών δεν καταφέρνει να ανατρέψει,  μετά από δεκαετίες μπορεί να επικαλεστεί χρησικτησία και να το ιδιοποιηθεί, έτσι και στην περίπτωση των βορείων γειτόνων μας, η πολύχρονη χρήση ενός ονόματος κατά τρόπο καταχρηστικό, τους απέδωσε ανάλογα δικαιώματα χρησικτησίας, αυτό δεν πρέπει να οδηγήσει εμάς να τους αναγνωρίσουμε τα τετελεσμένα με τη δική μας υπογραφή.

Δυστυχώς, οι ιθύνοντες πήγαν να κλείσουν ένα θέμα έχοντας στο μυαλό τους το εσωτερικό μέτωπο που σε συνδυασμό με την επικοινωνιακή διαχείριση, ετοίμασε ένα μίγμα που μαθηματικά το καθιστά εκρηκτικό, αφού η σύνθετη ονομασία με παράλληλη αποδοχή Μακεδονικής ιθαγένειας στον βουλγαρόφωνο πληθυσμό, παράγει ένα εκτρωματικό φαινόμενο:  αντί να κλείνει ένα θέμα,  που ομολογουμένως είναι πληγή στην προοπτική των σχέσεων μας, ανοίγει ένα ακόμη χειρότερο!

Οι γενίτσαροι εντός («Ουράνιο Τόξο» κλπ), που  έχουν αναφορά όχι μόνο στα Σκόπια, αλλά και σε άλλες πρωτεύουσες, ονειρεύονται μακεδονική ταυτότητα και πολύ καλά κάνουν! Αφού την αναγνωρίζεις στη από ‘κει πλευρά, είναι δυνατόν να μην την αναγνωρίζεις και στην από ‘δω,  όταν μάλιστα, ως αυριανά μέλη της ΕΕ , τα σύνορα απλά θα διαχωρίζουν κράτη-μέλη της ίδιας υπερεθνικής οντότητας;

Κι αφού οι από ‘κει θα είναι Μακεδόνες –με ταυτότητα και διαβατήριο αναγνωρισμένα πια– οι από ‘δω μεριά, τι σόι Μακεδόνες θα είναι; Της από ‘δω μεριάς ή της από ‘κει;

Δηλαδή, από την χρησικτησία κάποιων τετραγωνικών, θα φτάσουμε με δική μας αναγνώριση και σε απώλεια τίτλων ιδιοκτησίας…

Οι ανωτέρω κρίσεις δεν έχουν στόχο να κινδυνολογήσουν, ούτε εκπορεύονται από μια ξενοφοβική στάση, γιατί δυστυχώς ακόμη και το δημοψήφισμα αλλά και η φρασεολογία του πολιτικού κόσμου στα Σκόπια καθ’όλη τη  διάρκεια, καταδεικνύει μια ριζωμένη αντίληψη ότι είναι οι φορείς του «μακεδονισμού», γνήσιοι εκπρόσωποι της έννοιας, που σε κάθε περίπτωση έκαναν μια υποχώρηση στην ονομασία της χώρας, παραμένουν όμως στρατευμένοι στο σκοπό που τους δημιούργησε:

Ως ένας βουλγαρικός χαμαιλέοντας που μεταλλάχθηκε σε γιουγκοσλαβικό αυγό του φιδιού και μετεξελίχθηκε στο τέρας του Φρανκενστάιν.

Κι όπως στο διάσημο βιβλίο, το δημιούργημα δεν μακροημέρευσε λόγω της φύσης του, έτσι και στην περίπτωσή τους, η εσωτερική αστάθεια και η εξωτερική του ασχήμια, δεν φτιασιδώνεται με πούδρες και «μεικ απ».

spot_img

7 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ίσως, το πιο τεκμηριωμενο άρθρο σχετικά με το ζήτημα της Συμφωνίας των Πρεσπων και τα αποτελέσματα αυτής

  2. Πού ακριβώς έγκειται η τεκμηρίωση;
    Στο ότι αρθρογράφος/εμείς, αποκαλούμε φρανκενστάιν πεποιθήσεις κάποιων άλλων;
    Όταν δεν έχεις πρόταγμα κοινωνικό στο παρόν που να δηλώνει χωρίς λόγια αλλά με πράξεις και συνθήκες συμβίωσης την ποιότητά σου, τότε ο μόνος δρόμος της όποιας πρωτόγονης ή πιο εκλεπτυσμένης διοίκησης, είναι να ρίχνει την άγκυρα όσο μακρύτερα στο παρελθόν μπορεί…υπάρχει άραγε σε αυτό κάποια αναλογία με τη δική μας κοινωνία και διοικητική δομή;
    Ουπς, ξέχασα, εμείς είμαστε απόγονοι του Περικλή και του Λεωνίδα και σίγουρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
    Αυτό που εξάγεται ως κρίσιμο συμπέρασμα από την παραπάνω εξιστόρηση είναι το ότι εντός δύο τριών γεννεών μπορούν να διαμορφωθούν συνειδήσεις και κουλτούρες σε οποιοδήποτε κλειστό από εξωτερικές επιρροές/μουχλιασμένο κοινωνικό σώμα.
    Η μούχλα εν προκειμένω είναι η μαγιά του έθνους και η καταπίεση της κριτικής σκέψης του ελεύθερου νοητικά πολίτη.
    Γι αυτό εγώ πασοκ της ανοιχτωσιάς της κριτικής σκέψης και ξερό ψωμί ούτε καν ψωμί κι ελιά!!

    • Δρ Άννα Κωνσταντινιδου - Ιστορικός - Διεθνολογος, Ερευνητρια Νομική Σχολή ΑΠΘ Δρ Άννα Κωνσταντινιδου - Ιστορικός - Διεθνολογος, Ερευνητρια Νομική Σχολή ΑΠΘ

      Αρχικά, θα σας πρότεινα να γραφετε κατανοητά, με μικρές περιοδους (δηλαδή προτάσεις),ώστε και οι αναγνώστες να είναι σε θέση να καταλάβουν τη σκέψη σας… Το άρθρο αναφερει κάτι πολύ σημαντικό που κανένα άρθρο μέχρι στιγμής δεν έχει καταγράψει :την στάση του Ουρανιου Τόξου. Ποια θα είναι η στάση των εκπροσώπων του από εδώ και πέρα, ενώ γνωρίζουμε ποια ήταν η θέση τους όλα αυτά τα χρόνια. Η Συμφωνία των Πρεσπων δεν δέχεται αλυτρωτικα ζητήματα εκατέρωθεν των πλευρών. Αλυτρωτισμος και μεινοτητα είναι αλληλενδετες έννοιες. Οπότε, όλοι αυτοί οι γενιτσαροι ποια στάση θα κρατήσουν εντός του ελληνικού κράτους;… Και μόνο αυτή η αναφορά καθιστά το άρθρο άξιο ανάγνωσης, ενώ παράλληλα ο συγγραφέας με κατανοητό λόγο τεκμηριωνει τις απόψεις του.

  3. Και να σκεφτεις οτι αυτοι οι “γεννιτσαροι” που αποκαλει στο αρθρο το μονο που ζητανε ειναι η διατηρηση της παραδοσης και κουλτουρας τους, ετσι ωστε να μπορουν να μιλουν να τραγουδουν να πενθουν να διασκεδαζουν στην μητρικη τους γλωσσα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα