Διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου στη Ρουμανία

21/6/18 | 0 σχόλια | 0 απαντήσεις | 189 εμφανίσεις

ανταπόκριση του Κυριάκου Πεφτιτσέλη “Αυγή”

Η πρόσκληση εγγυόταν νέες εμπειρίες. Η υποδοχή και οι επόμενες οκτώ μέρες με επιμελώς επιλεγμένες 204 ταινίες σε ένα πολύ οργανωμένο πρόγραμμα ήταν πράγματι εκπληκτική εμπειρία. Ενημερωμένο προσωπικό και εθελοντές έστησαν ένα πετυχημένο φεστιβάλ, μέσα στα πλαίσια του γιορτασμού των 100 χρόνων της πόλης Κλουζ , και του Ίγκμαρ Μπέργκμαν.
Πολλές ενότητες: Διαγωνιστικό τμήμα, Μέρες Ρουμανίας, Ουγγρικός και Βουλγαρικός κιν/φοςν, Πολιτικά Ορθό, Μικρού μήκους της Σκιάς, Ντοκιμαντέρ. πολλές ταινίες του Μπέρκμαν και της Μάρθας Μεζσάρος.
Σημειώνω τις τέσσερις αρετές του φεστιβάλ. 1) Προβολή πολύ νέων κιν/στών – τιμήθηκαν 12 ταινίες τους, για τη θεματική τους, την ποιότητα και το όραμα. 2) Άμεση αναφορά/νοσταλγία για τους μεγάλους δασκάλους, Τσάπλιν, Μπάστερ Κήτον, Χίτσκοκ, Μπέρκμαν, Φρανσουά Τρυφώ, Ζ-Μ Βαρς, Πολάτοφ, Λουσιέν Πιντίλιε. 3) Την έξυπνη ιδέα των νυχτερινών προβολών ταινιών με γιγαντο-οθόνες σε πλατείες, και 4) τις ανοικτές συζητήσεις των κιν/στών και των ηθοποιών με τo κοινού. Το φετινό φεστιβάλ στη Κλουζ ήταν ένα ‘γυναικείο’ φεστιβάλ! Εκτός από τον πρόεδρο του φεστιβάλ, Τουντόρ Γκιουργκίου, η συντριπτική πλειοψηφία της οργανωτικής επιτροπής, των κριτικών, των σκηνοθετών, των ηθοποιών, παραγωγών, και άλλων συντελεστών ήταν γυναίκες! Π.χ. η Φανί Αρντάν, Μάρθα Μεζσάρος, Ρεβέκα Λινκίεβιτζ, Εύα Πεϊντρό, Μερσέντες Κόρντοβα, Άντζελα Γκεοργκίου, Αντίνα Πιντίλιε, κ.ά. Επίσης, πολλά από τα θέματα των ταινιών αφορούσαν τον ηρωικό αγώνα γυναικών.
Το μεγάλο βραβείο, Transilvania Trophy δόθηκε από τη τραγουδίστρια όπερας Άντζελα Γεωργίου στη ταινία The Heiresses (Οι κληρονόμες) του Μαρσέλο Μαρτινέζι. Το βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας πήρε ο σκηνοθέτη Χλύμουρ Πάλμασον, για την ταινία Winter Brothers βραβευμένης και στο φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης το 2017. Ο δημοφιλής ηθοποιός Ζαν-Μαρκ Μπάρς έδωσε το βραβείο Ηθοποιίας από κοινού στους ηθοποιούς Ναταλία Τένα, Οόνα Τσάπλιν, και Ντέιβιτ Γκερντάγερ, της γοητευτικής ταινία Αnchor and Hope (Άγκυρα και Ελπίδα), του Κάρλος Μάρκες Μαρτσέτ.  Δύο έντονα ηρωικές ταινίες, The Home (Το Σπίτι) του Ιρανού Ασγκάρ Γιουσεφινετζάτ πάνω σε θέματα ηθικής και το εντυπωσιακά καλοστημένο Scythe Hitting Stone (Δρεπάνι στη πέτρα) της Άννας Κρούγκλοβα τίμησε η Ευρωπαϊκή Ειδική κριτική επιτροπή. Το βραβείο FIPRESCI για την ενότητα Πολιτική Ορθότητα πήρε η ταινία Life Guidance (Οδηγίες Ζωής -μια προφητική ματιά σε μια μελλοντική καπιταλιστική κοινωνία) της Ρουθ Μάντερ. Το Βραβείο Κοινού πήγε στη Δανέζική ταινία The Guilty (Ο Ένοχος) – ένα θρίλερ για την απαγωγή μιας γυναίκας του Γκούσταφ Μόλλερ.
Από την ενότητα Ρουμανικές Μέρες, το Βραβείο της Καλύτερης Ταινίας πήρε η ταινία Pororoca, του Κοσταντίν Ποπέσκου από τη Cinelabs Romania. Η Ivana Mladenovic παρέλαβε το Βραβείο Καλύτερης Πρωτοεμφανιζόμενης Σκηνοθεσίας για τη πολυσυζητημένη ταινία SoldiersStory From Ferentari (Στρατιώτες- Ιστορία για το Φερράρι).
Για την ταινία Μικρού Μήκους, το Christmas Gift (Χριστουγεννιάτικο Δώρο) πήρε ο Μπογντάν Μυρεάνου.  Δύο βραβεία Ειδικής Μνείας πήραν ο Ντόριαν Μπογουνά για τη ταινία Sunday (Κυριακή) και ο δημοφιλής Ανχελ Ντάμιαν για τον Michelangelo. Ο Ντάνιελ Σαντού πήρε το βραβείο Σάρα Ντασίν για τη ταινία One Step Behind Seraphim (Ένα βήμα πίσω από τον Σεραφείμ) . Ο Ιταλός Φραν Καζανόβα πήρε το βραβείο Μικρού Μήκους της Σκιάς για τη ταινία Something in the Darkness (Κάτι μέσα στο Σκοτάδι) και η Ελίζα Ζδρού το βραβείο Αλεξ-Λίο για το ντοκιμαντέρ LearningTeaching (Μάθηση-Διδασκαλία). Ειδικές Μνείες πήραν οι δύο πρωτοεμφανιζόμενοι Ρουμάνοι ηθοποιοί Ταμάς Άμπρους και ο Μιρκέα Ποστέλνικου, στη ταινία Ana, Mon Amour (Ανα, Αγάπη μου), του Καλίν Πήτερ Νέτζερ.
Η ταινία της Αντίνε Πιντίλιε που βραβεύτηκε στη Μπερλινάλε με τη Χρυσή Άρκτο Touch Me Not (Μη με αγγίζεις) πήρε Ειδική Μνεία της κριτικής επιτροπής (Ρουμανικές Μέρες). Σε μια συγκλονιστική ανοιχτή συζήτηση με το κοινό, η σκηνοθέτις εξήγησε ότι η ταινία της δεν είναι απλά μόνο ντοκιμαντέρ, αλλά η αρχή για μια προσέγγιση του Άλλου στα θέματα αναπηριών, σεξουαλικότητας και επιλογών ζωής, ενάντια στις καθημερινές προκαταλήψεις που όλοι κουβαλάμε.
Το βραβείο EuroEurimages δόθηκε στον Πάβελ Βουτσκόφσκι για το Frost (Παγωνιά) και στον Κριστιάν Πασκάριου για το October (Οκτώβρης). Το Γαλλικό Ινστιτούτο προσέφερε το βραβείο Νέων Γαλλομαθών στη ταινία Prayer (Προσευχή) του Κέντρικ Καν.
Το λογότυπο του φεστιβάλ ήταν η γνωστή σκηνή από τη Περσόνα του Μπέργκμαν  (Μπ. Άντερσον-Λιβ Ούλμαν), προσαρμοσμένη έκδοση από δύο Ρουμάνες ηθοποιούς, σε μια καταφανή σύνδεση με τη Ρουμανική βαμπιρική παράδοση.
Σημειώνω μερικές από τις μη βραβευμένες ταινίες – από τις 28 που είδα σε οκτώ μέρες. Free Dacians (Ελευθερία στους Ντάσιανς), ιστορικά ΄παιχνιδιάρικη σε Monty Pythons στυλ. Η ταινία Not So Bright side of things με τη 17χρονη πολλά υποσχόμενη ηθοποιό Ανα, στο ρόλο της Beda έβαλε το θέμα της νέας τάσης για την απο-ιδρυματοποίηση. Οι μικρού μήκους: 8 minutes (8 Λεπτά), Parabelum και το Must Love Kubrik (Πρέπει να αγαπάς τον Κιούμπρικ) ήταν δείγματα εξαιρετικού νέου σινεμά. Η ταινία Insulta (Προσβολή) με θέμα την μεσανατολική διένεξη (Βηρυτός-Ισραήλ-Παλαιστίνη), ήταν μια καλά δομημένη ταινία, έκλεισε στο τέλος απογοητευτικά άχρωμη και μελοδραματική. Όσο για το Caniba με πολύ προχωρημένη κιν/φικά γραφή, έχασε τελικά με τις ατέλειωτες στάσιμες λήψεις – κακές αντιγραφές από τον Αγγελόπουλο, κατά τη γνώμη μου. Εξαιρετική η ταινία Gelozia (Zήλια) τουΝτέιβιντ Φεκίνος (Γαλλία) με θέμα τον κλασικό ανταγωνισμό μάνας και επιτυχημένης κόρης μπαλαρίνας – αληθινή χορεύτρια που αποθεώθηκε. Το ντοκιμαντέρ Food to Go της Μερσέντες Κόρντοβα από την Αργεντινή ήταν πολύ εμπεριστατωμένο. Η εντυπωσιακή ταινία Charleston του Αντρέϊ Κρετσουλέσκου άρεσε όπως και στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Η Ελλάδα ήταν εκεί με τρείς ταινίες, τον Οίκτο (Pityσυμπαραγωγή με την Πολωνία) του Μπάμπη Μακρίδη, βασισμένη στην ιστορία ενός δικηγόρου σε κώμα, το ULTRA (Ουγγρικό ντοκιμαντέρ για τον Μαραθώνιο Αθήνας-Τρίπολης) του Μπαλάζ Σιμονί, και το Dolphin Μαn του ΛευτέρηΧαρίτου.
Προσκεκλημένοι ήταν ο Δ. Κερκινός, του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ειδικός για τον Βαλκανικό κιν/φο, ο Βασίλης Οικονόμου (Βρετανικές εκδόσεις) και διανομείς.
Η αυλαία του 17ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Τρανσιλβανίας στην Κλουζ έπεσε με μία φαντασμαγορική βραδιά στην Εθνική Όπερα. Την παρακολούθησαν περίπου 800 καλεσμένοι (τιμώμενοι άνθρωποι του κινηματογράφου με πολυετή προσφοράς στην έβδομη τέχνη, σκηνοθέτες, ηθοποιοί, παραγωγοί, διανομείς ταινιών, δημοσιογράφοι, εκπρόσωποι άλλων φεστιβάλ και φανατικοί εραστές του σινεμά. Τιμώμενα πρόσωπα φέτος, η απαστράπτουσα Φανί Αρντάν, οι αειθαλείς Μάρθα Μεζσάροςκαι Άννα Ζέλλες, ο Ιστβάν Ζαμπό και ο Ζαν-Μαρκ Βαρς. Η βραδιά αφιερώθηκε στον Λουσιέν Πιντίλιε που πέθανε πρόσφατα.  Εύχομαι το επόμενο Ρουμανικό φεστιβάλ TIFF να έχει την ίδια και περισσότερη επιτυχία.

SANYO DIGITAL CAMERA

 

Category: Πολιτισμός

Leave a Reply

Το σχόλιο της ημέρας

    17/9/18 | (2 σχόλια)
    ΑΛΕΞΗΣ ΠΑΠΑΧΕΛΑΣ 16.09.2018 : 20:38 Τ​​ην περασμένη εβδομάδα άλλο ένα τοτέμ της μεταπολίτευσης θάφτηκε στο σχετικό «νεκροταφείο». Ο λόγος για τον αντιαμερικανισμό, που είναι ένα από τα δομικά στοιχεία της μυθολογίας μας μετά την πτώση της χούντας και την τουρκική εισβολή στην ...

Ροή ειδήσεων




Καιρός