Από τους έντυπους ταξιδιωτικούς οδηγούς στους αλγορίθμους

19/6/18 | 0 σχόλια | 0 απαντήσεις | 159 εμφανίσεις

ΜΑΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

Οταν οι Ελληνες άρχισαν να ανακαλύπτουν την πατρίδα τους ως ξένη χώρα, επιδίωκαν να βρουν λιγότερο περπατημένα μονοπάτια και διαδρομές…

Kάποτε, όχι και πολύ παλιά, προτού ετοιμάσουμε τις βαλίτσες μας για ταξίδι, περνούσαμε κι από ένα βιβλιοπωλείο για την αγορά του απαραίτητου οδηγού που στο τέλος των διακοπών επέστρεφε φύλλο και φτερό. Κάποτε, όχι και πολύ παλιά, αυτό δεν συνέβαινε μόνον για τους προορισμούς του εξωτερικού, αλλά και για τις αποδράσεις εντός Ελλάδος.

Ηταν η εποχή της οικονομικής ευμάρειας, τότε που οι Ελληνες άρχισαν να ανακαλύπτουν την πατρίδα τους ως ξένη χώρα. Αυτό σημαίνει ότι είχαν απαιτήσεις από τα ταξίδια τους επιδιώκοντας να βρουν λιγότερο περπατημένα μονοπάτια, διαδρομές που θα «σκόνιζαν» τα τζιπ τους και βεβαίως boutique hotels και εστιατόρια με γαστρονομικές απαιτήσεις. Εκείνη η χρυσή εποχή επέτρεψε στους δημοσιογράφους του ταξιδιωτικού ρεπορτάζ να πάρουν αναθέσεις από ελληνικούς εξειδικευμένους εκδοτικούς οίκους και να βγουν στο «πεδίο» για δράση. Αρχισαν να ταξιδεύουν και να γράφουν, όπως ακριβώς έκαναν οι συνάδελφοί τους ανά τον κόσμο. Ετσι πραγματοποιήθηκε η πρώτη, επιτυχημένη απόπειρα να παραχθούν για τη χώρα οδηγοί στα πρότυπα των επιτυχημένων ξένων, όπως αυτών του Lonely Planet. Είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός πως οι μπεστ σέλερ τίτλοι των ιστορικών εκδόσεων Road για την «Ανεξερεύνητη Ελλάδα» πούλησαν τότε δεκάδες χιλιάδες αντίτυπα και έκαναν πολλές επανεκδόσεις.

Την επιτυχία τους ακολούθησαν κι άλλοι σοβαροί εκδοτικοί οίκοι και οργανισμοί παράγοντας έντυπα που συνδύαζαν τις εμπεριστατωμένες πρακτικές πληροφορίες (διαμονή, φαγητό, διασκέδαση) με ένα προσωπικό ύφος γραφής. Ολα αυτά συνέβαιναν προ οικονομικής κρίσης, και βεβαίως πριν από την κυριαρχία του Ιντερνετ στα ταξιδιωτικά μας όνειρα. Σήμερα η πλειονότητα των Ελλήνων ταξιδιωτών εντός της χώρας είναι οι Millenials και οι Young Millenials, που για το χαρτί δεν τρέφουν τα αβρότερα συναισθήματα. Αντί να αγοράζουν οδηγούς, προετοιμάζουν τα ταξίδια τους ξεψαχνίζοντας το Google και links σαν το Trip Αdvisor. Yπάρχουν σοβαρές αντιρρήσεις για την εγκυρότητα πολλών από τα στοιχεία που προκύπτουν μέσα από τέτοιες αναζητήσεις, καθώς οι αλγόριθμοι δεν είναι σε θέση να αντιληφθούν αν τα reports που φτάνουν στις πλατφόρμες είναι αντικειμενικά ή «πληρωμένα».

Οι λάτρεις και η αγορά

Από την άλλη μεριά, αρκετοί από τους λάτρεις των παλιών οδηγών δεν ταξιδεύουν λόγω περιορισμένων οικονομικών. Ετσι, η αγορά έπαψε να ζητεί νέα βιβλία. Οποιος, λοιπόν, σήμερα αναζητεί πληροφορίες για ελληνικούς προορισμούς, οι οποίες να συνδυάζουν επικαιροποιημένα πρακτικά στοιχεία με καλογραμμένα και «ψαγμένα» ιστορικά και πολιτιστικά (αξιοθέατα, εξερευνήσεις off road κ.λπ.), πρέπει να κάνει δύο κινήσεις: πρώτα ένα πέρασμα από βιβλιοπωλείο για να αναζητήσει κάποιον από τους παλιότερους τίτλους, οδηγούς γραμμένους από Ελληνες που όσο και να ’ναι ξέρουν την Ελλάδα καλύτερα. Υστερα μια επίσκεψη στο Διαδίκτυο, στα sites των πιο σοβαρών ξένων ταξιδιωτικών οδηγών (Rough Guides, Fodors, Blue Guides, βεβαίως Lonely Planet) που εξακολουθούν να στέλνουν ρεπόρτερ για επιτόπια έρευνα, συνεπώς διαθέτουν διασταυρωμένα στοιχεία. Από εδώ μπορεί κανείς να αγοράσει τα κεφάλαια του οδηγού που τον ενδιαφέρουν συνδυάζοντας το πρακτικό με το ωφέλιμο. Επίσης μπορεί να επισκεφθεί τα κάποια επιλεγμένα ταξιδιωτικά sites που διαθέτουν σοβαρότητα και προσφέρουν ταξιδιωτική έμπνευση.

​​TRAVEL BOOKSTORE, Σόλωνος 71. Βιβλιοπωλείο Ανάβαση, Βουλής 32. Μεγάλα βιβλιοπωλεία με ταξιδιωτικό τμήμα. Επίσης, έγκυρες πληροφορίες στα: www.greece-is.comwww.discovergreece.comwww.alpha-guide.grtravelsbytravelers.com

kathimerini.gr

Category: Πολιτισμός

Leave a Reply

Το σχόλιο της ημέρας

Ροή ειδήσεων




Καιρός


Το σκίτσο της ημέρας