Πριν κρούσουν τα τύμπανα του πολέμου απαιτείται στρατηγικός πολιτισμός

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Του Δημητρίου  Τσαϊλά 9 Μαρτίου 2018

Στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή, η Αντιγόνη αρνήθηκε να υπακούσει το διάταγμα του Κρέοντα που απαγόρευε την ταφή του σώματος του αδελφού της Πολυνείκη. Στα επιχειρήματά της κατά του διατάγματος, ανέφερε τις αξίες που είχαν θεσπιστεί από αμνημονεύτων χρόνων. Ενώ η φύση αυτών των αξιών μπορεί να είναι ακόμα θέμα συζήτησης, η λαϊκή κατανόηση τους είναι αυτή που ονομάζεται πολιτισμός. Οι παραδόσεις και οι μακρόχρονες αξίες καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο οι κοινωνίες ενεργούν και διακρίνουν το σωστό και το λάθος. Έτσι ήταν και οι πολιτιστικές αξίες της Αντιγόνης που την έκαναν να παραβιάσει τη διαταγή του Κρέοντα, παρόλο που η πράξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατό της. Δεν είναι μόνο η Αντιγόνη, η οποία επηρεάστηκε από τον πολιτισμό, αλλά και οι ασκούντες λήψη αποφάσεων για την αποτροπή του πολέμου, οι οποίοι ευθύνονται για τον λεγόμενο “στρατηγικό πολιτισμό”.

Τι σημαίνει ‘στρατηγικός πολιτισμός’

Κάθε κράτος εισέρχεται στη διεθνή σκηνή με ιστορικές αποσκευές συσσωρευμένων εμπειριών, πεποιθήσεων, πολιτιστικών επιρροών, γεωγραφικών και οικονομικών περιορισμών, τα οποία επηρεάζουν τη συμπεριφορά του. Η πολύ μεγάλη και ισχυρή συναισθηματική άποψη του Ελληνισμού για τον πολιτισμό του, που θεωρείται από πολλούς σαν το “πυρηνικό οπλοστάσιο της ήπιας ισχύος” ή η βαθιά ανάγκη για την επιβίωση μας σε ένα χώρο όπου υπάρχουν έντονες αναθεωρητικές τάσεις των γειτόνων μας, που δεν είναι ευχαριστημένοι με το status quo, δεν είναι μόνο επιφανειακές πτυχές της «εθνικής προσωπικότητάς» μας, αλλά σταθερά και κυριαρχικά χαρακτηριστικά της εξωτερικής πολιτικής μας. Πολλά κράτη παρουσιάζουν ισχυρά ιστορικά κίνητρα, όπως ο Αραβικός κόσμος, η Τουρκία,  η Βόρειος και Νότιος Κορέα, η Ιαπωνία, η Ινδία, το Πακιστάν, αλλά η Ελλάδα κατέχει  τα ισχυρότερα, αφού δεν υπάρχει επιστήμη που να μην στηρίζεται στα ελληνικά.

Είναι σχεδόν αδύνατο να εξετάσουμε την εξωτερική πολιτική της Ελλάδος  χωρίς να εξετάσουμε τις βαθύτερες ιστορικές και πολιτιστικές ρίζες που την διαμόρφωσαν. Οι υπερβολικές έννοιες της παλιγγενεσίας και των ηρωικών μαχών, όπως επανειλημμένα επαναλαμβάνεται στην Ελληνική ιστορία, επικεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό στον «αιώνα της διαμόρφωσης των σημερινών συνόρων», από τις αρχές του 19ου έως και στα μέσα του 20ου αιώνα.

Επίλογος

Η εθνική στρατηγική, η πολιτική εθνικής άμυνας, και ο ασυμβίβαστος στόχος του εθνικού συμφέροντος έπρεπε να είναι ο ακρογωνιαίος λίθος στον ορισμό των ελληνικών δογμάτων ασφαλείας. Η απομάκρυνση από αυτές τις έννοιες έχει ιδιαίτερη σημασία σήμερα, καθώς δόθηκε έμφαση στο δόγμα του ευρωπαϊκού ειρηνισμού και μιας επίπλαστης ευμάρειας του νεοφιλελευθερισμού ως περαιτέρω διαβεβαίωση έναντι των ισχυρισμών επιθετικής συμπεριφοράς από την Τουρκία.  Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη διακοπή ενός υψηλού βαθμού συνέχειας, όπου η στρατηγική κουλτούρα υποβαθμίστηκε σε σημείο αφανισμού της.

Η μελέτη της στρατηγικής κουλτούρας μας διδάσκει πώς να κατανοήσουμε και να ερμηνεύσουμε τη διπλωματική και στρατιωτική δράση μας, πώς να εντοπίσουμε συγκεκριμένους ελιγμούς σε ένα ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο και, συνεπώς, πώς να προβλέψουμε καλύτερα την πολιτική συμπεριφορά μας. Ο στρατηγικός πολιτισμός δεν είναι ένα δόγμα, ούτε ένας μεγεθυντικός  φακός μέσω του οποίου εξετάζεται το παρελθόν ή το μέλλον. Είναι το χρήσιμο εργαλείο για να κατανοήσουμε πώς και ποιες είναι οι συνθήκες υπό τις οποίες ο Ελληνισμός  καθορίζει τους τρόπους για να χρησιμοποιήσει τους περιορισμένους πόρους για την επίτευξη των στόχων ασφαλείας του.

Επομένως, η στρατηγική κουλτούρα περιλαμβάνει τόσο την εθνική υπερηφάνεια και το πολιτικό κύρος όσο και τον εγωισμό μας για την επιδίωξη των εθνικών συμφερόντων.

Δημήτριος  Ν. Τσαϊλάς

Υποναύαρχος (εα) ΠΝ

(Σημείωση new-economy.gr : O Ναύαρχος Π/Ν Δ. Τσαιλάς δίδαξε, μεταξύ άλλων, επι σειρά ετών στις έδρες Επιχειρησιακής Σχεδιάσεως και της Στρατηγικής και Ασφάλειας σε ανώτερους Αξιωματικούς στην Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου

new-economy.gr)

spot_img

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Πρωτοτυπο και καινοφανες το θεμα του κ. αρθρογραφου περι ”στρατηγικου πολιτισμου”. Απο τους περισσοτερους εκλαμβανεται ως νεολογισμος για τα δεδομενα των πολεμων, οταν ισχυει το δικαιο του Πολεμου και το Δικαιο των αιχμαλωτων απο αρχαιοτατων χρονων ,μετα την παραδοχη του Ηρακλειτιου ”πολεμος παντων πατηρ”, με αυστηροτατες ποινες απο το Διεθνες Δικαστηριο της Χαγης, στο οποιο φυσικα καταφευγουν οι καθ’ολοκληριαν τελικοι νικητες ,για να δικασθουν τα εγκληματα των ηττημενων των πολεμων τους (Δικες Νυρεμβεργης, Χαγης για Μιλοσεβιτς κλπ). Αποριας αξιον βεβαιως γιατι, στο κειμενο προσετεθησαν και φωτογραφιες της Εξελεγκτικης θεωριας των ζωων του Δαρβινου ,με απεικονιση χιμπατζηδων και ανθρωπων και γιατι συνδυασθηκε η ελλειψη στρατηγικου πολιτισμου στην Ελλαδα μας ,με την ”επιπλαστη ευμαρεια του επικρατησαντος -αν ποτε επεκρατησε και επικρατει στην Μεταπολιτευση των 3ου δρομου για τον σοσιαλισμο και της συγκεντρωτικης Αριστερας -ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟΥ. Εν τελει πως η στρατηγικη κουλτουρα-στρατηγικος πολιτισμος-περιλαμβανει τοσο την εθνικη υπερηφανεια και το πολιτικο κυρος οσο και τον εγωισμο μας για την επιδιωξη των εθνικων συμφεροντων ”χρηζει συντομου, αν οχι μακροσκελους αποδειξεως. Υ.Γ. Ή οντας Χριστιανοι θα αρνηθουμε τους πολεμους , λογω θρησκευτικων πεποιθησεων ,-εφοσον τηρουμε ολες τις αλλες χριστιανικες εντολες και θελουμε να παμε στον παραδεισο , με την φραση ”σφαξε με Αγα μου ν’αγιασω”, ή, θα ετοιμαζουμε Ελληνες , που με τον στρατηγικο πολιτισμο της Αντιγονης και των αλλων ουμανιστων και ”αντιστασιακων” θα αντιδρασουν προ του” βαρβάρου” κατακτητου με το Γαλλικο ΠΟΥΡΚΟΥΑ , οταν ο Χιτλερ επετεθη στην Γαλλια. Η αμυνα ομως της καθε Πατριδος- και πρωτιστα της δικης μας- θελει ψυχωμενους πολεμιστες με δυο φρασεις στα χειλη τους . ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ και ΟΧΙ, οπως σιγουρα θα διδαξε στις στραιωτικες σχολες ο κ. αρθρογραφος, αφυπηρετησας ανωτατος αξ/κος. Το ΙΤΕ ΠΑΙΔΕΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΕΝ ΠΡΟΥΠΕΘΕΤΕ ΤΟΝ ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΑΝΤΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ ΒΙΤΝΑΜ ΕΙΡΗΝΟΦΙΛΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ.

  2. Ο ΤΩΝ ΔΥΟ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΣΤΟΝ ΕΒΡΟ ΕΝΤΑΣΣΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ? Η ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΠΑΝΤΩΣ ΤΟΝ ΑΔΕΛΦΟ ΤΗΣ, ΤΟΝ ΠΟΛΥΝΕΙΚΗ, ΤΟΝ ΕΘΑΨΕ …….

  3. Είχες δεν είχες, τον έχωσες το φιλελευθερισμό στο..λαβύρινθο, όπως ο Παυλόπουλος!
    Εάν γνωρίζεις τόσα για το καπετανιλίκι όσα για το νεοφιλελευθερισμό και μάλιστα των προηγούμενων χρόνων…ήδη θα παραδοθώ στον Ερντοάν.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα