<<Τέχνη του ορίου και των ορίων>>

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Το Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου, εγκαινιάζεται με μία άλλη μορφή και με νέα διεύθυνση, ίσως πιο σύγχρονη,  η γκαλερί μας  με την επωνυμία ΑΘΩΝΟΣ Art Space στην  Παπαμάρκου 24 (περιοχή Πλατείας Άθωνος), Θεσσαλονίκη.

Αφορμή δίνει η ετήσια γιορτή των καταστηματαρχών του ξεχωριστού αυτού δρομάκου του κέντρου της πόλης. Από τις 12:00 το μεσημέρι έως τις 10:00 το βράδυ,θα υπάρχει ένα πλούσιο πρόγραμμα.  Εφέτος συμμετέχουν και τα 13 καταστήματα του δρόμου και η γιορτή (με συναυλίες, happening, εργαστήρια κτλ) θα είναι απλωμένη από τη μία έως την άλλη γωνία.

Στο χώρο της γκαλερι θα φιλοξενηθεί έκθεση χαρακτικής του Βασίλη Καρκατσέλη (σε επιμέλεια του Ηρακλή Γκουντάρα, Ιστορικού Τέχνης – Μουσειολόγου), ενώ παράλληλα θα εκτεθούν φωτιστικά, μπλουζάκια και άλλα χρηστικά αντικείμενα. Έξω από την γκαλερί (στον πεζόδρομο) θα λειτουργήσει, από τον ίδιο καλλιτέχνη, αντίστοιχο εργαστήριο παραγωγής και εκτύπωσης χαρακτικού έργου.

Το κείμενο για την παρουσίαση της δουλειάς του καλλιτέχνη
από τον επιμελητή της έκθεσης Ηρακλή Γκουντάρα.

Η δουλειά του Βασίλη Καρκατσέλη, κατεξοχήν ερευνητική και ιδιοσυγκρασιακή, ακροβατεί με συνέπεια και συνέχεια στον χρόνο, ως ένα εσωτερικό παιχνίδι μεταξύ διαφορετικών ορίων.

Όρια συμβατικά ανάμεσα στα διάφορα πεδία των εικαστικών τεχνών, τα οποία ο   καλλιτέχνης ως άλλος χειροπράκτης επιχειρεί να αποδομήσει, καθώς και υπαρκτά με το σύνολο των έργων του να αποτυπώνει το όριο των διαφόρων τεχνικών χαρακτικής –της κατεξοχήν τέχνης και τεχνικής του ορίου.

Με διαφορετικά μέσα και τεχνικές –άλλοτε σε ασπρόμαυρη εκδοχή και άλλοτε με σημειακές δόσεις χρώματος- έρχεται αντιμέτωπος με την ανθρώπινη συνθήκη, στις πολλαπλές της εκδοχές.

Άλλοτε με χιούμορ και σαρκαστική διάθεση, άλλοτε με σκληρό και καταγγελτικό τόνο, ο Καρκατσέλης μας φέρνει αντιμέτωπους με εικόνες, σχήματα και μορφές του σύγχρονου αστικού περιβάλλοντος, της μετανεωτερικής κοινωνίας στις απαρχές του 21ου αιώνα.

Στις συνθέσεις του διαπραγματεύεται επίκαιρους προβληματισμούς και θέματα οικουμενικού χαρακτήρα.

Πρωταγωνιστεί η ανθρώπινη μορφή, οργανικά σχήματα και μοτίβα της φύσης, ο κόσμος της ποιητικής και του ονείρου.

Με ειλικρινές ενδιαφέρον για τις «περιπέτειες» της εικόνας, σε μια εποχή που αυτή μοιάζει να απειλείται από την κυριαρχία των «νέων μέσων», ο Καρκατσέλης ασκεί μια πνευματική εργασία, με κύριο χαρακτηριστικό την εσωτερική τυχαιότητα ως προς το τελικό αποτέλεσμα –εξάλλου η ίδια διαδικασία της χάραξης εμπεριέχει τον παράγοντα του τυχαίου.

Στη σειρά έργων όπου πρωταγωνιστούν τα δέντρα, ο Καρκατσέλης μας μιλάει για τη λησμονιά της φύσης. Μέσα από σκληρές χαράξεις, ξεπροβάλλουν μοναχικά δέντρα, φαινομενικά προσεγγίσιμα, αλλά στην ουσία δυσανάγνωστα και αμφίσημα. Στέκουν μόνα τους, χωρίς οτιδήποτε το περιττό, απογυμνωμένα από ιδεαλιστικές προσεγγίσεις, προσμένοντας ένα μέλλον αβέβαιο. Με το αφαιρετικό πλάσιμο των σχημάτων και τη λιτότητα των χειρισμών, η εικόνα αποκτάει μια δυναμική ανεξάντλητη που ξαφνιάζει και εντυπώνεται στη μνήμη και στο θυμικό του αποδέκτη.

Στα ανθρωποκεντρικά του έργα, η αυτοτέλεια των σχημάτων αναιρείται και η ανθρώπινη φιγούρα γίνεται μέσο, αλλά και πεδίο για ποικίλους πειραματισμούς: σε επίπεδο φόρμας, τεχνικής, ύφους. Το ίδιο ισχύει και στις γεωμετρικές, αφαιρετικές του συνθέσεις. Εδώ σημασία έχει η ίδια η δημιουργική διαδικασία· πρόκειται για μια διερεύνηση υλικών, όπου ο καλλιτέχνης εκτίθεται και εκθέτει. Χρησιμοποιώντας αδρές γραμμές και ελάχιστο χρώμα αναπτύσσει μια κρυπτογραφική γλώσσα την οποία καλούμαστε να αποκωδικοποιήσουμε.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο καλλιτέχνης αντλεί αναφορές από ιστορικά ρεύματα του παρελθόντος (Ιαπωνισμός), με μια λιτότητα στην έκφραση που εντυπωσιάζει· η τελική σύνθεση ακροβατεί σε μια λεπτή και εύθραυστη ισορροπία. Το έργο του εν τέλει μετουσιώνει σε εικαστικό –και όχι μόνο- βίωμα την αβεβαιότητα του καιρού μας, σε μια αλληλουχία εικόνων, οικείων και ανοίκειων, από τον «θρυμματισμένο κόσμο» μας.

Ηρακλής Γκουντάρας

ιστορικός τέχνης – μουσειολόγος

Λίγα λόγια για την Οδό Παπαμάρκου.

Ένα κάλεσμα για γιορτή. Μια γιορτή από τους ανθρώπους που εργάζονται, δραστηριοποιούνται και ζουν εδώ.
Μια ευκαιρία γνωριμίας με έναν μικρό (άγνωστο) δρόμο στην καρδιά του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης.
Ένας δρόμος επίκεντρο μιας άλλοτε ακμάζουσας εμπορικής συνοικίας, του ανατολίτικου παζαριού παλαιότερα, της πλατείας Άθωνος μεταπολεμικά.
Η αγορά προϋπήρχε της πυρκαγιάς, ως σημείο συνάντησης αλλόθρησκων και αλλόδοξων. Μικρά μαγαζάκια σε στεγασμένους δρόμους –εξάλλου η εμπορική δραστηριότητα λάμβανε χώρα στον δρόμο.
Η περιοχή αποκτάει την τωρινή της μορφή χάριν στον σχεδιασμό και στις πολεοδομικές παρεμβάσεις του σχεδίου Εμπράρ, το οποίο προέβλεπε τη δημιουργία μιας αμιγώς εμπορικής συνοικίας στο κέντρο της πόλης.
Μικροεπαγγέλματα και μικροτεχνίτες απέκτησαν επαγγελματική στέγη σε διώροφα κτίσματα, νεο-βυζαντινού ύφους, με ισόγειο, πατάρι και δίλοβα παράθυρα.
Μεταπολεμικά στεγάστηκαν σε αυτά βιοτεχνίες χαρτικών, καταστήματα τσαγκάρηδων, καρεκλάδων και επιπλοποιών, τορναδόρων και ραφτών, μικρά καφενεία και μαγειρεία.
Με τον σεισμό του ’78 πολλά πατάρια έπεσαν και σταδιακά οι χρήσεις θα αλλάξουν.
Μέχρι πριν λίγα χρόνια η οδός Παπαμάρκου στεκόταν ως απομεινάρι μιας όχι και τόσο μακρινής εποχής, ως σημείο απόδρασης από την οχλοβοή της σύγχρονης πόλης.
Σήμερα τα ίχνη του χρόνου είναι εμφανή πάνω στους χώρους, αλλά και στους ανθρώπους. Ίχνη από επαγγέλματα του παρελθόντος που σταδιακά χάνονται.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια η ευρύτερη περιοχή μετασχηματίζεται σε μια γειτονιά μεικτών χρήσεων όπου δραστηριοποιούνται παραδοσιακά καταστήματα καλαθοπλεκτικής, αρχιτεκτονικά και δημιουργικά γραφεία, εργαστήρια σχεδίασης και παραγωγής κεραμικών, επίπλων, ειδών ένδυσης και κοσμήματος, αλλά και μαγαζιά εστίασης.

Οδός Παπαμάρκου. Το νέο πρόσωπο μιας ιστορικής γειτονιάς.

Περισσότερα για το Papamarkou Street Party στη διεύθυνση:

https://www.facebook.com/events/296607964151173/?acontext=%7B%22ref%22%3A%2244%22%2C%22unit_ref%22%3A%22related_events%22%2C%22action_history%22%3A%22[%7B%5C%22surface%5C%22%3A%5C%22dashboard%5C%22%2C%5C%22mechanism%5C%22%3A%5C%22calendar_tab_invitation%5C%22%2C%5C%22extra_data%5C%22%3A%5C%22[]%5C%22%7D%2C%7B%5C%22surface%5C%22%3A%5C%22permalink%5C%22%2C%5C%22mechanism%5C%22%3A%5C%22RHC%5C%22%2C%5C%22extra_data%5C%22%3A[]%7D]%22%7D

spot_img

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Σεμνότερο τό έν Θεσσαλονίκη μέ τίς ξέκωλες ποδηλατάδες κ.τ.ό.
    τού προξενείου τών εβραιοκαββαλικεμένων αγγλοκάνων, όπως καί τών φραγκόγαλλων, βέβαια
    Papamarkou Street Party,

    από τό έν εβραιοκαμίνω Άθενς τών atenistas,
    τύφλα νά ‘χει η Διαμαντοπούλου,
    free thinking zone
    «του νέου επικοινωνιακού επιτελείου που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης»
    στή μητρική γλώσσα καί τής Νέας Δημοκρατίας,
    πού λέει ό λόγος

    κι εγώ λέω νά σταθώ ακόμη λίγο στό Σέριφ τού Νότιγχαμ, καθώς
    εκτός από μιάνε ψυχικήν ανάταση πού προσφέρει όσο νά ‘ναι τό αποκριάτικο καουμποϊλίκι,
    είναι καί τό investigation περί ΜΥΘΙΚΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ δίπλα,
    γιά τό άν δηλαδή ΠΚ σημαίνει «Πέτρος Κωστόπουλος»,
    πού μέ κρατάει στό ίματζ…

    ΥΓ
    συγνώμη πού δέν συνοδεύω τό παρόν μέ μιάν εικαστική μαλακία, αλλά
    δέν βρίσκω τούς μαρκαδόρους μου πού όλο μού τούς παίρνει η γιαγιά
    σάν θέλει νά βαφτεί «συνταξιούχα πόρνη» τού Γιάννη Ξανθούλη

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα