Η “αμαρτωλή” ιστορία του ΟΑΣΘ: “Πάρτι” δεκαετιών με δημόσιο χρήμα, απευθείας αναθέσεις, δεκάδες επιδόματα και τροπολογίες – “δώρο” στη διοίκηση

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Ο ΟΑΣΘ, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του documentonews.gr, υπήρξε επί δεκαετίες πηγή σκανδάλων, ενώ οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών επέλεγαν να κλείνουν τα μάτια. Άφηναν έτσι τον Οργανισμό επί δεκαετίες να αιμορραγεί την ώρα που η κρατική επιχορήγηση συνέχιζε να ρέει άφθονη. Η τελευταία έκθεση του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών του υπουργείου Μεταφορών αποκάλυπτε μεταξύ άλλων περίεργες διαδρομές δημόσιου χρήματος, ελλιπή στοιχεία στις μισθοδοσίες και απευθείας αναθέσεις.

Ο ΟΑΣΘ ιδρύθηκε το 1957 ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και η συμμετοχή του κράτους γινόταν μέσω αντισταθμιστικής καταβολής, όπου εντάσσονταν οι σταθερές δαπάνες του οργανισμού, στις οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνονταν και τα μισθώματα αμαξοστασίων και γραφείων της διοίκησης. Ενδιαφέρον είναι ότι τα τελευταία χρόνια το επιχειρηματικό κέρδος του Οργανισμού ανερχόταν σε 16,5 εκατομμύρια ευρώ κατ’ έτος, ανεξάρτητα από το αν εξυπηρετούνταν σωστά οι επιβάτες. Τις δε ζημιές που παρουσιάζονταν τις πλήρωναν οι πολίτες συνήθως μέσω των αντισταθμιστικών καταβολών, δηλαδή των επιχορηγήσεων που μοίραζε το κράτος για την κάλυψη της διαφοράς εσόδων – εξόδων. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τον έλεγχο των επιθεωρητών του υπουργείου Μεταφορών, μόνο για το έτος 2010 η συμμετοχή του κράτους ήταν 128.571.215 ευρώ. Τι ακριβώς συνέβαινε όμως με τον ΟΑΣΘ και κόστιζε τόσο;

Γιάννης κερνούσε, Γιάννη έπινε

Σύμφωνα με την έρευνα των επιθεωρητών, για το 2010 η δαπάνη των μισθωμάτων ανερχόταν στο ποσό των 2.206.028. Το μεγαλύτερο ύψος των ενοικίων έχει καταβληθεί στον προμηθευτικό συνεταιρισμό ΗΡΑΚΛΗΣ, ο οποίος είχε στην ιδιοκτησία του όλους τους χώρους στέγασης των γραφείων του οργανισμού και των αμαξοστασίων Φοίνικα και Σταυρούπολης. Ο συνεταιρισμός αυτός δεν είναι τυχαίος, καθώς η μετοχική του σύνθεση κατά ποσοστό 65% ήταν ίδια με τη μετοχική σύνθεση του ΟΑΣΘ. Έτσι, η δαπάνη των μισθωμάτων του ΟΑΣΘ εισπραττόταν ως έσοδο από το συνεταιρισμό, δηλαδή από τους μετόχους του ΟΑΣΘ, και δεύτερον, τα μισθώματα υπολογίζονταν στις σταθερές δαπάνες του οργανισμού, γεγονός που επηρέαζε τον υπολογισμό της συμμετοχής του κράτους.

Άγνωστος ήταν εν τω μεταξύ και ο αριθμός των εργαζομένων του ΟΑΣΘ. Οι ελεγκτές του υπουργείου Μεταφορών δεν μπορούσαν να εντοπίσουν πόσοι εργάζονται και πόσοι έχουν αποχωρήσει. Φαίνεται μάλιστα πως τα αριθμητικά δεδομένα των προσλήψεων διαφοροποιούνταν ανάλογα με την πηγή από την οποία αντλήθηκαν τα στοιχεία. Ταυτόχρονα, δεκάδες επιδόματα, ανθυγιεινή εργασία για όλους και «λανθασμένοι» υπολογισμοί των μηνιαίων αποδοχών, είχαν μετατρέψει τον ΟΑΣΘ σε έναν εργασιακό παράδεισο. Την ώρα δηλαδή που οι μισθωτοί σε όλη τη χώρα μετράνε και το ευρώ, στον ΟΑΣΘ η μισθολογική κατάσταση θύμιζε άλλες εποχές. Η πλειονότητα των καταβαλλόμενων επιδομάτων υπολογιζόταν για παράδειγμα επί του αθροίσματος βασικού μισθού και ορισμένων επιδομάτων και όχι επί του βασικού μισθού. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να πολλαπλασιάζονται οι μηνιαίες αποδοχές.

Να ζήσουν τα επιδόματα!

Παράλληλα, στον ΟΑΣΘ, είτε ήταν κάποιος οδηγός είτε εργαζόταν μέσα στα γραφεία της διοίκησης, έπαιρνε επίδομα ανθυγιεινής εργασίας. Έτσι οι μηνιαίες αποδοχές όλων των εργαζομένων αυξάνονταν κατά πολύ. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: Μόνο το 2010 το μισθολογικό κόστος, σύμφωνα με τα στοιχεία της διεύθυνσης μισθοδοσίας, άγγιξε τα 110 εκατ. ευρώ, ενώ το μέσο ετήσιο μισθολογικό κόστος ανά εργαζόμενο ανήλθε στις 37.000 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο προσωπικό κίνησης καταβάλλονταν 26 επιδόματα, στο προσωπικό συντήρησης 11 επιδόματα και στο διοικητικό προσωπικό 21 επιδόματα. Από την επεξεργασία των στοιχείων προέκυπτε ότι το ύψος του βασικού μισθού αποτελούσε μόλις το 36% του συνόλου των βασικών αποδοχών, ενώ στο σύνολο των αποδοχών το 64% αποτελούσαν επιδόματα!

Παράλληλα οι επιθεωρητές είχαν διαπιστώσει ότι ένας αριθμός εργαζομένων στα δεδομένα της μισθοδοσίας του οργανισμού βρισκόταν σε στήλη με την κατηγορία «σε σύνταξη», δηλαδή ήταν άτομα που είχαν αποχωρήσει από τον οργανισμό και είχαν πάρει τη μισθολογική εκκαθάριση. Ωστόσο οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι αυτά τα άτομα συνέχισαν να δουλεύουν και τα επόμενα χρόνια με πλήρη απασχόληση.

Το Δημόσιο αδιαφορούσε για την περιουσία

Τα καλά όμως δεν τελείωναν εδώ αφού φαίνεται πως και οι απευθείας αναθέσεις ήταν στις βασικές δραστηριότητες του χιλιοταλαιπωρημένου οργανισμού. Όπως αναφέρει το ημερολόγιο συμβάσεων, το 2010 έγιναν 16 συμβάσεις με αυτό τον τρόπο, συνολικού κόστους 270.540 ευρώ. Την ίδια ώρα το Δημόσιο αρνούνταν να παραλάβει περιουσιακά στοιχεία του ΟΑΣΘ. Συγκεκριμένα, όπως διαπιστώθηκε από τους ελεγκτές, σύμφωνα με την οικονομική συμφωνία του οργανισμού με το Δημόσιο η κινητή και ακίνητη περιουσία περιερχόταν στο ελληνικό Δημόσιο εφόσον η αξία έχει αποσβεστεί την 31/12/2009. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του οργανισμού, υπήρχαν περιουσιακά στοιχεία τα οποία είχαν αποσβεστεί πλήρως αλλά το Δημόσιο δεν έχει παραλάβει την περιουσία.

Δώρα, σε βάρος φορολογούμενων και ασφαλιστικών ταμείων

Τα περίεργα θέματα του ΟΑΣΘ, δεν σταματούν όμως ούτε εδώ. Με την τροπολογία 2188 παρ. 5 που κατατέθηκε το 2014 για παράδειγμα, δόθηκε στον Οργανισμό ένα δώρο. Προσέξτε. Οι καθυστερημένες οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία για το διάστημα 01.01.2012 έως 30.04.2013 ανέρχονταν στο ποσό των 10.938.251,98 ευρώ. Κι ενώ μέχρι το τέλος του 2014 είχε καταβληθεί το σύνολο των αντισταθμιστικών καταβολών από πλευράς του ελληνικού κράτους προς τον ΟΑΣΘ για το 2012, κι ενώ ο Οργανισμός δεν είχε πληρώσει ούτε τις εισφορές του στα ασφαλιστικά ταμεία, το ελληνικό κράτος επί κυβέρνησης Σαμαρά χορήγησε στον Οργανισμό αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας κατά παρέκκλιση, ενώ για το διάστημα από 01.08.2014 ως 31.12.2017 ανέστειλε κατά της επιχείρησης πάσης φύσεως πράξεις διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης για τις οφειλές τους στους ασφαλιστικούς φορείς. Έτσι, τακτοποιήθηκαν άτοκα οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Οργανισμού, διεγράφησαν οι προσαυξήσεις και σταμάτησαν οι ποινικές διώξεις κατά της διοίκησης. Ενδιαφέρον είναι φυσικά ότι οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ είχαν λάβει κανονικότατα το μέρισμά τους. Με απλά λόγια ο ΟΑΣΘ επέλεξε να πληρώσει τα μερίσματα στους μετόχους του και να αφήσει τις ασφαλιστικές εισφορές απλήρωτες.

Πηγή: documentonews.gr 

spot_img

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Αγαπητη κα Ελβιρα Δρακακη . Ουτε απολογητης ,ουτε καμια σχεση εχω με τον ΟΑΣΘ ,αλλα και εσεις -ως σωφρων-θα αντιλαμβανεστε οτι, τωρα που επεσε το δενδρο το ξυλευετε-ενω προηγουμενως απο το 2010 μαλιστα ”στομα ειχατε , γραφιδα ειχατε, μιλια ειχατε, αλλα δεν μιλησατε ,ουτε γραψατε αυτα που σημερα γραψατε”. Ο ΟΑΣΘ ,ομως ,εχει και μια ιστορια πριν το 2010 και σαυτο δεν αναφερθηκατε, ουτε οτι ο σημερινος αρμοδιος υπουργος ηταν μεχρι το 2012 συνδικαλιστης του κομματος, που τοσα πολλα επεδαψιλευσε στον ΟΑΣΘ ( ισως ελεω μετοχων αδελφων Τσοχατζοπουλου ). Οσο για τις καταγγελλομενες πολιτικες παρεμβασεις υπερ του ΟΑΣΘ , καλον θα ηταν να γινει και μια νεα Εξεταστικη Επιτροπη -ασχετως αν πηξαμε απ’αυτες-, για να αναζητηθουν οι ενοχοι, που μπορει να ειναι και οι ισοβιοι- δεδομενο ,μονον δημοκρατες – συνδικαλιστες , που τωρα ”πηγαν με τον δυνατο”. Τελος καταλυτικο ειναι το ερωτημα. Αν αυτα διεπιστωθη οτι συνεβησαν γιατι δεν καταγγελθηκε η ισχυουσα Συμβαση απο το 2015 , για να σταματησει και η ρεμουλα , στην οποιαν εμπλεκονται καπου χιλιοι και πλεον ανθρωποι της Θεσ/νικης και οχι μονον;;. Μηπως τους περιμεναν στην γωνια;;;. Στην ορθη και χρηστη-ομως- διοικηση ισχυει ”το προνοειν και ου το μετανοειν”. Μετα απο αυτα πως να συγχαιρονται οι κατοικοι του Νομου της Θεσ/νικης για τις εξελιξεις, αβεβαιου μαλιστα αποτελεσματος για τις αστικες μετακινησεις τους , καθως και το κοστος τους;;;. Ελπιζουν βασιμως οτι θα επισπευσθουν οι εργασιες της εκκαθαρισης, για να μη φθασουμε στις εκλογες με το θεμα στις προεκλογικες εξαγγελιες, σαν τις Αστικες Συγκοινωνιες των Αθηνων, που τις επανακρτατικοποιησε το ολον ΠΑΣΟΚ με τον πρωτο νομο του μετα τις εκλογες του 1993,για να τιμηθει ο γνωστος Κολλάς, που ξεβρακωνε τους συναδελφους του στην Ομονοια και απο τοτε, αντι για ευρω μαζευουν ολα τα κερματα των αλλων χωρων ,η, ο,τιδηποτε αλλο χωραει στις θυριδες των αυτοματων μηχανισμων εκδοσεως εισιτηριων. Αυτα δεν κρυβονται αγαπητη ,αγαπητοι και αγαπητες μου. Καλη Παναγια.

  2. Θα είχε ενδιαφέρον, να πληροφορηθούμε τί συνέβη ή θα συμβεί με αυτούς που κατείχαν μετοχές και θυμάμαι πριν το 2010 για να αγοράσεις το 25 τοις εκατό με Ηρακλή όπως το έλεγαν, χωρίς να γνωρίζω τί μέρος του όλου αποτελούσε αυτο το 25%, απαιτούνται περί τα 100.000 Ευρώ, δηλαδή το όλον περί τα 400000 Ευρώ.

    • Ουτε εσεις, ουτε εγω περιμενουμε να απαντησει στο ερωτημα σας -μπορει να προετοιμαζεται- για τους μετοχους η κα Ελβιρα Δρακακη. Δικη μου εκτιμηση οτι στο τελος οι μετοχοι θα κληθουν να πληρωσουν, οχι να παρουν απο τον κρατικο ΟΑΣΘ, για τις 60χρονες ”ατασθαλιες τους ”. Παρ’ολα αυτα εμεις περιμενουμε αναπτυξη με ιδιωτικες επενδυσεις. Δεν ειναι το μονο οξυμωρο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα