Περί βίας

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Στα τέλη της δεκαετίας του ’60, την εποχή των φοιτητικών εξεγέρσεων σε Ευρώπη και Ηνωμένες Πολιτείες, η Arendt Hannah, στο ομώνυμο έργο της, διατύπωσε το εξής ερώτημα: «Γιατί τόσοι πολλοί από τους νέους κήρυκες της βίας δεν έχουν επίγνωση της αποφασιστικής διαφωνίας τους με τη διδασκαλία του Καρλ Μαρξ, ή, για να το πω αλλιώς, γιατί μένουν προσκολλημένοι με τόσο πείσμα σε έννοιες και δόγματα τα οποία, όχι μόνο έχουν διαψευστεί από την εξέλιξη των πραγμάτων, αλλά είναι σαφώς ασυμβίβαστα με τη δική τους πολιτική».(Arendt Hannah, Περί βίας, Αλεξάνδρεια, 2000, σελ. 84)

Ακολούθως αναλύοντας την γνωστή ρήση του Μαρξ για τον καταλυτικό ρόλο της βίας στο ιστορικό γίγνεσθαι παρατήρησε: «ο Μαρξ είχε επίγνωση του ρόλου της βίας στην ιστορία, αλλά γι’ αυτόν τούτος ο ρόλος ήταν δευτερεύων, δεν ήταν η βία που επέφερε το τέλος της παλιάς κοινωνίας, αλλά οι εγγενείς αντιφάσεις της. Τα ξεσπάσματα βίας προηγούνταν της ανάδυσης μιας νέας κοινωνίας, αλλά δεν την προκαλούσαν, γι’ αυτό και ο Μαρξ τα παρομοίαζε με τις ωδίνες του τοκετού, οι οποίες προηγούνται μεν του γεγονότος της οργανικής γέννησης, αλλά φυσικά δεν το προκαλούν» (ό.π., σελ. 74).

Η απρόκλητη, επαίσχυντη και άνανδρη επίθεση στον καθηγητή Άγγελο Συρίγο, εντός πανεπιστημιακού χώρου, επειδή παρατήρησε τρεις νεαρούς για την πρόκληση φθοράς σε δημόσια περιουσία, αποτελεί μάλλον επίδειξη αδυναμίας παρά δύναμης.

Διαχρονικά ένας από τους βασικότερους λόγους για τον οποίο οι άνθρωποι αποφάσισαν να συμβιώνουν ήταν ο έλεγχος του φαινόμενου της βίας. Τους τελευταίους τέσσερις αιώνες κυρίαρχη μορφή πολιτικής οργάνωσης αποτελεί το κράτος, το οποίο, συν τοις άλλοις, αντικειμενικό σκοπό έχει να ελέγξει καταστάσεις εκδήλωσης βίας. Με την πλειοψηφική συναίνεση των ατόμων που συγκροτούν το συλλογικό υποκείμενο, το κράτος διατηρεί το μονοπώλιο χρήσης της. Φυσικά ουδείς δύναται να υποστηρίξει πως δεν παρατηρούνται περιπτώσεις κατάχρησης του συγκεκριμένου κρατικού προνομίου, ακόμη και στιςπιο προηγμένες πολιτικά χώρες. Η ύπαρξη θεσμικού πλαισίου αντικειμενικό σκοπό έχει να προστατεύει τα άτομα από τυχόν αυθαιρεσίες. Οι πολίτες έχουν το δικαίωμα να ασκήσουν βία σε περιπτώσεις αυτοάμυνας με τους προφανείς περιορισμούς της αναλογικότητας.

Η βία, όπως σωστά παρατήρησε η Arendt Hannah αναλύοντας τον Καρλ Μαρξ, δεν δύναται αφ’ εαυτή να επιφέρει το τέλος κοινωνικών και πολιτικών συνθηκών και την ανάδειξη νέων μορφών συλλογικής συγκρότησης. Εν Ελλάδι, τα τελευταία σαράντα χρόνια, διάφορες συλλογικότητες αξιώνουν ευρύτερους κοινωνικο-πολιτικούς μετασχηματισμούς, χρησιμοποιώντας στην πολιτική τους πρακτική όλο και πιο συχνά βία. Η βιαιοπαθής συμπεριφορά αιτιολογείται ότι συνιστά ανταπόδοση στην κρατική βία, η οποία ασκείται από τους αρμοδίους, και όχι μόνο, φορείς.

Η απρόκλητη, επαίσχυντη και άνανδρη επίθεση στον καθηγητή Άγγελο Συρίγο, εντός πανεπιστημιακού χώρου, επειδή παρατήρησε τρεις νεαρούς για την πρόκληση φθοράς σε δημόσια περιουσία, αποτελεί μάλλον επίδειξη αδυναμίας παρά δύναμης. Αδυναμίας πολιτικής, να πείσουν το κοινωνικό και ακαδημαϊκό σώμα για το «δίκαιο» του αγώνα τους ώστε να συμπορευθεί μαζί τους. Για την Arendt Hannah, και όχι μόνο, η βία ασκείται εκεί όπου δεν δύναται να κυριαρχήσει ο λόγος και η πειθώ. Πιθανόν υπό αυτό το πρίσμα το εν λόγω θλιβερό γεγονός να καθίσταται πιο κατανοητό. Οι καθ’ έξιν τιμητές της κρατικής βίας, αξιώνουν να την ασκούν κατ’ αρέσκεια και ατιμωρητί κατά «δικαίων και «αδίκων». Στην δική τους συλλογιστική είμαστε όλοι ένοχοι που δεν αντιδρούμε ή αντιδρούμε προς την λάθος κατεύθυνση. Πριν διοργανώσουν πορείες και εκδηλώσεις αλληλεγγύης για τον συλληφθέντα φοιτητή ή προβούν σε νέες βιαιοπραγίες, ίσως να ήταν γόνιμη η αυτοκριτική. Γιατί εν μέσω μιας βαθύτατης και πολυετούς κοινωνικής, κατά βάση, και οικονομικής κρίσης, η απήχησή τους στην κοινωνία είναι εξαιρετικά περιορισμένη;

Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα neapolitiki.gr

spot_img

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. ”Ισως να ηταν γονιμη η αυτοκριτικη.”και ”η απηχηση τους στην κοινωνια ειναι εξαιρετικα περιορισμενη”. Λυπουμαι πολυ, που θα θα στενοχωρησω και τον διεθνολογο κ. Ζιωγα και τον προσωπικο του φιλο ,κ.Παουνη, χωρις να υπεισελθουμε σε λεπτομερειες για την βια , που ειναι αντικειμενο , για ενδελεχη αναλυση ,αποκλειστικα των ποινικολογων και του εγκληματολογων . Ο κ.Ζιωγας, μαλλον λογω ηλικιας , δεν εχει μελετησει-παρατηρησει το φαινομενο της βιας μετα την 1968 σε Αμερικη, Ευρωπη και κυριως στην Ελλαδα μας, που αρχισε με την Μεταπολιτευση το 1974-δυστυχως υποδαυλιζομενη για αγρα εκλογικης πελατειας απο τα”αντισυστημικα” (ΕΟΚ και ΝΑΤΟ το ιδιο συνδικατο ,φονιαδες των λαων Αμερικανοι κλπ,κλπ) τοτε πολιτικα κομματα του ΠΑΣΟΚ και των αλλων ”δημοκρατικων δυναμεων” -το ΚΚΕ εξαιρειται γιατι η βια ειναι η πολιτικη ενδελεχεια του (και δεν το κρυβει) ,αλλα χωρις να την επιβεβαιωνει μετα το 1949- , με κορυφωση τις δεκαδες δολοφονιες απο την οργανωση 17 Νοεμβρη και τους αλλους μιμητες της και οι ”απαλλοτριωσεις” των Ελληνικων και ξενων Τραπεζων. Υπηρξε απο το 1975 και για 42 χρονια συνεχως πορεια για το γεγονος του Πολυτεχνειου ,χωρις βια, παρ’οτι ηταν σφιχταγκαλιασμενοι βουλευτες του Ελληνικου κοινοβουλιου με τους πορευομενους , τους οποιους μετα την πορεια τους κατεδικαζαν ”για τα ματια ,που λεμε”και τους οποιους υπεστηριζαν στα δικαστηρια και τους αθωωναν;;; Ετρεξε πολυ νερο στο αυλακι ,αγαπητοι μου κ.κ. Ζιωγα και Παουνη . Ποιοι και γιατι τωρα να κανουν αυτοκριτικη και ποιοι και γιατι τωρα να παραιτηθουν απο τα κατακτημενα ”δημοκρατικα” δικαιωματα τους;;;. Οσο για την κοινωνια και δυστυχως και το κρατος δυο πραγματα συμβαινουν . -Η- τους αποδεχονται στην πλειοψηφια τους και αρα εχουν κοινωνικη απηχηση οι βιαιοι ,-Η- τους φοβουνται κοινωνια και κρατος. Και εδω , που τα λεμε ειναι επικινδυνοι, οπως διαπιστωσαμε απο της 6 Δεκεμβριου του 2008, με το νεαρο θυμα. Εν τελει επειδη ως ανθρωποι ειμαστε και λογικα, αλλα και φυσικα οντα και σε ολη την φυσικη πανιδα υπαρχει βια -στον ανθρωπο την ξεκινησε ο Καιν , που σκοτωσε τον αδελφο του Αβελ-, να προσπαθησουμε, -κυριως το κρατος -,να την περιορισουμε και γονεις και δασκαλοι να διδασκουν την αποφυγη της ,τις περισσοτερες φορες. Να σπειρουμε για να θερισουμε ,αλλα ν’αχουμε και τα ”πιστικα” να φυλαγουν τα αγνα προβατα, για να μη αποδεκατιζονται απο τα μικρατα τους. ΧΑΙΡΕΤΕ .

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα