ΜΟΛΥΝΣΗ: Δέκα πετρελαιοκινητήρες = ένας βενζινοκινητήρας!

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

[Η Γαλλία είναι η χώρα με τις λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα λόγω των πυρηνικών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Και όμως έχει τις μεγαλύτερες οικολογικές επιβαρύνσεις στους πολίτες της και βαρύτερη, και από την Ελλάδα ακόμη, φορολογία εισοδήματος. Από την άλλη, από τα 100 ευρώ οικολογικών φόρων μόνο τα πέντε καταλήγουν σε πολιτικές υπέρ του περιβάλλοντος. Αυτό είναι το κλίμα μέσα στο οποίο δημιουργήθηκαν τα Κίτρινα Γιλέκα. Σήμερα ο καθηγητής Αλαίν Μποναφού – του Πανεπιστημίου της Λυών και ερευνητής του Εργαστηρίου Μεταφορών – μας αποκαλύπτει ένα ακόμα ψεύδος του Προέδρου Μακρόν: τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα μολύνουν περισσότερο από τα πετρελαιοκίνητα!.. Ε.Δ.Ν.]

Κατά διαστήματα, ανακύπτει το πρώτο ενοχλητικό ερώτημα, το οποίο καθιστά αμφίβολη την καταδίκη του ντίζελ: πώς μπορούμε να αποφασίζουμε την καταπολέμηση των αερίων του θερμοκηπίου και «ταυτόχρονα» να ενθαρρύνουμε την εξαφάνιση του ντίζελ που εκπέμπει λιγότερο CO2; Αυτό γίνεται ακόμα πιο ανησυχητικό αν συγκρίνουμε τα επιβλαβή απόβλητα των τελευταίων κινητήρων, με βενζίνη ή ντίζελ, μιας και οι δεύτεροι είναι πλέον καθαρότεροι.

Σε οποιαδήποτε επιχειρηματολογία, διευκρινίζω προκαταβολικά ότι δεν βρίσκομαι σε αντίθεση με τις περιβαλλοντικές ανησυχίες, είτε πρόκειται για ανισορροπίες της βιόσφαιρας είτε για την τοπική ρύπανση. Έχοντας συν-συντάξει το πρώτο βιβλίο που, πριν από περισσότερο από 40 χρόνια, πρότεινε να ληφθεί υπόψη το περιβάλλον κατά την αξιολόγηση της πολιτικής μεταφορών, δεν θα είχα τη δυνατότητα να αποκρύψω κάποια καλά εδραιωμένα δεδομένα, κυρίως σε δύο αρχικά μειονεκτήματα του ντίζελ: τις εκπομπές λεπτών σωματιδίων με αναγνωρισμένες βλαβερές επιδράσεις και το επικίνδυνο διοξείδιο του αζώτου (NO2), το οποίο, εκτός από τις φλεγμονές στην αναπνευστική οδό, ευνοεί το σχηματισμό αυτών των σωματιδίων, ιδιαίτερα των λεπτότερων, με τη μορφή νιτρικών αερολυμάτων.

Σε σύγκριση, το ντίζελ έχει σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι της βενζίνης: εκπέμπει 15 έως 20% λιγότερο CO2, ένα αβλαβές αέριο που τροφοδοτεί το φαινόμενο του θερμοκηπίου και σημαντικά λιγότερα μονοξείδιο του άνθρακα (CO) και υδρογονάνθρακες · με εξαίρεση το βενζο (a) πυρένιο, που συχνά αναφέρεται ως καρκινογόνο και παράγεται κυρίως από παλαιούς κινητήρες ντίζελ.

Το θέμα των λεπτών σωματιδίων είναι σοβαρό και ο κανονισμός γίνεται όλο και σκληρότερος. Με τ ην Οδηγία Euro 1 του 1992 και την υποχρέωση τοποθέτησης φίλτρων σε κινητήρες ντίζελ το 2011: περάσαμε από τα 970 mg / km για τα οχήματα που τέθηκαν σε κυκλοφορία το 1993 σε 4,5 mg / km για τα οχήματα μετά το 2015 (Euro 6b). Ως προς τα λεπτότερα σωματίδια, τα πιο επιβλαβή, προστέθηκε από το 2009 (Euro 5) ένας περιορισμός στον αριθμό τους ανά χιλιόμετρο (600 δισεκατομμύρια).

Αλλά να που οι σοβαρότερες ερευνητικές εργασίες, ανάμεσα στις οποίες και του εξαιρετικά αξιόπιστου Γαλλικού Ινστιτούτου Πετρελαίου- Καινούριες Ενέργειες, έδειξαν ότι αυτές οι εξελίξεις έφεραν τα οχήματα ντίζελ σε ένα επίπεδο εκπομπής λεπτών και επιβλαβών σωματιδίων σημαντικά χαμηλότερο από αυτά ενός βενζινοκινητήρα άμεσης έγχυσης βενζίνης (injection). H ευρωπαϊκή ρυθμιστική αρχή, λοιπόν, επέβαλε στα σχετικά οχήματα (η πλειονότητα των βενζινοκίνητων στην Ευρώπη) την ίδια ποσότητα εκπομπών με τα ντίζελ από το 2011 (Euro 5).

Ήταν λιγότερο αυστηρή για τον περιορισμό του αριθμού που αφορά τα λεπτότερα σωματίδια, δεδομένου ότι επέτρεψε μέχρι το 2017 εκπομπή δέκα φορές μεγαλύτερη από την εκπομπή ενός πετρελαιοκινητήρα (6000 δισεκατομμύρια ανά χιλιόμετρο). Ωστόσο, προέβλεψε ότι για τους κινητήρες που βρίσκονται σε διαδικασία εξομοίωσης, θα εξασφαλιστεί η ευθυγράμμιση με το ντίζελ. Έτσι, για τα αυτοκίνητα που πωλούνται σήμερα, ο αγοραστής που επιλέγει βενζινοκίνητο επιλέγει να εκπέμπει τόσα λεπτά σωματίδια όσα δέκα κακοί που αγοράζουν πετρελαιοκίνητο.

 Το ίδιο ισχύει για τα οξείδια του αζώτου: όταν εισήχθη το 2001 περιορισμός σε αυτό το απόβλητο, οι κινητήρες ντίζελ επιτρεπόταν να εκπέμπουν 500 mg / km έναντι μόνο 150 για τη βενζίνη. Από το 2015, τα όρια αυτά μειώθηκαν στα 80 και 60 mg / km αντίστοιχα. Αλλά όταν οι μετρήσεις που έγιναν στους δρόμους αποκάλυψαν ότι τα πρότυπα αυτά πληρούνταν ελάχιστα από τα πετρελαιοκίνητα, οι μεγάλοι κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένου της PSA (Ομιλος Πεζώ, Σιτροέν κ.ά.) που ήταν πρωτοπόρος στον τομέα, εξόπλισαν τους κινητήρες ντίζελ με το σύστημα SCR το οποίο απαιτεί την προσθήκη ενός ντεπόζιτου είκοσι λίτρων “Ad Blue”, ενός υγρού που μετατρέπει τα οξείδια του αζώτου σε αβλαβή απόβλητα και διατηρεί το επίπεδο εκπομπών σταθερό. Οι εκπομπές αυτού του ρύπου είναι έκτοτε πολύ χαμηλότερες από εκείνες των βενζινοκινητήρων ισοδύναμης ισχύος.

 Ετσι κι αλλιώς ο στόλος των κυκλοφορούντων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων περιλαμβάνει και παλαιά οχήματα και εξ αυτού η συμβολή των καινούργιων οχημάτων στη βελτίωση του περιβάλλοντος γίνεται αισθητή με μια χρονική υστέρηση: τα τελευταία δέκα χρόνια οι νέοι πετρελαιοκινητήρες έχουν μειώσει και κάτω από το ένα δέκατο 1/10 τη μάζα των εκπεμπόμενων σωματιδίων ενώ το σύνολο των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων μόλις στο μισό. Το ίδιο προφανώς συμβαίνει για όλα τα επιβλαβή απόβλητα.

Αυτό σημαίνει ότι μια πολιτική καθαρού αέρα, ειδικά σε αστικές περιοχές, πρέπει να έχει  δύο στόχους: αφενός, την απόσυρση του στόλου των πλέον ρυπογόνων οχημάτων, διότι γνωρίζουμε ότι τα οχήματα άνω των 15 ετών ευθύνονται για τις μισές εκπομπές σωματιδίων· από την άλλη, να ευνοηθεί η παραγωγή και η αγορά των λιγότερο ρυπογόνων οχημάτων, πράγμα που είναι ακριβώς η αντίθετη επιλογή από εκείνη της ευθυγράμμισης της τιμής του ντίζελ με την τιμή της βενζίνης.

Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, το 2018 ξεκίνησε με αύξηση των φόρων επί του καυσίμου ντίζελ κατά 7,6 σεντς, έναντι μόνο 3,9 σεντς για τη βενζίνη. Τώρα, η διαφορά μεταξύ των δύο τύπων καυσίμων είναι μόνο 8 έως 10 σεντς, έναντι 25 σεντς πριν από δύο χρόνια. Η επίσημη εκστρατεία κατά του φαινομένου του θερμοκηπίου πέτυχε μια πρώτη σημαντική νίκη: ενώ οι μέσες εκπομπές CO2 των νέων οχημάτων στη Γαλλία μειώθηκαν κατά 37% σε 23 χρόνια, αυξήθηκαν το 2017 λόγω της μείωσης των καινούριων αυτοκινήτων ντίζελ! Αυτό ονομάζεται ενεργειακή μετάβαση.

Aγοράζοντας πρόσφατα ένα αυτοκίνητο ντίζελ από ενδιαφέρον για το περιβάλλον, ήξερα ότι θα μου κόστιζε περισσότερο, αλλά το έκανα από αντίδραση στο τέλος μιας θεατρικής παράστασης που ίσως φοβόμαστε: αυτή τη φορά ο Tαρτούφος ίσως να κερδίσει.

Μετάφραση: Ευάγγελος Δ. Νιάνιος

Πηγή: http://www.lefigaro.fr/vox/politique/2018/12/07/31001-20181207ARTFIG00299–un-vehicule-essence-emet-autant-de-particules-fines-que-dix-vilains-diesel.php

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,500ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα