Με αφορμή την τελευταία επίσκεψη του Αμερικανού πρέσβη στην Αλεξανδρούπολη

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

του Δημήτρη Μακροδημόπουλου

Η τελευταία επίσκεψη του Αμερικανού πρέσβη Τζέφρι Πάιατ στην Αλεξ/πολη στις 3 Οκτωβρίου, έθεσε στην κοινωνία της Αλεξ/πολης, της ενδοχώρας της αλλά και ολόκληρης της Θράκης, ερωτήματα τα οποία θα πρέπει να έφεραν σε αμηχανία, όχι μόνον τις σημερινές αρχές της Αλεξ/πολης και του Έβρου (βουλευτές, δημάρχους, αντιπεριφερειάρχες, νομάρχες, διοικήσεις του ΟΛΑ) αλλά όλες, από τη διάλυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας (1991) που εκτόξευσε τη γεωπολιτική και γεωοικονομική αξία της Αλεξ/πολης μέχρι σήμερα.

Είπε συγκεκριμένα ο Αμερικανός πρέσβης για το λιμάνι της Αλεξ/πολης: «Είναι ένας φανταστικός οικονομικός πόρος. Βλέπεις αυτό το λιμάνι, βλέπεις τη γεωγραφική θέση του και συνειδητοποιείς πόσο αχρησιμοποίητο οικονομικό δυναμικό υπάρχει σε αυτές τις εγκαταστάσεις». Είπε δηλαδή με άλλα λόγια ότι το λιμάνι είναι “χρυσάφι” για την πόλης μας και την ενδοχώρα, διαπίστωση παλιά από το 1991 και μετά που έχει επισημανθεί από τότε επανειλημμένα και κατά κόρον.

Μια ματιά μόνον στο χάρτη αρκούσε μετά το 1991 σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης για να γίνουν άμεσα αντιληπτά τα προφανή. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι ο σιδηροδρομικός άξονας Αλεξ/πολης – Ορμενίου (μήκους 178km) που εντάχθηκε στον Διευρωπαϊκό άξονα ΙΧ το 1992, ο οποίος θα συνέδεε τη Βαλτική (Ελσίνκι) με τη Μεσόγειο (Αλεξ/πολη) έχοντας κομβικά σημεία τη Μόσχα, την Αγία Πετρούπολη, το Κίεβο και το Βουκουρέστι, ανακαινίστηκε πλήρως χάριν του λιμένος αλλά παραμένει αναξιοποίητος περιμένοντας την αξιοποίηση του λιμένα που συνεχίζει να καρκινοβατεί. Έπρεπε λοιπόν να προηγηθεί η ουκρανική κρίση και να έλθει ο κ. Πάιατ στην Αλεξ/πολη για να αποδεχθούν όλοι το αυτονόητο και οφθαλμοφανές;

Όμως, η αξιοποίηση του λιμένος αλλά και του τερματικού σταθμού LNG αποτελεί αντικείμενο των ενδιαφερομένων ιδιωτικών εταιρειών και παραχωρούνται μετά από διαφανείς διαδικασίες και διαγωνισμό. Προς τί λοιπόν οι συνεχείς επισκέψεις και η εμμονή του κ. Πάιατ, που είναι κρατικός λειτουργός, για την περιοχή μας; Ο Αμερικανός πρέσβης ευαγγελίζεται για την περιοχή όχι μόνον τον τερματικό σταθμό LNG, τον FSRU, δηλαδή την πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου, απέναντι από τις καλύτερες ακτές της περιοχής στη Μάκρη και στα Δίκελλα που έχουν απογειώσει τον τουρισμό της, αλλά και την εγκατάσταση βάσης Δύναμης Ταχείας Επέμβασης του ΝΑΤΟ που θα αξιοποιεί το λιμάνι της Αλεξ/πολης, με συνέπεια η εμπορική αξιοποίησή του, που προσδοκούσαμε να ανατάξει την Αλεξ/πολη και την ενδοχώρα, να υφίσταται εύλογους περιορισμούς που θα αποκλείουν την ολόπλευρη ανάπτυξή του. Γιαυτό ο μύθος περί ρωσικής επιρροής που εμφάνισε ως επίκεντρο την Αλεξ/πολη, πιστεύω ότι αποσκοπούσε να υποβαθμίσει το μέγεθος και τη σημασία της αμερικανικής εισβολής στην Αλεξ/πολη και την ευρύτερη περιοχή.

Διερωτώμεθα, λοιπόν, μήπως η εμμονή του κ. Πάιατ αποτελεί προοίμιο δυσμενών εξελίξεων; Διότι δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι ο κ. Πάιατ είναι άριστος διπλωμάτης, η αξία του οποίου για τα αμερικανικά συμφέροντα απεδείχθη στην κρίση στην Ουκρανία  όπου χρημάτισε ως πρέσβης, την οποία μετά τριετή θητεία κατέλειπε διασπασμένη και τις μάχες ακόμη να μαίνονται στην Ανατολική Ουκρανία. Κατόρθωσαν έτσι οι ΗΠΑ να εκτοπίσουν το νόμιμο αλλά ρωσόφιλο καθεστώς του Κιέβου, μάλιστα με αφορμή την κρίση της Ουκρανίας επέβαλαν σειρά κυρώσεων κατά της Μόσχας που καταδυναστεύουν οικονομικά και τις χώρες της Ευρώπης ανάμεσά τους και την Ελλάδα. Το ερώτημα λοιπόν που προκύπτει είναι: Στην περίπτωση που τα συμφέροντα της χώρας μας διαφοροποιηθούν από τα αμερικανικά ή οι κάτοικοι της Θράκης και της Αλεξ/πολης ξεσηκωθούν ενάντια στη συνέχιση λειτουργίας της στρατιωτικής βάσης ή του τερματικού σταθμού LNG θεωρώντας αρνητική τη συμβολή τους, τότε ποιος θα είναι ο ρόλος της Νατοϊκής δύναμης που θα εδρεύει στην Αλεξ/πολη;   Αν π.χ. υπάρξει ένταση με την Τουρκία ποιός θα είναι ο ρόλος της Νατοϊκής δύναμης στη Θράκη;

Τον Σεπτέμβρη του 1995, ο τότε υφυπουργός Άμυνας Νίκος Κουρής, με αφορμή τους Νατοϊκούς βομβαρδισμούς εναντίον των Σέρβων που διαμόρφωσαν τους επιδιωκόμενους από τη Δύση συσχετισμούς στη Βοσνία και έσυραν το Βελιγράδι στη συμφωνία του Ντέιτον με τη δημιουργία του σημερινού μορφώματος της Βοσνίας, προέτρεπε τους μαθητές της Σχολής Άμυνας να εξετάσουν «το νέο ρόλο του ΝΑΤΟ σε επιχειρήσεις επιβολής ή διατήρησης της ειρήνης και τις τυχόν συνέπειες που θα είχε αυτή η μετεξέλιξή του σε ενδεχόμενη κρίση στο Αιγαίο ή άλλες περιοχές του εθνικού μας χώρου». Στην περίπτωση υποκινούμενης όξυνσης στη Δυτική Θράκη πώς θα αντιδρούσε η Νατοϊκή δύναμη;

Είναι εντελώς λανθασμένη η άποψη που ισχυρίζεται ότι η Νατοϊκή δύναμη θα υπερασπιστεί την εδαφική ακεραιότητα της περιοχής, όπου εδρεύει, εναντίον άλλης Νατοϊκής δύναμης. Για άλλους λόγους εγκαθίσταται στην Αλεξ/πολη. Μπορεί όμως να αξιοποιηθεί από την Ουάσινγκτον ως μέσον επιβολής των επιθυμητών συσχετισμών ανάμεσα στις δύο χώρες. Γιαυτό, δεν επιτρέπεις ποτέ σε ευαίσθητες εθνικά περιοχές να εγκατασταθούν ξένες δυνάμεις άσχετα αν τιτλοφορούνται ως “συμμαχικές”.

Εξ άλλου ας μη θεωρούμε ως δεδομένη στο διηνεκές μέλλον την κρίση στις αμερικανοτουρκικές σχέσεις. Στην πολιτική τα πάντα ανατρέπονται από τη μία μέρα στην άλλη. Καλύτερο παράδειγμα, οι ρωσοτουρκικές σχέσεις το 2015, μετά την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού στη Συρία, που οδήγησε τις δύο χώρες στα πρόθυρα του πολέμου και ο εναγκαλισμός τους που ακολούθησε και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Η Τουρκία υπερέχει γεωπολιτικά σημαντικά της χώρας μας, είναι το εφαλτήριο προς την Εγγύς και τη Μέση Ανατολή, στον Καύκασο, και στην Κεντρική Ασία  λόγω και της κοινής καταγωγής τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρώην ναύαρχος του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού, που υπηρέτησε και στο ΝΑΤΟ, ο Ελληνοαμερικανός Τζέιμς Σταυρίδης, στο τελευταίο του κείμενο στο Πρακτορείο Bloomberg, ισχυρίζεται ότι «η απώλεια της Τουρκίας για τον υπερατλαντικό κόσμο θα αποτελούσε ένα γεωπολιτικό λάθος με σχεδόν επικές διαστάσεις».

Μακροδημόπουλος Δημήτρης

Αλεξ/πολη – κιν. 6947-771412

9-10-2018

spot_img

10 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Σαφεις και δικαιολογημενοι οι προβληματισμοι του κ. αρθρογραφου , αλλα προδηλον ειναι οτι με την εγκατασταση Αμερικανικων εταιρειων και κυριως με την δημιουργια Νατοικης βασεως στην Αλεξ/πολη σε καθε περιπτωση ,ειτε μονη , ειτε με την Ρωσια, η Τουρκια θα παυσει να εποφθαλμια την Δυτικη Θρακη μας και αυτο ειναι καλο .
    Τελος θεωρειται παντελως απιθανο οι κατοικοι της Αλεξ/πολεως και ολοκληρου της Θρακης ακομη -με τους μισους Μουσουλμανους της -να ξεσημκωθουν εναντιον των Αμερικανικων Εταιρειων και της Νατοικης βασεως , αφου τωρα ουτε για την τιμην των οπλων ”δεν ερριξαν μια τουφεκια στον αερα ” με συγκεντρωσεις και τα συνθηματα απο το 1974 ” φονιαδες των λαων Αμερικανοι ” και ”εξω απο το ΝΑΤΟ”, απο φοβο μη διαταραχθουν οι σημερινες σχεσεις των ΗΠΑ με την προθυμοτερη ολων των μετεμφυλιακων Ελλληνικων κυβερνησεων συγκυβερνηση ΣυριζαΑνελ και πεσει η δευτερη κυβερνηση της Αριστερας στην πρωτη θητεια της .
    Με κατι τετοια και το συνθημα ”και τωρα παλι ΠΑΣΟΚ” δεν κρατηθηκε το ΠΑΣΟΚ με αυτοδυναμες κυβερνησεις 22 χρονια απο τα 30 (1981-2011), για να μη ελθει η καταραμενη Δεξια , που ασκει ανεξαρτητη εξωτερικη πολιτικη και συνεργαζεται επωφελεστρεα για τα Εθνικα συμφεροντα και με την Βουλγαρια του Ζιφκωφ και την Ρωσικη Ομοσπονδια του Πουτιν , ενα των λογων για τον οποιον εξοστρακιστηκε ο πρωην πρωθυπουργος Μακεδων κ. Κ.Καραμανλης στις προωρες εκλογες του 2009;;;.

  2. Γίνονται και προβοκάτσιες, αλλά με τη Χρυσή Αυγή είχαμε και διάφορα περιστατικά. Το κυριότερο είναι το γεγονός ότι κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει σε μια χώρα ότι τα εθνικά συμφέροντα θα συμβαδίζουν πάντα με τα συμφέροντα μιας άλλης χώρας.

    • Ο τελικος ισχυρισμος σας μπορει να ισχυσει μονον αν προβλεπετε οτι θα διαλυθουν οι ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ, που ηλθαν για να μεινουν στον Εβρο και την Θρακη μας και αν τους πουμε-ποτέ των ποτών ,φυσικα -θα διαλυσουν πρωτα εμας.
      Εδω μας εγκατελειψαν υστερα απο 70 χρονια στο Σκοπιανο και αγωνιζονται νυχθημερον να αλλαξουν την αντιθετες με την Συμφωνια της τεντας των Πρεσπων κοινες γνωμες σε Σκοπια και Ελλαδα και αυτοι ,αλλα δυστυχως και Ρωσικη Ομοσπονδια , ο καθεις δι’ιδιον πολιτικον οφελος, που λεμε.
      Το δικο μας στοιχημα ειναι να αντισταθουμε με αρχη το Σκοπιανο ολοθυμως ολοι οι Ελληνες οπου γης.

  3. Στον ιδιο κοσμο ζουμε , απλως εσεις διαφωνειτε τωρα -και δικαιωμα σας -αλλα θα ζησετε στην Αλεξ/πολή μας αυτα που σας απαντησα, ισως και επωφελουμενος απο ”τις δουλειες που θ’ανοιξουν εκει”, οπως περιχαρεις συμφωνησαν ολοι οι εκπροσωποι των κατοικων του Εβρου , με τους τρεις βουλευτες του αριστερου Συριζα , που απο τον Ιουλιο του 2015 ”σιδερωθηκαν” και εμαθαν οτι στην ζωη ποτέ μη λες ποτέ. Επισης καλη συνεχεια.

    • Αγαπητέ ΣΑΝ
      Αν ζούμε στον ίδιο κόσμο, τότε τον βλέπουμε εντελώς διαφορετικά χωρίς καμιά πιθανότητα σύγκλισης. Αναφέρεστε συνεχώς σε ΝΔ, ΠΑΣΟΚ , Συριζα… Έφτασα τα 70. Μετά τόσα χρόνια μπορώ να ξεγελώ τον ευατό μου με τα ίδια και τα ίδια; Αναθεματίζετε τον Σύριζα αλλά αποδέχεστε ό,το σας λέει για την Αλεξ/πολη επειδή εξυπηρετεί τα αμερικανικά συμφέροντα. Διαβλέπετε κάποιον κομμουνιστικό κίνδυνο και ανησυχείτε; Μήπως οι Ρωσία είναι φορέας του κομμουνισμού και δεν το ξέρουμε;Γιατί λοιπόν υιοθετείτε ότι σας λένε;Για την Αλεξ/πολη λόγω της εργασίας μου επί 31 συναπτά έτη στην πόλη και στην ευρύτερη περιοχή γνωρίζω άριστα τις προϋποθέσεις ανάκαμψης και ανάπτυξης. Έχουμε το καλύτερο λιμάνι για ανάπτυξη διαμετακομιστικού εμπορίου. Γιαυτό το 1992 ενέταξαν τον άξονα Αλεξπολης – Ορμενίου στον Διευρωπαϊκό άξονα ΙΧ για να αξιοποιηθεί το λιμάνι και λόγω της ανικανότητας των ιθυνόντων τον απένταξαν το 2013. Μην πιστεύετε ό,τι σας λένε. Ο άξονας είναι ανακαινισμένος, αλλά και να μην ήταν ανακαινισμένος όπως ήταν επί δεκαετίες δεν αποτελεί εμπόδιο για την πραγματοποίηση μεταφορών με χαμηλότερες ταχύτητες. Κια όμως σήμερα δεν μεταφέρουν ΟΥΤΕ ΕΝΑΝ ΤΟΝΟ εμπορευμάτων προς τη Βουλγαρία. Ενώ με την παλιά γραμμή προ του 2010 είχαμε 10 δρομολόγια επιβατικών αμαξ και 1 εμπορικής, σήμερα με την ανακαινισμένη γραμμή έχουμε 3 δρομολόγια – όταν με κάθε αφορμή δεν διακόπτουν την κυκλοφορία η οποία διεξάγεται με λεωφορεία – και κανένα εμπορικό προς Βουλγαρία.
      Ούτε να πιστεύετε τη μυθολογία για τον Πειραιά, όπου βέβαια διακινούνται τεράστια φορτία. Ο Πειραιά όμως είναι λιμάνι μεταφόρτωσης, σύμφωνα και με την έκθεση της ΕΤΕ. Το αποτέλεσμα είναι να προωθούνται σιδηροδρομικά προς την Ευρώπη ΣΗΜΕΡΑ μόνον 5-6 αμαξοστοιχίες εβδομαδιαίως.
      Όσον αφορά το LNG δεν έλαβαν καθόλου υπόψη την άποψη των δημοτών. Ένας άνθρωπος αποφασίζει για όλη τη ζωή μας ενώ εκλέχθηκε για μια 5ετία. Ξέρετε ότι ήδη με τον Ν. 4555/2018 ΈΧΟΥΝ ΘΕΣΠΙΣΤΕΊ ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑΤΑ; Θα αλλάξει άρδην η ζωή μας ερήμην μας. Δεν τάσσομαι υπέρ ή κατά. Ζητώ να αποφασίσουν αυτοί που τους αφορούν όλα αυτά. Στη Βαυαρία το δημοψήφισμα είναι θεσμός με πολύ συχνή εφαρμογή σε καίρια θέματα. Λέτε η Αλεξανδρούπολη “μας”. Από πού κι ως πού;

  4. Τιποτε δεν πιστευω συντοπιτη κ. Μακροδημοπουλε, ουτε μετα την καταρρευση του Κομμουνισμου το 1989 ανησυχω για αυτος εταφη οριστικως , απλως διερωτωμαι που πηγε το μεγα πληθος και παθος των συνελληνων στις προηγουμενες τρεις 10ετιες κατα των Αμερικανων και πως τωρα η Κιρκη της Αριστερας τους μετεβαλε σε ”κολλητους” των Αμερικανων, οι οποιοι για ολους τους αλλους Ελληνες ειναι εκεινοι , που μας βοηθησαν στον ανταρτοπολεμο και ειναι συμμαχοι μας απο το 1952 , οταν μαζι με την Τουρκια ενταχθηκαμε στο ΝΑΤΟ και δεχθηκαμε την αρχιστρατηγια τους.
    Εκτιμω την αποπστασιοποιηση σας απο τον Συριζα -ισως μετα την επαισχυντη Συμφωνια με τα Σκοπια και αυτα που ειδατε ιδιοις ομμασιν στην Αλεξ/πολή κατα την επισκεψη του Αμερικανου πρεσβη -,αλλα δεν εκτιμω την αναφορα σας οτι την σιδηροδρομικη γραμμη Αλεξ/πολεως – Ορμενιου την ενεταξαν αφηρημενα καποιοι στον Διευρωπαικο αξονα , αποκρυπτοντας οτι την ενεταξε η τοτε κυβερνηση της Ν.Δημοκρατιας με πρωθυπουργο τον Κων/νο Μητσοτακη, την οποιαν ως καλος δημοσιος λειτουργος υπηρετουσατε. Διατι να το κρυψωμεν αλλωστε. Καληνυχτα.

    • Τη γραμμή την ενέταξαν στον Διευρωπαϊκό άξονα οι Βρυξέλλες μαζί με άλλους 8 άξονες διότι με μια ματιά στο χάρτη είναι αντιληπτή η αξία του. Η ΝΔ κυβέρνησε και από το 2004 έως το 2008 αλλά αποχωρώντας άφησε πίσω της ερείπια στον σιδηρόδρομο. Για φτάσει η χώρα εδώ όλοι έβαλαν το χεράκι τους και συνεχίζουν να το βάζουν. Ο Κων/νος Μητσοτάκης συμφωνούσε με σύνθετη ονομασία στο Σκοπιανό, Μάλλον το ξεχάσατε.

      • Και, μπερδεψατε τον ΟΣΕ με το Σκοπιανο και μας θυμισατε -και, σας ευχαριστω giayto- τι δεν ειπε ο Μητσοτακης το 1993 , μετα την -πλην ΚΚΕ- ομοφωνη αποφαση των τοτε αρχηγων των αλλων πολιτικων κομματων (και του πατρος του Συριζα κ. Συνασπισμου της κας Δαμανακη )υπο τον Μακεδονα αειμνηστο Καραμανλη τον Απριλιο του 1992 να μη αναγνωρισουν τα Σκοπια ουδεποτε ως Μακεδονια, πραγμα που τηρησε και ο ετερος Μακεδων Καραμανλης τον Απριλιον του 2008 στο Βουκουρεστι εξασφαλιζοντας την ομοφωνη αποφαση των ηγετων του ΝΑΤΟ , με την διπλωματικην τριπλα οτι ΘΑΑΑ δεχθει συνθετη ονομασια για τα Σκοπια , χωρις να προσδιορισει ποια θα ειναι αυτη η συνθετη ονομασια.
        Αυτη ειναι η πραγματικοτητα και εσεις ,που περασατε και απο τις Σερρες των Καραμανληδων και ζειτε στην ομορφη πολη Αλεξανδρουπολη του τελευταιου νομού της Ελλαδος ,-που πηρε το ονομα της απο το ονομα του θανοντος το 1920 νεαρου βασιλεως Αλεξανδρου-πρεπει να ειστε διπλα υπερηφανος για την πατριωτικη σταση αυτων των πολιτικων και των Βορειοελλαδιτων πολιτων , που δεν δεχονται σε συντrιπτικη πλειοψηφια αυτην Συμφωνια των κ.κ. Κοτζια-Δημητρ-ωφ.
        Υ.Γ Ισχυριζεστε οτι την γραμμη Αλεξ/πολεως-Ορμενιου την ενεταξαν οι Βρυξελλες , εξυποεννοωντας οτι η κυβερνηση Μητσοτακη τοτε δεν την προτεινε και δεν την ηθελε.
        ΠΑΜΕ ΚΑΛΑ;;;.ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΚΑΛΑ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,800ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα