Δρόμοι συνεργασίας Αθήνας και Σκοπίων σε ενέργεια – υποδομές

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -
 ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ

Ενα «άγνωστο» αλλά ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι της συμφωνίας των Πρεσπών θα επιχειρήσει να αναδείξει το αμέσως επόμενο διάστημα η κυβέρνηση, με στόχο, εκτός των άλλων, να πείσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι της κοινής γνώμης πως η συμφωνία μεταξύ Αθήνας – Σκοπίων έχει πολλά επωφελή σημεία τα οποία θα αρχίσουν να φαίνονται σταδιακά. Πράγματι, αν κάποιος κοιτάξει «πιο χαμηλά» και συγκεκριμένα στα άρθρα 14 και 15 των Πρεσπών, θα διαπιστώσει πως προβλέπεται η συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών σε μια μεγάλη γκάμα ζητημάτων όπως στην ενέργεια, στις υποδομές, στην εκπαίδευση, στη γεωργία, στην Υγεία αλλά και στη δημόσια διοίκηση.

Πριν από περίπου δέκα ημέρες, ο στενός συνεργάτης του πρωθυπουργού και διευθυντής του Οικονομικού του Γραφείου, Γιώργος Τσίπρας, ταξίδεψε στην πρωτεύουσα της Βόρειας Μακεδονίας, όπου είχε συνάντηση με τον κ. Ζάεφ και το επιτελείο του, λειτουργώντας και προπαρασκευαστικά ενόψει της επίσημης επίσκεψης του πρωθυπουργού, πιθανότατα τον επόμενο μήνα. Ενας από τους πρωταρχικούς στόχους της κυβέρνησης είναι η ενεργειακή διασύνδεση των δύο χωρών με έναν αγωγό φυσικού αερίου που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια. Η πρωτεύουσα της γείτονος, αλλά και εν γένει η Βόρεια Μακεδονία, πάσχει ιδιαίτερα στον τομέα της ενέργειας, κάτι που ανοίγει πρόσφορο έδαφος στην ελληνική πλευρά να συνδράμει στην ανάπτυξή της, δημιουργώντας νέες συνθήκες αλλά και ισχυρή σχέση αλληλεπίδρασης και εξάρτησης με τη γειτονική χώρα. Ο μελλοντικός στόχος προβλέπει πιθανή σύνδεση αυτού του αγωγού και με τον ΤΑP που αυτή τη στιγμή δεν επεκτείνεται βόρεια της Ελλάδας. Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως έχει υπάρξει ανταγωνιστικό ενδιαφέρον για τη δημιουργία αγωγού που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια από τον Ρώσο μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ.

Σιδηροδρομική σύνδεση

Την ίδια ώρα, ψηλά στην ατζέντα είναι το θέμα των υποδομών και κυρίως αυτό που αφορά τον εκσυγχρονισμό του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου. Βασικός στόχος της ελληνικής πλευράς είναι το φιλόδοξο σχέδιο της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Βελιγραδίου να περνάει και από τα Σκόπια. Πρόκειται για το project που έχει συζητηθεί μεταξύ των πρωθυπουργών Ελλάδας – Σερβίας και αφορά σιδηροδρομική γραμμή κυρίως εμπορικής χρήσεως, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη Θεσσαλονίκη.

Επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη σχεδιάζεται να έχει και η συνεργασία σε επίπεδο πανεπιστημίων. Η ανταλλαγή φοιτητών είναι το μίνιμουμ της συνεργασίας. Κάτι τέτοιο μπορεί να εντάσσεται στη λεγόμενη «χαμηλή διπλωματία», στην κυβέρνηση ωστόσο τη θεωρούν ιδιαίτερα σημαντική. Αξιοσημείωτο στοιχείο άλλωστε είναι πως η Βόρεια Μακεδονία έχει περίπου 400.000 απώλειες από το brain drain, που είναι ίδιο με την Ελλάδα, αλλά σε πολύ μικρότερο πληθυσμό.

Την ίδια ώρα τα Σκόπια παρουσιάζουν τεράστιο έλλειμμα σε επίπεδο δημόσιας διοίκησης, θυμίζοντας, όπως το θέτει πηγή, την Ελλάδα αρκετές δεκαετίες πίσω. Η Αθήνα είναι πρόθυμη να βοηθήσει και σε αυτόν τον τομέα με τεχνογνωσία, για την οποία μάλιστα σχεδιάζεται η σύσταση μιας «task force» που στόχο έχει τη συνεργασία μεταξύ υπουργείων. Στην ίδια λογική έχει τεθεί στο τραπέζι και η σύσταση κοινής ομάδας εργασίας μεταξύ των δύο χωρών, με τη συμμετοχή και ιδιωτών, όπως το ΕΒΕΑ, ώστε «η γειτονική χώρα να πάρει μπρος», όπως το θέτει πηγή που συμμετέχει στις συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών. Στους παραπάνω πυλώνες, αν προστεθεί η πρόσφατη αναφορά του υπουργού Εθνικής Αμυνας Ευ. Αποστολάκη πως η Ελλάδα προσβλέπει στην εμβάθυνση της συνεργασίας με τη Βόρεια Μακεδονία, βοηθώντας ακόμα και στον μετασχηματισμό των ενόπλων δυνάμεών της, έχουμε ένα ολόκληρο παζλ που αποτυπώνει τον στόχο της ισχυρής «αλληλεπίδρασης» των δύο πλευρών.

Κυβερνητικές πηγές μπορεί να τονίζουν στην «Κ» πως όλα τα παραπάνω δεν εμπλέκονται σε κάποιον εκλογικό σχεδιασμό, αλλά είναι τμήμα μιας ευρύτερης πολιτικής για τα Βαλκάνια και δεν μπορούν να αποκοπούν από την εσωτερική πολιτική σκακιέρα και τις επικείμενες εκλογές, ιδιαίτερα από τη στιγμή που ο ΣΥΡΙΖΑ έχει υποστεί καθίζηση στη Βόρεια Ελλάδα και βλέπει πως η προσπάθεια ανάκαμψης πέφτει στο κενό. Ως εκ τούτου το επόμενο διάστημα δεν αποκλείεται τα παραπάνω να ενταχθούν «στον προεκλογικό αγώνα» ώστε να καταστεί σαφές πως οι Πρέσπες δημιουργούν τις προϋποθέσεις ενίσχυσης της «διείσδυσης» της Βόρειας Ελλάδας στα Βαλκάνια μέσω της ανάδειξής της ως «ισχυρού κέντρου» ενός περιφερειακού κόμβου εμπορίου, ενέργειας, μεταφορών, τεχνολογίας και καινοτομίας.

“Καθημερινή”

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα