Η ΕΠΙΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΣΚΑΠΑ ΦΛΟΟΥ.

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

του Ανδρέα Νικολόπουλου*

Στις 8 Οκτωβρίου 1939 απέπλευσε από το Ναύσταθμο του Κίελου το υποβρύχιο U-47. Θα ήταν η δεύτερη πολεμική περιπολία του και η πλέον επιτυχημένη. Κυβερνήτης του ήταν ένας πανέξυπνος, ιδιαίτερα φιλόδοξος και φανατικός εθνικοσοσιαλιστής αξιωματικός, ο Γκίντερ Πρίεν. Πέντε ημέρες μετά βρισκόταν στις Ορκάδες νήσους έχοντας ένα στόχο. Τη διείσδυση στο Ναύσταθμο του Μεγάλου Βασιλικού Στόλου, στο περίφημο Σκάπα Φλόου.

Το Σκάπα Φλόου στοίχειωνε το γερμανικό υποσυνείδητο, ιδιαίτερα τους ναύτες και αξιωματικούς του. Εκεί το Σεπτέμβριο του 1918 είχε πλεύσει ο ηττημένος Στόλος ανοικτής θαλάσσης του Γερμανικού Αυτοκρατορικού Ναυτικού. Παρέμεινε εκεί την περίοδο που προηγήθηκε της υπογραφής της Συνθήκης των Βερσαλλιών. Δέκα μήνες μετά ο Ναύαρχος Λουδοβίκος Φον Ρόιτερ ήταν βέβαιος για τη μοίρα του Στόλου, των ανδρών του και όλου του Γερμανικού έθνους. Διέταξε την αυτοβύθιση και των 74 πλοίων του. Παρά τις προσπάθειες των λίγων Βρετανών ναυτικών -ο Στόλος είχε αποπλεύσει για γυμνάσια- 51 σκάφη βυθίστηκαν.

Μία επιδρομή κατά του Σκάπα Φλόου βρισκόταν στα άμεσα σχέδια του Ναυάρχου Κάρολου Ντένιτς. Θα προσέθετε αίγλη και δόξα στο Γερμανικό Ναυτικό, που έως τότε μονοπωλούσε ο Στρατός, θα έδινε δουλειά στην προπαγάνδα του κόμματος και θα εκδικείτο για το 1919.

Γνωρίζοντας αυτά τα σχέδια ο Πρίεν είχε ξεκάθαρο στόχο. Έτσι το βράδυ της 13ης Οκτωβρίου το U-47 είχε ήδη εισχωρήσει στο Σκάπα Φλόου. Χωρίς να βυθιστεί λεπτό εκείνο το βράδυ, έπλεε προς το νοτιότερο τμήμα του αγκυροβολίου ψάχνοντας. Ύστερα από άκαρπες προσπάθειες στράφηκε ανατολικά του Φλόου όπου ο Πρίεν εντόπισε το περίγραμμα του HMS Royal Oak. Στη 01:00 της 14ης Οκτωβρίου ξεκίνησε η επίθεση με 3 τορπίλες που κατευθύνθηκαν στο Βρετανικό πολεμικό πλοίο. Οι δύο αστόχησαν και η τρίτη ευστόχησε προκαλώντας περιορισμένη έκρηξη και προβλήματα. Στο Royal Oak επικράτησε η σαστιμάρα και οι λάθος εκτιμήσεις. Ελάχιστοι θεώρησαν πως δέχονταν επίθεση, οι περισσότεροι πίστευαν πως η έκρηξη ήταν εσωτερική. Μοιραίο λάθος που έδωσε τον απαραίτητο χρόνο στο U-47 να εξαπολύσει 2 ακόμη επιθέσεις. Μια χωρίς κανένα αποτέλεσμα και η τελευταία με 3 τορπίλες που βρήκαν στόχο. Το Royal Oak βυθίστηκε στα επόμενα 13 λεπτά. 833 από τους 1400 αξιωματικούς και ναύτες το ακολούθησαν στον υγρό του τάφο. Ήταν μία από τις πλέον εφιαλτικές βραδιές της χρυσής ιστορίας του Βασιλικού Ναυτικού.

Για το Γερμανικό Ναυτικό ήταν μια τεράστια και ανέλπιστη επιτυχία. Ο Πρίεν ονομάστηκε δικαίως «Ο Ταύρος του Σκάπα Φλόου» και παρασημοφορήθηκε από τον Χίτλερ, μαζί με το πλήρωμα του.

Ο επίλογος του U-47 γράφτηκε 2 ½ χρόνια μετά κάπου στη Βόρεια θάλασσα. Ήταν η δέκατη και τελευταία πολεμική περιπολία του.

*Ο Ανδρέας Νικολόπουλος είναι Στρατηγικός Σύμβουλος Ασφαλείας MSc Στρατιωτικής επιστήμης και Στρατηγικής διοίκησης έργων ασφαλείας, Επιστημονικός συνεργάτης του Κέντρου Πρόληψης Εγκληματικότητας της Σερβίας. Στο παρελθόν εργάστηκε σε Ελλάδα, Ελβετία, Σερβία και Ρουμανία ως Διευθυντής ή Σύμβουλος Ασφαλείας

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα